Yrjööminen/yrjoäminen

Pohtinu ankarasti oksentamisen peruja. Siinä on jotain tosi kiukuttavaa ja tosi koomista.

Muistan kuinka tuli kerran kännissä kotiin ja vedin yopoja. Heräsin vessasta. Oksensin kyllä ämpäriin mutta olin tipahtanu sillain että mun jalat oli lattiakaivon kohdalla ja pään vieressä ollu yrjöpytty oli kaatunu ja fysiikan lakien mukaan valunu kaivoon. Eli olin päästä varpaisiin, kaikki vaatteet, myös sisä puoleltaoksennuksessa.

Vuosi sitten kaveri kävi tässä, poltti paukut ja yrjös. Tänä syksynä sama juttu. Ja matto roskiin.

Pari viikkoo sitten yrjösin ite sänkyyn. Kyl yleensä sen saa pyttyyn hoidettua. Ja kaveri oli vie yrjönny matolle. Nukun edelleen lattialla.

Yrjöhän ois hyvää ravintoa, hieman valmiiks sulanutta, vatsaystävällistä varmaan.

Mut ei se oo kivaa. Vaikka onkin. Mitäs hauskaa oksennustarinaa teillä ois kerrottavaa? Onko ollu kuivunutta yrjöö korvan yläpuolella? :smiley:

Miten tällanen topicci voi ilmestyä tänne vähän sen jälkeen kun ite laattaan? :laughing:

itelläkin muistu yhet synttärit ku olin sammuneena oksentanu rinnuksilleni ja syytin proidia ku en ollu ikinä kymänny sammuneena.

Joskus join illanmittaan pari litraa kiljua, aivan kauhee krapula. En koske kiljuun enää. Seuraavana aamuna laattasin about kaiken minkä voi laatata ja vähä enemmänki. Naamassa oli jotai pieniä verenpurkaumia, sen verran hartaasti sitä kakisti menee.

Joskus nuorempana kaveri oli laatannu sänkyysä, olin ite lattialla patjalla ja heräsin ku tunsin jotai kylmää ja kosteeta. Ne oli leivänpaloja.
Aloin sit repii kaveria pois siitä sängystä mut se vaan käänsi kylkee. Nauratti nii vitusti ku se tyytyväisenä kuorsas isossa yrjölammikossa. :laughing:

Ei osunut omalle kohdalle, mutta tutulle. 18 kesäisenä oli juuri bongannut aivan “unelmadaamin” jonka kanssa oli heilastellut tovin. Olivat sitten olleet koko edellisen päivän kaatamassa ihan vain viunaksia, mutta rannalla siten, että oli ilmeisesti saanut pienen auringonpistoksen. No, daamin vanhempien sänkyyn uinumaan aamuyön tunteina ja herääminen siihen the Karmeaan oloon pari tuntia myöhemmin. Ei ollut pystynyt liikkumaan minnekään oikein vaan oli vain yökännyt ja yökännyt (sänkyyn enemmän kuin lattialle). Daami nukkunut vieressä niin kanttuvei ettei ollut herännyt. Eihän siinä sitten muuta, mutta kun oli tullut niin kauhea olo ja mahassa krampannut, että muutaman oksennuksen tahtiin oli tullut toisestakin päästä tavaraa kun kyljellään oli maannut.

Tähän näkyyn sitten olikin tullut tytön äitiliini kotiin :laughing: Likka nukkuu aivan kuutamolla, jätkä yökännyt koko sängyn, sängynlaidat ja lattian, ja sontinut toisesta päästä… Oli kuulemma kääntynyt kannoiltaan äiti, että palataan myöhemmin asiaan, nyt ei hermo riitä kiitos. Suhde kesti aikansa, mutta vanhempien kanssa ei kuulemma koskaan oikein hyviä välejä tullut… Ehkä viileän välttelevät olivat sellainen oikeampi termi. Outoa…

On tääkin topicci :laughing:

Mutta vastataan nyt kuitenkin. Minulla oli aivan tautisia oksennus sessioita, vielä silloin kun dokasin jatkuvasti.
Aamu saattoi alkaa niin, että heti oksentaan, jos mahassa sattui jotain aamulla olemaan. Sitten isoon tuoppiin puolet omena mehua ja puolet vodkaa, toistettiin noin 3-4kertaa. Piti saada se “ankkuriryyppy” otettua, jotta pysyi sisällä. Alkuun saattoi tulla oksennus useastikkin. Sitten kourallinen rauhottavia naamaan ja tupakille. Tämän jälkeen alkoon hakemaan “täysilasti” ja sitä rataa. Ei kovin fiksua, onneksi lopetin.

Mutta myös jos poltan karstoja, niin oksennus saattaa tulla oikeen lennossa. Olen oksentanut, esim kukkaruukkuun parvekkeella. Mutta ei siinä mee ku 15minuuttia, niin pilvessähän sitä taas useinkin ollaan ilman huonoa oloa. Sanonkin karstojen polttamista aika “urheilusuoritukseksi”. :slight_smile:

Yrjööminen = Staffi toimii.
Juuri 3viikkoo sit join runsaalla kädellä, söin sieniä ja poltin paukkua. Niin hauskaa oli että baarissa yrjösin muistaakseni pelikoneen taakse.
Tosin olin niin tutkalla, että se saattoi olla jokin muukin kuin pelikone.

Yöööh, yrjööminen on hirveetä!!! Onneks krapulassa, vaikka muuten onkin ihan sairas olo, niin mua ei sentään yrjötä. Ja kovin harvoin kännissäkään, vaikka miten räkäkänässä oisin ollut. Opiaattien ja -oidien kanssa aloitellessa tosin laatta lensi vähän väliä, mutta eipä se silloin kauheesti haitannut. Oli vaan niin hyvä olo, et ihan tyytyväinen hymy naamalla halailin vessanpönttöä… :unamused:

Kerran lähdin auton rattiin just konivetojen jälkeen, ja siinä sit tunsin et nyt, nyt… kohta… kohta tulee ylös. Eihän siin tilanteessa tavallisesti muuta, kuin auto äkkii tien sivuun ja nainen ulos autosta laattaamaan. Mutta silläpä kertaa satuinkin olemaan kolmikaistaisen tien keskimmäisellä kaistalla. :astonished: Eipä siitä mihinkään parkkiin tosta vaan päässyt kurvaamaan, enkä mä nyt siihen syliinikään, tai viereiselle penkillekään voinut oksentaa! Ni… Siitä sit vaan ikkuna auki ja pää ulos, ja tosta vaan, ohimennen autoa ajellessa yrjöt kaaressa ikkunasta ulos. Vähän niinku ois vaikka tupakan natsan heittäny… :confused:
No, sit kun viimein pääsin parkkiin sen auton kanssa ja astuin ulos, niin huomasin et ai että, miten koko auton kylki oli niin nätisti oksennuksen peitossa. :arrow_right: Huoltsikalle autoa pesemään. Ai niin… En tainnut vielä mainita että olin siis isäni autolla liikkeellä, jolla hän oli seuraavana aamuna lähdössä taas työmatkalleen! Kylläpä hän sitten illalla aika paljon ihmettelikin, että miten siellä autossa niin haisi oksennukselle. :blush: :blush: Vaikka pesinkin oksennuksen autosta, niin oli kai sitä nyt jäänyt esim. ikkunan ja tiivisteiden rakoihin, ja pisaroita lennellyt auton sisäpuolellekin. (Eikä muuten oikein tuntunut uskovan tarinaani että otin kyytiin yhden kaverin, jonka tiesin et isä tietää ihan juopoksi, ja et se laattas autoon… :mrgreen: )

edit: Vaikka jälkikäteen ehkä onkin surkuhupaisa tarina, niin ymmärrän kuitenkin, minkälainen vaara liikenteessä oon silloin(kin) ollut! Jos uskoisin jumalaan, niin kiittäisin häntä siitä, minkälaisista tilanteista on selvitty ilman et mulle tai kenellekään muulle on tapahtunut mitään.

Yrjööminen juu… :smiley: Mä en yleensä yrjöä mistään ellei oo pitkä putki ollut viinan ja kaljan kanssa niin se ei vaan enää pysy sisällä varsinkin jos ei ole mitään syönyt niin laatta lentää kyllä ja siitä tietää että nyt on aika lopettaa. opiaateista en oo ikinä yrjönnyt.

Ai niin kerran otin huikan tuhkiksesta mihin kaveri oli just räkässyt ku luulin että se on mun kaljapullo ni sinne lensi kaaressa pitkin olohuonetta oksennus hyi helvetti muistan ton ku eilisen päivän :laughing:

Ainiin. Olen myös oksentanut oksikodonista sairaalassa. Oli helvetillinen mahatauti ja mahakivut sellaisia, että miltei rukoilin lekurilta oksikodonia suoneen. No perkele sattu oleen imeisesti venäläinen lekuri ja se testas eka 5mg tramadolia lihakseen. Ei mitään vaikutusta.

Jatkoin siis oksikodonin ruinaamista ja tulihan sitä sitten, mutta ei suoneen vaan lihakseen, joku ihan tautinen satsi. Yöllä herätessäkin oli vielä vahvat oppari olot ja oksennushan siinä lensi, oksennuskuppiin.

:laughing: :laughing: :laughing: En nyt ihan menis kyllä allekirjoittaa tota…

Joo taas vähä heittelee mieli ja toivoo vaan et ois ollus selällään sinä iltana ku yrjös sängyssä niin ois säkällä tukehtunu ja loppunu tää vitun pelleily täällä.

^ :frowning: Mietipä kuinka moni, pelkästään jo täällä jäis sua kaipaamaan, jos okennukseesi tukehtuisit.

Mä pyydän anteeks. Jotkut hetket on niin raskaita, et toivois vaan et ois kuollu. Hitsi et kilahti kyl tos hetki sit. Ihme ettei hajonnu mitään.

I lav you people, kiitos kun saa purkaa. Ja kiitos iina, tuollattii sanoja tarvii väliin. :slight_smile:

Noin 18-v olin uutta vuotta viettämässä serkun ja tämän kavereiden kanssa, ja alkomahoolia toki kului. Itselläni oli tuolloin sellainen määrätty kynnyskohta, jolloin aina dokaillessa oksensin, mutta sen jälkeen meno jatkui ja olo oli hyvä (nykyään noin 12 annosta on kynnys, jolloin yhtäkkiä väsähdän ja tulee huono olo ja yleensä ilta loppuukin siihen, oksentaminen paljon harvinaisempaa). Tuona iltana tulikin jossakin kohtaa kakkahätä ja menin pytylle istunnolle. Sattumoisin samanaikaisesti tapahtui kynnyskohdan ylitys ja alkoi oksettamaan, katsoin ympärilleni, että mihin tämän tarpeen nyt teen kun wc pytyn olen jo varannut enkä aio omille reisilleni laatata. Vieressä olikin lavuaari, jonne paskantaessa pyttyyn samanaikaisesti tein komean yrdellin. Ykä oli kovin kökköistä eikä mennyt lavuaarin viemärinrei’istä alas ja jäi lillumaan altaaseen. Tuumin, etten kehtaa tuota tuollaiseksi jättää ja muitta mutkitta tungin käden oksennuksen sekaan ja änkesin isommat kappaleet reikien läpi jotta laatta pääsi putkistoon asti. Huuhdoin sitten lavuaarin ja kädet, pyyhin perseen, pesin kädet ja jatkoin bilettämistä muina miehinä.

Sillon kun roboilin ahkerasti nii tuli laattailtua säännöllisesti parikertaa viikossa. Viimeks muuten varjonyrkkeilin ku ootin robo-oloja niin ei tullu yhtään pahoinvointia. Outoo touhua. Tai Chi + Dexmi.

Yks kolmikko laattas yhtäaikaa, yks pönttöön, toinen lavuaariin ja kolmas kattilaan.

Nolo kans oksentaa kauppakeskuksen roskikseen. Varsinki ku vartija on likellä.

oksu…ykä…yrjö ja laatta…alkukantaista toimintaa kannattaa ylläpitää silloin tällöin. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ekat kännit ku vedin teininä (0,5 leijona), ni kotona piti sit oksentaa roskikseen ja heräsin, ni oli viel toinen poski oksennuksessa aamulla. Oli tosi kiva, ku se ei siit lähteny ainakaa viikkoon, vaikka miten koitti pestä!

Sit kans joskus 16-17 vuotiaana puolenlitran leijonaleka silloinkin; (noihi aikoihin ei kirkas pysyny sisällä), menin kaverin pihamaalle kontalleen oksentaa ja yks hieman hauska kaveri tuli viereen nauraa ja osottelee mua sormella “HAHAHAHAHAHA!”, mut ei siin viel mitää! Se tuli sit mun viereen kontalleen ja alko itekki oksentaa ja jatko viel nauruaan samalla. Mää vaan puklaan YÖRRRRR ja kaveri vieres YÖÖÖÖÖÖÖÖRRGH, HAHAHAHAHA, YÖRRRRKGGHHH! :mrgreen:

Joskus varmaankin kymmenisen vuotta sitten oksensin tuntikausia jonkilaisissa poreövereissä sekä laskuissa samaan syssyyn. Sen keikan jälkeen en pystyny yrjöömään en sitte niin mitenkään vaikka kuin ois yrittäny, että ei vaan onnistunut. Kunnes sitten viitisen vuotta sitten jossakin opiskelijabailuissa jonkinlaisen makeen liköörin voimasta viimeinkin laattasin. Voi sitä juhlinnan määrää, kerroin asiasta todella tohkeena ja ilosena koko bailukansalle, joka oli tosin mulle täysin vierasta kansaa kun satuin vain vahingossa koko bileisiin. Jostain syystä ne ei ollu ollenkaan niin innoissaan mun oksentamisesta kun minä, kummaa väkeä.

Ei yrjöissä ole mitään vikaa jos ne sattuu heittää oikeeseen paikkaan. Pesee paikat ja lärvin jos mahdollista tai tarvetta. Suuhun jotain paskaa mitä käden ulottuvilla on ja se on siinä.