Ymmärrys alkaa olla loppu!

Mieshän lähti alku viikosta muutaman viikon hoitojaksolle jossa oli tarkoitus lopettaa korvaushoito.Ite se ootti kovasti sinne pääsyä ja “toiveena” hällä että tulee uutena ihmisenä sieltä,raittiina kaikin puolin…
Eilen puhelimessa ei sanallakaan maininnut että ei viihtyisi siellä jne…Yllätys oli suuri kun soitin töistä tyttärelle kuulla että herra oli tullut kotiin(toisaalta ei niin yllätyskään) ja kaljaa oli ottanut illan mittaan kun olin töissä.Oli vaan ollut niin tylsää ja vaikeeta olla siellä :confused: etää o li päättänyt lähteä sieltä.Hoitajat oli yrittäneet estellä lähtöä mutta kun oli sanoniut hyppäävänsä sitten ikkunasta niin olihan heidän pakko päästää pois koska ei ole pakkohoidossa :frowning:
Kyllä ärsyttää niin paljon taas,mä kun kerlkisin huokasta et saadaan olla rauhassa muutama viikko,niin jo tuli ristiksi muutaman päivän jälkeen…
Mitähän lie meinaa tehdä mionkään asian suhteen,tuskin suunitelmia ja kun mielikin muuttuu joka asian suhteen joka käänteessä niin tuskin itekkään tietää…
Illan oli ollut iisisti lasten kans kotona muutamia oluita ottaen ja surffaillut koneella,mutta heti kun tulin kotiin nuorimmaisen kanssa alkoi viiltely ja puukolla ranteen läpi raastaminen.Yö onneks meni hyvin,nukku hyvin ja aamulla lähti asioilleen eikä taas ollut mitään erikoista,kait.tulevaisuus on auki…

Voi, miten paha mieli minulla on takiasi.
Varmaan olet kuullut tuhanteen kertaan, mutta sinulla on velvollisuus lapsiasi kohtaan.
Olet äiti; kameli ja äiti ovat sitkeimmät tunnetut eläimet…
Älä anna selän murtua sen viimeisen korren takia.

Lintukka, onpa ikävää luettavaa mutta valitettavasti niin tyypillistä riippuvuussairaudessa. Yhtenä hetkenä käyttäjä itsekin oikeasti uskoo että nyt loppuu kaman käyttö, ja minuuttia myöhemmin homma on taas ihan päinvastoin. Ja se rassaa läheisiä aivan valtavasti, ensin on toivoa ja sitten taas pelkkä synkkä toivottomuus.

Olen taipuvainen peesaamaan A:n äidin kirjoitusta. Miehesi puolesta et itse kykene tekemään enää mitään, olet jo kaikkesi yrittänyt ja tehnyt. Älä anna selkäsi murtua hänen takiaan. Miltä sinusta tuntuu Lintukka, olisitko valmis harkitsemaan sitä että antaisit miehesi kohdata valintojensa seuraukset ja antaisit hänen ottaa vastuun omasta elämästään ja teoistaan? Olisitko valmis osoittamaan hänelle, että nyt olet saanut hänen elämäntavastaan ja riippuvuudestaan tarpeeksi?

Lähti mies vkl reissuun eilen ja kait huomenna taas palailee :frowning: Mä oon jotenkin kyllästynyt totaalisesti tähän samaan ylä-ja alamäki rumbaan.Huono omatunto tulee kun mielessä vilahtaa et joutuis etes vankilaan tai toista en edes uskalla ääneen sanoa…mikä välähtänyt mielessä.Hän saisi rauhan sielulleen ja ME myös …
Jotenkin en vaan pysty käskemään poiskaan kun sillä ei ole edes vielä asuntoa tai paikkaa mihin mennä,ainoastaan narkkari kaverita jossa hetkellisesti olla.Mies tartteis ennenkaikkea terapiaa ja ammattikuuntelijaa käymään psyykettä läpi alkaen lapsuuden kauheuksista tähän päivään,mutta kun täällä meillä päin ei pääse mielenterveys puolelle vastaanotolle jos on päihdepuolen asiakas :frowning: eikä täällä ole yksityisiäkään tarkolla kuin yli 100 km päässä joten meno sinne tyssää täysin matkaan.
En tiedä mihin voisin ottaa yhteyttä tai mitä yleensäkkin asialle voisi tehä,jonkinlainen selvyys pakko saada aikaan pikapuoliin.Toivoisin että voisin ukon lakasta maton alle mutta kun se ei vaan unohdu siltikään…tään on vaan niin helvetillinen tilanne kaikenkaikkiaan.Kunpa se löytäisi itselleen uuden naisen ja pääsisi sitäm kautta eteenpäin meistä.
Tämmösiä mietteitä tällä kertaa…

Lintukka, kuukausi on vierähtänyt viime keskustelustamme. Haluan kysyä sinulta, mikä on tilanne tänään, itsenäisyyspäivänä? Jaksaisitko kirjoittaa?

Heips.
Minäkin haluaisin kuulla lintukan kuulumisia.
Luin tän ketjun ja huomasin jotta samassa veneessä ollaan.

Kuinka hitossa jaksaa tukea ihmistä jolla mieli muuttuu vähän väliä? Pienen vastoinkäymisen eteen tultaessa millään ei mitään väliä, jatketaan entistä elämää.
Ymmärrän että lopettaminen ei ole helppoa ja takapakkia tulee, mutta kuinka tukea toista jos on heti valmis heittämään hanskat tiskiin vastoinkäymisen tultaessa eteen?

Lintukka, myös mä tahtoisin tietää kuin sulla menee?

Tosiaan, valitettavan tyypillistä käytöstä… :frowning: Pystyisitkö miettimään sulle ja lapsille eri osoitetta ilman et sun tarvi sitä maksaa? Sun luo sais tulla selvänä ja sun ehdoilla; eihän se ero silloin ole… Mun mielestä on vaan niin väärin et sä joudut katselemaan tuollaista, sun miehes on ku mä aiemmin, paitsi mä ilmotin itse lähteväni pois. Sun pitäis oikeasti miettiä sun jaksamista; miehellä oli mahollisuus, tyri sen ja on vihainen itselleen mut ei ymmärrä kuinka pahasti satuttaa teitä muita. Sosiaali-toimisto varmaan auttaisi häntä saamaan oman asunnon jotta te voisitte elää ilman jatkuvaa pelkoa omassa kodissa. Ensi- ja turva-kotiin voi myös muuttaa jos ei mies saa asuntoa… Sä et voi miestä pelastaa… :frowning:

Yritä kirjottaa tänne, se parantaa omaa oloa kuitenkin… Voimia paljon!

Tervehdys pitkästä aikaa :slight_smile:Uusi vuosi ja toivottavasti uudet hyvät tuulet puhaltaa.Mieheltä on loppunut kokonaan korvaushoito ja juominenkin loppu vuotta kohden vähentyi.Hänellä tarkoitus yrittää päihteetöntä aikaa niin kauan kuin on selkärankaa.Muutaman millin ostellut katukaupasta (alle 10mg)subua,jota ottanut pienen satsin nokkaansa “tarvittaessa”.Mies sai asunnon johon sai avaimet perjantaina ja pikkuhiljaa alkaa kalustamaan sitä,kunhan saa siivottuun ja tarkastuksen tehtyä.Asuu kuitenkin suurimmaksi osaksi meidän luonamme kun asiat hyvin,mutta on paikka mihin mennä kun tarvetta on.Ikinä kun ei tiedä miten nopeesti taas tulee alamäki eteen.Tällä hetkellä kuitenkin asiat suhtkoht ok ja joulut ja uudet vuodet meni ilman pahempia riitoja tai muita ongelmia.Helpottaa henkisesti jo paljon toi kun sillä on nyt oma asunto jne…Kiva kun olitte kaipailleet kuulumisia.paremmalla ajalla kirjottelen lisää :slight_smile:

Aina sama juttu kun pikkusen uskaltaa ääneen sanoa että parempaan suuntaan menty,niin jotain sattuu.Herra eilen sanoi ottavansa pari paukkua baarissa jotta saa nukuttua.No eihän se tietenkään siihen jäänyt vaan parisataa sai juotua ja pelattua muutamaan tuntiin,sitten soitteli että tule hae.Menin hakemaan ja odottelin aikani ja kävin sisällä kyselemässä joko tulee kyytiin tai tulee omilla kyydeillään.Alko huutaa et ei lähe mihinkään kun oon vittuillut(mistä lie??)No mie lähin kotiin tankki tyhjänä(oli luvannut ostaa bensat,kun olen ihan sipissä).Laitoin puh.kii ettei soittele hakemaan.Parin tunnin päästä kuuluu koputus ovelta ja vauhdilla työntyy sisään ja oli varma että poliisi tulee kohta ovelle.Humalassa sotkeutuu aina tappeluihin,aikoinaan jatkuvasti,niistä istunutkin useamman vuoden.Sille kun ei sovi viina ollenkaan.Koko loppu ilta yö meni päin helvettiä sitten.Ei niitä poliiseja tullut mutta mua ärsyttää suunnattomasti et miks pitää tänne aina työntyä ja vaatia et me lasten kans valehdeltais kytille ettei oo näkynyt,mä en vaan osaa valehdella enkä halua sotkeentua enää ollenkaan tohon paskaan.Kärsiköön ITE seurauksensa teoistaan.Sitten se yöllä tuli mulle riitelemään yöllä kun olin nukkumas et ku tupakat on loppu,sanoin vaan et luulis ite huolehtineen kun törsäsi kaikki rahansa joilla piti myös ostaa vkl:n ruuat perheelle,et ei mulla oo aina niihin rahaa.Suuttu siitä ja valitteli refloja ja et käsiin koskee et tuntuu et niitä revittäis irti,kiroili ja möykkäs vieressä.Mulla meni hermot kun metelöi kun poikakin nukku siinä vieressä,että kohta sekin herää.Ei sitä vaan kiinnosta toisten asiat.Mun pitäis kans valvoa jos hän ei saa nukutuksi vierotusoireiltaan.Siirryin sohvalle,niin ei mennyt pitkään ku peräs kampes toiselle sohvalle päätään aukomaan ja möskyymään.Hakku mut ja sanoi ettei tää oo mikään perhe vaan perse jne…Taas samat jutut alko ku ennenkin hän ottaa tavarat ettei mulle jää mitään.Eilen just käytiin tytön kans siivoomas sen uus asunto,jotta suinne voi viedä tavaroitaan.Eikä edes siitä kuulunut kiitosta.SE on vaan niin itsekäs,omaan napaan tuijottaja.Aikani kuunneltuani siirryin takas makkariin nukkuun,niin taas vähän ajan päästä tuli mulle vinkuu sinne että kun ei saa nukuttua vaikka on ottannut särkylääkettä sen ja sen verra ja laittanut kipugeeliä käsiin.Sitten aneli jos keittäsin sille camomillateetä ja toisin sirdaludin,jos niistä ois apua.Ne otettua tuli lopulta hiljaisuus.Siis se ei vaan jaksa ymmärtää että mäkin tartten unta kun käyn vuorotyössä että mä en jaksa aina vatvoa vain hänen asioitaan ja hänen olojaan.Onneks kuitenkin on pysytellyt huumeista nyt erossa,mutta miten kauan kantti kestää,mutta ei se toi viinakaan ole hyväksi.että tämmönen tällä kertaa…

Lintukka hyvä,miksi suostut tuohon kaikkeen?Miksi sinua ja lapsiasi saa kohdella noin huonosti?

Kirjoitat:“Kärsikööt ite seuraukset teoistaan” Anna se mahdollisuus miehelle,että kantaa vastuun ja seuraukset kaikesta itse.Mitä enempi sinä teet,sen vähempi hänen tarvitsee tehdä.

Sinulla on oikeus saada elää harmoonisempaa elämää lastesi kanssa.

Ei sinulla nyt taida muuta mahdollisuutta olla kuin jättää mies (ainakin toistaiseksi) kokonaan. Yritä ajatella lasten etua, he kärsivät tuollaisesta tosi paljon. Ja onhan sinulla oikeus myös omaan ja rauhalliseen elämään. Kun toista ei voi väkisin muuttaa. Itse tämän (siis eläminen päihteiden käyttäjän kanssa) kokeneena pystyn ymmärtämään tilannettasi. Sinä ja lapsesi ansaitsette ja tarvitsette ne ruoka-, bensa- ym. rahat. Ja tarvitsette tasaista ja normaalia elämää.

Valitettavasti päihteiden käyttäjä lupaa tänään toista ja huomenna toista ja asettaa AINA omat tarpeensa ja itsensä kaiken ja kaikkien muiden edelle. Voimia sinulle!

Lintukka

olen samaa mieltä inkeriön ja petunian kanssa, Ja huom!!! Se viina ei ole yhtään parempi päihde. Ja mistä hällä on ne viekkarit(säryt ym.), jos huumeita ei käytä? Bentsoista? Toivottavasti ei, sillä viina ja bentsot on pahin yhdistelmä olla sekaisin :imp: :smiling_imp: :smiling_imp:

Yritä jaksaa irrottautua ja rakentaa itsellesi ja lapsellesi parempi elämä ilman päihdehöyryjä. Voimia…

hei!eilinen taas parempi.ja tänään alkaa mun työt niin sillon yleensä helpompaa.vierotusoireet on nimenomaa subusta johtuvia,mieshän oli korvaushoidossa parisen vuotta ja se lopetettiin joulukuussa lähes seinään,nopealla vauhdilla alkuperäinen vähennys olisi mennyt hitaammin.Kait ne siellä päihdehuollossa saivat tarpeekseen miehestä niin nopeuttivat sitä.Ja koko lopetus tehtiin kotona ilman sen kummempaa seurantaa tai muuta apua.mutta nyt ei kerkiä enempiä kirjotella vaan toisella kertaa.

Lintukka

yleensä ne lopettaa korvauksen tai vieroituksen nopeasti vähentäen, jos seuloissa on näkenyt muut aineet kuin subu tai bentsot, jos on lääkitys päällä. Esim. amfetamiinia ei saa näkyä. Onkohan miehesi kertonut koko totuutta sinulle :question: :question:
Muutenhan tuosta voisi tehdä valituksen potilasasiamiehelle :question:

Ilmeisesti syy oli siinä kun poltti korttisa humalassa ajaessaan.Osa syy varmasti se kun olivat kyllästyneet sen vittuiluun joka asiassa ja toi on ollut varmasti hankala asiakas.Sillä ei ole hermoja lainkaan,ei kestä vastoinkäymisiä ollenkaan ja saatikka jos joutuu odottamaan tai joustamaan niin ei onnistu.Yli 35v päihteitä on tehnyt tehtävänsä.Tiedän kyllä totuuden sen asioista kun ne sieltä halusivat minun kanssa asioida sen takia kun sain piettyä jonkinlaisia ohjaimia miehelle.Ja asiat luisti paremmin puolin tai toisin kun olin osallisena.Mä vaan en aina voinut enkä kyllä halunnutkaan puuttua koko hoitoon,koska vastuu oli kyllä heillä ja miehellä.Amfetamiini käyttönsä mies itse on aina kertonut heille rehellisesti,ja seulat ovat ollet puhtaat.Eikä tota piriä juurikaan ole mukana ollutkaan kuin muutamia kertoja koko hoidon aikana.Vuosi sitten muutaman viikon kuuri ja pari yksittäistä käyttö kertaa.Nekin itse sanonut heille.Päihdehoitaja oli sanonut viimesellä käynnillä että vierotusoireet saattaavat kestää ½vuottakin välillä helpottaen jA uudestaan alkaen.Niitä mies nyt pelkää jos kestää niin kauan.Bentsothan siltä lopettivat kun korvaushoito alkoi ja rivatrillit mennyt siitä lähtien säännöllisesti periaatteessa 3 xvrk,mutta on aina ottanut n 1½ tbl, tarvittaessa vain ton 3tbl.

Hei Lintukka, ajelet melkoisessa tunteiden vuoristoradassa. Kyllä siinä saavat fysiikka ja psyyke kyytiä. Olet nyt saanut paljon vertaistukea muilta vilpolalaisilta, ja suoria neuvoja ja ohjeistustakin. Miltä neuvot sinusta tuntuvat? Onko jokin asia, mikä sinua estää muuttamasta toimintaasi ja käyttäytymistäsi miestäsi kohtaan?

Kiitos kaikille kommentoijille ja neuvojille :slight_smile: .Tänä aamuna vein miehen tk:hon kun valvonut tuskissaan monta yötä,subu vierotusoireissaan ja varmasti myös alkotuskissaan jne…Ottivat sen sisään ja toivottavasti myös pysyy siellä niin kauan kun pitävät.Tutkisivat nyt sen siellä läpikotasin ja keksisivät oikeanlaiset lääkkeet kaikkiin vaivoihinsa.Onneksi lähettiin ennen seittemää vaikka lääkärikään ei ollut paikalla ja hoitajat uskaltautuivat kutsumaan päivystävän paikalle.Lääkäri oli ollut tosi ottautuvainen ja sanonutkin että ensin “pakkonukutetaan” jonka jälkeen hoidetaan vierotusoireet kuntoon.Mies kun valitti ja voihki koko yön ja sanoi mulle kun ei saa nukutuksi,niin tokasin että ei täällä joku muukaan saa nukkua rauhassa…Ens viikolla täytynee yrittää saada sen asuntoon täältä näitä huonekaluja jotta voisi hännii tarpeen mukaan olla siellä.Paras olisikin että olisi omassa rauhassaan mahdollisimman paljon.Sitä vaan on niin vaikea lopettaa tätä "hoito"suhdetta kun 15v ollaan yhdessä eletty ylä-ja alamäkineen.Paskaa on tullut niskaan varmasti enemmän kuin monelle muulle ns.normaalille ihmiselle,mutta toisaalta sitä on varmasti vahvistunut niiden myötä.Usko tulevaan välillä horjuu mutta silti olen suht onnellinen kun en mieti liikaa miehen ongelmia.Työ ja lapset ovat ne jotka saavat ilon elämään.

Lintukka,
tuo oli varmaan hyvä ratkaisu. lepää itse nyt, kun tiedät, että on siellä hyvissä käsissä :slight_smile:

Hei Lintukka,
Ajattelehan nyt paremmin itseäsi ja lapsiasi. Kannattaisiko tehdä selväksi miehelle, että hänelä on oma asunto, jossa hänen olisi pysyttävä? Et ole hänen äitinsä, jonka luo kipitetään, kun hoitopaikassa ei huvita olla. Kutsuit suhdettanne “hoitosuhteeksi”. Sitä se varmaan on. Suhteen miehen ja naisen välillä pitäisi olla jotain aivan muuta. Mitä itse ajattelet?

Moni kamppailee siinä tilanteessa, että mies/lapsi pitäisi heittää taivasalle. Hyödynnä sitä, että miehellä on asunto, ole jämäkkä ja rauhoita lasten ja sinun koti teille. Sinun valvollisuus on hoitaa teitä ei aikuista miestä.

Voi olla hieman tiukkaa tekstiä, mutta minusta sinulla on nyt hyvä sauma.