Pakko kysyä, mainitset että pelaaminen on hallinnassa ja en ala sitä kyseenalaistamaan jos näin asian koet… Hieno homma jos pystyt pitämään pelit hallinnassa!! En jaksanut koko ketjua lukea vaan nämä pari viimistä viestiä vilkasin. Eli oletko täällä valtissa kyselemässä neuvoja velka-ahdistukseen vai myös apua peliriippuvuuteen/ongelmapelaamiseen ja sen selättämiseen? Tuo 1700€ on varmasti iso raha jos tulot ovat työkyvyttömyyseläkelaisen! Jos nuo 1700€ vipit olet käyttänyt pääosin pelaamiseen niin kannattaisi ehkä pohtia onko se pelaaminen sittenkään niin hallinnassa? Ensimmäinen askel aina peleistä eroon pääsemiselle on ongelman myöntäminen itselleen! Toki jos olet muihin menoihin ja kuluihin vippaillut niin sitten toki eri asia. Ylensä vaan oletusarvona kun valtin sakki puhuu vippi veloista että uhkapelaamiseen ne rahat on vipattu…
Tiedän tunteen kun velat pyörivät päässä tuon 24/7! Itse hoidin aikanaan typerimmällä mahdollisella tavalla omat pelivelat. Pää puskaan ja laskut piiloon. Perintätoimistojen,oikeuden ja lopulta ulosoton kautta ne tuli sit hoidettua. Ei todellakaan järkevin, eikä halvin mahdollinen tapa. Ei sitä sillon vaan masentuneena jaksanut alkaa neuvottelemaan kymmenien vippifirmojen ja perintätoimistojen kanssa… Ja juuri tuolla tavalla ei todellakaan kannata hoitaa noita vippivelkoja! Sulle en keksi nyt muuta hyvää vastausta kysymykseesi kuin että puhelin kouraan ja neuvottelemaan velkojien kanssa josko saisi maksuaikaa tai pienempiä eriä lyhennetty. Pienempi lasku siitä tulee niitä korkoja maksaa kuin oikeuden maksut ja UO maksut jos antaa asian vaan ola ja lipua sinne asti. Yksi vaihtoehto olisi ottaa 1700€ laina jostain kun sinulla ilmeisesti vielä luottotiedot kunnossa ja lyhentää sitä sitten. Helpompi ehkä jos muuten on usea paikka mihin joutuu monta pientä maksua neuvottelemaan tuon 1700€ edestä. Mutta jotain on tehtävä tai muuten menee luottotiedot ja se ei ole todellakaan mitään herkkua! Et uskokaan kuinka moneen arkiseen asiaan luottotiedot vaikuttavat.
Juuri näin, kuten olet kirjoittanut. Onnittelut, että mutkien ja kuoppien jälkeen olet päässyt “oikealle raiteelle”. Tavoitteesi on erinomainen ja kannustaa ponnistelemaan. Kun tuntuu , ettei oikein jaksaisi, kuvittele mielessäsi, millaista matkalla olisi.
“Mielikuvamatka” auttaa ns. heikkojen hetkien yli! Tsemppiä ja oikein hyvää Joulua ja menestyksellistä ja Uutta Vuotta! Ja vielä, sinnikästä ponnistelua tavoitteesesi!
Huh. Loistava ja ahdistava esimerkki siitä, miten pelipiru tulee kulkemaan kyllä loppuelämän tosiaan mukana ja aina saa vähän pelätä retkahdusta. Aina täytyy pelätä. Puhuin tästä tänään juuri psykologin kanssa.
Tiedätkö mikä sinut ajoi pelaamaan taas? Oliko se rahan puute, ahdistus, “liian hyvä olo” vai joku muu? Minulla tulee pelaamaton vuosi täyteen huhtikuussa ja kiinnostaisi tietää että mitä tilanteita joudun välttelemään, jotten sorru liialliseen itsevarmuuteen.
Pystyt kyllä lopettamaan uudestaan, moni peliriippuvainen ei saa koskaan pelaamatonta vuotta täyteen, mutta sä sait ja voit saada uudestaan.
No tietenkin muuttuu, kun niin päätät. Kovin toivoin, että pelaamisen olisi pysäyttänyt jo jokin muu hieman aikaisemmin kuin se että rahat loppui, mutta toisaalta itse olisin pelannut vielä velaksi eli selvisit paremmin kuin minä varmaan kertaakaan repsahduksen aikana.
Uudet harrastukset on hyvä juttu. Tai ylipäänsä se että kehittää elämäänsä mahdollisimman paljon sellaisia asioita, jotka vaativat keskittymistä ja sitoutumista. Minulla se on kyllä ollut koukuttavat sarjat eli kitaransoitto on ehkä vähän järkevämpi.