Ystäväni juominen

Ystävälläni on ongelma.
Olen häntä nyt muutamaan otteeseen kuunnellut kun hän itkee puhelimessa ongelmaa. Olen yrittänyt kysellä syytä juomiseen eikä hän osaa asiaan vastata. Olen hänelle etsinyt puhelin numeroita, osoitteita joihin hän itse voisi soittaa ja pyytää apua. Olen kuunnellut ja puhunut järkeä ja neuvonut hakeutumaan milloin minnekkin. Olen lupautunut hakemaan hänet ja viemään hänet sinne ja tänne.

Ystäväni on parisuhteessa vanhempaan mieheen ja heillä on yksi yhteinen lapsi. Lapsella on lievääkin lievempi kehitysvamma. Lapsi on alakouluikäinen ja koulu sujuu miten sujuu… Olen hieman huolissani tästä lapsesta ja olen pohtinut mieheni kanssa lastensuojeluilmoituksen tekemistä ja vielä en sitä ole tehnyt. Ajattelin sivusta seurata toistaiseksi mihin suuntaan asiat menee.
Ystäväni nimittäin pelkää mielettömästi tuota että lastensuojelu tulee ja ottaa lapsen pois ja jos hän ei saakkaan lasta takasin. Lapsen isä on “vanhoillinen; ei hänen aikanaan mitään tälläsiä ollut” eikä kovin helpolla tule tunnustamaan lapsellaan tätä lievää kehitysvammaisuutta. Hän kyllä pärjää lapsen kanssa mutta esim läksyt jäisi vahtimatta. Muuten lapsi ei niitä tekisi…
Hän ei myöskään suostu hakeutumaan vertaistukiryhmiin. Luulen että hän pelkää sitä että sielä on tuttuja jotka voivat tehdä sen lasun tai laittavat paskapuheet kiertämään. Nämä ryhmät ovat myös siihen aikaan jolloin hän ei voi lähteä kotoaan pois. Mun korviini nämä kuulostavat tekosyiltä. Ainakin nämä kaksi viimeistä sillä mä olen luvannut hoitaa lasta sen aikaa kun hän niissä käy.

Olen miettinyt mikä muu tässä enää auttaisi?
Puhuisinko ystäväni kanssa kahdestaan siitä lastensuojeluilmoituksesta? Jos itse teksisin sen hänen luvalla? Mua hieman pelottaa tämä isä. Hän on niin miten sen nyt sanoisi: hän on määrätietoinen. jämpti ja asiat on niinku hän haluaa ja sanoo. Itse olen kiltti hiljainen mutta jonkin verran sosiaalinen niin mun on hänelle tosi vaikea sanoa asioita vaikka keskustella osaankin rauhallisesti. Hän taas korottaa ääntään jolloin en saa sanaa suustani.

Miten voisin tukea ja auttaa ystävääni. Multa omat keinot on jo loppu ja nettikin seilattu läpi.

Mulla itellä on ollut lasinen lapsuus ja olen itsekkin käynyt pohjalla. Mulle on läheisten tuki sekä oman ajattelutavan muutos ollut se jonka avulla olen suosta päässyt pois.

Hei!

Mielestäni olet tehnyt jo todella paljon.

Hyvällä onnella lasten suojeluilmoituksella saa aikaan tilanteen, jossa ystäväsi vanhemmuutta tuetaan hyvin ja homma lähtee sujumaan paremmin. Toisaalta asia riippuu ilmeisesti monesta asiasta ja vaikka missään ei “lapsi äidiltä pois” ole ensimmäinen toimenpide niin saattaa silti tapahtua. Toisaalta taas juttuja, jossa sekä alkoholistit että heidän lapsensa tunnustavat, että huostaanotto oli tarpeellista ja jopa parasta mitä voi tapahtua löytyy paljon. Ottaen huomioon, että lapsen äiti vaikuttaa kertomasi perusteella alkoholiongelmaiselta (eikä vaan esim liikakäyttäjältä) en ehkä jättäisi asiaa siihen, että teet asialle jotain vain hänen siunauksellaan.
Entä lapsen tukeminen? Onko sinulla mahdollisuutta esim ottaa lasta teille hoitoon/ käydä kylässä heillä niin, että lapsi saa sinusta luotettavan aikuisen? Entä muu lapsen lähipiiri (esim. vanhempien vanhemmat/sisarukset/kummit)?

Tiedän, että seuraava on rankasti sanottu, mutta sanonpa silti, koska tunnen että asia menee niin… Et voi aikuisen huomiselle mitään. Jos hän haluaisi ja pystyisi oikeasti asialle jotain, tuki minkä olet jo antanut riittäisi. Lasta et taas mielestäni voi jättää huomioitta eli mielestäni sinun tulisi tehdä jotain hänen auttamiseksi. Voit olla ainoa joka tietää tilanteesta ja se ettei kukaan tee mitään johtaa huonolla onnella surkeaan lopputulokseen.