Hei,
olen tuolla Vähentäjien puolella ollut parkumassa, tarina lyhyesti:
Join vuosia sitten paljon ja ongelmaisesti, joskus viikkotolkulla. Vuodet 2020-2022 (maaliskuusta maaliskuuhun) olin täysin juomatta, “testasin” ja haastoin itseni. Maaliskuun 2022 jälkeen sallin itselleni lasillisen/oluen, tyyliin “ei känniä”, ei edes hiprakkaa. Eikä siis krapulaakaan.
Kaikki meni vuoden verran ok ja hillitysti, ei kännejä. Uutena vuotena olin humalassa, sitten taas hillitysti. Mutta viime viikolla pasahti, join suruun, reilun viikon. Ja nyt on tietenkin supermorkkis ja mietin AA:ta. Mutta, kahden vuoden tipaton ja sen jälkeen hillitty juominen onnistui. Tuntuisi hiton tylsältä etten voisi ikinä juoda sitä yhtä lasillista juhlissa, koska onnistuin niin hyvin. Paitsi nyt kun tuli suru ja käsittelin sen perinteiseen tapaan kännillä… Eli AA ei ole minun paikkani…? En voi mennä koska en halua olla absolutisti…? Mikä sitten?
On olemassa ryhmiä, joissa käy ihmisiä erilaisten tavoitteiden kanssa. Esimerkiksi päihdeklinikoilla ja erilaisissa päivätoimintapaikoissa kokoontuu erilaisia ryhmiä, jotka saattavat olla päihdetyön ammattilaisen ohjaamia. Niissäkään ei ehkä varsinaisesti opeteta kohtuukäyttöä, mutta niihin voi mennä erilaisten tavoitteiden kanssa, kunhan on ryhmään mennessä selvinpäin.
Kannattaa toki myös varautua siihen, että kaikissa ryhmissä on ihmisiä, joiden tavoite on täysraittius.
Voit googlettaa oman paikkakuntasi päihdeklinikan tai yhdistykset, esim. A-kilta.
Päihdeklinikoilla voi toki käydä juttelemassa myös kahden kesken päihdetyöntekijän kanssa.
Täytyy tosin sanoa, että myös AA:ssa käy joitain ihmisiä, jotka juovat toistuvasti. He vain kutsuvat sitä “retkahdukseksi”. Jotkut eivät puolestaan mainitse juomistaan lainkaan.
Kiitos, hyvin selventävää. ?? Olisi kiinnostavaa tietää käykö AA:ssa “yhden lasillisen” porukkaa, siis esim.viininmaistajaisissa eivät kieltäydy vaan voivat maistella, tai illallisella juoda lasin kaksi, mutta hiprakkaa/känniä ei oteta. Semmoinen olin ennen tätä hiton suruhuutokännäystä. Olisikohan ryhmää “Älä koskaan juo suruun”, olisin messissä. ?
^ Olen minä joskus kohdannut AA:ssa ihmisen, joka kertoi että hänellä on useinkin viiniä kaapissa kotona. Ongelmansa oli kuulemma se, että joskus kun tarkoituksena oli juoda vain 1 - 2 lasillista, menikin koko pullo. Joku enemmän ja pahemmin lätrännyt voisi vähätellä moista yhden viinipullon ongelmaa, mutta ongelman kokeminenhan onkin yksilöllistä.
Kohtuukäytön haikailijoita ja viininmaistelijoita käy kyllä AA:ssakin, mutta he ovat miltei olemattoman pieni vähemmistö. Ja eivätpä he ehkä mitään saakaan ryhmästä, jossa melkein kaikki muut ovat täysin raittiita tai täysraittiuteen pyrkiviä. Se palaute ryhmässä kun voi myös olla varsin torjuvaa ns. kohtuukäyttöhaaveita kohtaan, ymmärrettävistä syistä.
Oma lukunsa on sitten myös ne AA:ssa kävijät, jotka sanovat pyrkivänsä raittiuteen mutta retkahtelevat jatkuvasti, tyyliin kerran kuukaudessa. Se onkin sitten tulkinnanvaraista, milloin juominen luokitellaan retkahdukseksi, ja milloin se on ihan vaan tarkoituksellista satunnaisjuomista. ![]()
Mutta joo, oman kokemukseni mukaan esim. päihdeklinikan keskusteluryhmissä käy enemmän ihmisiä erilaisin tavoittein ja erilaisella päihdehistorialla, kuin raittiuteen pyrkivässä AA:ssa. Kannattaa tosin muistaa myös kaikissa ryhmissä, että kunnioittaa niiden muiden ryhmäläisten tavoitteita, kokemuksia ja näkemyksiä. ![]()
Mukavaa vappua!