Toistan nyt itseäni, mutta mitä tulee tuohon anorektikon ällistyttävään itsekuriin, niin kyllä, anorektikko(puhun tässä nyt ensisijaisesti itsestäni, sillä en voi puhua kaikkien maailman anorektikkojen puolesta) osoittaa ällistyttävää itsekuria(ainakin muiden ihmisten silmissä) kieltäytyessään nenänsä edessä olevasta ruoasta, vaikka olisi lähes nälkäkuoleman partaalla vs. “normaali” ihminen, joka toki siinä tilanteessa söisi tyydyttääkseen ravinnontarpeensa, eli toimisi tilanteessa luonnollisesti. Oman toimintansa, eli esim. juuri sen ruoasta kieltäytymisen tai muiden ruoan/syömisen kanssa harjoitettujen outojen toimintojen, suhteen anorektikolla ei ole minkäänlaista itsekuria, ainakaan silloin, kun sairaus oireilee pahiten, vaan ne pakkotoiminnot ja pakkoajatukset vievät anorektikkoa, kuin litran mittaa. Jos pääni siis huutaa, että mun on tehtävä asiat noin tai näin jonkin syömiseen liittyvän seikan suhteen tai muuten ahdistun VALTAVASTI ja ahdistun joka tapauksessa, koska mun pitää elää sellaisten pakkokelojen kanssa, niin en mä sitä kovin hyväksi itsekuriksi kutsuisi
. Jos mulla on hirvittävä nälkä, voin sen vuoksi todella pahoin ja järjelläni tiedän, että nyt mun todellakin pitäisi syödä, niin suurempaa itsekuria mielestäni osoittaisi se, että laittaisin itseni syömään pakkoajatuksistani piittaamatta.
Edit: Ainakin jotkut typerät “maallikot” moittivat BED:iä sairastavia ihmisiä itsekurin puutteesta; nämä kun mässäävät kaikkea lihottavaa, minkä ehtivät ja paisuvat siinä sivussa sitten jopa sairaalloisen ylipainoisiksi. Samaan aikaa hämmästellään anorektikkojen itsekuria, kun he onnistuvat nälkiinnyttämään itsensä hengiltä notkuvien pöytien ääressä kieltäytymällä syömästä mitään tai “mitään”
. Itse en näe noissa asioissa juurikaan eroa, siis mitä tulee siihen itsekuriin. Molemmat toimivat pakkoajatustensa ohjaamina ja purkavat/lievittävät ahdistustaan/tyydyttävät jotakin ei-oikeasti-ruokaan-liittyvää tarvettaan haitallisella ja vaarallisella tavalla. Toinen on vain “kääntänyt toimintansa oikeaan ja toinen vasempaan”, käyttääkseni nyt tuollaista surkeaa, äkkiseltään keksimääni kielikuvaa.
Edit 2: Mulla ei tokikaan ole minkään fyysisen sairauden tai vamman aiheuttamia esteitä/pakkoliikkeitä, joiden vuoksi en pystyisi syömään kunnolla tai joiden vuoksi toimisin kummallisesti erilaisissa ruokaan ja ruokailuun liittyvissä tilanteissa. Kukaan ulkopuolinen ei myöskään uhkaa mua aseen kanssa, tai mitenkään muutenkaan, toimimaan tietyillä tavoilla ja tiedostan kyllä ihan hyvin itse, mitä teen, joten siinä mielessä kyse on omasta valinnasta. Tosin siinä aseella uhattuna ollessakin on toki varaa tehdä valinta :mrgreen: . Tähän Pölönen taisi viitata tuolla jossakin kirjoituksessaan
. Voisin siis valita toisenlaisen, omasta normistani poikkeavan toimintatavan esim. tilanteessa, jossa eteeni on katettu juhla-ateria tai jossa jääkaappi pursuaa ruokaa, mutta se toisenlainen valinta saisi aikaan äärimmäisen voimakasta ahdistusta, joka saattaisi purkautua jonkinlaisena täysin hillitömänä ja sekopäisenä käytöksenä, tyyliin: pakene henkesi edestä, joten miksi ajaisin itseni moiseen, suorastaan kauhun täyttämään tilaan. Monilla ihmisillä on kosolti erilaisia pakkotoimintoja ja/tai -ajatuksia, jotka eivät välttämättä liity syömishäiriöasioihin millään tavoin. Joku neuroottinen käsienpesijä tai silitysraudantarkistelija on varmasti tietoinen siitä mitä tekee ja useimmiten ymmärtää myös toimintansa järjettömyyden, muttei pysty toimimaan toisin, koska se olisi aivan liian ahdistavaa. Yhtä lailla ahdistavaa on myös se, että tietää toimivansa järjenvastaisesti, kuluttavasti, haitallisesti ja vaarallisesti. Näiden ahdistusten välillä sitten tasapainoillaan. Sellainen on melkoista kärsimystä ja jos tällaiset ihmiset todella olisivat vapaita valitsemaan, he varmasti valitsisivat sen, ettei heidän tarvitsisi ylipäätään olla moisessa paskatilanteessa. Pölönen sanoi sitä, ettei valinnut kärsimystä, tai ainakaan halunnut valita kärsimystä. Kukapa sellaista haluaisi, paitsi joku totaalinen masokisti, mutta niissä tapauksissa kärsimyksestä saa kaiketi jotakin nautintoa, joten se ei ole pelkkää kärsimystä. Kai… En tiedä, sillä en koe itseäni kovin masokistiseksi, vaikka ehkä pohjimmiltani sellainen olenkin
. Koen tarvetta paeta/poistaa jotakin ahdistavaa ja epämiellyttävää, enkä tiedä siihen oikeita, rakentavia, minulle hyväksi olevia keinoja. Toki mun syömishäiriölleni jokin syy on oltava, mutta en voi muistaa/tietää, mikä se pohjimmainen syy on, sillä tämä on kestänyt oikeastaan koko elämäni, niin kuin olen jo tässä monesti hokenut. Lisää terapiaa varmasti tarvitaan, jotta tähän tulisi edes jotakin selkoa :mrgreen:
. Tai onhan mulla tästä asiasta jotakin selkoa, mutta sitä alkuperäistä syytä tämän kaiken taustalla en todellakaan tiedä.
Fernetti, vielä palatakseni tuohon aiemmin kirjoittamaani; osoittavatko mielestäsi anorektikot ällistyttävää itsekuria ja sairaalloisesti ahmivat puolestaan täydellistä itsehillinnän puutetta?
Edit 3: Mitä tulee tuohon päihdeongelmaan, niin ei se musta tuntunut alkuun lainkaan pahalta, ainakaan yleensä. Enpä mä sitä tosin silloin vielä kovin suureksi ongelmaksi kokenutkaan. Sitten kun mulla syntyi päihteisiin se ihan oikea addiktio ja tiedostin sen, niin homma alkoikin tuntua enemmän pahalta, kuin hyvältä. Syömishäiriöstäni en ole ajatellut koskaan niin, että mä aloitan tämän ja pääsen tällä johonkin tavoitteeseen. Kyllä, olen kasvanut hyvin tiiviisti kiinni syömishäiriööni ja käyttäytymiseni sen kanssa muistuttaa pitkälti addiktiokäyttäytymistä, ainakin näin aikuisena, kun tarkastelen asiaa hieman eri näkökulmasta, kuin lapsena, mutta en mä tästä paskasta tunne mitään sellaista tyydytystä saavani, mitä päihteistä saan, edelleenkin, vaikkeivat ne toki samanlaisia huikeita elämyksiä tarjoakaan, kuin joskus aikoinaan.