2000 brutto ja ulosotto vs. toimeentulotuki

Lueskelin tuossa äsken, että nykyään sosiaalitoimiston tukea yksinasuvalle on korotettu 461 euroon kuukaudessa + vuokra, sähkö, vesi ja harkinnanvaraiset tuet! Pippeliä venyttelemällä siis!

No esimerkiksi (vähän suoraviivaisesti) tyyliin perinteinen työssä käyvä nuori tienaa noin 2000e bruttotuloina josta otetaan osa veroa vaikka 15% joka tekee 1700 euroa nettoa. Tästä netosta sitten otetaan suoraviivaisesti yksi kolmas osa pois joka tekee noin 1120 euroa. Tästä 1120 eurosta sitten otetaan pois todellakin alakanttiin 500 euron vuokra, joten jäljellä on 620 euroa josta sitten pitää maksaa vielä esimerkiksi sähkö joka on n. 15 e kuukaudessa yksiöissä. Eikä kannata unohtaa, että töissäkin pitää käydä jotenkin joten matkustuskulut ovat usein noin. 90 euroa, jonka otin HSL seutulipun mukaan. Täten kädessä on 515 euroa, josta maksetaan vielä vesi ja yllättävät kulut kuten esimerkiksi antibioottikuuri.

Jos velkaa olisi yhtään enempää alkaisin 15 vuoden sosiaalipummiksi, aivan uskomaton maa mikäli pitää paikkaansa. Olen siis sosiaalituen tarpeesssa tällä hetkellä itse ja siksi aloin tutkimaan asiaa. Korjatkaa mikäli joku on tutkinut asiaa enemmän. Pätijät argumenteilla “Ulosotto ottaa 54 euroa 62 senttiä vähemmän” voi suksia helvettiin.

Moro.

Ite kans oon nuori ja ei ole pelivelkaa PALJOA, mutta muutakin velkaa on taustalla. Pyörii tulot 2050-2700e kk. Riippuen bonuksista. Tällä hetkellä 25% veroprosentti ja sanotaanko, että harva se kuukaus ittelle jää yhtään enempää. Työkin vie vielä aikansa, jos osaisi jättää pelaamisen pois ja maksaisi kaikella silläkin velkoja, niin ehkä olisi helvetti pois. Pääsis nauttimaan taas ylimääräsestä. :slight_smile: Tsemppiä sinne!

Kyllä sillä pärjää ja ehkä voi säästääkkin, jos ei hirveästi ylimäärästä ostele. Ite parhaimmillaan pelannu kaiken ylimääräisen (meillä on avokin kanssa ruokatili, johon kummatkin pistää 150e ja 300e riittää 2 ihmisen ruokaan kohtuu hyvin, syödään ajoittan kyseisestä summasta roska ruokaa. Mutta pyritäään tekemään itsekkin.) Eli yhen ihmisen ruokiin varmaan se 200e ois aika osuva tai 250e.

Turhauttavaahan se on tehä duunia, mutta kyllä se kiittää viimeistään eläke iässä vs nämä sossu pummit, joilla on se minimi eläke. :wink: Mutta ei tuo 515 nyt ihan älyttömän surkeesti oo, 200e enemmän kun sossupummi ja saat vielä velkaakin pois. Toivon että jaksat, ei tää maa enään työttömiä lisää kaipaa. Vero on vittumainen asia, mutta se takaa meille hyvinvoinnin. Loput onkin itsestä kiinni. :unamused:

Moro.

Mä oon samoilla linjoilla jeijoun kanssa :slight_smile:

Paskamaistahan se on ulosotot ym, mutta valitettavasti itseaiheutettua.

Duuni on kuitenkin parempi kuin kotona ihmettely.
Arkeen kiinni pääseminen uskoakseni tuo realiteettia ja puhtia elämään ja pelaamiseen jää vähemmän aikaa.

Sen näkökulman aattelin lisätä, että riippuu paljolti miten kokee sen duunin. Ite tein sellaista duunia jota en kokenut merkitykselliseksi itselleni paljolti vain rahan takia, ja uskon että se osaltaa lisäsi pelaamistarvettani - ikäänkuin ajattelin että en ansaitse sitä rahaa. Eli jos duuni on kärjistetysti pelkkää stressiä ja shittiä, eikä koe että se antaa mitään itselle tai edes muille, niin työttömyyskin saattaisi olla parempi ratkaisu. Ehkä silloin voisi olla aikaa kelaa, ja miettiä mitä oikeesti haluaa tehdä. Melkosen moni duuni MUN mielestä tässä yhteiskunnassa on sellanen ettei se millään tavalla edistä yleistä hyvinvointia - voi jopa olla päinvastoin. Että siinä mielessä itsearvostus pelkästään sen suhteen että on jossain duunissa vrt työttämänä ei toimi välttämättä.

-Q

Mulla ei ole enää onneksi kuin noin 5000-7000 euroa ulosotossa, joten sen takia en halua alkamaan sossupummiksi, nyt kuitenkin on muutto pois mutsin luota edessä joten ajattelin lopettaa työni mistä en olisi tarvittavaa määrää mitenkään tienannut.

Sossun kautta asunto (+ sisustus) ja ehkä kuukausi työttömänä ennen seuraavaa työtä.

Jutun jujuna on se, että jos jollain olisi vaikka 30k velkaa pikavippailun takia niin ei olisi mitään järkeä käydä edes töissä kun velan maksussa menisi kuitenkin vähintään 10 vuotta.

Mulla jää reilu tonni käteen kuussa ulosoton jälkeen ja monesti oon kyllä kelaillut, että ei duunin teossa ole mitään järkeä. Joku tuhat kilsaa kuussa tulee työmatkojakin ja näillä bensan hinnoilla se pelkästään on jo iso lovi. Sitten pitäis vielä vuokrakin maksaa, syödä jotain ja muut menot. Ja jos oikein hassu kuukausi on, niin autoonkin tulee joku mukavan hintava vika ja luottotiedottamana pitää olla käteistä jolla ostaa osat. Kävisin töissä julkisilla jos se olis mahdollista tai muuttaisin lähemmäs työpaikkaa, jos saisin asunnon sieltä suunnalta, mutta ilman luottotietoja ei saa edes kunnalta jolla työpaikka sijaitsee. Pakko asua kaupungissa, joka vuokraa luottotiedottomallekkin kämpän. Vasta sitten olisin saanut kyseisestä kunnasta kämpän, jos olisin ollut sosiaalitoimen asiakas ja mua ei olisi käsitelty normaalina asunnonhakijana kunnan vuokrataloyhtiössä. Mun mielestä pikkasen koominen tilanne.

Mulla on vielä joku 10k ulosotossa, mutta jos olisi paljon enempi, niin löisin kyllä kintaat pöytään. Toki itehän tässä ollaan tää soppa keitetty, ei parane valittaa, mutta kyllä mun mielestä jossain kohtaa voitais iha pikkasen tulla vastaan jos oikeasti koittaa maksaa velkojansa pois. Esim. kämppä kunnasta jossa työpaikka on, olisi mun kohdalla tyyliin jo pieni lottovoitto. Ei palaisi bensaa, vuokra olis halvempi ku kaupungis jne.

Tietysti yksi vaihtoehto olis sekin, jos nostais sossusta massia ja tekis sivussa pimeästi töitä. Toki siinä riskinsä on ja jonkun moraali vois huutaa hoosiannaa, mutta loppupeleis jokainen pelaa vaan omaan pussiin etelämaisittain.

Ja harvassa työpaikassa nykyään kiva on käydä. Joka firma kamppailee olemassa olostaan ja työntekijöistä piiskataan kaikki irti, ja vähän vielä enempikin. Kyllä sitä sossun rahoilla lokoillessa varmasti keksii jotain yhtä mielekästä tekemistä ku duunissa käyminen.

Noita eläkeikä pummi vs. duunari juttuja en paljo jaksa kelailla. Tuskin tulevaisuudessa edes mitään eläkettä enää tunnetaan. Jokaisen suomalaisen pitää painaa hautaan asti duunia, että saadaan Euroopan talous pelastuttua ja vielä päälle painettua herroille kunnon boonukset.

Mun mielestä ihmisten, valtioiden ja pankkien pitäisi antaa kaatua. Nyt ihmisiä, valtioita ja pankkeja koitetaan pelastaa aina viimeiseen asti tuilla ja tukipaketeilla. Luonnon pitäisi antaa hoitaa hommansa, eikä hyysätä ketään tai mitään.

älkää hyvät ihmiset edes haaveilko työttömyydestä! ei ole herkkua ja annan puolueettoman esimerkin jos ette minua usko:

Ketonen Ja Myllyrinne - Työvoimatoimisto

youtube.com/watch?v=BfYMhFfC … ure=fvwrel

hmm. “sossupummi”. No onhan se yleinen määritelmä nykyään, mutta kun muistelee tossa hissaa aikaa taaksepäin, niin tänään voit olla duunissa ja huomenna sossupummi. Tänäpänä hyvin yleistä. Eli, hassua nimitellä potentiaalia itseään - etukäteen. Mutta toki voi toivoa ja unelmoida, että onni ja työt jatkuvat seuraavat 50vuotta…mutta ihan aina ei mene ku laturetki.