Mitähän sitä sanoa? Olin viikon ilman alkoholia kun iski niin kova paniikki epämiellyttävistä fyysisisistä oireista, että join. Se auttoi. Tilalle tuli se tuttu ja turvallinen krapula.
Lopettamista olen harrastanut sitten vuoden 2007 eli alan jo olla epäonnistumisen konkari. Elämä on muuttunut moneen kertaan - paremmaksi ja kaaottisemmaksi.
Minua ahdistaa AA. Englannissa kokeilin sellaista ryhmää kuin smart recovery ja se oli kyllä ihan ok. Nyt en vaan ole Englannissa enää.
Muutin taannoin aivan uuteen maahan ja se oli hyvä. Juon vähemmän ainakin. Pitäisi jotenkin nyt ottaa muutama askel kohti parantumista ja olla vahva. Niin pirun vahva…
On perjantai ja edessä viikonloppu. Mitä tehdä ellei lähtisikään radalle?
Tervetuloa! Täällä meitä on monta, samassa liemessä (kirjaimellisesti!) olevia / olleita / ylös suosta taistelevia.
Minäkin olen “harrastanut” lopettamista jo yli kymmenen vuotta, mutta amatööritasolla mennään edelleen Nyt päivä 12, sekin minulle saavutus, josta iloitsen. Oma tahto parempaan elämään on se tärkein ja se ETTEI LANNISTU, vaikka epäonnistuisi kuinka monta kertaa.
Kirjoittele tänne fiiliksiä ja lue muiden kokemuksia, siitä saa valtavasti voimaa!
Tervetuloa palstalle Ama. Hyvä että alat purkamaan vyyhtiäsi. Pari kysymystä alkuun. Asutko siis tällä hetkellä ulkomailla kuten minä? Kysyn siksi, että mulla on erittäin paljon vaihtoehtoja AA:lle koska perinteiset pelkästään päihdehaittoihin painottuneet ryhmät eivät ole minun juttuni. Melko varmasti/ehkä paikkakunnallasi on muitakin organisaatioita joihin voit ottaa yhteyttä ja käydä tsekkaamassa. Siinä sulle tekemistä tälle päivälle ja ehkä illallekin!
Yhteen lauseeseesi kompastuin. Alkoholismi ei ole mikään “lapsellinen ongelma” vaan erittäin vaikea juttu selättää. Se kun on niin monisävyinen sisältäen terveydellisiä ja sosiaalisia näkökohtia. Kannattaa edetä pienin askelin ja päivä kerrallaan-ajattelulla.
Ehdoton edellytys onnistumiselle on pitää korkki kiinni ilman mitään haaveita kohtuukäytöstä. Siis jos haluat täysraittiuden elämäntavaksesi. Tällaista alkupaasausta Saksanmaalta. Tsemppiä sulle ja pysy linjoilla.
Jos tosissaan erilainen elämä on tavoitteenasi, kuten minullakin myös on, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin pistää korkki kiinni ja mielellään lopullisesti. Päivä kerrallaan, houkutuksia vastaan taistellen.
Itse haen motivaatiota sellaisesta ajatuksesta, että käytännössä kaikki elämäni haaveet ja tavoitteet ovat sen kaltaisia, että niitä ei yksinkertaisesti voi saada jos vaan ryyppäilee. En minä tietenkään tiedä onko tästä sinulle mitään apua… mutta itselläni on käynyt niin että tarpeeksi kun on pyöritellyt päässään mitä TODELLA elämältä haluaa, niin juomahalut ovat alkaneet vähentyä.
Sinulla on vielä yli 10 vuotta aikaa perustaa oma perhe! Serkkuni (lääketieteen tohtori) perusti sen perheen vasta noin nelikymppisenä asuttuaan sitä ennen Ranskassa tehden apulaislääkärin töitä eli tinkien ammattitasosta hankkien kokemusta lähinnä elämästä.
Varmasti sinulla (jos laitat nettipalstallekin) on paljon kysyntää. Tätini Tukholmassa (opettaja) rajasi deitti-ilmoitukseensa vastanneet seitsemään - tapasi kaikki ja meni yhden kanssa avoliittoon - molemmilla ennestään lapsia.
Eli varmasti on sinulle vielä lukuisia hyviä nuoria miehiä tarjolla! Alkaisin sinun asemassasi nuorena naisena esittämään kysymyksiä:
Alkoholiongelmat. Itse (olen 49 v.) olen vasta viimeiset 9 vuotta ollut vähäisellä käytöllä.
Aggressio-ongelmat. Mulle noutajakoirat oli kavereita eli ei sitä, mutta se nuoruuden alkoholismi.
Rikollisuus. Ei ole eikä ole ollut rikosrekisteriä, mutta se ei merkkaa paljonkaan.
Titteli. Asema merkkaa eikä titteli sanoi jo eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen = älä anna yliopistojamppojen hämätä.
Raha. Suomi on täynnä pikkuvarakkaita poikamiehiä. Minunkaan rahat eivät riitä kantakaupungin kattohuoneistoon, mutta Graniin riittävät.
/// Teet siis hyvän kysymyslistan ja sillä valitset. Taustatyö ja tuttaviesi tiedot avuksi.
Olet jo huomannutkin, että alkoholia on lähes kaikkialla saatavana ja sitä myös käytetään. Karkuun siltä ei pääse. Juomishimon voittamiseen on toinenkin tie kuin olla pirun vahva: myöntää voimattomuutensa alkoholiin nähden. Se on vaikea askel, mutta voi olla ensimmäinen ja ratkaiseva pohja kohti raitista tulevaisuutta, jossa alkoholi muuttuu tarpeettomaksi.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Taidatkos sen paremmin sanoa Raitista viikonloppua vaan kaikille - minun ei tee yhtään mieli juoda, mutta vielä niitä kiusauksia tulee. Koettu on monet kerrat. Ehkäpä juuri olemalla heikko ja voimaton onkin mahdollista selvitä kiusauksista sortumatta. Ajatteleminen on mielenkiintoinen juttu. Muuten minun “alkoholisti-idolini” Jean Kirkpatrick (nainen Women for sobriety -ohjelman takana ja loistavan kirjan “Täyskäännös”) lausui kirjassaan “luomme päivämme ajattelumme avulla”. Siinäpä ajateltavaa viikonlopuksi…
Tuota heikkouden myöntämisen ideaa olen miettinyt ihmissuhteisiin. Niissä se varmaan toimisi. Miksei sitä viinaakin voi verrata vaikka huonoon parisuhteeseen. Tulee hetki jossa ainut vaihtoehto on erota. Silloinhan olemalla väkisin suhteessa olemalla vahva tuhoaa itsensä. Irrottautuu siitä ilkeästä Kuningas tai Kuningatar alkoholista voi päästä siitä lopullisesti eroon. Tietty uskon myös että heikkouden myöntämiseenkin vaaditaan vahvuutta - tai no niin ainakin sanotaan. Jotenkin niin… Vaikeita juttuja nämä. Toisaalta sanotaan, että pitäisi vastustaa kiusausta. Se on vaan jokaisen löydettävä se oma tie millä raitistuu. Keinoja on monia. En tiedä onko olemassa patenttiratkaisua. Yksinkertaisesti on päättää ettei tänään juo. Se on osittain niitä AA:n viisauksia - nuo “päivä kerrallaan” jutut yms… Niitä itekin yritän sovellella ja muitakin juttuja. Löytyy nuo askeleet netistä. Mutta kaikki keinot on sallittuja sodassa ja rakkaudessa. Tai no voiko taisteluksi viinasta eroon pääsemistä sanoa? Kokopäivä työtä se on ainaskin. AA ei varmasti huono paikka ole, eikä tämä plinkkikään… Täällä on paljon hyviä juttuja ja paljon raitistuneita ihmisiä, niin heiltä saadut neuvot on olleet tosi tärkeitä pysyäkseni irti alkoholista.
Ainakin alkuun useimmille AA:ssa muusta ei olekaan kysymys kuin kiusauksen vastustamisesta ja onhan siitä kirjoitettu kokonainen kirjakin “Eläminen raittiina”. Isossa Kirjassa kiusauksista mainitaan mm. 9. askeleen lupausten kohdalla (s. 98): “Jos kiusaus tulee, kavahdamme sitä kuin polttavaa liekkiä. . . Emme taistele alkoholia vastaan, emmekä karta kiusauksia.”
Niin. …Olen samaa mieltä siitä, että pelkkä AA tai päihdehoito ylipäätään ei ole ratkaisu. Minun tulisi löytää joku muu keino. Joogaa ajattelin koittaa - suurin huoli on siis se, että kehoni on alkanut rapistua.
Olen ryhtynyt kokeilemaan sellaista, että kerron joillekin (ei töissä, mutta muualla) rehellisesti että minulla taitaa olla ongelma. Tuntuu hyvältä sanoa se ääneen. “En oikein osaa lopettaa tätä viinin läträämistä.”
Reaktioit on yleensä hyviä. Aika moni on sitten myös avautunut omista ajatuksistaan …välillä tuntuu, että olemme kaikki ihmiset ihan alkoholisteja.
No niin toki se myös tarkoittanee sitä, että pyörin suurkuluttajien kanssa.
Mielenkiintoista miten moni joker minulle, että eeeeheei sinulla mitään ongelmaa ole. Entinen miesystävänikin oli sitä mieltä että liioittelua koko juttu…En ole koskaan salaillut Juomista (itseltäni yrittänyt kyllä) joten nämä ulkopuolisten kommentit ovat joskus olleet minulle lupa jatkaa juomista.
Mutta ei se nyt epäselvää todellisuudessa ole. Jos putki jää parhaillaan kuukausiksi päälle niin silloin on vakava ja hengenvaarallinen ongelma. …
Menen taas huomenna ryhmään ja saatan näin alussa käydä siellä vaikken nyt ihan kaikkea AA juttuja ostakaan…
Se smart recovery oli siitäkin kiva, että siellä ei samaistuttu alkoholin käyttöön vaan pohdittiin vain keinoja selättää vieroitusoireita.
Katsotaan … ehkä vielä onnistun jättää tämän aineen kokonaan.
Kivahan se olisi, jos olisi helppoja keinoja selättää vieroitusoireita. Katkaisussa saa lääkärin arvioinnin perusteella vieroitusoireita helpottavia reseptilääkkeitä. Niiden huono puoli on koukuttumisvaara. Apteekista voi hakea ilman reseptiä myytäviä, ja jotkut ottavat krapularyyppyjä. Krapularyypystä voi pulpahtaa uusi humala ja sen jälkeen taas krapula.
Jotenkin tuntuu, että olet löytämässä jo pohjasi ja onnistut jättämään alkoholin. AA:sta kannattaa ostaa raittius, sitten voi ruveta miettimään mitä raittiille elämälleen tekee.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme