Olen 26-vuotias nainen ja sairastanut 3 haimatulehdusta, viimeisen vajaa viikko sitten. Nyt tietysti lääkäri kehotti lopettamaan ja luetteli kaiken maailman uhkakuvia siitä mitä tapahtuu jos juon tippaakaan viinaa. Kaveripiirini on sellainen, jossa käydään pubissa otamassa muutama töiden tms jälkeen. Tänään kävin katsomassa heitä ja tulin todella" kateelliseksi" kun he voivat ottaa ja minä en. En todellakaan tiedä mitä tehdä tästä eteenpäin… Katsoa vierestä kun muut juo ja pitää hauskaa, nauraa ja jaksavat iloita? Vai mahdollisesti lukkiutua 4:n seinän sisään ja alkaa popsimaan rauhottavia? Kaiken lisäksi aviomieheni päätti lähteä “iltakaljalle”, vaikka lupasi tukea minua juomattomuudessa. Kumma juttu että minun “iltakaljoitteluni” kyllä häiritsi, mutta nyt kun on minun hengenlähdöstäni kyse, niin hän voi rampata kaljalla niin paljon kuin huvittaa.
Kauankohan tämä "kateus"vaihe mahdollisesti kestää ja onkohan mahdollisesti rankempia aikoja vielä tiedossa kuin tämä viikon raittius. Aiemmin alkottomilla kausilla pystyin helposti olemaan ilman olutta noin kuukauden, mutta nyt tuntuu etten millän pysty… A-klinikalle olen ottanut yhteyttä ja maanantaina on ensimmäinen tapaaminen. Jännittää että millaista esim. vertaistuki on? Eli tuleeko sieltä “ota jeesus sydämeesi” paasausta, ja onkohan mahdollista keskustella alkoholista ilman, että tapaamisen jälkeen voi lähteä kotiin ilman ylivoimaista kaljanhimoa… Päivä kerrallaan, joo joo, mutta nyt kun tekisi niin mieli pullollista alkoholillista olutta…
Hoogee,
sinulla on vielä rutkasti elämää edessä mitä luultavammin, jos et jää auton alle, saa tappavaa syöpää, kohtalokasta aivoverenvuotoa, joudu lentoturmaan, tule tapetuksi tai jos et kuole haimatulehdukseen. Sitä vaan, että takeitahan ei pitkästä elämästä, ja puhumattakaan sen laadusta, voi antaa kukaan, mutta eiköhän tuo ole nyt sellainen risteys, jossa valitaan elämä tai kuolema.
Ei tämä selvänä eläminen mitään kärvistelyä viinan tuskassa ole, muutenhan sitä juotaisiin jo joka iikka. Elämä on elämää iloineen ja murheineen. Aika paljon pystyy ilman alkoholia vaikuttamaan siihen laatupuoleen.
Onneksi olkoon, olet saanut mahdollisuuden jatkaa elämääsi.
Hei,
Kannustan sinua todella lopettamaan kaikilla mahdollisilla keinoilla. Uskoisin, että lääkäri on kertonut, ettei elimistösi tule kestämään enää kuin ehkä yhden haimatulehduksen. Todennäköisesti hän on kertonut faktoja, ei uhkakuvia. Kuolleisuus haimatulehduksiin on korkea, niihin liittyy paljon komplikaatioita, kystia, pitkiä tehohoitojaksoja. Alttiutesi haimatulehduksiin johtaa kuolemaan, ellet lopeta. Haimaa ei voi vaihtaa uuteen.
Antabus, A-klinikka, AA, kuntoutus, uudet kaverit, harrastukset, mikä tahansa paitsi juominen. Tosi paljon tsemppiä sinulle.
Hoogee hei!
Vertaistuki on kokemukseni mukaan raittiutta etsivälle ehkä parasta apua. Minä olen saanut sitä AA-ryhmistä. Niissä ei ole ajanvarausta, voit valita itsellesi sopivan ajan ja paikan. Googlesta köydät asuinpaikkasi tai sitä lähellä olevien ryhmien osoitteet ja kokoontumisajat.
Jotkut käyvät palavereissa harvoin, toiset useitakin kertoja viikossa. Ja kaikki tämä on vapaaehtoista. Ja niissä tapaat ihmisiä, jotka ovat käyneet läpi oman tuskansa ja selviytyneet. Sinulla on sama mahdollisuus.
Kiitoksia kovasti kaikille tsempistä! Ja tsemppiviestejä otan mielelläni vastaan lisääkin. Tämä keskustelualue on tällä hetkellä hyvä henkireikä ja vaikka itku on tullut vieroitusoireista useinkin, toivon että pystyn olemaan seuraavankin viikon selvinpäin…
Vertaistuki on parasta nimeomaan raittiina pysymisessä. Päihteenkäytön voi lopettaa monenlaisessa hoidossa ja vaikkapa A-klinikan neuvoin ja tuella, mutta raittiina eläminen kuukaudesta ja vuodesta toiseen on sitten jo oma taitonsa.
Siihen on parasta nimenomaan vertaistuki, se kun ei maksakaan mitään.
A-klinikka on ihan hyvä juttu, ja itsekin muistelen erästä A-klinikkaa hellyydellä ja kiitollisuudella, vaikken minä sillon siellä käydessä pitkäksi aikaa raitistunutkaan.
Hyvää ja tervehtyvää viikonloppua ja syksyä Hoogeelle!
Sulla on kova paikka ja tosiaan mahdollisuus valita. Viinan juontia ei ole pakko lopettaa, elämä kyllä loppuu jos jatkat juontia.
Se toisten nauraminen ja iloitseminen alkon voimalla ei ole todellisuutta. Nauraa voi ja aito hauskanpito tulee elämään mukaan ajan kanssa. Itselläni huumori, ilo, nauru ja vapautuneisuus on tullut sen jälkeen, kun laitoin korkin kiinni. Joten vanha kaveripiiri kannattaa kohdata selvinpäin, tai vaihtaa ja todeta, että elämässä kohtaa uusia ihmisiä, joihin tutustuu ja ei tarvitse käyttää aikaa ja energiaa viinasta puhumiseen.
Kliseinen mutta tosi “päivä kerrallaan” on se ase, jolla viinapiru hiljenee. Ykskaks huomaa, että joutuu miettimään, kauanko siitä viimeisestä kerrasta oli…
Tsemppiä!
Kyseisiin tilanteisiin hyvä pohdinta jolla olen pärjännyt monesti… eli siis–…
1.MIKÄ TILANNE ON NIIN KAMMOTTAVA ETTEI KERTAKAIKKIAAN SITÄ KYKENE KOHTAAMAAN ILMAN ALKOHOLIA?
2.MUUTTUUKO YMPÄRÖIVÄ MAAILMA MIKSIKÄÄN MUUKSI VAIKKA KOKISIT SEN HUMALASSA…MUUTTAAKO HUMALA YMPÄRÖIVÄÄ MAAILMAA TOISENLAISEKSI…
eli siis.,. muuttuvatko ne ihmiset joita näet humalatilasi voimasta toisenlaiseksi? tai ne baarit?
Ei tule A-klinikalta mitään jeesus läppää. Siellä keskitytään ihan eriasioihin, kuten sinun juomiseen.
Tässä on sinulla kyllä aikamoinen tienristeys. Tuhota juomisella oma haima (tuo haimatulehdus muuten lisääntyy yleensä aina ja aina herkemmin). Ja sitähän täälläkin sanottiinkin, haimaa ei niin vain pysty vaihtamaan.
Se on kuitenkin elin, jota ilman kuolet.
Eli valinta on aika karu, kuolema tai alkoholista täysin luopuminen.
Tsemppiä valintaan!
Toivottavasti sinä et ole niissä tilastoissa johon kuuluvat, itsensä hautaan juoneet, syy haimatulehdus.
Lainaus:
Kauankohan tämä "kateus"vaihe mahdollisesti kestää ja onkohan mahdollisesti rankempia aikoja vielä tiedossa kuin tämä viikon raittius.
Moi
Olen vähentäjien puolella. Toisten kroppa voi kestää toisten ei. Kateus loppuu siihen neljänteen haimatulehdukseen ja se voi olla se viimeinen. En halua maalata piruja seinille. Toivon aidosti sinulle raittiita päiviä,viikkoja,vuosia. Olet vielä nuori ja monta hienoa asiaa on vielä edessä
Ja yhdyn täysin edellisiin komentteihin
T.Tuppi
Hei.
Kirjoituksesi kosketti todella. Olet nuori, älä luovu elämästä alkoholin takia. Saat kokea paljon paljon enemmän kun uskotkaan. Ota vastaan kaikki mahdollinen apu ja tuki, hae sitä, älä jää yksin. Tilanteesi on vakava, ymmärrä se. Alkoholi ei ole kuoleman arvoinen. Se ei ole minkään arvoinen mitä ihminen tarvii elämässään. Voimia ja hae apua nyt heti, kaikkialta, kaikilta lähellä olevilta, tai lääkäriltä. Osastohoito?
Väärältä puolelta, mutta olen itse ollut muutaman kerran toisen syyn takia siinä, että onko loppu lähellä. Jos se on omissa käsissä, valitse jatko. Ilman alkoa oli vaikeinta pari ekaa viikkoa. Sen jälkeen se on ollut helppoa, yritä alkuun edes muutama viikkoa kokonaan ilman. Eihän sinun ole pakko päättää loppuelämästä, mutta yritä sinnitellä muutama viiikko ilman niin saat hyvän perspektiivin siihen, mihin alkoa tarvitaan. Ja suuret tsempit jatkoon.
Kiitoksia kaikille. Tänään täällä mökillä on ollut helpompaa olla selvinpäin, mutta katsotaan mitä kaupunkiin meno tuo tullessaan. Kiinnostaisi vielä siitä a-klinikasta tietää sen verran, että kai siellä voi puhua myös niistä syistä, jotka ovat johtaneet liialliseen litkimiseen, vai pitääkö lisäksi ottaa yhteys esim. omaan terkkariin??
Moi
A-klinikalle varaat ajan henkilökohtaiseen tapaamiseen. Ei sen ihmeellisenpää eikä tarvi minkään terkkarin kautta kulkea.
Toivoopi Tuppi
´