Horisontissa siintää lopettaminen

Nyt olet asian ytimessä!
???

Tulipas tunteellinen olo tuosta mustikkavertauksesta. Tuli mieleen oma juova elämä, kuinka monta kertaa alkoholi meni lasten edelle.

Tänään olen kiitollinen, että saan olla läsnä ja raitis vanhempi lapsilleni. Kiitos muistutuksesta.

Kiitos Miltaq ja Putkis kommenteista. Tämän kokemuksen haluan painaa mieleeni.

On paljon asioita, missä olen itsekäs ja asetan oman hyvinvointini muiden edelle. Niitä voi pohtia ja päätyä tekemään eri tavoin.

Mutta alkoholi saa kyllä asiat vinksahtamaan pahasti. Olen kiitollinen, että tämän tajusin.

Tällä viikolla perheessä on ollut pahaa vatsatautia. Tänään kiersi itsellänikin mahan pohjassa. Tuli mieleen viina. Ennen olisin ottanut väkeviä pari lasia “terveydeksi”. En ottanut. Olen myös kiitollinen tästä selvästä päivästä.

Hyvä pössis ja tekeminen on leimannut viime kuukausia myös työrintamalla. Uusi yritys on perustettu ja työt asiakkaiden kanssa alkaa tällä tietoa 1.3.

Suosittelen elämää ilman alkoholia!
Hyvää viikon jatkoa!

T. Puuhapete

Terve teille.

Jonkin verran on viime päivinä ilmennyt erilaisia juomisajatuksia. Ei mitään varsinaista pyrkimystä juomista kohti, mutta semmoista nostalgiaa, ja makustelua. Epämääräisiä, ei varsinaisesti muistoja, vaan ajatuksia, joissa kaveriporukalla syödään ja seurustellaan.

Onkohan eri kaverien ruoka&juomapäivitykset jääneet pyörimään takaraivoon, vai mikä?

No, eipä nuo nyt varsinaisesti haittaa. Ajatuksiksi jäävät.

Hyvää viikon alkua. T. Puuhapete

Hei. Onnea hyvin alkaneesta raittiudesta.
Nykyään kun katsoo (tai voihan että sitä on ollut ennenkin en vain ole huomannut) tv:stä sarjoja, elokuvia niin aina ollaan lasi kädessä, muka ottamassa ja kilistelemässä. Onpas se muka hienon näköistä kävellä patsastella lasi kädessä. Sanon muka, koska eihän siinä viinaa ole, mutta kaukana normaali ihmisten elämästä että joka päivä oltaisiin lasi kädessä, ainakaan minun lähiympäristössä ja vähän kauempanakin ei sellaista tapaa ole.
Ihmiset yleensä juhlii, kun on jokin juhlan aika ja ottavat pari tai korkeintaan kolme lasillista. Minä en kyennyt koskaan siihen, en edes nuorena, aina join itseni humalaan ja häpesin itseäni sen jälkeen. Kunnes hoksasin, etten ota juhlissa mitään, vasta kotona, se ratkaisi sen ettei suku huomannut minun alkoholismia. Kotona otin rankan kännin, sammuksiin asti. Kunnes sen paheni niin, että otin seuraavanakin päivänä, ja sitten sitäkin seuraavana päivänä. Yhdessä yhtä juopon mieheni kanssa. Yhdessä myös päätettiin olla ottamatta. Aina toinen houkutti toista, muistan selkeästi, kuinka sanoin miehelleni, ettei se haittaa jos otetaan saunakaljat… ja mites kävi. Ero tuli. Muutin pois, kauas entisestä. Yritin kovasti uutta elämää. Aina ratkesin juomaan. Tuli hirveät pelkotilat, ahdistus, kaikki oudot tärinät ja vapinat, aamulla ei mikään pysyny käsissä, käsi tärisi niin holtittomasti. Makasin kippurassa ja itkin ja rukoilin. Pelkäsin. Siitä meni jonkin aikaa ja tapasin AA:ssa raitistuneen ihmisen, joka kertoi mitä alkoholismi on ja miten siitä voi toipua. En ole tarvinnut katua, että lähdin ryhmään. Ryhmiä on monenlaisia, mutta se ryhmä “sattui” olemaan sellainen, että kykenin raitistumaan. Päivä kerrallaan, ei enempää.
Olen opetellut ihan uuden elämän. Oppinut tuntemaan itseni, kuka olen, mitä tunnen ja miksi. Käytännöllisiä neuvoja, ilman mitään suurempaa numeroa: älä anna nälän, janon tai väsymyksen yllättää. Pidä suklaa aina mukana, ettei nälkä yllätä. Älä mene riitelevien ihmisten mukaan. Pidä asiat yksinkertaisina. Monta muuta hyvää keinoa sain mukaan.
Olis paljon muutakin mistä kirjoittaa. Joskus vain niin ylitsepursuavasti mieli herää kiitollisuuteen siitä että on saanut uuden elämän. Vanha on hyvässä muistissa, eikä sekään ole ollut huono, päinvastoin, jos sitä ei olis ei olisi tänään näin hyvä mieli muutoksesta.
tsemppiä kaikille toivoo täältä kiitollinen ihminen.

Tämä!
Itseä myös ärsyttää, kun katsoo sarjaa tai elokuvaa, aina ensimmäiseksi haetaan jääkaapilta olutta, tai kaadetaan kirkasta viinaa laseihin ja aletaan pohtia tukalaa tilannetta. Naisilla usein viinilasi ja pullo kourassa heti töistä kotiin tullessa.
Olen miettinyt, että onko tuo jotakin alkoholin valmistajien piilomainontaa. Sama juttu dekkareissa joita luen aika paljon. Sankarikomisario tai -polisi menee usein nautiskelmaan tummaa olutta ja voi että kun on hyvää. Viinaakin juodaan ihan railakkaasti puoleen yöhön. Sitten seuraavana päivänä täysillä rikoksia selvittämään. Krapula aika tuntematon.
Juomisesta tehdään jotenkin hohdokasta niin kirjallisuudessa kuin tv-sarjoissakin.
Saattaa saada jonkun siihen harhaluuloon, että noin voi oikeasti elää.
Harhaa vain on tuollainen.

Kiitos viesteistä! Kyllä aika tiiviisti näkyy alkoholi kaikessa viihteessä. En nykyään katso hirveästi ohjelmia, niin sieltä tosin ei onneksi iske silmille.

Urheilutapahtumat on kyllä kanssa melkoista läträämistä. Katsomon puolella. Onneksi työelämän tilaisuuksista alkoholi on jäänyt jo pois jonkin verran.

Tänään tuli kaksi kuukautta viimeisestä juomiskerrasta. Ja päivittäisen tissuttelun sain poikki noin 6kk sitten. Paino on pudonnut taas vähän. Virkeys ja työteho on todella korkealla tasolla jo. Ja silti pystyn näkemään jo, että vieläkin varmasti paranee, kun saan esim. Jumpparutiinin käyntiin. Kevät auttaa myös tässä.

Mietin juuri tänään noin viimeisen viikon tekemisiäni. Paljon on asiat edenneet. Ei mitään mahdollisuuksia, että olisin saanut näitä asioita aikaan ennen juomisen lopettamista.

Tänään join yhden alkoholittoman oluen illalla, kun odottelin kyytiä ja en enää kahvia jaksanut lipittää. En ole niitäkään juonut hetkeen, maltaan maku ei ole niin hyvä.

Juomisajatukset ovat nyr pysyneet kokonaan poissa. Olisiko tiivis ohjelmakin auttanut.

Hyvää viikon jatkoa!

T Puuhapete

Kirjoitin tämän Putkiksen ketjuun. Tästä tulikin niin tärkeä viesti, että laitan sen itselleni tähän muistiin.


Tunnetaitoni lienevät huonot. Mutta kaikkea voi oppia. Avominnen terapeutilla oli yksi minulle todella merkittävä kotitehtävä. A4 paperiarkille. Ei tunnetaidoista, mutta itsereflektiota.

Siinä piti piirtää ikään kuin kuvaajana yhdellä viivalla elämä. Syntymästä lähdettiin, ja hyvä asia tai elämänmuisto nosti käyrää. Huono laski. Minulle tuli nousukäyrää 12v asti, jolloin toinen vanhemmistani kuoli. Siinä kuoppa ja sitten taas nousukäyrää täysikäisyyteen jne. Avioero, kuoppa, uusi elämä, nousua, lapsi nousua, läheisen sairaus kuoppa, hyvä työpaikka, nousua, yleistä onnellisuutta tai masennuskausi jne. Nämä tapahtumat ja kehitykset merkattiin.

Toinen käyrä oli alkoholin käyttö. 15-vuotiaasta eteenpäin viivat menivät omia reittejään, mutta viime vuosina oli huomattava korrelaatio elämänviivan alamäen ja alkoholin käytön ylämäen kesken. Suosittelen lämpimästi käppyröiden piirtämistä.

Tajusin että ennen yhtä isoa kuoppaa, avioeroa n 10v sitten, alkoholin käyttö oli lähtenyt ylös. Avioeron jälkeen käyttö laski ja muutenkin alkoi uusi nousu. Tajusin korrelaation vasta nyt.

Minulle merkittävää oli myös huomata, että aikuisikäni ylämäet olivat olleet erittäin voimakkaasti riippuvaisia toisten ihmisten päätöksistä ja tekemisistä. Minulle selkeni, että seuraava ylämäki alkaa ainoastaan jos jätän alkoholin. Ja jos otan vastuun niistä muista asioista, jotka vievät elämääni kohti uutta nousua, pois kuopasta.

Terve
Limpparin juomisesta ajatuksia. On jännä, miten voimakkaasti limsan ostamiseen ja juomiseen liittyy alitajuisia ajatuksia.

Esimerkiksi eilen saunassa join 2 tölkkiä kokista. Tuli joku omituinen ajatus, että se on tosi epäterveellistä. Sama mies, joka on voinut juoda ennen saunaa pullon viiniä ja saunan yhteydessä 3 0.5l olutta. Tämän ajatusketjun jälkeen join vielä kolmannen kokiksen saunan jälkeen.

Sama ruokapöydässä silloin tällöin. “Ei saa juoda limsaa” on mielessä.

Aika voimakkaita nämä terveysopit päässäni, mikä on varmaan hyvä. Alkoholin suhteen näin en ole toiminut, koska addiktio on ajanut itsekontrollin ohi.

T. Puuhapete

Vielä toinen asia. Ukrainan tilanne on kauhea, naapurimme toiminta vihastuttaa ja ahdistaakin. Torstaina kävin kaverin luona poikkeamassa. Hän oli kaatanut itselleen ja tarjosi myös minulle lasillista samalla, kun juttelimme tilanteesta. Oli helppo jättää väliin tarjous, ei tee mieli alkoholia.

T. Puuhapete

Hei,
Ilmeisesti ajatusmaailmasi on muuttunut. Se on yksi tärkeimmistä työkaluista.

Terve
Kiitos kommenteista. Ajatusmaailma on kyllä muuttunut. Alan välähdyksenomaisesti huomaamaan asioita ja tilanteita joissa olen toiminut toisin kuin ennen. Isoja ja pieniä.

Tilanne on muuttunut muutenkin merkittävästi. Uusi yritys on nyt käynnistynyt ja töitä on jo lähes koko loppuvuodeksi. Maailmantilanne on tietysti mikä on, toivottavasti töitä riittää. Asiakkaiden luottamus on siis ainakin hyvä.

En olisi mitenkään saanut tätä asiaa tapahtumaan, jos olisin jatkanut juomista. En ole myöskään varma, että olisin saanut lopetettua jos en olisi päättänyt aloittaa tätä yritystä. Vanhat työt päättyivät viime keväänä. Olisin saanut kyllä jonkun työpaikan, mutta motivaatio muuttaa elämää on alkanut kunnolla elää viime kesänä kun päätin aloittaa yrityksen. Minulla alkoholinkäyttöön on liittynyt merkittävä määrä turhautumisen ja tylsyyden purkamista.

Uusi elämänlanka on mahdollinen koska en juo ja toisaalta juominen loppui, koska halusin tämän uuden elämänlangan.

Olen nyt keväällä huomannut jälkikäteen, että taloustilanteeni oli viime kesän jäljiltä jo aika surkeassa kunnossa. Olen pitkin syksyä saanut tienattua ylimääräisiä juttuja ja silti kaikki on mennyt mitä erilaisimpiin kertyneisiiin rästeihin. Veromätkyjä ja kaikenlaisia.

Jos en olisi lopettanut juomista, taloudellinen alamäki olisi nyt keväällä kova. Nyt tänä keväänä töitä on jo aika paljon ja vähän syksyltäkin kertyneitä ylimääräisiä tienestejä realisoituu. Maaliskuun jälkeen alkaa taloustilanne olla jo ihan ok.

Paino on pudonnut lisää. Nyt ainakin kotivaaka näyttää jo alle 90kg, mitä ei ole tapahtunut 25 ikävuoden jälkeen. Verenpaineen mittausta yritin taas aamulla mutta perhe heräsi (nostamaan verenpainetta) ennen kuin mittaus onnistui.

Koittakaa tekin keksiä uusia merkityksiä elämäänne, uskon että siitä on apua. Helpompi luovuttaa alkoholista, kun on uusi merkitys jo näköpiirissä. On se sitten harrastus perheen kanssa, metsäelämää, urheilua tai vaikka uusi ammatti tai yritys. Mieluummin radikaali, suunniteltu elämänmuutos hyvään, kuin alkoholin pakottama syöksykierre pohjalle. Mistä sinä olet aina haaveillut? Tee jotain tänään sen eteen, ja aloita samalla joku uusi tapa joka helpottaa päästämään irti alkoholista.

Aurinko paistaa kun katson ulos kahvilasta. Kiitos palstalaisille myötäelämisestä ja tuesta. Osaltanne olette olleet oikaisemassa alkavan syöksykierteeni.

Hyvää viikon jatkoa.

t. Puuhapete

Otan tähän kantaa sen verran, että kun puhutaan esimerkiksi suhteiden merkityksestä juomiseen, niin lopulta aikuinen ihminen kantaa vastuun käytöksestään ilman tekosyitä. Paskamainen puoliso on yhtä huono syy juoda kuin se ettei puolisoa ole lainkaan. Perimmäiset syyt juoda ovat kuitenkin alkoholistisessa käytöksessä/ajatusmaailmassa. Kannattaa käsitellä alkoholismia “ei järkevänä” -juttuna. Se nimittäin on sitä.

Terve teille.

Pientä päivitystä minunkin kohdaltani. Juomaton arki sujuu hyvin. Varsinaisia juomahaluja ei ole.

Kevään tullessa on kuitenkin melko usein mielessä erilaisia tilaisuuksia ja paikkoja, joissa olisi kiva istuskella ja maistella pikkuhumalassa. Jos elämäntilanne olisi toinen, tekisi tiukkaa olla juomatta. Nyt sivuutan nämä ajatukset useimmin helposti.

Arki lapsiperheessä ja uudet työkuviot muodostaa rutiinin, johon juominen ei helposti mahdu.

En ole selvästikään vielä kokonaan päässyt irti, perustelen juomattomuuden ajatuksella että en NYT halua juoda, mikä onkin totta.

Kaksi viikkoa sitten join lasillisen viiniä. Muutakin oli tarjolla, en ottanut. Mutta en kovin ponnekkaasti kyllä yrittänyt estää viinilasillista. Tämä oli illallisella. Lähdettyäni kotiin päin junaan, mietin ensin meneväni ravintolavaunuun. Mutta en mennyt. Vaati hieman ponnistelua kyllä.

En saanut morkkista tuosta lasillisesta, mutta kovasti mietityttää kuinka helposti juominen voi lähteä taas lipsumaan. Edellinen vastaava lasillinen oli joulukuun alussa ja joulun alla ostin sitten pullon viiniä.

En halua juoda pullollista krapulan ja tunkkaisen olon takia. Ja en halua juoda jatkuvasti, koska terveys. Sinänsä lasillinen ei ole ongelma edellisiin liittyen, mutta kontrollin menettämisen pelko on suuri.

Ensimmäinen juomaton kevät sitten nuoruuden. Ehkä seuraava sujuu helpommin.

Hyvää kevättä!

T. Puuhapete

Moi puuhapete!
Hienoa lukea kirjoituksiasi.
Olet tehnyt erittäin hienon päätöksen lopettamisen suhteen. Hienoa että olet pystynyt puhumaan avoimesti näistä asioista ammattilaisille ja muille läheisille. Sinulla on selkeästi suuri motivaatio raittiuden suhteen. Sinulla on tavoitteita joita haluat saavuttaa ne, muista edetä päivä kerrallaan. Mahtavaa että avohoidosta oli sinulle hyötyä ja sieltä sait vahvistusta lopettamiselle sekä terveys asiat ovat myös kohentuneet. Sinulla on motivaatio selkeästi korkealla!. Vuosi 2022 on alkanut kertomasi perusteella hienosti ja päihteettömyyttä on takana jo useampi kuukausi.
Vaikeita tilanteita tulee ja se kuuluu tähän prosessiin. Houkutuksia on mutta olet hienosti selättänyt vaikeudet ja päässyt eteenpäin ja tunnistat tilanteet jotka ovat sinulle vaikeita.
Hyvä juttu on se että olet saanut uutta sisältöä elämääsi joka on mielekästä sinulle.
Onnittelut siitä että olet tehnyt tämän kaiken!

Tsemppiä vuoteen 2022!

Terveisin: Mielenterveys- ja päihdealan opiskelija

Terve teille. Vaihtelevasti sujuneen kesän jälkeen raportoin taas vähästä aikaa. Touko-kesäkuussa sallin itselleni muutamia juomiskertoja, heinäkuun puolella tissuttelu meinasi jo lähteä käsistä.
Määrät ei vielä nousseet kerralla suuriksi, mutta melko jatkuvaa. Lopettaminen ei ole siis onnistunut.

Tämä on nyt kolmas kerta kesällä, kun selvästi yritän ryhdistäytyä. Aiemmista seurasi reilun viikon - parin juomattomuus. Mutta päätös ei pitänyt. Tai ehkä en oikein päättänytkään.

Työjuttujen ja viime talven hyvien kokemusten myötä haluan päästä takaisin hyvään, levolliseen arkeen. Herätä virkeämpänä aamuun.

Olen päässyt jo tosi pitkälle vuodessa. Unelma uudesta itselle sopivasta elämänurasta on toteutunut. Seuraava 3kk on vielä vähän tiukkaa taloudellisesti, mutta kokonaisuutena muutos on tosi iso onnistuminen.

Myös jatkossa menestymisen edellytys on juomattomuus. Unelma on vasta alussa. Olen viime vuonna noussut kuopasta ja päässyt jo eteenpäin. Riski luisumiseen takaisin on todella iso. Tämä viikko ja huominen ovat tärkeitä.

Join viime viikolla lähes joka päivä. Viimeiset kolme annosta meni lauantaina. Eilen ja tänään ei ole tehnyt mieli juoda. Mutta tiedän miten helpolla mielihalu iskee. Torstai on korkean riskin päivä. Kirjoitan taas tiiviisti tänne.

Hyvää viikon jatkoa.
T. Puuhapete

Terve. Hyvin sujuu ja juomiset ei ole mielessä. Kehittelin vähän ylimääräistä toimintaa ja kahvilla käynnin illaksi.

Huomenna herään reippain mielin.

T. Puuhapete