Mikäli henkilö on käyttänyt jotain lääkettä, jota ei ole reseptillä(esim. kovat opioidit tai bentsot) tai jotain huumausaineita ja hän joutuu hakeutumaan päivystykseen yliannostusoireiden takia, niin onko terveydenhuollon henkilökunnalla oikeus ilmoittaa asiasta poliisille vai ovatko tässäkin tilanteessa vaitiolovelvollisia? Tuntuisi oudolta mikäli tällainen oikeus olisi, sillä eihän kukaan laittomien päihteiden käyttäjä uskaltaisi hakeutua hoitoon huonossakaan kunnossa, jos on pelko että tieto menee viranomaisille. Aikanaan(noin 5 vuotta sitten) olin työssä, jossa tehtiin yhteistyötä eri viranomaisten kesken ja ainakaan silloin se ei ollut sallittua vaikka asiasta oli paljon puhetta ja käytännössä monenkirjavaa käytäntöä. Tietäiskö joku mikä on tilanne tänä päivänä?
Poliisilla on vähän muutakin tekemistä kuin jahdata yksittäisiä päihteiden käyttäjiä ja selvitellä jotain yliannostustapauksia. Käsittääkseni terveydenhuollon henkilöstö on ilmoitusvelvollinen ainoastaan jos heidän tietoonsa tulee törkeä rikos joka on vielä estettävissä. Jos hallustasi löytyy huumeita kun menet hoitoon, niin ne luovutetaan poliisille mutta henkilötietojasi ei kerrota viranomaisille.
Näin varmasti onkin yleensä. Tosin olen kuullut juttua, että eräs hemmo meni ensiapuun jonkinlaisessa psykoosissa, oli ottanut sieniä, piriä ja muistaakseni myös kannabista. Hänen kämppä oli kuulemma ratsattu poliisin toimesta ja löydetty sieltä kaikennäköistä luvatonta. Voi tietty olla että kyseinen tyyppi oli sekoillut jotain ennen päivystykseen menoa ja ehkä hänet oli jopa kämpiltä haettu virkavallan avustuksella ensiapuun. Siinä tapauksessa ymmärrän tapahtuneen. Mut jos sinne tosiaan joku itse hakeutuu ja kertoo laittomista aineista, niin tuskin ne tosiaan siitä virkavallalle ilmoittelee…
No ei tosiaankaan kerro poliisille. Mut on miljoona kertaa haettu kotoa erinäisten överien takia, ihan niinkin, että on hätäkeskukseen joku soittanut, eikä ikinä olla oltu kiinnostuneita, onko lääkkeet olleet reseptillä vai ei. Kerran on käyty ekstaasinkin takia, eikä kukaan silloinkaan mitään poliisia ole paikalle soittanut.
^^ Luulenpa, että tuossa mainitsemassasi tapauksessa oli käynyt juuri niin, että virkavallalla oli jo valmiiksi tiedossa, että tyyppi puuhaa laittomuuksia kämpillään, eikä se ensiapuun hakeutuminen liittynyt varsinaisesti mitenkään tuohon kotietsintään, joka olisi ollut todennäköisesti tuloillaan muutenkin. Noinhan se menee, kuten hilbert sanoi, että eivät ilmoittele mihinkään yliannostustapauksista, koska a) eihän kukaan silloin uskaltaisi hakea apua ja tästä olisi sitten varsin ikäviä seurauksia ja b) poliisia ei todellakaan kiinnosta, onko joku pikkunisti taas kerran vetänyt överit laittomasti vai laillisesti. Jos hoitoon hakeutuneen hallusta löytyy aineita, joihin tällä ei reseptiä ole tyyliin 1 Subutex ja 10 Xanoria, niin ne takavarikoidaan ja siirretään eteenpäin virkavallalle, mutta sitä ei kerrota, keneltä ne ovat peräisin. Sitten asia voikin olla hieman eri, jos jonkun ensiapuun hakeutuneen repusta löytyy sellaiset 3 kg piriä ja kilo Sepon henoiinia , mutta tuossa on syytä epäillä vahvasti, että ihan omasta käytöstä ei ole kyse, vaan ihan isompaa huumausainerikosta puuhataan.
Sellaisissa tapauksissa, joissa on syytä epäillä, että alaikäiset lapset ovat vaarassa, koska äiti/isä överöi, terveydenhuoltohenkilöstöllä on käsittääkseni ilmoitusvelvollisuus, mutta se ilmoitus tehdään sossuun, ei poliisille, ellei nyt kyse ole mistään akuutista ja selkeästä rikoksesta, eli lapset on piesty pahoin ja jätetty heitteille .
Nnaana ehti tuohon väliin, mutta noin mullakin, eli todella monta kertaa olen ollut ensiavussa övereiden tähden ja niitä on toki kiinnostanut, mitä olen ottanut, jotta osaavat antaa oikeaa hoitoa, mutta siitä eivät ole olleet tippaakaan kiinnostuneita, mistä aineet ovat olleet peräisin. Joskus mut on jopa viety poliisipartion avustamana ensiapuun, kun olen sekopäissäni pistänyt ranttaliksi ja päättänyt, etten lähde minnekään, vaikka selkeästi hoidon tarpeessa olen ollut. Silloinkaan poliisia ei ole kiinnostanut mikään muu, kuin avustaa lanssihenkilökuntaa saamaan mut perille sairaalaan, eli eivät ole tutkineet taskujani ja panneet alulle tutkintaa huumausaineen käyttörikoksestani, kun näkösällä ei ole ollut mitään merkkejä suuremmasta huumebisneksestä, tyyliin puolen kämpän kokoista hamppuviljelmää tmv.
Vielä edittiä, että näin siis Suomessa. Käsittääkseni joissakin maissa on yleisenä käytäntönä kutsua poliisi paikalle OD-tapauksissa, vaikkei mitään häiriökäyttäytymistä tai selkeitä merkkejä isommasta huumausainerikollisuudesta noihin liittyisikään. Näin se överöitsijä sitten saa, jos ei välttämättä huumesyytettä, niin ainakin merkinnän poliisin kirjoihin potentiaalisena pahantekijänä, jota kannattaa aina tavatessa pitää vähän tarkemminkin silmällä . Tämähän on tietty aivan perseestä, koska sitten kuollaan övereihin, kun ei uskalleta mennä sairaalaan. Toki aina on mahdollista hankkia myös pientä kotiapteekkia(esim. naloksonia) hätätilanteiden varalta ja tätähän harrastaa moni narkki Suomessakin, koska aina ei vain huvita vaivautua sairaalaan saakka, minkä vallan hyvin ymmärrän, vaikkei siitä mitään kummoisempia seurauksia tulisikaan.
Kiitos paljon vastauksista Nnaana ja etenikin Winston-84!
Nyt ku mietin juttua tarkemmin niin kyseisessä tapauksessa oli tehty kotietsintä tän kaverin luo jo ennen kuin hän tuli päivystykseen, joten olet Winston-84 oikeassa. Tämä voi vaihdella paikkakunnittain, mutta ainakaan tämän kaupungin päivystyksessä ei automaattisesti hoitohenkilökunta ratsaa potilaan tavaroita. Vakavammin sairaiden potilaiden tavarat kyllä katsotaan, koska ne pitää kirjata ylös mitä potilaalla on ollut mukanaan, ettei siitä tule epäselvyyksiä. Ja aggressiivisten potilaiden kamat kyllä yleensä katsotaan. Mutta rauhallisesti käyttäytyvä potilas joka on esim. päivystyksessä vain yön, niin ei niitä kiinnosta mitä potilaan repussa on.
Joo, nykyinen lastensuojelulaki on tiukka ja hyvä niin. Jos on pienikin epäilys että lasta kohdellaan kaltoin tai hänen kotioloissaan on jotain merkittäviä puutteita, viranomaisilla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus(esim. terveydenhuoltohenkilökunta, poliisi ja hätäkeskus).
Sä oot Winston sit saanut ainaki kertomassasi tapauksessa hyvää kohtelua poliiseilta, eivät oo ollu turhan virka-intoisia. Kyllä mun moraali ainakin sanoo niin että kaikkien on saatava tasavertaista ja asiallista hoitoa riippumatta mistään taustaseikoista. Tiedän ettei tämä toteudu läheskään kaikkialla, mutta mielestäni toi olis ideaali.
Voin paljastaa että noin vuonna 2010 myös Suomessa jotkin hätäkeskukset laittoivat myrkytyskeikoille(joissa tuli puhelussa ilmi, että kyseessä on huumeet) myös partion matkaan vaikkei mitään aggressiivisuutta ollut. Tai jos ei saman tien laittaneet niin tieto meni poliisin tutkintaan että kyseisestä kämpästä on haettu aineissa oleva kaveri…
Menenpä tässä samassa ketjussa vielä asiasta toiseen, jos joku teistä asiaa tuntevista vaikka vastaisi Voiko amfetamiinilla ja alkoholilla olla jotain ikäviä yhteisvaikutuksia? Ja mitkä on A:n yliannostus oireet, joista pitäis olla huolissaan?
^ Enpä ole ikinä kuullut, että häke lähettäis poliisipartion paikalle tollaselle keikalle. Toki jos on tiedossa, että asiakas on aggressiivinen tai jos kyseessä on hengenvaara, niin paikalle voi tulla se, joka ensimmäisenä ehtii, eli ambulanssi, palomiehistö tai poliisi, koska kaikki ne osaavat ihan perusensiapua antaa siihen asti, kunnes lanssi on paikalla. Muutenkin meillä päin ainakin A-klinikka valisti joitain vuosia takaperin, että “hoitohenkilöstö ei ratsaa, joten hätätapauksessa soita 112”, niin saadaan huumekuolemat laskuun.
Amfetamiiniöverit aiheuttaa sydämen sykkeen nousua (rytmihäiriöitä tai varsinaisen sydänkohtauksen), verenpaineen nousua, kouristelua ja kuumetta/lämpöä. Alkoholi toki pahentaa oireita.
Nnaana, näin tehtiin vuosikymmenen alussa ainakin eräässä suurimmista kaupungeistamme ja kyseisessä maakunnassa. Tosin silloin ei ollut selkeätä ohjeistusta asiaan ja se riippui hätäkeskuspäivystäjästä antoiko tiedon poliisille vai ei. Nyt tilanne on siis onneksi muuttunut inhimillisempään suuntaan eikä tällaisista ilmoitella virkavallalle, hyvä näin.
Hmm… Se nyt ei mitään täysin käsittämätöntä olisi, jos jollakulla yksittäisellä häke-päivystäjällä on hirveä himo ilmoittaa aina poliisipartioillekin, kun vain kuulee sanan “yliannostus”, koska mahtuuhan noihinkin kaikenlaista tapausta, mutta sitä täytyy kyllä ihmetellä, jos poliisilla riittää aikaa rynnätä jokaisen yliannostustapauksen perään, vaikkei mistään riehumisista tmv. epämääräisyyksistä olisi tietoakaan . No, ehkä jossakin ei sitten tapahdu oikeita rikoksia tai sitten niitä saa tapahtua vapaasti sillä välin, kun pitää kytätä jotain väsähtänyttä pikkunistiä
.
Tietenkään kaikkien päivystykseen päätyneiden taskuja/reppuja/laukkuja ei mitenkään järjestäen kollata terveydenhuoltohenkilöstön toimesta, koska a) ei niillä ole siihen mitään oikeutta ja b) kiirettä luulisi pitävän ilmankin, että tehdään tarkka inventaario jokaisen potilaan maallisesta omaisuudesta. Jos käyttäytyy edes kutakuinkin asiallisesti, eli ei ole pelkoa siitä, että potilas alkaisi riehua puukkojen ja puntarien kanssa, niin ei sille mitään turvatarkastusta ole tarpeen tehdä ja jos on sen verran tajuissaan, että saa mm. itse riisuuduttua sen verran, kuin on tarpeen, niin eivät ne taskuille käy. Sitten jos on täysin taju poissa, niin siinä potilaan kanssa vääntäessä saattaa ihan vanhingossakin taskusta putkahtaa yhtä sun toista ja toki, jos on aivan koomassa ja teho-osastokunnossa, eikä tiedetä lainkaan, miten tässä hommassa tulee käymään, niin tavarat kannattaa penkoa ihan henkilöllisyyden selvittämisen tähden, jos toki myös siksi, että niistä voi saada vähän osviittaa siitä, mitä on tapahtunut ja miten pitäisi toimia.
Alkoholin ja amfetamiini sekakäytöllä olen saanut itseni muutamaan otteeseen aivan järkyttävään kuntoon, kun olen pysynyt mainiosti hereillä ja ollut niin helkkarin pirteä, että siinä on jaksanut kevyesti kaataa alkoholia kurkustaan alas ilman, että on tajunnut lainkaan, että heiluu ihan alkoholimyrkytyksen rajamailla . Lisäksi olen toki päässyt kuivumaan pahoin, koska piri jo itsessään kuivattaa, kuten myös alkoholi ja siihen janoonsa on kipannut lähinnä kaljaa, joskus myös ihan surutta jotakin vahvempaa, eikä veden juonti ole tullut mieleenkään. Ihan sairasta hommaa, eikä mikään ihme, että päädyin katkolle ja onneksi päädyin, koska muuten en tässä kirjoittelisi
.
Tota, nykyisin on ihan käytäntönä (ei tosin vielä ihan kaikilla paikkakunnilla) et lanssin mukaan tulee poliisipartio, JOS ilmoituksessa on mainittu esim. överit, huumeet, tai vaik entuudestaan tuttu tapaus jolla päihdetausta.
Eli jos häke ei suoraan laita mukaan poliisipartiota, niin lanssi pyytää sen lähtiessään ja odottaa talon/rapun/pihan tms. edessä NIIN KAUAN et poliisit tulee myös…
Oon aiemmin työni puolesta ollu mukana noissa tilanteissa (en ole poliisi :mrgreen: enkä myöskään lanssikuski) ja myös nykyään tällä kotipaikkakunnalla on toi käytäntö, et partio tulee mukaan jos sanallakaan mainitaan överit, huumausaineet, agressiivisuus ym.
Edit. Pari ärsyttävää typoa…
^ No sitten on kyllä jokin ihan uusi käytäntö tai paikkakuntakohtainen juttu, koska en mä ole koskaan törmännyt tuollaiseen, että poliisipartio tulisi automaattisesti mukaan kaikille överikeikoille, jollei kerran häke-ilmoituksen perusteella ole syytä epäillä mitään aggressiivista käytöstä tai muutakaan epämääräisyyttä, minkä vuoksi poliisia tarvittaisiin. Ja johan se överöitsijä ehtii kuolla siellä moneen kertaan, jos lanssiväki joutuu vähänkin pidempään poliiseja odottelemaan ja on vakavammastakin tapauksesta kyse. Ymmärrän toki, että silloin, jos on tiedossa, että kämppä on täynnä riehuvia sekakäyttäjiä, lanssiväen pitääkin odottaa, että saavat kytät mukaan rauhoittamaan tilannetta, koska kenellekään ei ole mitään apua siitä, että ne ensihoitajatkin makaavat siellä pian henkihieveriin hakattuina ja tarvitaan pari lanssia lisää :mrgreen: , mutta eihän övereihin läheskään aina mitään tuollaista liity, vaan överöitsijä itse voi olla hyvinkin rauhallinen ja paikalla olla vain 1 tyyppi sen lisäksi, joka on hyvinkin yhteistyöhaluinen. Tuollaisissa tapauksissahan on muutenkin täysin poliisien ajan tuhlaamista, että ne siellä ihmettelevät, kun niillä tosiaan riittää sitä parempaakin tekemistä. Eikä övereiden(Jos se nyt on se ns. koodisana, jonka perusteella häke laittaa poliisipartionkin mukaan?) tarvitse liittyä edes mihinkään laittomien huumeiden käyttöön. Esim. mulla on tällä hetkellä kotonani ainoastaan laillisia lääkkeitä ja jos mä niistä joillakin tahtoisin sellaiset överit vetää, että oikein ambulanssia tarvittaisiin, niin ne olisivat kyllä niitä ei-huumelääkkeitä, eli tyyliin neuroleptejä, isännän Lamictaleja, Buranaa ja Panadolia, kun benzoilla on aikas vaikeaa itselleen mitään hengenvaarallisia övereitä aiheuttaa ja veikkaan, että mun toleranssillani en kovin helposti kodeiiniinkaan kuolisi. Mitäpä se poliisille kuuluu, jos itsemurhaa yritän laillisilla lääkkeilläni. Ei kait se sentään mikään rikos ole ?
Mitä sitten tulee tuohon mahdolliseen aggressiiviseen käyttäytymiseen, niin sellaiseen saattaa riehaantua aivan päihteettömästi sydänkohtauksen saanut tai koipensa katkaissut ns. kunnon kansalainen, vaikka häke-ilmoituksessa ei mitään viitteitä sellaisesta olisi ollutkaan. Eikös silloin kannattaisi laittaa joka lanssikeikalle varmuuden vuoksi poliisit mukaan turvaamaan tilannetta, kun eihän sitä koskaan voi varma olla, mitä joku saa päähänsä. Toki riski siihen, että joku alkaa riehua, on suurempi, jos päihtyneitä ollaan, mutta kuitenkin.
^^ Todella ihmettelen mäkin, että millä paikkakunnalla mahdetaan pistää poliisipartio lanssin matkaan överien yhteydessä. Toki ekstaasikeikastani on abouttirallaa 2v, silloin sanoin häkeen kyllä ihan reheellisesti, että ekstaasia on tullut käytettyä. Eihän ne häkessä voi tietää, että onko kämpässä ylipäänsä enää huumeita jäljellä. Tai, että mikä on myrkytyksen syy, itsetuhoisuus vai vahinko vaiko itsemurhayritys. Kuten Winston tossa sanoikin, niin eihän itsemurhan yrittäminen ole laitonta, voisihan joku yrittää sitä vaikka morfiinilla, jota sitäkin saa reseptillä. Eivät ne häkessä ole koskaan kysyneet multa, että “onko sulla näihin respaa”, vaan kyselevät ainoastaan, että mitä on otettu, mahdollisesti tiedustelevat jotain mielentilaan liittyvää ja, että kuinka kauan aikaa sitten on otettu ja esiintyykö jotain myrkytysoireita. Hieman kuulostaisi omituiselta minunkin korvaani, jos poliisilla olis resursseja mennä ratsaamaan jotain kämppää ihan vaan varmuuden vuoksi. Eikä käsittääkseni laki edes anna lupaakaan kotietsinnälle ihan noin vaan.
Ihmetyttää kovasti, eihän kukaan uskaltaisi soittaa itselleen apua, jos siitä saisi poliisitkin peräänsä.
Edit:// Se överikoodi on 752, mulla taitaa tossa lappusessa, joka lanssista ekstaasikeikaltani jäi, lukea että B-752, eli kiireellinen myrkytystapaus. Tossahan sais partiot mennä paikalle pillit vinkuen jokaisen överöitsijän perään, eikä siinä ole mun mielestä järjen häivääkään, eikä toivottavasti päättäjienkään mielestä.
Morjensta. Ollu vähän kiireitä täs niin en ehtiny aiemmin teille kommentoimaan.
Tällä paikkakunnalla jolla itse asun, niin se on ihan automaatti käytäntö(en voi sanoa valitettavasti missä, koska sen jälkeen kaikki mun tutut tunnistaa) mut ihan esim. Jyväskylässä olin todistaa monia tapauksia, kun lanssia tarvittiin, niin ne kysyi jo suoraan häke:ltä et oletteko myös partiota tilannu, ja jos ei ollu häke tilannu, niin lanssi pyysi itse.
Jyväskylässä se oli paljon kiinni siitä kaupungin alueesta, jonne lanssi tilattiin et haluavatko myös poliisin mukaan, ja toki myös jos oli entuudestaan tuttu tapaus osoitteen perusteella, niin saattoivat pyytää partion mukaan.
Tällä nyky kotipaikkakunnalla oon todistanu myös niin pitkälle menneen tilanteen, et kaverit kantoi överi tapauksen ulos kerrostalon 3-kerroksesta lanssin viereen, sen takia ettei lanssi-kuskit halunneet mennä sisään ilman partiota, joka yllättäen oli jossain muissa hommissa ja kauempana…
Tiedän et se on ihan hullunkurista, mut hoitohenkilökunta ei halua vaarantaa itteään menemällä näihin narkki kämppiin ihan suinpäin…? Tavallaan ymmärrän heidän perusteet, mut kyllähän siinä potilas joutuu aika paskarakoon, kun hoitoon saanti venyy tavallaan turhaan.
Toki siis järkeä varmaan käyttävät myös lanssikuskit, et jos jossain Ivalossa poliisit on 300km päässä, niin pakkohan se on mennä ilman partiota, tai sit voi unohtaa koko jutun kun ei siellä enää ole ketään kuka apua tarviis, kun on kuollu jo käsiin…
Ja tarkennuksena vielä, etten ole myöskään lanssi-kuski… :mrgreen:
^ No, kyllä mä sellaiset tilanteet ymmärrän, jos lanssi on kutsuttu vanhaan tuttuun paikkaan, jossa on käyty jo 50 kertaa vuoden sisällä ja jokaikinen kerta siellä on ollut sellaiset sekobileet meneillään, ettei sekaan meinaa mahtua, eikä lanssiväki saa hetken rauhaa hoitaa hommiaan, vaikkei kukaan edes suoraan olisi kimppuun käymässä. Jos kyse on kuitenkin vanhasta tutusta, olkoon kuinka nisti ja innokas överöitsijä tahansa, niin jos tilanteet ovat aina menneet rauhallisesti ja asiallisesti, niin ei lanssiväen pitäisi niin heikkohermoista porukkaa olla, etteivät kestä hoitaa jotakuta ilman poliisin valvontaa vain sen tähden, että se sattuu käyttämään huumeita.
Juurikin näin, ja sit vielä bonuksena kun poliisit pyydetään olevinaan “tueksi” niin senhän jokainen arvaa mitä tapahtuu kun konstaapelit pääsee ihan “luvallisesti” jonkun kämppään ilman etsintälupaa…
Siinä samalla on nuoren konstaapelin hyvä sit vähän tutkia “syrjäsilmällä” paikkoja, ja sit todeta et oli näkyvillä huumausaineisiin liittyviä juttuja/lääkkeitä/bongeja ym. ja poliisin on PAKKO puuttua tällaisiin kauheuksiin… Ja heti saa laitoksella kehuja ja olalle taputuksia kun nappasin taas yhden nistin ku löysin sen karstasen piipun…
Näinhän se pitkälti menee ja ongelma vaan kärjistyy pienemmillä paikkakunnilla, joissa poliisi on heti jumalasta seuraava ja tekee suunnilleen mitä haluaa, ja ei aina(läheskään) mene kaikkien pykälien mukaan ne heidänkään “oikeudet”…