Ylen Akuutti 17.9, jakso alkoholismista, oli täysi pettymys

Älkää katsoko eilistä Ylen Akuutti -ohjelmaa, ellette halua pahoittaa mieltänne entisestään. Se, että päihdeongelmista puhuu päidepsykiatri ei näköjään takaa mitään tasoa. En voi sanoa muuta kuin että sen kyllä huomaa kilometrin päähän, kun ihmisellä ei ole omakohtaista kokemusta alkoholismista läheisenä tai itse alkoholistina. Alkoholistin sielunmaailma on niin kummallinen, ettei se yliopiston käytävillä tai kirjasta lukemalla aukea.

Mikäli kuitenkin katsoitte ohjelman ja olette samaa mieltä, niin menkää ihmeessä antamaan palautetta Akuutin nettisivuille!

Tässä on minun pikainen palaute. Kaikkea en saanut kirjoitettua kun korvista nouseva raivosavu sekoitti ajatukset, mutta kunhan rauhoitun niin kirjoitan omalla nimelläni sähköpostipalautteen :smiley:

T. Ellis (ei kirjautunut)

"Olen pitänyt Akuuttia laadukaana ohjelmana, mutta tämä viimeisin jakso alkoholista oli kaikkien mahalaskujen äiti.
Jos olisin nähnyt ohjelman aikana, jolloin puolisoni vielä joi, olisin heittänyt kaiken toivon. Voin kertoa, ettei julkisesta terveydenhuollosta saa juuri mitään apua alkoholismiin, ei mitään sellaista joka oikeasti auttaisi alkoholistia tai läheisiä.

Ohjelmasta tuli sellainen kuva, kuin juomisen katkaisu olisi jotenkin ratkaisu päihdeongelmaan. Sitähän se ei totisesti ole! Todellinen ongelma syntyy sitten kun juominen on katkaistu, koska terveydenhuollosta ei saa minkäänlaista apua tähän tilanteeseen. Toisin sanoen henkilön, joka on päihderiippuvainen, pitäisi katkaisun jälkeen osata olla ilman päihdettä vaikka mitään työkaluja ei ole annettu. Ja antabus ei ole ikinä estänyt yhtään alkoholistia juomasta.

Pekka Laineella, olkoonkin paperilla päihdepsykiatri, ei näköjään ole mitään käsitystä alkoholismin todellisesta luonteesta eikä siitä, mitä alkoholismi aiheuttaa läheisille. Joka ikinen läheinen on yrittänyt vaikeuttaa alkoholistin juomista, ihan varmasti sanonut rumasti ja sanonut sievästi, ja on kohtuutonta kasata vastuuta alkoholistin tekemisten kontrolloimisesta läheisille tavalla jolla Laine teki. Silloin ei pilata yhtä elämää, vaan koko perheen ja ehkä muunkin lähipiirin elämä, koska juoppo kyllä keinot keksii mitä tulee alkoholiin.

Suosittelen, että Akuutissa katsotaan nyt peiliin. Kartoititteko asiaa kenekään muun kuin Laineen kanssa? Koko Suomen julkinen päihdehuolto on täydessä alennustilassa, ja sen asian selvittäminen ei kummoista journalistiikkaa vaadi. Sen sijaan, että noita samoja epätoivoisia mantroja siitä että “juominen johtuu lapsuudesta” hoetaan, olisi syvellisempi perehtyminen aiheeseen oikeasti voinut tuoda apua sadoilletuhansille asian kanssa kamppaileville läheisille, ja miksei alkoholisteillekin. Alkoholismiin liittyy tälläkin hetkellä ihmisten keskuudessa liikaa luuloa, ennakkoluuloa ja hyvin vähän tietoa, ja valitettavasti te omalta osaltanne ette prime time aikana parantaneet tätä suhdetta yhtään kauniimmaksi."

Ja minä kun harmittelin, etten eilen nähnyt kyseistä jaksoa. On varsin ikävää, jos ohjelma on antanut tuollaisen kuvan. Eikä vain ikävää, se on väärin.

Ohjelma on katsottavissa Yle Areenasta, mutta tosiaan ei kannata nostaa odotuksia eikä toiveita. Eikä pahoittaa mieltänsä, jos ei ole empaattisesti kannustanut juoppoa lenkille ja puhunut kauniisti ja vain positiiviseen sävyyn, silleen varovasti, ottanut liiallisen alkoholinkäytön vaaroja esille :unamused:

Samaa mieltä Elliksen kanssa.

Varsinainen täyteohjelma, jossa ei ollut asian poikastakaan.

Taidan yhtyä samaan, todellakin varsinainen erikoislähetys alkoholista.
Ei oikeestaan ollut mistään kotoisin, vaikka ohjelmassa olikin oikein päihdepsykiatri.

Itselleni jäi ainakin henkilökohtaisesti aika tyhjä olo tämän ohjelman katsomisen jälkeen. :open_mouth:

Aivan samaa mieltä edellisten kanssa. Tosi köykänen ja köppänen käsittely. Täysi pettymys. Onneksi en ole ainoa tätä mieltä.Jotenkin aliarvioi läheisen kokemuksia ja tuskaa.

Päihdepsykiatri Pekka Laine on erittäin arvostettu päihdeasiantuntija. Täällä meillä päin, hänen työskennel
lessään lähikunnassa, moni narkomaani ja korvaushoitolainen ja miksei myös alkoholistikin muutti kyseiseen kuntaan saadakseen inhimillistä hoitoa. Myös nämä päihdeongelmaiset ovat ihmisiä.

En väheksy ollenkaan läheisten kärsimystä, olen itsekin kasvanut alkoholistikodissa ja kaikki kolme poikaani ovat päihdeongelmaisia. Vanhin on ollut 2.5 vuotta raittiina AA:n tuella ja nuorimmainen, narkomaanimme, yli vuoden korvaushoidossa. Keskimmäisellä alkoholistipojalla on erittäin paha juopottelukausi menneillään.

Aikanaan selvittelin avunsaanti mahdollisuuksia, läheisille ja myös käyttäjille, löysin lähes kymmenen paikkaa mistä apua saa, siis ilmaiseksi. Taloudellinen tilaanteemme ei salli monien tonnien hoitoja.

Päihdeongelmaisten ja läheisten täytyy olla motivoituneita muutokseen ja hakea, vaatia ja haluta apua. Toipuminen on hirvittävän hidasta, kivuliasta ja sitä ei voi tehdä yksin!

Toivon sydämestäni apua, niin läheisille kuin juopoillekin Särkynytsydän

Minun, ja useiden tuntemieni raitistuneiden alkoholistien, kokemukseni mukaan lääkkeistä ei ole alkoholismin hoidossa hyötyä. Olisikin mielenkiintoista tietää, moniko on Laineen konsteilla lopulta raitistunut. Sen myönnän, totta kai, että jos katkaisussa annetaan krapulaoireita lievittäviä lääkkeitä niin niin ne helpottavat katkaisua, mutta mikään pysyvä ratkaisu (tai tila) se ei ole.

AA on pääsääntöisesti lähes kaikkien saapuvilla, mutta mielestäni Laine ei tätä maininnut, tai muitakaan vertaistukimuotoja, vaan katkaisun ja lääkkeet. Ehkäpä olin jo niin höyryissäni itse, että mahdollinen maininta jäi huomaamatta ja minun pitää katsoa ohjelma uudelleen. Oman kokemukseni mukaan julkisen terveydenhuollon apu on liian satunnaista, ja sitä joutuu odottamaan liian kauan, ja kaiken huipuksi alkoholistin pitäisi olla ilman päihdettä vaikka juuri päihteettömyyteen hän apua tarvii. Kysymys ei siis ole siitä, etteikö apua olisi haettu tai haluttu ottaa vastaan.

Mitkään hoidot eivät ole ilmaisia, kysymys on siitä miten resurssit kohdistetaan. Jos nuo mainitsemasi “monen tonnin hoidot”, Resunen sydän, olisivat samassa asemassa kuin julkisen terveydenhuollon tarjoamat muutkin laitoshoidot, niihin saisi tarpeen mukaan maksusitoumuksen ja silloin hoitoon pääsisi nopeasti ja tasapuolisesti. Meidän kohdallamme maksusitoumus tuli lopulta kunnalta, kiitos joustavan sosiaalitoimen, mutta lopulta 80% kustannuksista meni työpaikan päihdeohjelman piikkiin.

Muoks. Mielestäni siis saatavilla olevia tuki-ja hoitomuotoja tarkasteltiin liian suppeasta näkökulmasta ja liikaa lääkehoitoja painottaen. Kaiken huipuksi Laine vielä naureskellen totesi, että yleensä näitä “lopettamisia” (minä tulkitsin että lääkkeellisiä katkaisuja) tulee useita. Tämä on mielestäni enemmän kuin odotettavaa, jos ihminen ohjataan katkaisusta kotiin odottamaan pääsyä mahdollisesti joskus tarjolla olevaan hoitoon. Näin sen ei tarvitsisi eikä pitäisi olla.

Laineen vastaukset on Akuutin nettisivuilla, eikä tosiaankaan maininnut sanallakaan vertaistukea tai ylipäätään muitakaan lääkkeettömiä hoitomuotoja :imp:

Täytyypä laittaa palautetta myös tuonne Akuutin toimitukseen ja kysellä mitenkä eri asioita ohjelmassa on painotettu.

Itse olen tavannut Pekka Laineen vertaistukiryhmässä, siis irti huumeista. En ole tavannut vielä ketään yhtä kannustavaa ihmistä. Hänellä riittää empatiaa niin käyttäjille kuin myös läheisille, ja kaiken tietonsa ja kokemuksensa lisäksi hän on erittäin huumorintajuinen ihminen. Me vanhemmat ja muut läheiset, joilla sydän vuotaa verta, nauroimme katketaksemme hänen juttuilleen jotka olivat täyttä asiaa.

Itse en kokenut ohjelmasta (katsoin uudelleen eilen sen Areenasta). etteikö hän olis painottanut myös muun psykososiaalisentuen tärkeyttä. Ymmärsin, että lääkkeet ovat ensiapu, ei kai niitä ole tarkoitettukaan jatkuvaan käyttöön esim. rauhoittavia.

Itse olen 12-askeleen ryhmien “suurkuluttaja”, saan paljon lohtua ryhmistä, kuitenkaan oma toipumiseni edistyy erittäin hitaasti. Ei kai sitä itse niin selkeästi huomaakaan, kun itse elän tätä elämääni, kuitenkin “murhanhimoni” näitä retkujani kohtaan on häipynyt jonnekin.

Täällä on ainakin varoiteltu aloittavia raitistumista yrittäviä joistakin AA-ryhmistä, joissa esiintyy hiukan fanaattisuutta!

Joka tapauksessa kiitän, kädet kyynärpäitä myöten ristissä, AA:ta vanhimman poikamme raitistumisesta ja antaisin mitä tahansa jos tämä alkopoikamme ne löytäisi.

Paljon voimia kärsimyksiimme Särkynytsydän

Niin ja nämä AA:n ja NA:n porukat käyvät myös Katkaisuklinikalla ja vankilassa pitämässä kokouksiaan, erittäin arvokasta vapaaehtoistyötä!

En tajunnut aluksi, että tänne kirjaudutaan erilailla, kuin esim. Vilpolaan, oli vähän ongelmia nimimerkin kanssa. (harmaantunut blondi)

Katsoin ohjelman ja mieleeni iski heti SÄÄSTÖT! Täällä on mainittukin, ei terapiaa, ei a-klinikkaan yhteyttä (vain katkaisuun), muutaman päivän “laitoskatkot”… Johan lomien päätyttyä neuvottiin “omatoimiseen kotikatkoon tarvittaessa”, eli pitkän kuurin jälkeen loivennetaan pari-kolme päivää. Vasta deliriumin tai kramppien aikana yhteys tk:hon, ellei jotakin pahempaa satu ennen sitä… :imp: Tässäkin läheisten tulisi auttaa ongelmaista, itse en auttaisi mikäli kyse olisi vanhemmistani; tuolloin olisin altavastaaja… Toivon ettei tilannetta tule eteen, mikäli tulee; äiti auttaisi isää…

Aivan kuin esiinnyttäisiin a-klinikkasäätiön asiantuntijana, mutta jätettäisiin kertomatta mahdollisuus avohoitoon sekä AA/AL ANON-ryhmiin… Lääkkeinä juomiseen olivat Antabus sekä se toinen lääke, jolloin viina ei nouse päähän…

Miksi Jeppe haluaa lopettaa juomisen, jos hän on päässyt vasta alkoholin makuun? :astonished: Kävi mielessä, että jakso tarkoitettu marginaaliryhmälle (5-10%), kenen alkoholiongelmat eivät ole kovin pitkällä. Vaihtoehtona “kadunmies”, kuka lepää katkolla säännöllisesti ennen kuin luonto karsii… :smiling_imp: :imp: Ei löydy alkoholiongelmaista työssäkäyvää, kuka vain odottaa eläkkeellepääsyä, jotta voi juoda… He ovat suurkukuttajia, tai putki on hiukan “venähtänyt”. Todellista ongelmaa ei ole… :open_mouth:

Lykätään ratkaisua, kaikki työssäkäyvät töihin vaikka antabuksen avulla ja syyt alkoholismiin (sekä tukiverkot, vanhat toiminta- & retkahdusmallit, elämänhallinta…) jätetään selvittämättä. Koska terapiaan EI ole rahaa! Terpiasta puhuttaessa käsitin, että mt-puolella olisi kun ensin päihdeongelma "selvitetty’. 6kk raitista aikaa sekä jonot varmistavat, että hoitoon pääsee harvat ja vahvimmat taistelijat. Porukkaan ei ole edes laskettu “haihattelijoita”, vaan vain ne, ketkä eivät jaksa enää entistä elämäänsä…

A-klinikka tulee vähintään lomauttamaan työntekijät, tod näk irtisanomisia myös luvassa… :astonished: Se näkyi ohjelman sisällössä; selkeästi! Enemmän säälittää läheiset, ketkä saattavat näihin neuvoihin uskoa! Jotenkin vaikutti siltä omaan silmään, että asiantuntija tiesi kyllä, että nämä neuvot eivät toimi… mutta jos ja kun klinikkasäätiön tili on miinuksella tässä vaiheessa vuotta; pidempiä laitosjaksoja lykätään vuoden alkuun… Eiköhän pian hehkuteta yksityisiä päihdekatkaisupaikkoja, 600-1000€/vrk, mutta rahalla pääsee… :imp:

Antabuksenkin voi vaihtaa vaikka vitamiinitablettiin… Jos läheinen valvoo lääkkeen ottoa… :open_mouth: :unamused: :frowning: Kaikki vastuu addiktille ja läheisille, kyllä ihminen pärjää… :smiling_imp:

Samanlaisia fiiliksiä tuli minullekin. Lisää lääkkeitä, läheisten vastuuta ja kaikkea muuta paitsi pitempiaikaista lääkkeetöntä hoitoa - koska niihin ei ole resursseja.

Päihdehoidon tietä ohjataan vahvasti yksityiseen suuntaan, koska A-klinikka on yrittänyt istua kahdella jakkaralla jo monta vuotta. Harmittaa, että sinänsä hyvä konsepti on hukattu asiakkaiden miellyttämiseen ja ‘vähentämisen’ tukemiseen raittiuden kustannuksella.