On varmasti hyvä, että täällä voidaan keskustella myös filosofisista suuntauksista, ja niihin sitoutuneiden järjestöjen sanomasta.
Kuitenkin, myös minä tunnen monta raitistunutta ateistia, jotka eivät ole missään raitistumis/paranemisprosessinsa vaiheessa sekoittuneet mihinkään korkeampi voima -ajatteluun.
Samoin tunnen koko asiaan kantaaottamattomia agnostikkoja, jotka ovat hekin raitistuneet ilman mitään ja minkäänlaisia ylhäältäannettuja askelkuvioita tai korkeamman voiman olemassaolonkaan hyväksymistä sen paremmaksi totuudeksi kuin sen olemassaolemattomuuttakaan.
Ja edelleen, tuttavapiiriini kuuluu myös korkeamman voiman olemassaoloon uskovia, joko johonkin uskontokuntaan kuuluvia tai sitten niiden ulkopuolella hengellisyyteen perustuvan maailmankatsomuksen valinneita, ja heidänkin joukossaan on raitistuneita, hyvinkin pitkään raittiina olleita, kuten noissa edellisissäkin ryhmissä.
Mielenkiintoista olisikin etsiä noissa kaikissa ryhmissä selviytyneiden ja alkoholiongelmansa selättäneiden menettelytavoissa niitä yhteisiä “hyviä käytäntöjä”, onnistumiseen ja voimaantumiseen johtaneita menettelyjä ja työkaluja, ajattelutapoja jne.
Yhteisenä piirteenä eivät ole mitkään ideologiset askelkuviot, sen olen huomannut. raittiuden edellytyksenä ei ole “korkeamman voiman” tunnustaminen sen paremmin kuin sen kieltäminenkään, eikä varmasti minunlaisteni agnostikkojen suhtautuminen jossa myönnetään että asia voi olla kumminpäin tahansa, ja kysymys on vain näyttöjen varassa olevasta todennäköisyydestä suuntaan tai toiseen.
Yhteisenä ominaisuutena ei ole myöskään minkäänlainen nöyrtyminen, ei myöskään se, että elämäntapojen muutoksen vaatimaa aivotyötä tehtäisiin ryhmissä -ei myöskään päinvastoin.
Eroja on toki myös siinä muutoksen lopputuloksessa.
Tunnen ihmisiä, jotka ovat jättäneet selvittämänsä alkoholiongelman taakseen, siitä sen suurempaa numeroa tekemättä, keskittyen (ehkä sen sijaan?) elämänsä muihin puoliin, harrastuksiin, ihmissuhteisiin, kuka mihinkin.
Ja tunnen myös ihmisiä, jotka ovat juomisen asemesta tehneet juomisen välttämisestä, juomisesta puhumisesta, juomisen merkityksen korostamisesta itselleen uuden harrastuksen, toisinaan jopa elämäntavan.
En minä tiedä, onko sitten toinen toistansa parempi tapa.
Valinnan joutuu kuitenkin jokainen tekemään itse, ja jokaisella lienee omat perustelunsa sille, miksi haluaa juuri valitsemansa suhtautumisen asiaan.
Keskustelu voisi ehkä olla tuloksellisempaa, jos erilaisten ideologisten järjestöjen mainonta ja suorat erilaisten ohjelmien syöttämiset jätettäisiin jonnekin muualle … eli jonkun ideologian markkinoinni sijaan keskustelussa pyrittäisiinkin etsimään tietoa ihan oman ajattelun ja arkielämän pohjalta. Markkinointipuheet siten jossain muualla… onhan niillekin netissä tilaa, vaikkapa niiden järjestöjen omilla sivuilla.