Yksinäisyys, osa 2.

Usein mietin yksinäisyyden osaa päihdeprobeemaan. Kuntoutuslaitoksiin on tunkua jouluksi; halutaan hoitoon tai verestämään muistoja laitoksessa. Yksinäisyys joulun aikaan omassa kotona on monelle kauhistus, vaikka päihdetyön kannalta asia on hyvin jos ihmisellä ylipäätään on koti.

Keski-ikäinen, lapseton sinkku

Millaista hänellä on, ilman että tarvitsee hoitoja? Ei mitään muuta, kuin tunnustuksen siitä että kaikilla keski-ikäisillä ei tarvitse olla perhettä.

Ulkomaailmalle tuntuu joskus edelleen olevan mysteeri, että keski-ikäisellä ihmisellä ei ole avioliittoa tahi lapsia vaikka päällisin puolin voisi olla sen verran viehättävä että seuraa varmaan saisi.

Joillekin meistä on tärkeää olla vapaa, mutta kuitenkin ihmisten kanssa yhteydessä, tavata ihmisiä ja nauttia elämästä.
Onneksi minulla on vielä mahdollisuus siihen.

Jos kaveripiiri on vain päihde- tai alkoholi-orientoitunutta, sitä voi vaihtaa.

Tähän sopii hienosti tyyneysrukouksen ajatus: rohkeutta muuttaa, mitä voin.

Tänään et ole yksin

On totta ja muistamisen arvoinen asia tuo vadelmamunkin toteamus, on hyvä jos yleensä on koti jossa voi olla yksin, kaksin tai isommalla porukalla.

Ilmankin olen ollut. Onnekseni siitä on jo niin kauan aikaa että siihen liittyvät murheet olen suurimmaksi osaksi autuaasti unohtanut. (Autuaasti unohtaminen on muuten hyvä ja ihmisen mielenterveyttä suojaava tapahtuma, hengellisempien mieliksi voisin kuvailla sitä vaikka heidän sanastollaan siunatuksi tapahtumaksi. Mutta siitä joskus toiste lisää)

Elämässä tulee vastaan tilanteita (ehkei kaikille, mistä minä sitäkään tietäisin) joissa ihminen on niin kasvokkain tunteidensa ja oman olemisensa kanssa, että edes miljoona ihmistä ympärillä ei päästä irti itsensä kohtaamisesta. Siinä vain ollaan, oman elämänsä ja elämisensä kanssa. Väitän, että silloin on , tulevaisuutta ajatellen, viisasta opetella tulemaan itsensä ja tunteidensa kanssa toimeen. Sitten on helpompi tulla toimeen muidenkin kanssa. On nimittäin niinkin, että ihminen joka ei tule edes itsensä kanssa toimeen, on muillekin aika raskas paketti.

Siihen itsensä kanssa toimeen tulemiseen, siihen oppii. Niinkuin muuhunkin, opettelemalla. Jos yksinolo tuntuu vaikealta, niin juuri silloin on aika opetella. Ja siinä voi sivussa oppia kaikenlaista muutakin. Erinäisiä selviytymistaitoja ja jopa jonkinlaista henkistä työsuojelua oman huomispäivänsä turvaksi. Ei se itsensä kanssa vietetty aika hukkaan mene, jos sitä ei käytä siihen että murehtii yksioloa.

Kun minäkin olen ehtinyt kovin monenlaisten ihmisten kanssa tekemisiin, niin sen huomion olen tehnyt että itsensä kanssa toimeen tulevien ihmisten kanssa on yhdessäolokin paljon mukavampaa. Kai se on niinkin että vain ihminen joka tuntee että hänellä itsellään tarpeeksi on, voi myös muille jotain antaa. Itsekeskeisyys sitten taas on ihan eri juttu. Pikemmin sitä ettei ihminen tunne riittävänsä edes itse itselleen, ja silloin sitä omaa itseä on pönkitettävä keinolla millä hyvänsä, silmä valppaana kierrettävä etsimässä mitä juuri minä voisin saada mistäkin itselleni. Eikä säkki tunnu täyttyvän saipa muilta sitten huomiota ja tukea ja aikaa ja vaikka rahaa ja tavaraakin -aina riittää tyhjyyttä täytettäväksi.

Ei tietysti yksinäisyys sellaisenaan mikään tavoiteltava asia ole, eikä yksinäinen ihminen sen parempi kuin muutkaan. Kohtuus siinäkin. Mutta, ei yksinäisyys ole myöskään sairaus eikä edes synti, minun ymmärrykseni mukaan.

Yksin tässä nyt minäkin, uudenvuodenaattona.
Katselen ikkunasta lehdettömiä puita kuin tummina luurankoina harmaata taivasta vasten, hiljaisuudessa.
Ei tämä yksinolo ole aivan sitä miten kaikkein mieluiten eläisin tätäkään päivää, eipä toki.
Mutta, kyllä minä haluan tämänkin päivän elää, ja ja kun siltä tuntuu että vielä on jotain asia itseni kanssa kesken, läpielettäviä tunteita, suruakin, tulevan vuodenkin osalta tehtäviä valintoja, varautumista siihen ettei kaikki taaskaan välttämättä mene niinkuin minun mielestäni pitäisi… onhan tätä tässä. Elämistä. Poisoppimista jostain asioista taas kerran.

Kyllähän tästä ihmisten joukkoon pääsisi, jollain konstilla, jos siihen kova hinku olisi. Eiköhän noita joukkotapahtumia ensi yöksikin olisi jokaisessa kaupungissa ja kirkonkylässä. Ja kapakat auki. Ehkä kirkotkin. Ja toreilla kansaa. Vaikkapa taksi alle ja liikenteeseen…
Mutta kun ei tosiaan huvita. Ehtiipä noihin, eivät ne riennot maailmasta lopu. Kun tässä nyt kuitenkin on rauhallinen ja kiireetön olo, niin mitäpä tästä minnekään. Jos sitten vaikka kesällä, kun on lämpimämpääkin…

Ei tämä yksinolo niin kummallinen juttu ole. Eikä aina niin epäterveellistäkään.

kiitos kirjoituksestasi MM.
sai ajattelemaan taas hieman laajemmin kuin oman pienen piirin ja pään asioita.
tuo juuri on itsellä yksi suurimmista elon vaikeuttajista.
kyky olla yksin ja olla koettamatta paeta itsen kohtaamista.
jostain syystä tuo on ehkä se kaikkein vaikein mulle.
hyvin suurta pelkoa herättävää… ja miksi? mitä näin tutussa konnassa on pelättävää?
taitaa olla kuitenkin muut, kun pelottaa? ja taas: miksi?
joitakin ja jotakin on hyvä vähän pelätäkkin…tai lähinnä varoa…
ei siis hätää…lämpö ja ravinto ok. muu on paljon omissa käsissä…asenne on huono mulla
usein, vaan loppupeleissä aina kannattaa vain painaa eteenpäin…
ainakin omat mahdollisuudet voin sössiä tai niitä parantaa…
ja kun on mahdollisuuksia, on toivoa jatoivo antaa uskon rippeen…
rahtunen valoa pimeään on riittävästi, pysyy elämän syrjässä kiinni.
kiitti myös muille ketjuun kirjoittaneille…
peace.

“Ei mitään muuta, kuin tunnustuksen siitä että kaikilla keski-ikäisillä ei tarvitse olla perhettä.”

Pks:n perheasuntojen hinnat karkaavat monien tavoittamattomiin. Jos ottaa lainan niin 3 kk lyhennyksettömän jakson jälkeen pankki alkaa pitämään riskiasiakkaana ja alkaa irtisanomaan lainaa. Lainan vakuutena olevia osakkeita pankki alkaa realisoimaan surutta. Pitäisi olla 2 * vakituinen työpaikka tai toisella vakituinen työpaikka + pitkä pinna. Voi tietenkin mennä vuokralle (ja Espoossa virkamiehille jopa etsitään kaupungin toimesta asuntoa) tai muuttaa 50 km päähän ytimestä, mikä merkitsee kahta autoa. Autolla ajaminen tulee entistä kalliimmaksi. Juuri kukaan pks:n makuun päässyt ei muuta “kehittyviin maakuntiin” ellei joko ole pakko tai tule mielenhäiriöön ja muuta ylennyksen perässä, johon liittyy Simo Salmisen rotestilaulun problematiikka: “pitäis saada muijallekin töitä”. “Kehittyvistä maakunnista” ei pks:n muuteta ilman paksua rahatukkoa pl ne joille on kolahtanut eläkepaperit ja eläke on selvästi yli keskitason eli justiinsa majurit ja piispat rynnäköivät Vantaalle.

30 neliön 1970-luvun yksiön vuokraoikeuden arvo Espoossa on noin 200.000 € (sen verran pitää suunnilleen omistaa osakkeita, että saa sen 600 €/kk näppiinsä). Samalla tavalla lähärin viran arvo on luokkaa 700.000 € eli jokainen alin palkkaa saava toimihenkilö Espoossa-Vantaalla on itse asiassa miljonääri!

Joku rahallinen arvo varmasti irtisanomissuojatulla työpaikalla on.
Mutta tuo 700 000 tuntuu ylihinnoittelulta. En maksaisi.

Muutamalla kaverilla on kuntaliitoskeinottelujen ansiosta irtisanomissuoja viideksi vuodeksi eteenpäin -se on aika kovaa pääomaa.
En silti ihan duunaritason paikasta viideksi vuodeksikaan tuollaista hintaa uskoisi mahdolliseksi.

Ihan vakavasti puhuen, kun hyvästä mainospuheesta puolestani, jos seurauksena on kuukuauden mittainen urakka, tarjoan mielelläni maksavan työnantajan luokseni johdattaneelle pullakahvit kun seuraavaksi nähdään, niin tottakai jostain pitkästä työsuhteesta olisin vailmis maksamaan selvää rahaakin.

Viiden vuoden virasta tai toimesta jossain yhteiskunnan varoin ja irtisanomisehdoin olevassa hommassa maksaisin empimättä kymppitonnin mukavasta hommasta enemmänkin -jo lomakorvaukset, eläkkeen karttuminen ja muut luontoisedut ovat sen arvoisia.

Mutta, nuo sadattuhannet eivät ihan mahdu ymmärrykseeni.

Yksinäisyys vai yksin oleminen. On aika helpottavaa olla yksin verrattuna porukkaan, jossa ei vaan jaksa olla. Yksin kävellä metsässä, hyvää.
Toki yksinäinen olo ei ole kivaa, tulee niin kuin suru omaa itseä kohtaan.

Kiitos, Tervapääsky. Palautit keskustelun otsikon aiheeseen. Lasolarskan kanssa jo eksyimme aika kauas…

Yksin oleminen ei aina ole yksinäisyyttä sanan epämiellyttävässä tarkoituksessa.

Yksinäisyys on toki usein sitä oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä, mutta se voi olla myös työkalu kasvuun ihmisenä ja omana itsenään.
Joskus sitten taas elämäntilanne vaan on sellainen, että siihen kuuluu myös jonkinasteinen yksinäisyys.
Minulla nyt on sellainen, enkä pidä tätä yksinoloa mitenkään epäluonnollisena tai torjuttavana asiana.

Tässä nyt on taas kerran asioita, jotka minun on itseni kanssa kohdattava, ja sitten taas olen hiljalleen valmis keskittymään myös ympäröivään maailmaan.