AA- kerho ja raittius ilman sitä.

Täällä kun halutaan raitistua ja tietyt kirjoittajat tunkee AA kerhoa ja niiden sanontoja kurkusta sisään ihmisille jotka ovat todella herkässä mielen tilassa niin se kuulostaa vähän siltä kuin masentunut henkilö joutuisi uskonlahkon vieteltäväksi juuri siitä syystä että mieli on heikko.
Kyllä masentuneelle on parempi mennä terveyskeskukseen ja saada sieltä lähete mielenterveystoimistoon, meinaan että enemmänhän siinä menee sekaisin jos sellaiselle henkilölle aletaan tuputtamaan jahvetta, jeesusta ja ties mitä - Ymmärrätte mitä tarkoitan.

Juova alkoholisti on samanlaisessa herkässä mielentilassa ja hänen halutaan lopettavan juominen, ilman mitään agendaa joka voi johtaa päinvastaiseen toimintaan.
Se agenda voi toimia vähän aikaan, mutta jossain vaiheessa tulee järki mukaan kun henkilö raitistuu, eikö?

Tuossa alla on AA kerhon 12-askelta, ne ovat kuin raamattua lukisi, sanotaanhan siellä raamatussakin että Älä tapa - mutta eiköhän jokainen tajua sen ilman raamattua.

1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.

3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin hänet käsitimme.

4. Suoritimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen itsetutkistelun.

5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.

6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

7. Nöyrästi pyysimme häntä poistamaan vajavuutemme.

8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.

9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.

10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.

11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.

12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.

Onhan noissa askeleissa hyviäkin asioita kuten raamatun käskyissä, esim: Älä varasta, mutta jokainen tietää ilman raamattuakin olla varastamatta, toki.
Ja minä en ole uskovainen, otin vain esimerksi tuon raamatun.

Mutta kun luette noita “askeleita” jotka ovat tehdyt 1930-luvulla kahden äärialkoholistin toimesta, jotka tajusivat lähestulkoon kaiken menettäneenä että henki lähtee nuorehkona jollei laita korkkia kiinni - Pystyisitkö Sinä laittamaan korkin kiinni ilman korkeampaa voimaa ilman tälläista kerrontaa: , myöntämään väärien tekojen todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle. Kuulostaa aika vanhan ajan meiningiltä, eikö?
Kaikki tietää että 1930-luvun Yyhdysvallat on aivan eri asia kuin Suomi vuonna nyt ja onhan nuo askeleet aika julmetun raskaita, uskonnollisia ja ehkä jopa typeriä, tarkoitan ehkä typerän lapsellisia näinä päivinä hyvinvointi Suomessa vuonna 2019.

AA kerhon pystyttäneet kaverit olivat; William Wilson joka toimi osakemeklarina/osakehuijarina 1930-luvulla ja Robert Smith joka toimi lääkärinä erikoisalanaan peräsuolikirurgia.

Itse kävin AA ryhmissä vuoden verran ja monissa ryhmissä kävinkin pitkin Suomea, mutta en saanut sieltä raittiutta, sen sain olemalla oma itseni ja juttelemalla muiden holistien kanssa kahvilla, heh, siitä se lähti ja sen jälkeen on ollut elämä raitista ja kivaa.
Mutta ei ne askeleen lukemiset ja ennen lahkomaisen ryhmän alussa luetut päivän tekstit minua raitistuttaneet, ne vaan kuulosti hölmöltä, höh!

Jos joku AA ryhmästä saa raittiuden, niin se on tietenkin parempi kuin että ryyppää itsensä hautaan, todellakin.
Tosin moni kävi siellä vuodenpäivät ja sai sen raittiuden, mutta sen jälkeen he ovat olleet selvinpäin omana itsenään tai muissa vähän rennoimmsissa raittiuspiireissä. Hyvä näin!

Raittiutta alkoholisteille ja ajatelkaa omalla järjellä!

Kokeile NA-ryhmiä… niissä on oki 12-asekeleen ohjelma myöskin mutta meininki ja henki ja jututovat eri kalibeeria… itse en käytänyt huumeita kuin oheiseksi , enkä edes joka kerta kun ryyppäsin… koen NA:ssa kuulemani jutut eheyttävämmäkxsi kuin AA.ssa

En ole narkomaani.

Saan raittiuden alkoholista ilman ryhmiä, tuki kavereiden kanssa rennosti kahvilla, ilman jonkun muun tekemiä ohjelmia.

NA:ssa ei olla kiiinnostuneita siitä,mitä päihdettä olet käyttänyt, oli se sitten suonensisäisiä huumeita,lääkäriltä kinuttuja pillereitä tai alkoholia, tai olit sitten impannut liimaa…kyseessä on addiktiosairaus,joka ilmenee aineesta riippumatta hyvin samankaltaisesti

En ymmärrä mihin pyrit, vai ymmärränkö sittenkin.
Tämä osio on alkoholisteille, ei narkomaaneille.

imn30 kirjoitti

Masennus ja alkoholismi ovat kaksi eri sairautta. Masennukseen on olemassa lääkkeitä, alkoholismiin tietääkseni ei. Vai tiedätkö sinä?
Siksi masentuneen on parempi, aivan kuten kirjoitat, mennä terveyskeskukseen ja saada sieltä lähete mainitsemaasi mielenterveystoimistoon tai psykiatriseen sairaalaan.

Alkoholistin puolestaan on parasta olla juomatta, sinunkin keinosi on siihen hyvä.

Ajattele, ajattele, ajattele

En tuossa kirjoituksessani mitenkään verranut suoraan masennusta ja alkoholismia, jokainen voi sen siitä lukea.

Kirjoitin siihen myös lauseen: " Ymmärrätte mitä tarkoitan".

Meidän keino raitistua on erittäin hyvä.

Omilla aivoilla raittiuteen ja muiden järkevällä tuella, ilman sanontoja

Hyvää huomenta,

jonkin verran AA-ryhmässä käytyäni en ainakaan minä ole kokenut, että siellä sen kummemmin olisi Jeesusta taikka Jahvea erityisemmin tyrkytetty. Tietty joku muu voi kokea asian eri tavalla ja ryhmiäkin on tietty erilaisia. Mutta kokeilla voi kumminkin ja ei sinne toista kertaa ole pakko mennä. Avoimin mielin ryhmään tutustumaan :slight_smile: !

Tyyne

hepskukkuu vaan

" Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan"

Raittius ilman AA-kerhoa on kuin kala ilman polkupyörää.

skorpioni kirjoitti

Hyvää lokakuista krapulatonta huomenta!
Kirjoitit suoran lainauksen eräästä AA:n ehdotuksesta. Se on syntynyt AA:n alkuajan ensimmäisten raitistuneiden jäsenten kokemuksesta ja kirjoitettu silloin muistiin.
Rukous, mietiskely ja itsetutkistelu ovat avain terveeseen ajatteluun ja myönteiseen toimintaan. Tämä on melkein suora lainaus eräästä aa-laisten paljon käyttämästä kirjasta.

Jos juominen on ongelma, ratkaisu voi olla sanottu seuraavassa lauseessa: “Ainoa pääsyvaatimus AA-jäsenyydelle on halu lopettaa juominen.”

Päivä kerrallaan

AA-ryhmä ei ole kerho. Se on alkoholiin nähden voimattomuutensa myöntäneiden alkoholistien vertaistukea ja tukea on tarjolla myös vielä kärsiville alkoholisteille.

Tänään et ole yksin

"6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

1. Nöyrästi pyysimme häntä poistamaan vajavuutemme."

Jos tuo toimisi niin maailmassa ei olisi yhtään ongelmaa. Tietääkö joku ongelman jonka poistamista ei olisi nöyrästi jo jumalalta rukoiltu?

Järjestön tarkoitus kerrotaan tässä. Hengellisen katsomuksen levittäminen.
“Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille”.

Ihanaa kun on uusia aiheita, joista ei ole ennen keskusteltu täällä paljonkaan. :bulb:

Minä ajattelin lähipäivinä mennä käymään AA:ssa. Olen viimeksi käynyt vissiin vuonna 2013 tai jotain. Huomenna sunnuntaina kokoontuisi vanha kotiryhmänikin, jossa kävin vuonna 2007. Ajattelin, että voisin AA:stakin ammentaa jotain fiiliksiä, vaikutteita, kokemuksia, tunnelmia vaikka johonkin kirjalliseen juttuuni.
Toki ilmainen kahvitarjoilukin vetää puoleensa. Minusta on tullut ihan häpeämätön kahvijuoppo luettuani, että kahvi on oikeasti terveellistä. :slight_smile:

skorpioni kysyy

Minä kerran rukoilin, kun tuli halu lopettaa juominen, eikä ole sen jälkeen tarvinnut juoda. Haluan, että pysyn alkoholin suhteen yhtä nöyränä ja voimattomana kuin tuona elämäni suunnan muuttaneena päivänä olin.

Jokainen raitis päivä on alkoholistille täyden kiitoksen paikka.

Päivä kerrallaan

Alkoholistille ainakin minun kokemukseni mukaan sellaisen vastaan rimpuilemisen lopettaminen on hyvin olennainen osa ratkaisua. Minäkin kirjoitin hyvin kriittiseen sävyyn AA:sta täällä joskus aikanaan. Sen olen sitten myöhemmin oivaltanut, että olin silloin vielä aika vaiheessa oman toipumiseni tai paranemiseni kanssa. En nyt taaskaan ole AA:ssa käynyt pitkään aikaan, enkä koe mitään tarvettakaan ainakaan tällä hetkellä sinne mennä. Nykyään en tätä liikettä enää arvostele sillä tavalla ja oli todella hyvä juttu, että joitakin vuosia sitten avasin oven uudelleen.

Siitä olen samaa mieltä, että tietynlainen paikalleen pysähtyneisyyden eetos siellä vallitsee. Toisaalta se on hyvä juttu, koska liikkeellä on jo olemassa oleva todistettu kyky olla osana ratkaisua alkoholismiin. Siinä mielessä pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, koska se on jo keksitty. Mutta paikallaan pysähtyneisyydellä tarkoitan lähinnä sitä, että se 12 askeleen kirja on esimerkiksi hirveän uskonnollista tekstiä jostain sieltä 1930-luvulta ja ei sen vuoksi ole ehkä ihan tätä päivää. Onneksi siitäkin on olemassa se päivitetty versio, jonka kieli on minusta paljon käytännön läheisempää ja ilmaisu selkeämpää. Ihan jo tuon päivitetyn kirjan käyttäminen minun mielestäni voisi madaltaa kynnystä siihen, että uusien tulokkaiden olisi helpompi ottaa AA omakseen. Ymmärrän nimittäin oikein hyvin, jos sen vanhemman version uskonnollinen paatoksellisuus ja korkealentoisuus aiheuttaa sen, että monikaan uusi tulokas ei halua osallistua kokouksiin.

Siitä tulee tässä kuussa kuluneeksi tasan 12 vuotta, kun minä kävin AA:ssa ihan ulkomailla ja toisessa maanosassa. Goalla peräti kolmessa ryhmässä: Arporassa, Calangutessa ja Mapusassa. En osaa punnita niiden käyntien hyötyä muuten kuin sillä, että ne jäivät elävästi mieleeni loppuiäksi, ja olivat mielenkiintoisia kokemuksia. Jollain tavalla tarpeellisia siis kuitenkin.

Erot Suomen AA:han eivät olleet kovin suuria, vaikka oltiin niinkin erilaisessa kulttuurissa. Puheenvuorojen alussa jokainen sai muilta yhteen ääneen lausutun tervehdyksen “hello…”, vähän niinkuin amerikkalaisissa draamoissa, ja kahdesa ryhmässä puheenvuoro piti tulla pitämään salin eteen. Noita käytäntöjä ei usein Suomessa näe, paitsi Vuoriryhmässä jossa on ihan puhujanpönttö.

Erityisen elävästi jäi mieleen Arporan AA-ryhmö, joka kokoontui hylätyn tuntuisen nunnakoulun sisäpihalla, villiintyneessä puutarhassa. Kohtaus päätyi jopa erääseen kaunokirjalliseen tuotokseeni, joka ilmestyy toivottavasti joskus.

Kiitos raittiista päivästä ja raittiuden tuesta. :sunglasses:

ikzu kirjoitti

Ikzu hei, mitä kirjaa ja painosta tarkoitat? Onko se jo täällä päihdelinkin listalla: Kirjallisuus- ja blogivinkkejä (riippuvuusteemat)?

Päivä kerrallaan

Helsingissä kokoontuu jonakin päivänä ainakin “Uskomaton AA Ryhmä” joka on tarkoitettu niille, joille ei kertakaikkiahan se “Jumala” sovi ojelmaan

Siis mä tarkoitan AA:n ohjelmaa. 12 askelta ja 12 perinnettä. Siitä ainakin tuonne tämän kaupungin ryhmään tuli muutama vuosi sitten päivitetty versio. Askeleet ja perinteet ovat tietysti samoja, mutta itse kieli on paljon ihmisläheisempää ja helpommin ymmärrettävää.