6 alkoholiton päivä

Kirjoitin viimeksi juomisen aiheuttamasta 10 kg luomisesta 1 vuoden aikana ja nyt olen ollut 45 PV juomatta. Toivoin, että mahan ympärys alkaisi kadota, mutta ei. Onko kellään samanlaista tilannetta, että juomisen aikana paino olis noussut paljon? Jos on niin miten oot saanut pudotettua painoa??

Itellä nousi paino vuoden aikana, jolloin join enemmän. Yli 10 kg nousi ja ajattelin, että kilot alkaa karista nopeaakin, kun on jättänyt alkoholin, eikä tilalle ole tullut mitään muuta kaloreita lisäävää toimintaa. Tänään tulee 90 päivää täyteen. Joitakin kiloja on lähtenyt, mutta olisi vara lähteä lisääkin. Liikuntaa tulee mukavasti kyllä ja syöminen on säännöllistä. No eikai tässä auta kun antaa aikaa itselle, jospa ne kilot hiljalleen siitä sulaa, hiljalleenhan ne tietysti tulivatkin vuoden aikana. Välillä vaan meinaa olla malttamaton ja toivoisi nopeampia tuloksia..

Kyllä se siitä ihan varmasti hiljalleen katoaa, jos et ihan kaikkia alkoholin tuomia höttökaloreita korvaa jollakin vähemmän haitallisella.

Itselläni painoa oli vuosi sitten noin 130 kiloa. Nyt sitä on 11 kiloa vähemmän. Siitä 5-6 kiloa lähti ensimmäisen kuukauden aikana, eli nestepöhöä oli paljon. Todellista rasvan häviämistä on ehkä kuutisen kiloa, 0,5 kiloa kuukaudessa. Voi sitä olla vähän enemmänkin, koska olen käynyt ahkerasti kuntosalilla. Mutta ei tässä iässä enää ihmeitä tehdä lihaskasvun kanssa.

Ajattele tätä kestävyyssuorituksena. Ei selvä elämä tuo pikavoittoja, mutta ajan kanssa huomaat vain yhtäkkiä monen hyvinvointiin liittyvän asian parantuneen paljon.

2 tykkäystä

Minä kasvatin kaljamahan. Nuorempana olin lihaksikas 95 kiloinen. Sitten tuli olkapäähän pientä kremppaa ja sali jäi. Vuosikymmenessä rintalihakset valuivat vatsan seudulle ja samalla paino nousi 105 kiloon. Kun laitoin korkin kiinni, ei paino liikahtanut mihinkään, onneksi ei enää noussutkaan.

Muistan lopettamisen alkuvaiheista, että aivan alussa oli tolkuton jano. Vichyä meni laatikkokaupalla, enemmän kuin olutta oli mennyt. Keskityin tähän jatkuvaan janoon niin paljon, että en ole enää varma olinko jo alussa kiinni myös sokerissa, mutta kun pääsin Vichystä, tajusin syömäni sokerin määrän. Sitä ei ollut vaikea huomata, koska söin puhdasta karkkia valtavia määriä. Tuntui, että sokeri oli alkoholin korvike. Jätin sokerin kokonaan ja siitä luopuminen on oma tarinansa, mutta paino ei kääntynyt 1,5 kuukaudessa laskuun.

Piti sitten pudottaa “ihan okeasti”, eli rajat kaloreille, protskut ylös, hiilarit alas, vehnät pois jne. Sillä lähti parikymppiä, mutta nyt pudotus on tyssännyt 85-86 kiloon. Mulla on vielä hopealuoti käyttämättä. En liiku lainkaan ja tarttis varmaan.

Olen painonpudotusta sivunnut tuolla oman ketjun loppupuolella tänä vuonna.

Monilla alkon jättäminen näkyy heti positiivisesti painossa, mutta joillain ei. En usko, että kyse on geeneistä tai muussa helpossa tekosyyssä, vaan muissa elintavoissa.

1 tykkäys

Kiitti kun jaoitte kokemuksia painon pudotuksesta ja tajusin etten olekkaan ainut, joka kamppailee painon kans. Luulin nk tekin, että kun lopettaa juomisen kilot palaa normaaliksi, mut ei. Mietin, etteikö riitä, että laskee jokaista juomatonta päivää, pitääkö vielä kamppailla oman kehonsa kans.

Juomattomuuden jälkeen mun mieliala on mennyt vuoristorataa ja miehelleni on ollut vaikea tottua näihin mieliala muutoksiin. Tiedän, että tämäkin kuuluu toipumiseen, eikä reilun vuoden jokapäiväisen juomisen jälkeen 46 pv raittiina korjaa sitä kaikkea mitä juominen on aiheuttanut. Mut päivä kerrallaan ja eiköhän kaikki järjesty.

2 tykkäystä

Nyt on ollu muutaman päivän tauko tästä mulle tärkeästä viestittelystä. Kiitos noista painoon lisääntyneistä kiloista juomisen aikana. Kyllähän järki sanoi, että alkoholista on paljon energiaa, mutta kun join sitä ei liiemmin miettinyt.

Nyt oon ollu 66pv -1 juomatta. Noiden päivien aikana eka viikko tuntui jopa hyvältä ja mietin, että tämähän olikin helppoa. Sitten alkoi mieliala vaihtelut ja räjähdin nollasta sataan pihan pienistä asioista, enkä pystynyt kontrolloimaan mieliala vaihteluita. Mun miehellä oli vaikeuksia pysyä mukana. Sitten alkoi mustat ajatukset/masennus nostaa päätään. Nyt olen viikon hoidossa itsetuhoisten ajatusten takia. Onko teillä ollu juomisen lopettamiseen jälkeen tullu mieliala vaihteluja!

4 tykkäystä

Voimia. :green_heart:

Hyvä, että pääsit hoitoon!!! Ja mitä mielialavaihteluihin tulee niin todellakin. Välillä on tuntunut, että olen maan alhaisin matonen joka ei ole ansainnut mitään hyvää. Olen itkenyt ehkä enemmän kuin koskaan ja sitten taas välillä tuntuu todella hyvältä. Kuuluu siis taudin luonteeseen. Jos on vuosikaudet, vuosikymmenet turruttanut tunteitaan alkoholilla niin sieltähän putkahtelee yhtä sun toista. Siksi on hyvä jos saa apua niiden käsittelemiseen.

4 tykkäystä

Super paljon viesteistä ja tietää, ettei ole ainut, joka kamppailee näiden asioiden kanssa. En olis halunnut lähteä hoitoon, koska ois pitänyt tehdä sitä ja tätä töissä jne. Lääkäri sanoi, että minulla on 2 vaihtoehtoa, vapaaehtoisesti ambulanssilla tai jos oisin lähtenyt pois niin poliisit olisivat hakeneet. Lääkäri sanoi, ettei hänen ammattietiikka salli päästää mua kotiin/töihin. Nyt olen kiitollinen hoitohenkilökunnalle, että ohjasivat minut hoitoon. Kaikkea se alkoholin käyttö saa aikaiseksi :open_mouth:

2 tykkäystä

Hienoa kuulla että olet saanut apua! :heart: Nyt saat levätä ja saat varmasti neuvoja tunteiden käsittelyyn. Mielialanvaihtelut taitaa jossain määrin kuulua ihan taudinkuvaankin mutta hyvä että pääsit hoitoon koska ne selkeästi oli (on?) vaikeita. Päivä kerrallaan - tästäkin selviää ja entistä vahvempana :heart:

1 tykkäys

Hyvä, että sait apua❣️

Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että lääkäri on toiminut vastuunsa mukaan. Vaikka silti toki osastolle meno on oma, eikä aina niin helppo, juttunsa. Toivottavasti tilanteesi on jo helpottanut.

Tämä lienee jo tuttuakin, mutta kun kertaus on opintojen äiti, niin kirjoitanpa silti, kun se tässä tuli mieleeni. Alkoholi ja alkoholin käytön lopettaminen voi tosiaan pahentaa mielialaoireita. Joskus kuitenkin käy niinkin, että alkoholin liikakäytön alta löytyy jo ennen alkoholin käyttöä alkanut hoitamaton masennus, ahdistuneisuushäiriö tai muuta vastaavaa. Alkoholilla on sitten alkanut lääkitä itseään. Ja toki tämä itselääkintä on silti myös yleistä silloin, kun mt-diagnoosi/-t on olleet tiedossa jo ennen alkoholin käyttöä.

1 tykkäys

Kiitos viestistä. Olen ollut nyt pitkään juomatta, eikä ole tehnyt edes mieli. Mutta sitten siirryin ystävän kautta napsimaan vahvoja lääkkeitä.

Mulla on kontakti sekä päihde, että psykpolille. Sekä lääkäri, että muu tiimi ovat sitä mieltä, että tämä kierre pitää katkaista ja kuntoutukseen Kantamoon pitäisi mennä. Se on kuitenkin super kallis 7000€.

Nyt olen käynyt pohjalla ja enää jäljellä on matka ylöspäin.

1 tykkäys

Sinunko ei ole mahdollisuutta saada maksusitoutumusta? Tämä systeemi on jotenkin hämärä ylipäätään sen suhteen, kuka, miten ja millä kriteereillä saa taloudellista tukea kuntoutukseen, varsinkin jos ei ole esimerkiksi vakituista työnantajaa.

1 tykkäys

Tällä hetkellä olen 3 vko päihde kuntoutuksessa ja heti perään 1 kk kuntoutukseen. Kuntoutus on alustava varaus ja kun lopullinen maksu selviää menenkö sinne👍

1 tykkäys