Viimeksi diabetes lääkäri printtasi heidän listan mulle ja käski tarkistamaan onko oikein, eli kunnallisessa on tiedot koneella ja aikoinaan kirjoittanut monta lappua että saavat mun tiedot joka paikasta. 7-8V sitten olin Vaasan keskussairaalassa eri talossa niin sihteerin piti printata ja lähettää tiedot taloon joka kivenheiton päässä. Ne oli mun elämän kaksi ainoata kertaa kun olin psykiatrilla joka vanha mies eikä sen tietokone ollut edes päällä mutta oli pätevä mies joka jäi eläkkeelle mutta soitti mulle ettei jätä pulaan ja hän ilmoittaa terkkariin ettei mun kipulääkitystä lopeteta, siltä mä pamit ja teemut sain kun kipupolin raja oli tramal/lyrika. Kipupoli mut sinne passitti koska kipu voi aiheuttaa masennusta, tämä mielestäni hyvä psykiatri totesi mun pääni olevan kunnossa, tiedä sitten onko enään.
Migreenistä tuli mieleen jännä juttu mulla, kun pidän MP kypärää päässä reunojen “vilkkuminen” aiheuttaa mulle pahoinvointia ja sain vapautuksen kypärän käytöstä. Ei ole kivaa pysähtyä oksentamaan ja sitten diapeetikkona pakko syödä jotain yrjön päälle.
Sori myöhäinen vastaus, mut mä luulin, että Rikkonainen, lääkitsit migreeniä buprelaastarilla, siks kirjoitin, että se on huono idea. Migreeniä kun ei pitäisi pääsääntöisesti hoitaa noilla opioidipohjaisilla kipulääkkeillä, mut jos sulla on se johonkin muuhun kipuun, niin uskon olevan fine. Sikäli, kun se laastarin käyttöhän on jatkuvaa käsittääkseni. Eli sulla on koko ajan sitä ainetta elimistössä. Ei mullakaan särje pää sillä aikaa kun aine vaikuttaa, oli se sit mikä tahansa oppari. Vasta, kun tulee laskut, niin tulee armoton migreeni. No, Tramal poikkeaa hieman mun kokeilemistani muista oppareista, että siitä saatan saada migreenin heti. Mut liittynee serotoniiniin. Sama masislääkkeiden kanssa. Särkee koko ajan pää.
^ joo mulla on toi laastari koviin selkäkipuihin. Toivoin vaan, että sillä olis hyvä vaikutus päänsärkyynkin.
Laastari on ollu nyt käytössä kohta viikon, ja oon huomannu kipuihin ihan selkeen vaikutuksen. Päätäkään ei oo särkeny kun kerran ja se ei ollut migreeniä.
Niin, kyllä kova selkäsärky nousee päähän. Niinhän ne hermot lopulta päähän menee ja mitä muuta kipua/oireita sitten aiheuttaa. Kävin apteekissa ja taas sain infoa ettei neurotol oikein sovi kahden muun lääkkeen kanssa, lisäksi voi väsyttää joka on hyvä koska otan sen vasta nukkumaan mennessä. Tulee melkoinen vääntö lääkärin kanssa toukokuun alussa.
Pirullinen “tauti” ja jännä juttu mun tutuissa kun valta enemmistö siittä kärsivistä on naisia, vain kaksi miestä tunnen joilla se vaivaa ja yksi parantui kun hommas tekarit, oli huonot hampaat joita öisin kirskutteli ja kyllästyi ja Turussa nukutuksessa leuka kerrallaan leikattiin hampaan risat pois. Ei yhtäkään migreenikohtausta sen jälkeen.
Ehkä kannattaisi hampilääkärillä tarkistuttaa purenta, mulla oli ihan pielessä kun narskuttelin niin pahasti että piti laittaa ylös kruunut joilla hampaiden pintaa nostettiin 2 mm. Niskakivut ainakin loppui enkä pystynyt pitää purentakiskoa öisin suussa, naskuttelu loppui neurotoliin jota aluksi määrättii 2+2 mutta yksi yöksi riittää.
Taas annan neuvoja mutta ainakin yksi syy voi olla suussa ja purennan tarkistaminen on helppo homma vaikka olis hammaslääkärikammo. Sen korjaaminenki suht iisi homma ainakin vaimon mukaan, muutamaa hammasta vaan vähän hiottiin ja niska särky helppasi.
Mulla on hampaat ja purennat ja kaikki ok. Et päivittäisen migreenin voi saada ihan ilman mitään syytäkin valitettavasti. Mut se etu päivittäisestä migrenistä on, et en tunne kipua enää niin lamauttavana, kun sillon lapsuudessa, kun kohtauksia oli vain kaks per viikko. Silloin vielä oksensin ja en kestänyt valoa enkä ääniä enkä hajuja. Nykyään valot vain ärsyttää ja äänet ärsyttää ja hajuja en kestä ollenkaan, mut pystyn siis olemaan ihan duunissakin migreenin kanssa. Vain äärimmäisen harvoin kipu menee kestämättömiin mittasuhteisiin. Jotenkin tää kipu on niinku pienentyny päivittäisyyden vuoksi.
Ja tuola joku mainitsi Miranaxin. Mullekin yritti joku mulkku kerran vaihtaa maxaltit miranaxiin ja hitto et suutuin kunnolla! Se on ihan vitsi. Täsmälääkkeet vaan kehiin ni jo vain elämä helpottuu. Niillä kun kipu häviää tunnissa ni menettää vain yhden tunnin migreenille päivässä. Se riittää helpottamaan elämää migreenin kanssa. Jos kohtaukseen menisi koko ilta niinkun meni enen täsmälääkkeitten saamista ni se kipu pääsis pahenemaan niihin massiiviisiin mittasuhteisiin, mut mulla tuo migreeni on alkanut tulemaan hitaasti hiipien, et alkuun vain särkee päätä niinkun normaalitasolla ja sit jos ei tajuu ottaa almogrania ni se pääsee pahenemaqan kestämättömäksi.
Joku joskus väitti, et migreeni alkaa aina kaikilla täydellä kiputeholla yhtäkkiä, mut se ei selvästi koskekaan kaikkia. Itellä se alkaa ärsyttävällä pikkusäryllä nykyään ja vain ilman lääkettä se pääsee pahaksi. Ja muutaman kerran vuodessa tulee mega migreeni, johon ei eka lääke auta, mut senkin saa yleensä pois tokalla lääkkeellä, jolloin kipua joutuu kestämään pari kolme tuntia pidempään, kun normaalisti.
Mites teillä muilla? Alkaako teillä aina täysillä se kipuvaihe? Lisäks mulla se on koko pään särky, ei ikinä toispuoleinen. Eli oikein mikään migreenin tunnusmerkki ei enää täyty, mut silti se on migreeni, kun vain triptaanit auttaa. On muuten jo kolme viikkoa menny ilman päivittäistä migreeniä. Tällä viikolla menny vain yksi triptaani! Saas nähä, koska tää migreenivapaa päättyy…
Tipi, ihminen on ihmeellinen kones. Elä ja ajattele että sun migreeni vaan putos pois, just hiljan koiran kanssa kävelyllä ja tuli tuttu mies vastaan no siinä ei mitään ihmeellistä mutta kun sillä oli parivuotta keppi ja niskatuki kolarin jäljiltä. Kysyin mitä sulle on tehty niin niska oli vain naksahtanu kun aamulla oli verrytellyt, heti palas tunto varpaisiin ja nyt toivoo että tilanne pysyis, jalan lihakset heikot ja varoen meinasi pidentää kävely lenkkejänsä. Koirasta haaveili kun mä aina sanon et kävely ilman koiraa on turhaa, kun itse kävelin kepin kanssa niin iso dopperipoika ei koskaan ohittanut mua, ymmärsi ettei isäntä ole kunnossa kun pelättiin kuinka selviän. Kumminki suosittelin ihan pikkusta koiraa, kyllä nekin jaksaa kipittää vaikka kuinka pitkiä matkoja, mulla oli taskussa semmonen vesipullo jossa taitettava kuppi sivussa kuumalla hyvä kun munki piti opetella kävelemään uudestaan selkä murtuman takia.
Kyllä se migreeni vaan on ehta neurologinen sairaus, eikä siihen tunneta parannuskeinoa. Toki hampaat ja purenta voi sitä triggeröidä, mutta ei niiden korjaaminen, jos niissä alkuunkaan on vikaa, paranna migreeniä. Mulla on purentakisko, juu helpottaa se sen verran, että ei ihan joka aamu sentään särje pää. Usein myös veikkaan, että purentavaivat aiheuttaa ennemmin jännityspäänsärkyä, jos toki tosi jumiset lihakset aiheuttavat jo migreeniäKIN.
Jos joku migreenistään on “parantunut” purentakiskoilla, niin sillon kyse on luultavasti ollut vain oikean migreenin sijaan migreenintyyppisestä päänsärystä, joka on aiheutunut purentaongelmista. Usein ihmiset kutsuu päänsärkyä kuin päänsärkyä migreeniksi, vaikka näin ei ole.
Nykyään ajatellaan migreenin olevan sukua epilepsialle, etenkin aurallisen, ja ilmeisesti saman tyylinen geenimutaatio on molempien takana. Tässä lyhyt selostus: laakarilehti.fi/ajassa/ajank … tekijoita/
Tipi, sulla on ilmeisesti kroonistunut tuo migreeni? Silloin se kipu on jatkuvampaa, mutta lievempää. Mulla on aina itselläni ollut oikealla puolella särky, mut en tiedä liittyykö se siihen, että toi on aurallinen ja näköhäiriöt ja puutumisetkin on oikealla puolella. Joskus harvoin se kipu saattaa levitä päälaellekin kyllä myös mulla.
Mullakaan ei kipu ala kuin salama kirkkaalta taivaalta. Luulin sitäpaitsi, että se ois ennemmin horton neuralgian oireita sellainen yhtäkkiä alkava, kova kipu? Mulla tulee ens auraoireet, siitä +/- puoli tuntia ja kipu alkaa pikkuhiljaa yltymään.
Mulla ei oo aurallista migreeniä.
mutta tunnen migreenin aivan selkeästi silloin kun se on alkamassa. Mulla se kyllä kattaa molemmat ohimot. Siihen ei mitkään lihasrelaksantit auta, eli ei oo ainakaan lihasjumeista kyse.
Opamoxit auttaa kun ne saa auttamaan työntämään ajatuksia taakse, hillitsee pahoinvointia ja valoarkuutta. Niin ainakin uskon.
Mutta sitten on aivan selkeää jännityspäänsärkyä, joka menee buranalla ohi. Ja se on tuolla niskassa, ei ikinä ohimoissa.
Hellou jengi! Oon lueskellut teidän keskustelua ja olen uus täällä - ekan kerran tein siis tunnuksen ja päätin ottaa osaa keskusteluun - olen pikkulikasta asti kärsinyt aurallisesta migreenistä sekä pahasta jännityspäänsärystä, ja tosiaan lukiessani teidän keskusteluita koin vahvoja vertaistuen fiiliksiä ja päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja osallistua keskusteluun. Kävin vast ikään neurologilla, söin aiemmin atakandia (kandasartan?) ja mulla romahteli verenpaineet kuoleman rajoille, joten neurologin kanssa päätettiin päivittää estolääke auralliselle sopivampaan, topimaraattiin, ja se on kyllä toiminut - suosittelen jos on aurat. Ainoita miinuksia että ruokahalu saattaa mennä ja vähän oon laihtunut, ja ihossa outoja tuntemuksia - mutta voittaa huimauksen ja jatkuvat kohtaukset. Nyt taistelen jännityssäryn kanssa, ja oonkin menossa pian sen myötä lääkäriin. Mulla on aikaisemmin ollut neurologin määräämänä kohtauksiin ihan bentsot (riva tai diapam), mutta halusin teiltä vähän kysellä miten teillä kanssa-päänsärkyilijät: onko teillä rauhoittavat auttaneet joko jännitys sählyyn/migreeniin? Mulla siis noi triptylit ja jatkuva migreenissä makaaminen ja oksentelu aiheuttaa niin kamalaa masennusta - ja suoraansanoen kohtaukset on helpompi myös kestää kun on rauhottavia kohtauslääkkeen tukena, mut oon huomannut et eri lääkäreillä on eri näkemyksiä aiheesta! Miten teille on reseptejä kirjoitettu ja onko joutunut perustelemaan? Kun musta tuntuu että ennen kohtausta ja sen aikana kaikki on päässä NIIN ”tiukalla”, että ne rauhoittavat ihan oikeesti auttaa siihen, ja jännitys särkyynkin ne kyllä auttaa, niin miten teillä?
Kiitos paljon jos jaksatte vastata! Tsemppiä kaikille paljon - i feel u guys <3