Miten ihmeessä voin saada ystäviä saati kummin, kun kokousten aikana ei voi keskustella keskenään kun jokainen puhuu vuorollaan. Jokainen saa lähteä kun haluaa, joka tekee sen, että mieluisa ihminen saattaa lähteä ilman, että tietää, että olisin kiinnostunut.
Olen nyt eilisestä kärsinyt sisimmässäni, kun muodostin mielestäni yhteyden tai sain jonkun ihme lähentymisen tyypin kanssa, joka oli vain käymässä oman kaupunkini kokouksessa. Mua oikein sattuu, kun tiedän ettei mulla ole mitään mahkua enää tutustua häneen. Eri kaupungeissa, kun olemme.
Toivottavasti jostain ilmestyy keino tutustua Aalaisiin. Nyt ei hyvältä näytä tosin.
AA:n ideahan on nimettömyys (Anonyymit Alkoholistit) ja jokainen menee sinne ensisijaisesti lopettaakseen alkoholinkäytön, ei etsimään seuraa.
Ystävyys- ja parisuhteitakin ryhmissä välillä muodostuu, mutta varsinkin varhaisvaiheessa toipumista siitä saattaa olla jopa haittaa. Minusta on hyvä, että ryhmissä voi käydä ilman velvoitetta ystävystyä ja alkaa deittailla jotakuta.
Vaikeat kokemukset yhdistävät ja tuovat intiimin jakamisen tunteen ja helposti alkaa nousta toiveita muustakin, varsinkin alkuraittiuden aikana. Osa haluaa suojellakin itseään, ettei joudu kenenkään kannattelijaksi oman toipumisen herkässä vaiheessa, tai rakastu, jolloin tunnemylläkkä voi haitata toipumista.
Vanhemmat ryhmäläiset saattavat antaa numeroitaan tukimielessä, että retkahdusvaarassa voi soittaa, mut noin yleisesti menisin itse kokouksiin hoitamaan alkoholismia ja keskittyisin siihen. Ystävyyssuhteita muodostuu aikanaan jos muodostuu.
Ryhmissä on vaikeampaa käydä, jos on muodostunut ihmissuhdesotkuja.
Voihan se olla että matka yksin kohti päihteetöntä elämää pelottaa. Ja ettei ehkä halua tehdä sitä päihdettä käyttävän kumppanin kanssa, koska silloin onnistuminen voi olla hankalampaa. Kyllä moni voi toivoa muutoksessa kumppania vierelleen. AA ryhmästäkin.
Niin. Varsinainen vastaukseni aloittajalle oli se, että henkilöhaku voi täällä olla vaikeaa…jos tiedät tämän ihmisen asuinkaupungin, ehkä fb:n paikallinen puskaradio? En toki kehoita mutta vaikutti jotenkin siltä että jäit kaipaamaan.
Parisuhdetta en siis etsi enkä halua, vaan kummia ja tukijaasekä samassa tilanteessa olevaa. Ja luin, että kummi olisi jopa erittäin suositeltavaa.
Lähinnä tarkoitin, että syntyi yhteys ja ymmärrys enkä usko, että oli yksipuolista. Hyvin yksinäistä on ryhmien ulkopuolella minulla, ja niihin hetkiin kaipaisi samanhenkistä. Harmi, että en osaa itseäni ilmaista, kuten tarkoitus.
Tulit ymmärretyksi?
Oletko todissasi tuosta puskaradiosta? AA-kokouksissajan on hioneentaulukin “ketä näet täällä, mitä kuulet täällä, jätä se tänne kun lähdet”. Tuohon nähden on melkoinen luottamuksen pettäminen laatia joskusta ryhmässä mkemästään joku etsintäkuulutus puskaradioon.
Miten häntä etsii? Kertoo nimen ja tuntomerkit ja että tavattu AA-kokouksessa? Ja sitten tätä ihmistä jahtaa koko FB.
Kaikki eivät halua kertoa alkohomiongelmadtaan kovinkaan monille tai sitä että käy ryhmissä. Nimettömyys tuo suojaa ja turvallisen paikan puhua asioistaan, paitsi, jos joku tai jotkut eivät sitä tärkeää periaatetta kunnioita.
Jokaisela pitäisi kuitenkin olla oikeus itse päättää, miten avoimesti ja kenelle asioistaan puhuu.
Ehkä vierailu tuon kaupungin AA-ryhmässä olisi paras, joskin epävarma tapa etsiä häntä.
Aloittaja, olet vissiin käynyt vasta vähän aikaa ryhmissä? Alkuun tumtuu varmasti vähän orvolle, mutta kun sitkeästi jatkaa käymistä, voi ryhmän kotiutua ja pikuhiljaa tutustuu muihin. Eihän se hetkessä käy missään muuallakaan. Joskus joissakin ryhmissä porukkaa hengailee ulkona tupakalla tai muuten ennen ja jälkeen ryhmän, mutta ei varmaan kaikissa.
Kummihommalla ei vältämättä ole kiire. On ihan hyvä saada raittius vähän vakiintumaan ja mieli tasaantumaan. Sitten ohjelmaan pääsee kiinni ja alkaa ymmärtää sitä. Kummista voi olla apua 12 askeleen ohjelman läpikäymisessä, mutta kaikilla kummia ei ole.
Raitistua voi monella tavalla, eikä AA ole huono sekään, vaikka omalla kohdallani se ei ollutkaan ratkaisevin apu. Hyvää on että kokouksista saa jonkinlaista päivä- ja viikkorytmiä juopottelun tilalle. On paikka minne mennä ja itsekseenkin voi AA-materiaalia lueskella ja pohtia.
Saattaahan olla, että kaipaamasi ihminen käy ryhmässänne uudestaankin, jos hänellä on vaikka joku kontakti paikkakunnalle, sukua tai muuta. Asiat tuppaavat jollain tavalla järjestymään.
Tärkeintä on vaan olla juomatta.
Vertaistuki ja juttukaveruus on se minulle tärkein. Siksi tälläkin sivulla käyn. Ryhmät siksi tärkeä, kun saan sieltä juuri tuota vertaistukea ja kertoa ääneen niitä hävettävämpiäkin asioita, joita ei ole kenellekään voinut puhua.
Mä tuohon ehdottamaani fb hakuun…kyllä ainakin mun kotikaupungissa vienoja ja hienoja hakuja ihmisistä on ollut facessa. Kun on syntynyt se jokin tunne taiks yhteys, ja se kuuluisa " jotakin jäi sanomatta".
Aloittajan kaipuu tähän ihmiseen oli vain niin aidon koskettava, siksi kirjoitin noin.
Jokainen joka faceen julkisiin ryhmiin kirjoittelee, uskoakseni tietää miten sen tekee.
Ja ihan lopuksi…joskus se tarve löytää on vaan ihan hirmuinen. Silloinhan kaikki kauniit ja hienovaraiset keinot voivat olla sallittuja. Jeps
Tänään mulle sujautti yksi kokouksessa oleva lapun, jossa viesti ja yhteystiedot. Noin se näköjään käy ?
Ja tämä yhteys tai jota jäin kaipaamaan, oli tänään ryhmässä. Päätin kirjoittaa valmiiksi itse lapun ja sujauttaa sen ryhmässä jollekin jonka kanssa haluan jatkaa juttua.
Pikkuhiljaa. Ja kyllä, ryhmät se tärkein. Ryhmien ulkopuolellakin vain on niin kovasti tarve höpötellä.
Hieno juttu sekä tuo lappu, että kaivatun henkilön näkyminen ryhmässä!
Asiat tuppaavat järjestymään, pikkuhiljaa! Eikä oikeastaan tarvitse juuri muuta tehdä kuin pysyä päivä tai vaikka tunti kerrallaan raittiina.
Olen tosi iloinen puolestasi!