AAn demonisointi ja mustamaalaaminen plinkissä

Voi hyvänen aika Kannel, sää se jaksat! :slight_smile: Itsehän tämän otit puheeksi nyt tässä ketjussa. En ole kommentoinut sinun kannabiksen käyttöäsi aikapäiviin. Ei ole mitään sen enempää sanottavaa, kuin mitä olen jo esille tuonut. En esitä pyhimystä, enkä ole pyhimys…ihan tavallinen kuolevainen vain. Raittiudesta minulla vaan on eri käsitys kuin sinulla. Hyvää työpäivää!

taidat dave pitää kirjoituksiani totaalisen aa-vastaisina.
et taida osata lukea?
vai onko ymmärryksen kanssa ongelmia?

Minä ainakaan en tunne ketään teistä enkä ketään ihmistä ole haukkunut.
Mutta mitä ovat ne nimimerkit joilla ei ole mitään omaa sanottavaa mihinkään muuta kuin että AA on minut pelastanut . Pelkkää mainontaa ja sillä sanotaan että liittykää siihen muutkin. Onko tämä palsta todella sitä varten?
Miksi ei keskustella asioista ja anneta olla jäsenhankinta poissa. Kyllä ne mainokset näkyvät joka paikassa ilmankin.
Ja miksi ei noista mainostetuista ohjelmista sitten saisi keskustella myös kriittisesti?

Miksi ei saisi mainostaa ja kertoa, jos se olennainen kuvio siinä omassa kokemuksessa on? Mahtuu kai tänne sellainenkin, kuten kaikki muukin kokemus asian tiimoilta.
Minun puolesta ohjelmasta saa puhua ja sitä saa kritisoida, niin paljon kuin sielu sietää. Omalta osaltani olen näkemyksiäni AAn ohjelmasta riittävästi täällä puinut, enkä koe mitään tarvetta itseäni sen osalta toistaa. On äärimmäisen tylsää edes seurata sitä juupas eipäs keskustelua ja jätänkin usein väliin.
Asia, johon halusin ja haluan puuttua olenkin tässä jo moneen kertaan esille tuonut; Ihmisten leimaaminen, niputtaminen johkin älyttömään lahkolaisuuteen, yleistäminen…sellaisen käsityksen luominen, että AAssa käyvästä ihmisestä tulee AAn ohjelmaa robottimaisesti toisteleva kone.

Minun kokemukseni mukaan ahdasmielisyys ja alkoholistien niputtaminen ja yhden ohjelmakäskystön junttaama on AAn puolella eikä toisinajattelevissa. Minut on haukuttu AAlaisten toimesta kun olen halunnut raitistua omin voimin ja lisätä voimiani erilaisilla apukeinoilla. AA loppui minulta niihin puheisiin . Ei se ollut muunlaisia hyväksyvää puhetta lainkaan. Voisivat AA:ssa katsoa itse peiliin. Vaikka siellä moni pysyy raittiina niin ei se oikeuta mustavalkoisuuteen ja muiden ajatusten torjuntaan. Ei haukkumista saa hyväksyä muiltakaan. Täällä voisi keskustella toisia haukkumatta ja nimittelemättä miksikään. Voi antaa asioiden riidellä eikä ihmisten. Minä en halua loukata ketään. Olen tullut tänne vaihtamaan ajatuksia ihmisten kanssa päihdeasioista. Itse olen lopettanut päihteidenkäytön mutta en voi sitä muilta vaatia. Järjestömainonta saa aikaan eripuraa. Muidenkin kuin AAn.

Kysymyshän olikin täällä palstalla tapahtuvasta mustamaalauksesta, jonka terä kyllä on aika nassevasti uponnut niihin pirulaisiin, jotka AAsta ovat apua saaneet. Junttaaminen täällä on ollut varsin yksipuolista ja useimmiten kukaan ei ole enää täysin kummallisia käsityksiä jaksanut oikoa.
Mutta kokemushan on tuokin, mikä sinulla on, eikä mulla ole siihen vastaan sanomista. Mikään tai kukaan ei käsittääkseni estä sinua Krisse keskustelemasta päihdeasioista, ilman että AAta mainitsetkaan, niin paljon kuin ikinä haluat täällä.

No voihan ymmärryksessäni olla ongelmia ja lukutaidoissanikin mutta minä viittasin yhdellä lauseella niihin asioihin, jotka kirjoitit kokeneesi negaiivisiksi ryhmissä ja totesin että sellaisiin en ole itse ole törmännyt. Mihinkään totaalisuuteen en viitannut.

Kiitos kannustavasta näkemyksestäsi.

eli jos sinä et ole törmännyt, en minäkään ole?
siis valehtelen?
siis, jos mainitset nimeni nimenomaisesti aion antaa takaisin. ja kiitos myös itsellesi ERITTÄIN kannustavasta kommentista

Heippa Särkynytsydän ja muutkin! Tosi kiva kun joku vielä muistaa, vaikka en enää olekaan aktiivisena kirjoittajana mukana pohdiskeluissa. Jotenkin tuli sellainen fiilis, että olen sanottavani sanonut ja teen tilaa uusille kirjoittajille joita onkin muuten ilahduttavan paljon ilmaantunut palstalle.
Tämä plinkki on siitä jännä paikka, että ajoittain ja sykleittäin ilmestyy porukkaa joka pienen virittelyn jälkeen kyllä löytää vertaistueksi kelpaavan sävelen. Mielipiteitä ja vastamielipiteitä. Näinhän on tarkoituskin!
Kiva myös huomata, että muutama “minun” aikaiseni kirjoittajakin on puistanut pölyt koneestaan ja kummittelee taas aktiivisesti mukana. Tässä yhteydessä erikoisterkut Thimolle, palstan otsikkoon jotenkin sopivasti ,kun jopa livenä ollaan tavattu muutama vuosi sitten. Sano pls. terveiset niille jotka olivat silloin paikalla!
Minun mielipiteeni AA:sta ja kaikista muistakin ryhmistä lienee “vanhoille” Plinkkiläisille tuttu, mutta kerrattakoon tässäkin. Kannattaa yrittää kaikkea mahdollista ja miksei vaikkapa mahdotontakin saadakseen raittiuden alkuun ja kestävälle pohjalle. Tutustuminen ryhmiin on mielestäni ainoa oikea keino huomata, sopiiko tällainen tukimuoto itselleen. Kukaan ei pakota ketään mihinkään, ovista pääsee yhtä hyvin ulos kuin sisäänkin!
Terveiset trooppisesta Andantelandiasta ja tsemppiä kaikille! :smiley:

moi andante :slight_smile: . kiva kuulla sinusta.
muutin pois joten terkut jää saamatta luultavimmin.

kaikkea kannattaa kokeilla, kaikkea tarpeellista, täysin samaa mieltä.

muokk.

tuli tuolla esille käsite narkomaani/narkkari…
kyllä sillä on minusta eri soundi kuin alkoholistilla…

itse ajattelen narkomaanin tarkoittavan lähinnä opiaattiriippuvaista…

kun on kerran alkoholisti, niin kai voi ajatella olevan amfetanisti, marihuanisti, ja nyt ei tule millään mieleen se
valkea aine, jota ne nuuskaa…ym,ym aineisti,pilleristi (ja kymmeniä pillerien alaluokkia)

na:ssa sanotaan hyvin, että alkoholi on huume; mitähän mahtaisi kadun juoppo tuumata, jos menisi sitä
kutsumaan narkkariksi…saattaisi tulla silmille, jos sattuisi yhtään ärhäkämpi olemaan…?

Hyvä thimo. Sinä olet voinut kokea ihan mitä vaan. Halusin vain selventää tarkoitustani. Minusta sinä nyt ihan hakemalla haet itseesi kohdistuvaa kritiikkiä vaikkei sellainen ollenkaan ollut tarkoitukseni. Mitä mahdat hyötyä tuolla agressivisella asenteellasi ?

ai asenteeni on nyt hakeutunut agressiiviseksi?
ja sinun, kuten aina on asiallinen?
kiitoksen kannustavasta näkemyksestä kyllä käsitin täysin vinoiluksi, pahoittelen jos olin väärässä.

Kenen aloittaja haluaa hiljentää? Kaikki AA:n vastaiset mielipiteet?
Keskustelu on paljon rauhallisempaa ollut kun ylläpito on estänyt niin ainakin luulen pahempia räyhähenkiä. Mutta hän oli kyllä AA:n puolella ja solvasi muita. Kuka nyt on paha täällä? Aloittaja voisi sanoa tarkemmin että muutkin tietäisivät.

Tuleekos muuten siitä elinikäinen porttikielto, jos on laitettu banniin?

Yritin etsiä AA:ta demonisoivia kirjoituksia mutta en löytänyt? AA.ta suoraan mainostavia ja liittymään kehottavia kyllä paljon. Demonisointi on paha asia vaikka se kohdistuisi mihin. Mutta sitten jo joku kirjoitti ettei kysymys ole AA:n arvostelusta vaan AA.laisten ihmisten haukkumisesta. Henkilökohtaiset mollaukset eivät sopisi keskusteluun . Mutta ainakaan minä en tiedä kuka kirjoittajista edes on AAn jäsen ellei hän itse halua sitä ilmoittaa. Olen lukenut viestejä plinkin arkistossa ja riitoja on ollut. Mutta henkilöriidat ei näytä jakautuvan AA:n jäsenyyden mukaan vaan samalla puolellakin olevat ovat haukkuneet toisiaan. En nähnyt että AAhan kuulumattomat olisivat ilkeämpiä kuin AAlaisetkaan joita täällä tuntuu olevan enemmistö. Ylläpito on antanut banneja AA.n jäsenille myös joten ei syy ole vain toisen puolen.
En edes pidä tarpeellisena tietää mihin te muut kuulutte. Jos joku välttämättä haluaa kertoa olevansa xx,yy tai ps tai vl tai minkä jäsen niin saa kertoa mutta keskustella voi myös ilman sitä.
Mieluummin niin ettei tule ennakkoasetelmia.

Lienee tarpeetonta todeta, että itselläni on aivan toisenlainen kokemus asiasta Krisse ja siitä tämä avaus kumpusikin. Tarpeesta tuoda vähän toisenlaistakin näkökulmaa, joka perustuu omaan ja lukuisan muun kokemukseen AAssa käymisestä. Tällä palstalla ehdottomasti eniten AAsta kirjoittavat ja sen ohjelmasta jauhavat ne, jotka eivät AAssa edes käy. Monet toteavat, että haluaisivat pitää AAn tämän palstan ulkopuolella, mutta kas kummaa, ihan itse sen joka ketjuun nostavat puheen aiheeksi.

Jatkan vielä tuosta basin kommentista. On aika kummaa, että palstalla, jonka tarkoituksena on auttaa alkoholin nauttimisen lopettamista ei saisi kertoa, että AA ryhmät ovat olleet avuksi.

itse en koe itseäni mitenkään AA:n jäseneksi. Mitenkä voisikaan niin olla kun en ole mihinkään jäsenrekisteriin ilmoittautunut eikä ryhmissä välttämättä tiedetty kuka olen. Siellähän voi halutessaan esiintyä vaikka taitelijanimellä.

Onhan olemassa ohjelmakin mutta ei se minulle suuria merkinnyt vaikka siihen tutustuinkin. Ryhmissä käyminen oli tärkeää minulla.

Minusta jokainen voi kertoa mikä häntä on auttanut ja mieluummin olla arvostelematta muiden keinoja. Lopputulos on ratkaiseva.

Ensimmäisen puolen vuoden aikana, pitkään ja vahvana vaikuttanutta alkoholismiani mitätöidessäni, ensimmäisen parin viikon itsenikokoamisvaiheen jälkeen, kirjoittelin tänne aika paljon siitä mitä olen tekemässä.

Sain sekä myönteistä ja kannustavaa että jyrkän tuomitsevaa ja tuhoaennustavaa (tyyliin; alkoholismista et voi ikinä parantua jne) palautetta.

Keskustelu ei todellakaan pysynyt asiassa, eli kysymyksessä siitä miten alkoholisminsa voi voittaa, kyllä sieltä tuli ihan suoraan henkilöön kohdistuvaa arvostelua ja nälvimistä sen verran, että jossain vaiheessa sitten poistinkin useiden ensimmäisten kuukausien kirjoitukseni viesteistä. Ja kyllä niitä tuomion ennustajia ja maahanpolkijoita olivat juuri AA:n puolestapuhujat. Ja kyllä, ihan varmasti annoin minäkin sanan säilän heilua. Kuitenkin, olen aina pyrkinyt jättämään kenenkään kirjoitajan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin pohjautuvan mollaamisen väliin. Sensijaan erilaiset ideologia, ohjelmat, sääntökokelmat ja teoriat joita tarjoillaan, saavat kommentteja myös minulta -enkä pidä ensimmäistäkään järjestöä niin pyhänä ettenkö sen juttujen tausta-ajatuksia uskaltaisi epäillä.

Yksi aivan konkreettinen juttu, kun AA:n ideologiaan kuuluu se, että ihminen ei voi omin voimin auttaa itseään paranemaan, on pitänyt omia voimiaan vahvistaville-joko yksin tai vertaistuen avulla voimistuville- keksiä oma haukkmasana, omavoimaisuus.

Olen ehdottomastio omavoimaisuuden kannattaja. Kenekäs voimavaroja sitten pystyisin kehittämään ellen omiani? Ja niiden varassa kuitenkin aina tioukan paikan tullen ole. Ei riitä kaveria joka sekunnille viereen siltä varalta että sattuisin tarvitsemaan apua.

Tuota omavoimaisuutta, nimenomaan negatiivisesti, irvaillen ja naureskellen esitettynä, viittauksina siihen että kun vaikka on tullut juopoteltua, heitetään ett’ omavoimaisuushan siinä taas päätään nosti, sellaista se on sen perkeleen kanssa… vaikka todellisuudessa lienee useinkin käynyt ihan päinvastoin, voimat ovat heikentyneet tai pysyneet ihan samoina ja on vaan tullut tehtyä ihan itse päätös lähteä vähän rilluttelemaan.

Kovin usein annetaan myös ymmärtää, että on olemassa jako “meihin” ja “muihin”, ja että ne “,muut” ovat vähän sellaista yksinkertaista porukkaa, eivät ne ymmärrä tätä meidän asiaamme, ja että turhaa niiden kanssa on mistään keskustella, ne ovat erilaisia.

Olen ollut plinkissä -ja selvänä, ja alkoholismista parantuneena nyt yli kuusi vuotta, ja olen totki saanut myös syytöksiä , kun en ole osannut enkä osaa sovittaa ajtuksiani mihinkään uskoon tai oppiin tai ohjelmaan sopiviksi, vaan arvostelen ihan estottoa niissä huomaamiani epäselvyyksiä ja ympäripyöreitä fraaseja.

Mutta, sillä ei ole mitään tekemistä henkilöiden loukkaamisen kanssa.

En sitten tiedä, miksi Basi haluaa nähdä vain ei-AA-laisten mielipiteissä moitittavia piirteitä, kun kuitenkin uskon, ettei hän älykkäänä ihmisenä voine olla huomaamatta AA_laisten joukosta sinkoilevia vihjailuja ja myös henkilökohtaisuuksiin meneviä muiden keskustelijoiden arviointeja?

Oletan, (näiden vuosien keskustelukokemuksen plinkissä perusteella) että olen yksi niistä väärinajattelevista jonka keskustelun AA-myönteiseksi haluavat mielellään näkisivät poistuvan tältä sivustolta. Siksi katsoin luvalliseksi tuoda oman näkemykseni tähän ketjuun.

Minulla ei omasta puolestani ole mielessä ketään, joka ei minun kanssani samalle keskustelufoorumille sopisi. Luotan siihen että ylläpito edelleen vetää rajat henkilökohtaisuuksien suhteen. Ihan kuten pitääkin.

älä poistu hyvä metsien mies…
olen usean huomannut saavan jotain kirjoituksistasi jo tällä lyhyellä ajalla, mitä olen nyt
täällä ollut…
itsekkään en ole tuota basin mainitsemaa mustamaalaamista oikein viime aikoina ainakaan havainnut.
vähän ihmetyttää…mutta monet aa-henkiset ovat kyllä aika herkkiä aa-kritiikille. osin ymmärrän, osin en…

kaikesta en ole kanssasi aivan samaa mieltä mm, mutta monesti kyse on käsitteiden ymmärtämisestä:
mitä kukin milläkin käsitteellä tarkoittaa. pidän sitä toisinaan pilkun viilaamisena(en tarkoita pahalla)

ja kaikkea kirjoittamaasi ei kärsivällisyyteni riitä lukemaan tänään…

kuitenkin kirjoituksissasi on paljon asiaa ja paljon ajateltua tietoa, arvostan tuollaista paneutumista :slight_smile:

Ennen kuin homma lipsahtaa taas aivan sivuraiteelle, niin lainaanpa itseäni. Tässä on se pointti, jonka halusin tuoda esiin. Ihan mukava juttu, jos vaikka lukis joku…