11.5.2014 loppuelämän ensimmäinen päivä?

Täällä yksi ongelmapelaaja, olen tänne aikaisemminkin aiheen tehnyt asiasta mutta nyt aion laittaa oikein päivämäärän, jos se vaikka helpottaisi asian hahmottamista. Itse olen nuori miesopiskelija ja kärvistelen muutenkin pienellä rahasummalla elämässäni, silti pelaan vähistäkin tuloista yleensä sen 60% raylle ja veikkaukselle sen toivossa että voittaisin edes hieman “ruokarahaa” takaisin. Töitä on kyllä kesäksi tiedossa mutta jotain tälle asialle pitää nyt tehdä.

Se on outoa kun on ongelmapelaaja niin mikään rahasumma ei riitä. Muistan kun minulla oli syksyllä n. 3000€ rahaa ja tuntui ettei se riitä mihinkään, “pitäisi ainakin olla säästössä 10000€”. Kun ne loppuivat syksyn mittaan olen onnnistunut tuhlaamaan jo 2500€ opintolainaa. Nyt kun tili näyttää 40€ ja heinäkuussa on vasta ensimmäinen palkanmaksupäivä, toivoisin että minulla olisi edes se 500€ mikä minulla oli kuukausi sitten. Vanhemmiltanikin olen saanut rahaa satoja euroja mutta nekin ovat kadonneet, suurin osa pelaamiseen. Oudointa on se, että aina kaupassa katselee jotain kivaa tuotetta esim. vaatteita tai pelikonsolia ja miettii että "onpa kallis, ei kyllä viitsi ostaa tuota 150€ takkia. Seuraavan viikon aikana saatan hävitä tuon 150€ rayn pelikoneisiin. Ongelma aiheuttaa minulle erittäin paljon stressiä ja minulla on myös masennusta ja ahdistuneisuutta asian vuoksi, mutta myös muista syistä. Itsemurhakin käy useasti mielessä ja epäonnistuneet lopettamisyritykset sekä muut sosiaaliset ongelmat vahvistavat sitä tunnetta, mutta jonkinlainen toivon kipinä tulevaisuudessa siintää joten ne fiilikset eivät ole kovin ajankohtaisia, yleensä vain leikin ajatuksella. Miksipä sitä rahan takia kuolisi.

Nyt kun asiaa tarkastelemaan niin tuntuu samalla todella paskalta mutta toiveikkaalta. Laskelmoin, että jos en olisi pelannut yhtään viimeisen vuoden aikana, vaan tarkastellut rahankäyttöäni niinkuin vastuulliset ihmiset tekevät, minulla olisi vielä varmasti jotain 5000€ säästössä eikä asiasta tarvitsisi stressata ollenkaan.

Olen ilmoittanut itseni pelipoikki-ohjelmaan aikoja sitten, mutta niillä on sellaiset kahden kuukauden jonot joten kesän lopussa olisi mahdollisuus siihen osallistua. Yritän kuitenkin hoitaa tilannetta itse koska ei tästä mitään tule jos näin jatkuu.

Päätin viikonloppuna että nyt loppuu pelaaminen. Tein itselleni taulukot rahankäytönseuraustani varten ja kirjasin ylös lopettamispäivän. Ehkä joskus annan itselleni mahdollisuuden pelata esim. lottoa muutaman rivin viikossa, mutta nyt ei ole minkään pelaamisen aika. Nyt pitää yrittää pelata tämä elämän peli ensiksi kuntoon. Kuukauden sisällä lopettamisyrityksiä on ollut useita, enkä vanno mihinkään muuhun kuin aikaan nyt tämän asian kanssa tälläkään kertaa. Vuoden päästä minulla voi jopa olla 5000€ säästössä, mikäli alan hieman katsomaan menojani ja saan tämän pelipirun kuriin, se olisi todella hieno saavutus johon en ole vielä pienessä elämässäni pystynyt.

Tämä kirjoittaminen kuitenkin auttoi selventämään omia tunteita ja lisäsi hieman onnistumisen tunnetta ja vähensi epätoivoisuutta tilanteesta. Teidän muiden selviytymiskokemukset ja kokemukset uhkapelaamisen ongelmasta ovat erittäin tervetulleita. Saatan välillä päivitellä tätä viestiketjua ja kertoa omista tunteistani kesän aikana kunnes tämä ensimmäinen palkkapäivä sitten heinäkuussa koittaa. Kesäkuu pelottaa minua aika paljon tulevien vuokranmaksujen ja muiden suhteen, kesävaatteitakin olisi kiva ostaa ja tuntuu todella orvolta. Hassua että rahattomuus saa minut tuntemaan itseni todella heikoksi, aivan kuin kesän onnistuminen olisi rahasta kiinni… Katsotaan mitä tapahtuu, nyt vain pitää rauhoittua ja hyväksyä tämä tilanne.

MItähän kuuluu kakanolalle, kirjoitti vain yhden viestin, siitäkin kohta vuosi :question: