Vertaistukea kaipailen… Jouduin tänään tilanteeseen jossa katkaisin välit alkoholisoituneeseen ystävääni, enkä tiedä oliko se oikein. Hän on ollut ystäväni jo 20 vuotta.
Hän erosi aikanaan lastensa isästä koska mies joi koko ajan ja nyt hän on itse siinä jamassa.
Vuosikausi ystäväni on kaunistellut juomistaan, valehdellut ja tehnyt minulle lukemattomia ohareita tapaamisista yms, mutta tunnen hänet niin hyvin että olen nähnyt valheiden läpi, puhumatta kuitenkaan asiasta. On jopa soittanut itselleen ambulanssin pari kertaa koska juominen on riistäytynyt käsistä.
Kuukausi sitten hän soitti minulle illalla myöhään, humalassa, ja rukoili että autan hänet ylös tästä suosta, oli epätoivoinen koska ei nähnyt ulospääsyä. Hän halusi hoitoon ja myönsi olevansa alkoholisti. Ajoin yöllä 40 kilometriä hänen luokseen ja lupasin auttaa vain koska hän itse halusi parantua ja myönsi asian. Listasimme yhdessä asiat jotka hänen täytyy järjestää, ( tuore ero myös uudesta miehestään), ja olisin apuna kaikessa tässä. Kaksi päivää meillä meni kaikkien asioiden järjestämisessä, lakimies, pankkiasiat, osoitteenmuutokset, tavaroiden haku, lääkäri, mielenterveystoimisto, työpaikka jne, ja hän oli sen ajan luonani, ja juomatta. Vieroitusoireet oli kyllä silminnähden pahat. Hän kiitteli useaan otteeseen avustani vaikka olin aika ankarakin hänelle, sanoin mm että jos repsahdat tai vielä valehtelet minulle niin minä en toista kertaa auta.
Tähän päivään asti meni hyvin, toki pari epäilystä repsahtamisesta on ollut mutta tänään kävimme yhdessä kaupassa ja hän teki ostoksensa ja pihalla sanoi että käy vielä tankilla ja lähtee kotiin, jostain syystä minulla tuli tunne että nyt ei ole kaikki oikein ja ajoin hetken päästä saman kaupan ohi jolloin näin ystäväni auton uudelleen pihalla. Jäin hieman syrjään odottamaan ja näin ystäväni kantavan kaljalaatikkoa autoon pälyillen ympärilleen.
Ajoin muutaman kilometrin rauhoittuakseni ja soitin ystävälleni että muistatko kun sanoin että toista kertaa en auta, että olet valehdellut minulle ennenkin ja että nyt tämä loppui tähän, tee elämälläsi mitä haluat. Yritti tietysti selitellä mutta en kuunnellut…
Minun olo on todella pettynyt, ja tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Ja silti mietin että olisinko vielä jotenkin enemmän voinut auttaa…
Hyvin teit, tuo voi herättää ystävän. Paapominen vaan ylläpitää juomista.
Kiitos, nyt kun pari päivää tapahtuneesta mennyt niin raivo on muuttunut sääliksi, tosin säälihän on sairautta… Mutta en kadu välien katkaisua, jos hän tulee luokseni niin kuuntelen mutta paljon on mennyt rikki…