Yliannostus?

Soitin tänään ambulanssin nuorelle miehelle, joka oli sammunut puistoon. Hän oli jäykistynyt, iho oli kylmä, pulssi normaali, tajunnan taso olematon, paljon pistojälkiä. Välillä hän äänteli oudosti ja meni sykkyrään. Ambulanssi vei miehen, mutta minua jäi vaivaamaan, mitä oli tapahtunut/ tulee tapahtumaan.

eiköhän tuo henkiin jää, vetäny vaan vähä tuhdimmat kuosit. Hengittikö? Yleisin syy öyskykuolemiin taitaa olla hengitys lama eli tiput ja lakkaat hengittämästä ja lievemmissä tapauksissa noistakin selviää et pidät jäbän vaaväkisin hereillä/tajuissaan sit jos ei herää eikä hengitä nii taitaa naloksoni olla ainut keino tuoda takas… Kerran on käyny niin hetheräsin siihen ku kaveri riepotteli mua ihan kunnolla ja sano et en ollu enää hengittäny, olin ollu ihan seis ja kaveri oli tajunnu tilanteen ja tarkkaillu vieressä ja oli vierellä vielä aamullakin(tarjosin kyllä kiitokseksi avokätisesti huolehtivaisuuden)…

Jep, eiköhän ollut vetänyt överit. Paha sanoa, mistä, kun niitä vaihtoehtojahan riittää, mutta ihan villinä veikkauksena se tyypillinen nistien sekakäyttökombo, eli opioidit+benzot+Lyrica+mahd. alko tulee mieleen. Toki myös sairauskohtaus, tälli päähän tmv. välillisesti tai ei lainkaan päihteisiin liittyvä syy on mahdollinen.

Eivätköhän tuon sairaalassa henkiin herättele ja sitten kun pysyy tolpillaan, potkaisevat pihalle. Tietty, jos jotakin pahempaa damagea on päässyt käymään(Esim. aivovamma), niin sairaalavisiitti voi venähtää hyvinkin pitkäksi. Mitä sitten sairaalasta pääsyn jälkeen; se on ihan herran itsensä päätettävissä. Jos pistojälkiä oli paljon, niin lienee edennyt urallaan jo sen verran pitkälle, että melko todennäköisesti jatkaa samaa rataa. Eivät tuollaiset pienet työtapaturmat yleensä ammattilaisia niin hetkauta.