Arvon kanssapöpit, olipa diagnoosinne/vaivanne sitten mikä tahansa: minkälaisiin ennakkoluuloihin, syrjintään, “leimojen lyömiseen” ja yleensä asenteisiin olette törmänneet muiden ihmisten taholta koskien mielenterveysongelmianne ja millaisissa tilanteissa?
Itselläni koulunkäynti on jäänyt pelkkään peruskouluun, enkä ole ollut oikeastaan koskaan työelämässä, joten voisin kuvitella päässeeni jokseenkin helpolla, kun mun ei ole tuollaisissa “virallisissa yhteyksissä” tarvinnut juurikaan selitellä mitään kenellekään tai ns. pitää kulisseja pystyssä. Olin tosin koko kouluaikani koulukiusattu ja mua kiusattiin pitkälti juuri MT-ongelmieni vuoksi, joista siis olen kärsinyt pikkulapsesta lähtien.
Perheeni(vanhempani ja sisarukseni) ymmärtää hyvin moninaisia ongelmiani, mutta monet muut sukulaiset sitten taas eivät. Eivät he suoraan mua syrji, hauku, välttele tms., mutta heille mun MT-ongelmani ovat vain asia, josta eivät halua puhua, eli kääntävät puheenaiheen kiireesti toisaalle, mikäli jotakin puhetta näistä asioista tulee. En tokikaan ole kaiken aikaa toitottamassa “hulluudestani” tai siitä, kuinka vaikeaa mulla aina on, mutta vääjäämättä nämä asiat tulevat väliin esille, sillä ne ovat kuitenkin niin suuri osa elämääni ja varsinkin nykyisin tahdon pyrkiä avoimuuteen mielenterveysasioista puhuessani, olipa kyse sitten omista ongelmistani tai mielenterveydestä yleensä, sillä piilottelemalla, salailemalla ja vähättelemällä ei koskaan päästä eroon niistä “stigmoista”, joita mielenterveysongelmaiset saavat osakseen.
Tuollainen puheenaiheen toisaalle kääntäminen, usein jopa todella epätoivoisesti ja näin ollen myös tavallaan varsin huvittavastikin, on IMO ehkä vittumaisempaa, kuin se, että ihmiset sanoisivat suoraan mua vaikkapa vitun hulluksi, jonka sekopäisyyksiin he eivät tahdo sekaantua :mrgreen: . En oikeastaan uskokaan, että mua pidetään ongelmieni vuoksi sinänsä vastenmielisenä, mutta aihe itsessään vain on monille ihmisille niin pirun vaikea. Miksi näin on; sitä en ymmärrä ja hankalaahan sitä on lähteä utelemaankaan tapauksilta, jotka eivät siitä tahdo puhua halaistua sanaa .
Myös toisenlaiseen suhtautumiseen olen törmännyt useasti. Sellaista tulee vastaan enimmäkseen sellaisten tuttavieni taholta, jotka eivät ole mulle mitään kovin läheisiä ystäviä, mutta kuitenkin jokseenkin perillä MT- ja myös päihdeongelmistani. He kyselevät kovasti, miten mulla menee ja pyrkivät niin pirusti neuvomaan ja sympatiseeraamaan, vaikken mitenkään juuri sillä hetkellä tahtoisi puhua esim. masennuksestani tai ahdistuneisuushäiriöstäni, vaan keskustella vaikkapa kissanhiekkamerkeistä tai kevääntulosta. Kova halu heillä siis tuntuu olevan terapoida mua joka helvetin käänteessä, vaikken olisi mitenkään sen tarpeessa, ainakaan heidän taholtaan. Tietty musta on hienoa, että saan halutessani avautua paskoista oloistani, mutta noiden ihmisten kanssa mua ei huvita sitä juurikaan tehdä, sillä tunnen itseni vain joksikin vitun objektiksi, johon he saavat purkaa hoiva-/neuvomisviettiään tai vaihtoehtoisesti mässäillä mun asioillani ja kaiketi sen kautta tuntea itsensä jotenkin paremmiksi ihmisiksi
.
Noh, sitten ovat vielä erikseen ammattilaiset . Heidän joukostaan löytyy helmiä, jotka oikeasti pyrkivät auttamaan ja jopa ovat onnistuneetkin siinä, mutta aivan liian usein olen kohdannut ammattilaisia, jotka tuntuvat suorastaan pelkäävän mua, vaikken siis edes olisi käyttäytynyt mitenkään uhkaavasti
. Muutenkin monilla psykiatreilla ja psyk.sairaanhoitajilla tuntuu olevan kumma asenne, että tuo pipipää tuossa on rasittava ja outo tapaus. Huoh
. Luulisi nyt heidän tietävän, että kaikenlainen “kummallinen” oireilu kuuluu taudinkuvaan ja sitä on kestettävä, kun on kerran alalle ryhtynyt. Ei heidänkään toki tarvitse ihan kaikkea sietää, mutta kun väliin on tuntunut, että jo ihan pahan olonsa itkeminen on heille hirveä rasite ja pois tärkeästä kahvitteluajasta
:mrgreen: .
Tuollaisia havaintoja ja mietteitä mulle tässä äkkiseltään tuli mieleeni. Jatkan mieluusti keskustelua tästä aiheesta, jos tämä ottaa tuulta alleen . Kertokaa siis kokemuksianne.