5-HTP

[Poistettu hintakeskustelua ja kaupallinen linkki. -Päihdelinkin toimitus]
Inffoo : en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan

Esiasteen esiaste, l-tryptofaani on muistaakseni sydämelle terveellisempää ja väsyttävämpi tuote kuin itse esiaste 5-htp.

Hyviä kokemuksia, pari kuukautta tätä, l-tryptofaania, DLPA:ta ja vitamiineja tekee soluille aivoissa hyvää puhumattakaan sitten mielialasta. Ylikierroksille ja lievää maniaakin on aiheuttanut minulla.

Kävin itse myös ostamassa samaisen purkin kun sitä mainostelit ja tässä sattuu naapurissa olemaan uusi luontaistuoteliike. Solgarin tuotteisiin nähden n. 50% edullisempaa, kohta selviää miten Vidan tuotteet pärjäävät.

Serotoniini on kuitenkin vain yksi välittäjäaine kymmenistä, mahd sadoista… mutta jostainhan sitä palapeliä täytyy kasata, kunhan muistaa täyttää jokaista kulmaa.

Tuota… Mitenköhän näkyy seuloissa? Tai minäköhän? Jos näkyy.

Eipä taida seuloissa näkyä minään ja muutenkin ihan laillista tavaraa. pilleri tuottaa aivoihin serotoniinia jota elimistö tuottaa muutenkin. Joillakin enemmän ja joillakin vähemmän, vajaus voi aiheuttaa alakuloisuutta, masennusta ja unettomuutta.

Eikös tryptofaani ole 5-hydroksitryptofaanin esiaste?

Tossa viestin alussahan se lukenee. Se on sitten ikuisuusväittelykysymys kummasta on enemmän apuja ja sopivampi, lääkkeiden tapaan toiselle sopii eka, toiselle toinen.

Ravintolisä on loppujenlopuksi vaan oikopolku, kalan, pähkinöiden, hedelmien syönti on pidemmän päälle parempi terveellisempi vaihtoehto. L-tryptofaani ja 5-htp komppaavat kylläkin monipuolista ravintoa lisänä.

Jos se vaan olisikin niin yksinkertaista että kaikki korjantuu yhdellä välittäjäaineella… olisimme kaikki hyvin lähellä ultimate-tylsistymispistettä.

Itse olen kokeillut paikata serotoniinivajareitani molemmilla näillä aineilla: tryptofaanilla maksimissaan 3 g annoksilla ja 5-HTP:llä max. 200 mg annoksella. Mukana on ollut myös kaikki vitamiinit ja hivenaineet, joita noiden kanssa suositellaan ottamaan samanaikaisesti.

Tulos on ollut sama kuin luontaistuotteilla yleensäkin: tasan ei mitään vaikutusta. Tai tryptofaanilla sentään kun olen ottanut illalla jauheen kielen alla liuottaen ja juonut päälle jotain makeaa juomaa, niin olen saanut pieneksi hetkeksi kevyen, terveen väsymyksen tunteen. Normaali-ihmisellä tuo saattaisi auttaa unen saantiin mutta minun kaltaiselleni bentsokoukussa roikkujalle tuo ei riitä millään nukahtamiseen.

Itelle 5-htp tuli tutuks vaan essojen buustaajana. Pitäs sen 5-htp:n olla toimivampaakin kaikin puolin kuin tryptofaani. Se taitaa olla vaan lääkeainelistalla jos oikein muistan.

5-Hydroksitryptofaani (Griffonia simplicifolia) on luontaistuote kun se on kasviuute. Melatoniinikin on vapautunut reseptiltä.

Tryptofaani → 5-HTP → Serotoniini. 5-HTP muuttuu verenkierrossa serotoniiniksi ennen aikojaan, ja sillä on potentiaalia aiheuttaa vakavia muutoksia sydämmen rakenteeseen 5HT[size=60]2B[/size] reseptoria periferaalisesti aktivoimalla. Tryptofaani saattaa toimia samoin jos se nautitaan runsaan B6-vitamiiniannoksen kanssa.

5-HTP:n nauttiminen SSRI-, SNRI- tai MAOI-lääkityksen kanssa samaan aikaan saattaa johtaa serotoniinisyndroomaan. 5-HTP on potentiaalisesti hengenvaarallista MDMA:n tai muun SRA:n kanssa nautittuna, minkä lisäksi 5-HTP saattaa laskea MDMA “peakkia”. 5-HTP kannattaa nauttia vasta MDMA-laskujen jälkeen.

Onhan 5-HTP huomattavasti tehokkaampaa tavaraa verrattuna tryptofaaniin, se konvertoituu suoraan elimistössä serotoniiksi. Mieliala nousee nopeasti kun ottaa muutaman kapselin. Itse en kyllä käyttäisi muuta kuin “ensiapuna” SRA jälkioloihin, jotenkin tuntuu liian arvaamattomalle (myrkylle) pidempiaikaiseen käyttöön. 5-HTP stimuloi, tryptofaani ei. Tosin minulle tryptofaani ei oikein sano juuta eikä jaata.

Itse suosittelisin melatoniinia “unilääkkeeksi”, ennenmmin kuin tryptofaania tai 5-HTP:ta.

Menkää britanniassa luontaistuotekauppaa… on kuin huumeksien esiastekauppa.

Hei kaikille!

Just tuolta luin ettei muka 5-htp :tä sais ottaa masennuslääkkeiden kanssa. MUTTA jos niitä masennuslääkkeeksi luokiteltuja lääkkeitä ei syö masennukseen vaan johonkin toiseen vaivaan niin niin SIIS MITÄ IHMETTÄ eikö siis se 5-htp siinäkään tapauksessa vaikuta oikealla tavalla???

Kuten tuolla ylempänä lukee, 5-HTP on mahdollisesti hengenvaarallista otettuna yhdessä SSRI, SNRI tai MAOI-lääkkeiden kanssa, jotka kaikki siis vaikuttavat mm. serotoniinin tuotantoon aivoissa. Sillä ei ole merkitystä, mihin vaivaan ko. lääkettä syö. Käsittääkseni vähintään pari viikkoa pitää pitää väliä jonkin lääkkeen ja 5-htp:n välillä jotta välttyy riskeiltä.

Oon koko aikuisikäni syöny serotoniinin takaisinoton estäjiä, välillä myös serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjiä. Nyt sitten oltiin aloittamassa vielä dopamiinin takaisinoton estäjääkin, mutta päätin, että kokeillaanpa hetki ihan ilman mitään masareita. Ei olo ainakaan pahemmaksi olo muuttunut! Että pohdin tässä, kannattako lähteä niitä aivokemioitaan taas sotkemaan. Kattoo nyt. Olisi kyllä sinänsä kiinnostavaa, miten tuo dopamiinipuoli vaikuttaa - mutta toisaalta olen käsittänyt, että noradrenaliinin takaisinoton estäjät saattavat epäsuorasti vaikuttaa myös dopaaminia lisäävästi, että ehkäpä olen jo Efexoria syödessäni kokenut ne dopaminergiset vaikutukset. En erityisesti tykännyt Efexorista, ja moni on saanut siitä hurjia oireita, varsinkin vieroitusoireita. Itselläni vieroitukset masareista ovat aina olleet tosi helppoja, lähes huomaamattomia - no ehkä johtuu siitä, etteivät ole vaikutuksetkaan olleet oikein huomattavissa. Ainoa aika, jolloin masarit minulla toimivat, oli alkuaikoina, ensimmäiset pari vuotta (sitalopraamia) - silloin olo oli aika maaninen - painoin duunia koulussa kuin kaistapää.

ok… ja voi ei. olen siis saattanut itseni hengenvaaraan joskus aiemmin… olen käyttänyt valeriaanaa pitkään ja samaan aikaan syönyt masennuslääkkeitä, mutta en siis masenukseen vaan toiseen vaivaan aivoissani… niin löysin tämän 5-htp:n kun ajattelin että se sisältää muutakin kun valeriaanaa, mutta empä nyt tiedä uskallanko ottaa niitä enää ikinä(avaamaton prk) joskus aikaisemmin ostin niitä myös… no onnex en ole kuollut

Väittävästi ei samanaikaisesti essojen kanssa kannattaisi käyttää, ei ainakaan SSRI lääkkeiden serotoniinisyndooman vaaran minimoinnin vuoksi. Lueskelin kokemuksia, että 8-10 tuntia ennen esson ottamista olisi jees sekä seuraavana päivänä esson jälkitiloihin. Minulla edellinen esso ei tosin aiheuttanut minkäänlaisia masennustiloja, päinvastoin.

Tänään hain postista purkit 5-HTP:ta sekä Tyrosiinia, joista haen unenlaadun sekä (yllätys yllätys) elämänlaadun paranemista. B3 vitamiini kuulemma oltava mukana, muuten ei toimisi, joten huomenna shoppailemaan. Ruokavaliokaan ei mielellään kannattaisi olla pelkkää höttö ruokaa, limppareita. Mini ketokuurin jälkeen en ole enää margariinia (oivariini) kotiin ostanut, vaan voita käyttänyt. Myös on jäänyt leipäpussit kaupan hyllylle, sillä nehän on lähinnä hyväksi krapulamättöjen ja myssymässyjen valmistuksessa ilman mitään terveydelle edullista. Aikoinaan söin lihapiirakoita pelkällä moskalla, maitoa janoon ja muuta täysin epäterveellistä ja ihmettelin miksen jaksa tehdä mitään, mieli ihan rikki ja iho hyvin pahassa kunnossa. Tuohon kun vielä joi alkoholia päälle niin ohhoh.

Nykyisin päivät alkaa vitamiineilla, kalanmaksaölyllä ja vedellä + jollain syötävällä, muunmuassa omalla smoothiella tai vaikka kaslerlihalla, jos sellaisen olen pihvittänyt ja marinoinut, sillä välillä raskaskin aamiainenkin on lystikästä. Kokeilkaapa perunamuusin sijasta kukkakaalimuusia (ohjeita netissä), ihan sairaan hyvää ja ravitsevaa.

Olipa pölötys olo päällä offtopiccien kanssa, liekö valmistamani burriton aikaansaannosta tai muuten elämänlaadun paraneminen. Mutta joo hyvää jatkoa ihmiset! Sekä muistakaahan laspet ettei päihteet toimi jos ravinto on perssiillää :mrgreen:

Ainiin… edellinen esso ilmeisesti puhdisti reseptorini ja siitä lähtien ollut hemmetin hyvä fiilis, eikä minkäänlaisia himoja niihin. Ai huumeet automaattisesti pahasta? Pyh pyh. Kannabiskin on lääke sekä päihde, jonka kanssa osattava pelata.

Peace…