Ylilyöntejä vastapalloon.

Parisen viikkoa olen lueskellut muiden tarinoita ja päätin nyt laittaa omankin keskustelun pystyyn.

En ole tunnustautunut alkoholistiksi, mutta en mikään kohtuukäyttäjäkään ole. Osaan kyllä olla ottamatta (ainakin joitakin peräkkäisiä päiviä), mutta toisinaan kun otan, mopo lähtee täysin käsistä ja aamulla herään ilman minkäänlaisia muistikuvia. Viimeisin toilailuni päättyi muutaman tunnin ulkoilualueella otetun välikuoleman jälkeen ensihoitajien ja poliisien herättelyyn, vaikka en sitten lopulta kelvannut kumpaankaan kyytiin. Juominen on melko humalahakuista, vaikka tarkoituksena ei olekaan vetää mitään övereitä. Jossain vaiheessa määrä vaan alkaa olemaan liikaa, ja loppuu virta ja järjenjuoksu siinä samalla. Juomani määrät ovat huikeita, viime kerralla laskin juoneeni 21,5 annosta, mikä on melkolailla liikaa… Baarireissuilla menee aina helposti lähes saman verran. Olen toki sammuillut joskus teininäkin, mutta noista vuosista on jo hetki aikaa…

Normaalisti en käy missään ulkona tai muissa tapahtumissa koska pelkään jo etukäteen, etten osaa yhtään säännöstellä juomistani. Olenkin nykyään aikamoinen kotona tissuttelija. Harrastelen viinejä, joita menee yleensä vain viikonloppuisin. Olen viime aikoina huomannut myös saunovani usein, ja saunaanhan tarvitaan aina se 2-3 olutta mukaan… Suvussani on paljon alkoholismia, joten sen vuoksi olen aina vähän pelännyt omaa käytöstäni. Pelottavinta olikin todeta, että viimeistä toikkarointiani vastaavaa olen itse ollut lapsuudessani todistamassa.

Olen korkeakoulutettu ja hyvässä työssä oleva +30-vuotias äiti, joten haluaisin pysyä terveenä ja toimintakuntoisena varsinkin lasteni takia. Miehelleni viimeisin spektaakkelini oli ehkä se toiseksi viimeinen niitti. Haluaisin päästä ylilyönneistäni eroon ennen kuin tapahtuu jotain peruuttamatonta, ehkä joku kerta en enää heräisikään yrityksistä huolimatta.

Haluaisin kuulla muiden vastaavia kokemuksia ja keinoja ylilyöntien välttämiseksi. Lopettaa en kokonaan meinaa, ainakaan vielä. Kuukauden nyt ensi alkuun ajattelin olla kuivin suin, tunnustellaan sitten tilannetta uudestaan.

Moikka, tervetuloa! Ei sulla satu oleen jotain lääkitystä, esim mielialalääkitys? Ne saattaa tehdä tuollaisia muistikatkoja. Mulla mun edellinen mielialalääke teki sellaista, meni vähän aikas että tajusin. En tiedä mitään kamalampaa kuin herätä aamulla omasta sängystä tietämättä miten sinne on päätynyt ja mitä teki ennen sitä.
Sun kertamäärät on kyllä kovia jos 20 pystyt juomaan, ts. toleranssi on kova. Varmaan sitä täytyisi saada pienennettyä.
Hei tsemppiä! Tästä se ylösnousu alkaa :slight_smile:

Hei Kukkane ja tervetuloa joukkoon.
Hyvä päätös, että yrität toistaiseksi olla kokonaan ilman. Itsellä ei onneksi kovinkaan monta kokemusta totaalisesta ylilyönnistä, mutta vaikeahan sitä viinan kittaamista on lopettaa kun on liian “hyvään” fiilikseen päässyt. Maltti olisi valttia juomisessakin.
Hienoa että olet ruennut miettimään tosissasi juomistasi. Yritämme olla vertaistukena parhaamme mukaan!
Tsemppiä pyrkimyksiisi!

Hienoa Kukkane, että havahduit tekemään asialle jotain. Juomaton jakso on fiksu valinta. Mutta sinun kannattaa sen aikana miettiä mikä sen ylilyönnin aiheuttaa, jotta sitten jatkossa pystyt sitä välttämään. Itselläkin on niitä viime vuosina joitain tullut. Sinun iässäsi ei ollut vielä ikinä, mutta ihmiset on erilaisia ja ehkä sinulla jo nyt alkaa elimistö sietämään vähemmän alkoholia kuin ennen.
Oletko seurassa kokeillut sitä, että visusti juota samaa tahtia kuin muut? Et yhtään enempää. Sillä saattaisit pysyä kontrollissa. Muut tuskin juovat ihan niin paljon kuin sinä. Tätä minä yritän noudattaa jos pelkään seurassa mokavaani.

Heipat vaan kaikille ja kiitokset kannustuksesta! Viikonloppua aloittelen suunnitelmissa käydä ostamassa vissyä, vaikka tässä vajaan parin viikon kuivan kauden jälkeen jo vähän napsaisikin :unamused:

Noista isoista kertamääristä… Tarkoituksena ei koskaan tietty ole vetää ihan sammumispisteeseen asti, mutta siinä kohtaa kun pitäisi alkaa himmailemaan, olen yksinkertaisesti jo niin tuiterissa, etten enää edes tajua lopettaa, ja jano on sammumaton. Kotonakin tissuttelu jatkuu toisinaan ajatuksella “kyllä mä sen kolmannen viinipullon voin avata kun olen näin fiksusti tähänkin asti ollut”. Kotona tajuan silti mennä nukkumaan jossakin kohtaa, eikä muistikaan vallan kokonaan mene.

Tuntuu ihan typerältä kirjotella tällaisia, pitkältihän se on ihan omaa typeryyttä riipasta aina ihan viimeisen päälle. Olen käyttänyt alkoholia 13-vuotiaasta lähtien aika ronskillakin kädellä, joten isot määrät lienevät ihan vaan harjaantuneisuutta. Ihmeen kauan olen kuitenkin terveenä pysynyt, vaikka joka kerta kun menen humalassa nukkumaan, sydän hakkaa miljoonaa ja muisti tuntuu olevan todella hatara tätä nykyä :cry: Jokainen krapula on pieni kuolema, ja joka kerta teen itselleni lupauksen juomattomuudesta, ihan vaan rikottavaksi. Keskiviikkoon asti aina ihan kauhea olo, mutta torstaina helposti jo sallii itselleen muutaman saunaoluen ja ehkä lasillisen (tai pari) viiniä, ja perjantaina pari olutta ja lisää viiniä ihan vaan viikonlopun kunniaksi, ja että jaksaa odottaa lauantaihin asti, jolloin voi sitten tissutella vielä vähän enemmän. Sunnuntaina voi ottaa sitten vielä vähän viiniä, jos kotona on avattu pullo. Tai jos “ruoka vaatii”…

Ikinä en juo lasten aikana, vaan vasta heidän nukkumaanmenonsa jälkeen. Tai toki saunaoluen voin ottaa, siinä missä he juovat limsaa tai mehua. He eivät ole koskaan nähneet minua humalassa, paitsi kerran tyttäreni ilmestyi yöllä olohuoneeseen ihmettelemään, miksi olen hereillä yksin vielä kolmen aikaan. Siitäkin sitten ihan asiallisesti vein hänet nukkumaan, eikä hän siitä pelästynyt.

Päihtyneenä en ole mitenkään venuva ja vetelä, vaan päinvastoin voin olla hyvinkin menevää sorttia. Totaalistop tuleekin sitten ihan vauhdista, viime kerralla tipuin kesken tanssin ja siihen jäin. Voi kun sen tietäisin, missä kohtaa olisi hyvä lopettaa, mutta kun sitä ei oikein osaisi muutkaan sanoa :open_mouth: Toi muitten tahtia seuraaminen olisi varmaan kyllä aika jeppis, juon vaan niin kauheeta tahtia, että joitakin vissytölkkejä olisi varmaan fiksua juoda “ajankuluksi” aina väliin.

Tässä nyt päällimmäiset vuodatukset tältä päivältä, nyt sinne kauppaan. Hyvää alkavaa viikonloppua itse kullekin!

Hups, tuli kahteen kertaan :unamused:

Oletko harkinnut sellaista mahdollisuutta, että liikkeellä ollessasi olisit vichy tms linjalla?

Voin pitkällä kokemuksella vakuuttaa, että niinkin on ihan mahdollista pitää hauskaa, eikä tarvitse jälkeenpäin ihmetellä mitä tuli tehtyä.

Tervetuloa Kukkane mukaan tänne :slight_smile: täältä moni on saanut sitä vertaistukea ja kirjoittaminen helpottaa vaikka tuntuuhan se välillä vähän kummalliselle tämmöinen julkinen päiväkirja kun kaikkea ei kuitenkaan voi paljastaa ja pitää vähän suodattaa juttuja. Tai aluksi tuntui, mutta minäkin olen tänne puoltoistavuotta naputellut niin tämä on tärkeä henkireikä tässä vähentämisessä.
Tsempit!

Viikonloppu takana ja reilu pari viikkoa kuivin suin, jee! :smiley: Kyllä voi vähästä olla ihminen tyytyväinen, ja olen oikeastaan vähän huojentunutkin.

Ensi viikolla olisi kaverin nelikymppiset, ja sinne meneminen on alkanut jännittämään jo etukäteen. Nämä pari viikonloppua olen pystynyt jäämään pois kaikista loppukesän menoista, mutta sinne pitäisi tietty kyllä olla menossa. Asian tiimoilta melkoista myllerrystä tunnepuolella. Toisaalta olen vakaasti sitä mieltä, että pitäisi olla kokonaan ilman alkoholia ja että pystyn siihen vallan mainiosti, mutta pieni nakutus päässä meinaa, että olisin jo ansainnut palkinnoksi vaikka vähän viiniä… Ahdistaa vaan ajatus siitä, että joutuisin selittelemään juomattomuuttani, mutta mitä olen muiden kirjoituksia täällä lukenut, niin taitaa olla melko yleinen pelko… Yritän tässä nyt sitä ennen saada vakuutettua itselleni, että pelkkä vissy on varsin käypä vaihtoehto.

Varsinaisia ylilyöntejä on sattunut aina vain silloin, kun olen ollut liikenteessä, joten tällä kertaa olen syystäkin vähän varuillani. Viimeisen 10+ vuoden aikana olen käynyt ulkona vain muutaman kerran vuodessa, joten jotenkin sitä tulee niillä kerroilla otettua sitten muidenkin kertojen edestä. Omasta mielestäni huolestuttavinta on tällä hetkellä se, että olen tässä parin viimeisen viikon aikana saanut itseni ajattelemaan, että on ihan normaalia sammua ulos ja että sellaista nyt vaan joskus sattuu :blush:

Sellasta tähän päivään, jos tänään pääsisi houkutuksista eroon vaikka pitkällä lenkillä.

tervetuloa, Kukkane.
älä sitä mieti alkuunkaan mitä ihmiset meinaavat kun et juo. ota vaikka valkoiset valheet käyttöösi. että oot lääkekuurilla tai vastaavaa. yhtä hyvin (paras valinta) voi sanoa ettet nyt vaan halua juoda. yleensä ihmiset ovat kiinnostuneempia omista murheistaan/asioistaan kuin toisten. toisin kuin kuvittelemme.
kuten Dave tossa sanoo, kokeilisit edes miten sujuisi seurassa vissylinja. voisit yllättyä iloisesti. kovasti tsemppiä!

Mieliala heittelee laidasta laitaan, pakko keksiä jotain tekemistä näihin iltoihin. Ajatukset karkailee tissutteluun eikä mielupuuhasani lukemisesta tule yhtikäs mitään. Tähän taitaakin silti parhaiten auttaa kunnon hikirääkki :unamused:

Ihme juttu, että tupakaakin tekisi ihan hulluna mieli, vaikken ole tuprutellut moneen vuoteen (paitsi menopäällä).

Ei kauheesti muita ajatuksia tähän väliin, mielitekoja vaan :frowning:

Mulla on samaa vaivaa. Tää on heti tätä kun työt alkaa, illalla kun lapset on mennyt nukkuun niin tekisi mieli hakea pientä boostia rentoutumiseen ennen nukkumaanmenoa. Todella ärsyttävää!!! Mä olen viimeksi juonut punaviiniä lauantaina.

Ja hei siis onnea kahden viikon raitistelusta :slight_smile: jos epäilyttää niin ei kannata juoda juhlissa.

Taas olis perjantai, melkein kolme viikkoa raitistelua takana. Nyt viimeistään tekisi mieli jotain juotavaa, ja oikeastaan tosi paljonkin :blush: Miten voi olla ihminen tehnyt itsestään niin riippuvaisen, että tällä viikolla työpäivätkin ovat menneet ihan sumussa ja ajatus karkaa jatkuvasti ihan väärille urille… En kuitenkaan meinaa katkaista hyvää putkea (tai siis just sen vastakohtaa), vaan sinnittelen ensi viikkoon. En vaan anna itselleni vaihtoehtoa. Tipaton tammikuu loppui tänä vuonna kolmanteen viikonloppuun, mutta eiköhän toi seuraavakin viikko tästä vielä mene, kunhan saan tämän viikonlopun vain ensin alta pois :unamused:

Onpa silti tullut treenattua aika huolella ihan vaan ajankuluksi, valitettavasti tulee myös syötyä paljon enemmän.

Joo mutta. Menenpä tästä perjantai-illan ratoksi katselemaan televisiota ja riipasemaan pullon vissyä :open_mouth:

Vähän samaa pähkäilyä. Mies kävi tuossa juuri “tunnustelemassa maaperää” drinksuttelulle. Heti tuli se, että no mitäs jos… me usein höpötellään kaikkea. Mutta ei, en sorru.

Kolmen viikon raja ylitetty, näin kauaa en olekaan ollut tipattomalla sitten yhdeksään vuoteen!

Pecorino, mekin käytetään viikonloppuillat normaalisti yhdessä tissuttelemalla ja telkkaria kattelemalla, nyt ei kauheesti jaksa edes sitä telkkaria, ja nukahdinkin taas kumpanakin iltana kympin aikaan sohvalle…

Aika kireellä hermot, kiehahtelen täällä vähän kaikille vuoronperään… Meidän elämässä muutenkin isoja muutoksia tässä syksyllä, ehkä sen takia ihan hyvä ollakin nyt vähemmällä törpöttelyllä, övereitä kun vetää helpommin tällasissa stressitilanteissa.

Sateinen sunnuntai, vastaa aikalailla mun mielentilaani tällä hetkellä :smiley: Eiköhän tää kelikin tästä kohta taas vähän kirkastu.

No mutta hieno juttu tästä tipattomuudesta! onnittelut! ja matka jatkukoon haluamallasi tavalla :slight_smile:

Lauantaiset pippalot mielessä jo heti aamusta. Tää melkeen kuukauden tipattomuus on saanut kyllä ajattelemaan ihan erilailla kuin jakson alussa, aika taitaa kullata muistot.

Pohdinnoissani olen päätynyt siihen tulokseen, että isot määrät ehkä johtuvat siitä, että normaalisti juon vain kotona, ja niillä kerroilla kun määrät ovat isoja, menee helposti muutama olut ja päälle kolmekin pulloa viiniä… Ja koska olen kotona, voin raahautua nukkumaan kun siltä tuntuu, mutta sitten kun olen liikenteessä, sama iso määrä ehkä menee, mutta nukkumaan siirtyminen vaatiikin mahdollisesti ainakin puolen tunnin taksijonon ja puolen tunnin kotimatkan, joten överithän siitä seuraa ja unihan siinä tulee :blush:

Jänskään tota lauantaita, ja tietty sitä, että mennään mökille yöksi juhlimaan. Mahdollisuus siis toteuttaa ensiksi mainittu vaihtoehto… Juomatta tuskin olen, mutta ajattelin laittaa itselleni aika- ja annosrajat, saas nähdä miten sekin taas onnistuu.

Laskeskelin myös alkoholiannosten määrää, mitkä olen jättänyt juomatta tässä tipattoman aikana, voi olla ihan tyytyväinen :smiley:

mitkä olen jättänyt juomatta tässä tipattoman aikana, voi olla ihan tyytyväinen just näin! iloitse onnistumisesta ja siitä sitten lisää kasvualustaa jatkossakin. Oikein mahtava juttu Kukkane tuo tipattomuus!! siitä onnhyvä jatkaa tätä vähentelyä!

Minä nykyään tämmösiä mökkeilyjä yms toteutan, että kannan isoja kivennäisvesipulloja mukana ja niitä sitten lätkin pöydälle tarjolle. Yritän joka holillisen juoman jälkeen juoda holitonta. Toki siinä illan kuluessa ne tahtoo unohtua :unamused: , mutta kannattaa yrittää! tai ihan vaan vettä kannussa tarjolle. Minä jopa kaatelen kaikille muillekin vettä… siitä onkin semmonen vitsi jo tullut kun minä sitä vettä jokaiselle juotatan :laughing: ja se etten enää raahaa viinipönttöjä mukana ja tölkkitkin olen muuttanut pienemmiksi.
Nyt sitten tulikin mieleen kun loppukuusta meille on tulossa vieraita niin vois tehdäkin vaikka jotain sangrian tyylistä juomaa. Laimentelis viiniä :sunglasses: eikä lisäis mitään väkevää joukkoon. Hmm…pitää googlettaa jotain ohjeita.

Juu Vilmasto mullakin on sellanen tapa, että viini- ja olutlaatikoita roudailen aina minne menenkin, vaikka vähempikin varmasti riittäis… Mutta kun. “Onhan se nyt ihan fiksua ottaa mieluummin valkkarilaatikko kuin vaikka kaksi-kolme irtopullollista, ja tasapainon vuoksi punkkulaatikko, jos jollakin tekee mieli sitäkin. Ja isot oluet on kyllä käteviä, kun ei tartte koko aikaa hakea lisää, eikä niitä varmaan edes juo sitten niin montaa. Enkä mä näitä kaikkia ittelleni kun joku muukin niitä varmaan juo.” Höpöhöpö mun kohdallani, kunhan on tarpeeksi aikaa, niin minä kyllä juon.

Ja ah, juhlat - mikä ihana tekosyy. Justhan mä kippasin ennen pikkusiskoni häitä (jotka alkoivat aamulla yhdeltätoista…) pullollisen kuoharia, ihan vaan etten jännittäis liikaa. No tykytystähän siitä muutenkin helteellä tuli, ja ahdistus olikin sitten aikamoinen. Noh, onneksi oli tarpeeksi puudutetta tarjolla itse juhlassa :unamused:

Mahtaakohan mun sietokykyni koskaan palautua. Haikeudella muistelen aikaa, jolloin kuuden oluen jälkeen oltiin iloisessa hiprakassa :confused: Nyt sama määrä menee pelkästään torstaisaunaan. Paitsi ei tänään, tänään join pari vissyä.

Voipi muuten olla, että kun tästä nollailuvaiheesta pääsen yli, niin en hetkeen juo tippaakaan vissyä :arrow_right: