pyytää ihmisiä olemaan hiljempaa, pyytää ihmisiä muuttamaa pois tai ampumaan ittensä ja sitä ennen hyppäämään ikkunasta yhdeksännestä kerroksesta ilman laskuvarjoa, pyytää orkesteria soittamaan se sama kipale vielä kerran, pyytää kuljettajaa kiiruhtaamaan, jottei linnanneito ja perintöprinsessa ja kaupungin uusi tuhkimo vaan karkaa tai joku näistä kolmesta ja pyytää kuskia odottamaan ihan vaan hetken, kun käy hakemassa käteistä kotoa ja pyytää kuitti, pyytää antamaan se ase takaisin, pyytää laittamaan puukko pois, pyytää olemaan lyömättä, pyytää rukoilemaan, pyytää poistumaan paikalta, pyytää palkankorotusta, pyytää anteeksi, pyytää pyyhkeitä ja loppulaskun
sydämellisyys, heittää parisataatonnia, heittää himaan, heittää pihalle, heittää hetulaa, heittää kortilla, lentosuuteloida, imuroida, voida sopia, voida paremmin, voida soittaa, koittaa sormella, onko tiukka ja lämmin ja kostea, iloitella, venytellä, hätyytellä ennätyksiä, lähestyä, lähennellä luvan kanssa, hännystellä, määräysvallan alla, purku-uhan alla, valtavan ison tohvelin alla, tussun alla, taivastella taivaspaikkaansa ulkosalla, ujostella ujona piimänä taivaan kannen alla, viemärin kannen alla, rantaveneen sinisen ja repalaisen, vettäimevän pressun alla, preussilaiset, perulaiset, perunamaan kansa, pakanamaan kasvatit, parkanon paketointi, paarasmaan paatelointi, paperipussi, susihukkainen kusisukka, suulas kusettaja, kusiset paikat ja paikkausvälineet, välinehuoltolaitoksen vanhempi välinehuoltajamestari ja sen apupoikaoppilas, joka vasta kolmatta viikkoa kattelemassa paikkoja ja paikkausvälinenvaraston moni-instrumentteja ja niihin tarvittavia paikkauskomponentteja, kupervinkkejä, kuperkeikkoja, hypervinkkejä, veikkauskuponkeja ja pankkikeikkoja, kommervenkkejä, käsivänkkejä, väärinkäsityksiä ja oikeaa syyttömyyttä, josta voi saada helposti viidestä kymmeneen vuotta, keväästä syksyyn, talvehtien, kesää säästäen kuin sammakko savea, joka oli jo kortilla, kalenteri ja tämä päivä ympyröitynä, lehden sivut hiirenkorvalla, hiiren korvat hiiren korvalla ja kukko kananlihalla, possu lehmässä
luiseva saarnamomentti, huisevan jännä narisen saranan vaihtopuuha, tuplasänkyjen yhteenhitsaushomma, kerrossänkyjen polttohitsaus tai kolmannen kerroksen lisääminen, armeijapunkan tilan vähyys, mutta suuri unentarve, sudennälkä, ketunhäntä kainalossa, karhunpalvelus, käärmeenloitsu, korkkiruuvinen teko, pyyteetön teko, harmiton jekku, vahinkotappo, panin väärää naista, kun piti sirpaa kokeilla, arvioin väärin, tilannearvio, ennakkopalaveri, suunnittelu ja toteutus, ensin ammutaan, eikä kysellä jälkeenpäin, varastetaan rikkailta ja mennään himaan, revitään millejä ja eletään kuin rahaa ois kaksi euroa, rahaa on vain kaksi euroa, mutta eletään kuin ois 200 milliä tilillä, elän kuin ois 726 € taskussa käteisenä
Neiti takkutukka, lumpeenkukka, kompuroiva raitasukka
Laulaa kolikoita hattuun
Laulaa kuninkaista, sotilaista, liisoista ja ihmemaista
Ja siitä kuinka sattuu
Ja sen kodissa jossakin ne soittivat jo poliisin
Ja se yksi paskiainen katuu mutta anteeksi ei saa
Hei tie vie mut kaupunkeihin, kyliin, bensanhajuun, valoviidakkoon
Vie toiveista pois, sylistä syliin, kunnes en enää tiedä missä oon
Ja millä sotket päätä
Mä oon paperisen ohut ja mun sydän syväjäätä kasvattaa
Hei tie vie mut reunalle ja yli, kauas täältä sinne missä oon
Ujonlainen keijukainen, asioistaan vaitonainen
Kaukaa kyyneleensä kiertää
Yksinäinen, päältä jäinen, rakkaudessa kerjäläinen,
Kengät kuljettaa ja hiertää
Ja sen kodissa jossakin ne soittivat jo poliisin,
Ja se yksi paskiainen katuu mutta anteeksi ei saa
Hei tie vie mut kaupunkeihin, kyliin, bensanhajuun, valoviidakkoon
Vie toiveista pois, sylistä syliin, kunnes en enää tiedä missä oon
Ja millä sotket päätä
Mä oon paperisen ohut ja mun sydän syväjäätä kasvattaa
Hei tie vie mut reunalle ja yli, kauas täältä sinne missä oon
Neiti takkutukka, lumpeenkukka, kompuroiva raitasukka
Laulaa kolikoita hattuun
Laulaa kuninkaista, sotilaista, liisoista ja ihmemaista
Ja siitä kuinka sattuu
youtu.be/5aa23VT9-ys 2006 Maailman kovin Maija
paitsio, kuutio, muumio, jäinen kahmalo, tatuoitu kääretorttu, täyspakka, vajaa pelaaja, loppuunmyyty, ulosmitattu, mitat otettu, syvyys ja leveys samat, korkeus huima, ahdas tila, eteisessä tilaa, keittiö kahdella heittiöllä, sisäänkäynti myös ulkokautta, syvennys, arkkitehti mitannut kännissä tai ei osannut oikeesti laskea, vaan kokeessa aina onnistuneesti lunttas ja ois pärjännyt paremmin oikeus- tai lääketieteellisessä, lakisääteinen, vapaamuotoinen, taiteilijan apuraha, proffan papumaja, avustajan lisätienestit, bussikuskin yövuoro, sotilaan lomaltapaluulittara, hlökohtain syyloma, syysloma, seksiloma, opettajien lomat, lopettajien omat, omapa on voittonsa tai tappionsa
valituslaatikko, palautuslodju, hyvien ja rakentavien ehdotusten laatikko, suljettu lippuäänestys, puhumaton valitsijamiesvalintatilaisuus, valitsijamiesvaalit, valitaan mies, joka ottaa äänesi ja tekee sillä mitä ikinä vaan tahtoo ja amerikkalaiset kutsuvat sitä demokratiaksi, vaikkei siinä ole mitään edes etäisesti sitä muistuttavaa ja se on vähän sama kuin antaisin valtakirjan tililleni jollekin sepolle, jonka toivoisin ostavan järkevästi ja säästeliäästi tavaroita, mutta seppo sepon seppohan voi vjittu lähteä vaikka kanarialle mun valtavilla masseilla, eikä se siinä tee ees rikosta, vaan se on sitä amerikkalaista demokratiaa…
määrätyssä mittasuhteessa, määrällinen suhde, avosuhde, aviosuhde, työsuhde, harrastussuhde, laastarisuhde, suhteellinen, suhdannellinen, suhdanteet, tämän suhteen tein näin, mitähän siitäkin suhteesta tulee, suhtautuminen, suhteiden hoito, hoitosuhde, hoitotapa, hoitomääre, hoitotapaus, hoidollinen, ei kai siinä muu auta kuin että laitetaan se hoitoon, otatko sä tän hoitoon, kukas tän hoitaa, hoida homma, voisitko sä hoitaa tän ku mä en nyt ehdi ja mä kyl pistän sulle sitten yhen hei kiitti kamalasti, kamalasti, kamala kamalasti kamadudun satamassa, hei hulinaa ja viihdeohjelma tukholma
pudota aivan loppumetreillä satasen sileiden finaalista, pudota bussista, pudota tasokokeista, pudota lääkiksen pääsykokeista, pudota kadettikoulusta, pudota onnellisesta suhteesta, pudota kärrynpyörästä, oravanpyörästä, omasta pyörästä, kyhätä varasuunnitelma, pakertaa omiansa, asustella luonnontilassa, kasvattaa mahaa, loivennella alamäkiä, sorvata omannäköistä tavaraa, ponnistaa ylöspäin, löytää oman tasonsa, kohdella kaltaistaan tasavertaisesti, katsella suurempiansa, ymmärtää pienempiänsä, pieniin päin, isoja päin, päin merta ja kohinaa, kuin verta ja lorinaa, unijakso