Yksi tarina muiden joukossa

Huh! Tästä tämä lähtee. Asioiden myöntäminen. En tiedä mihin pyrin ja mitä odotan saavani tästä, että uskallan kirjoittaa kaiken sen pahan mikä mielessäni velloo.

Tilanne on sellainen, että olen avoliitossa miehen kanssa jolla nyt näyttää olevan jonkinlainen alkoholiongelma. Jollain kieroutuneella tavalla en vieläkään halua uskoa tätä todeksi, mutta aikani lueskeltua muiden kokemuksia ja elämän tarinoita, on minun vihdoin myönnettävä, että asiat ovat näin.

Kaiken lisäksi olen vihdoin raskaana. Olen halunnut lasta 14 vuotta. Siihen mahtuu muutama epäonnistunut parisuhde ja pitkiä aikoja sinkkuna, ennenkuin noin 4 vuotta sitten tapasin miehen. Laskettu aika on tammikuun alkupuolella.

Itse koen ikävimpänä asiana tässä tilanteessa sen, että miehen alkoholin käyttö tuntui riistäytyvän käsistä vasta nyt raskauden aikana. Tai ainakaan en ole kiinnittänyt siihen niin paljon huomiota aikaisemmin. Onhan hän aina juonut paljon, mutta niitä selviä päiviä oli enemmän ja jotenkin hän osasi hallita tilannetta aiemmin. Nyt tuntuu, että mopo karkaa käsistä. Ja se tuntuu ikävältä, että minä olen saanut olla se, johon puretaan kaikki paha olo kun ollaan oikein kunnolla kännissä.

Olisi ehkä pitänyt huomata nämä merkit jo ensimmäisenä kesänä. Oltiin oltu toisella paikkakunnalla kuuntelemassa bändiä ja mukana oli yksi hänen kavereistaan. Kun tultiin takaisin kotikaupunkiin käytiin grillin kautta. Jokaiselle jotain mukaan ja autoon ja vietiin kaveri kotiin ja yksi ruokapussi hänelle mukaan. Tässä vaiheessa kaikki oli vielä ok. Mutta kun vihdoin päästiin miehen kanssa kotiin ja avattiin ruokapussukat, huomattiin, että kaveri oli saanut väärän annoksen. Tästä alkoi kamala syyttely. Minä olin syypää ja tyhmä kun en tarkistanut että ruoat meni oikein. Jotenkin tilanne eskaloitui niin, että loppujen lopuksi hän haukkui minua h**raksi. Nyt täytyy myöntää myös se, että en ole ikinä joutunut tuollaiseen tilanteeseen, missä minua haukutaan noin raakasti ja kohdellaan tuolla tavoin. Meillä ei kotona ole IKINÄ ollut tuollaista. En ehkä osannut suhtautua asiaan oikein. Lopputulos oli se, että mieheni sai minun toimesta kourallisen kebabia riisillä päin näköä. En vaan osannut tilanteessa muuta. Tuo oli varmasti siihen astisen elämäni suurin riita ja konflikti mihin olin joutunut. Yleensähän minusta tykätään ja yleensä tuollaisista pienistä virheistä ei nouse noin kova meteli.

Hassua, mutta tuo yö on jäänyt mieleeni. Se oli se ilta, jolloin huomasin, että kaikki ei ole tässä suhteessa ihan ok. Olisinpa vaan tajunnut lähteä jo silloin… Paljon pahempaa on sen jälkeen tapahtunut. Viimeksi viimeyönä olen saanut kuulla olevani tyhmä nainen yms. En edes viitsi kaikkea kirjoittaa, oletan että osaatte arvata millaista tekstiä olen joutunut kuuntelemaan.

Mutta miten tästä eteenpäin?

Tilanne on sellainen, että olen ihan loppu. Minä teen täällä KAIKEN. Minä kävin töissä (olen toista viikkoa äitiyslomalla), hoidan ruokaostokset, siivoan, pesen pyykit, viikkaan ne kuivana kaappiin, täytän ja tyhjennän tiskikoneen, maksan asuntolainan ja yhtiövastikkeen (minä omistan asunnon)jne. Kaikki vauvan hankinnatkin olen tehnyt ihan itse, yksin. Mies ei pystynyt olemaan yhtään perjantaita juomatta, että oltaisiin lauantaina päästy kastelemaan lastenvaunuja ja testaamaan niitä. Ostin yhdistelmävaunut kertaakaan kokeilematta ja näkemättä. Onneksi osoittautuivat hyväksi hankinnaksi… Mutta siis teen kaiken ja ukko ei mitään. Vetää kaljaa lähes joka toinen päivä. Joka päivä ei pysty, onneksi!

Koko raskausaika on mennyt jotenkin pieleen. Melkein heti kun sain tietää raskaudesta, meillä alkoi töissä YT-neuvottelut. Olen luottamusmies ja se tarkoitti siis 6 viikon YT-neuvotteluhelvettiä. Sen jälkeen tuli liuta muutoksia jotka vaikuttivat omaan työhöni. Kesäloman koittaessa olin ihan kuitti, mutta sain jotenkuten levättyä lomallani, vaikka mies joikin melko paljon. Loman jälkeen töissä odotti helvetti ja painoin pitkää päivää. Terveys sanoi sopimuksensa irti lokakussa ja olin ensin 3 viikkoa sairaslomalla, sitten pari viikkoa töissä ja sitten taas 2 viikkoa sairaslomalla ja sitten taas 3 viikkoa töissä ja nyt äitiyslomalla. Luulisi, että mies olisi havahtunut auttamaan jotenkin, kun jouduin sairaslomalle, mutta paskan marjat! Tahti senkuin kiihtyi vaan. Hänellä on niin paha olla, ankea lapsuus, kova stressi, idiootit työkaverit, idiootit sisarukset, minä olen niin hankala, tyhmä jne.

Olen loppu! En halua tällaista. Lähdin kaksi viikkoa sitten ovet paukkuen vanhemmilleni yhdeksi yöksi miehen kännäilyn takia. Sain sanottua vanhemmilleni missä mennään. Kun tulin kotiin ja puhuttiin ja sain lupauksen, että loppuu tämä. Ei loppunut. Miehen 2 siskoa tietävät tästä helvetistä ja yrittävät takoa miehelle järkeä (ei onnistu). Minun siskoni tietää. Ja muutama läheinen ystävä. Olen saanut tukea, mutta silti pelottaa. Mutta minulla ei kai ole enää muista vaihtoehtoja kuin lähteä? Mies ei näe tässä sellaista ongelmaa ja on sitä mieltä, että juominen loppuu kun vauva syntyy. En itse jaksa uskoa siihen.

Mitä minä teen? Miten mä jaksan?

Hei! Yritän olla yleensä antamatta suoria neuvoja mut nyt koen että on pakko. Lähde! Olen itse ollut vuosia naimisissa narsistin kanssa ja nyt jotenkin päätynyt yhteen alkoholistin kanssa. Miehesi kuulostaa narsistilta ja alkoholistilta. Jos onnistut lähtemään nyt, lapsesi jää automaattisesti sinulle eli olet lähihuoltaja kun lapsi syntyy asuessasi yksin. Luultavasti saat asiat myös myöhemmin sujumaan paremmin kun lapsi asuu sinun osoitteessasi. Mielestäni kannattaa lukea narsistien uhrien tuki- netti sivuja jotta itsekin voit miettiä olisinko oikeassa. Lisäksi asia on niin että jos jostain syystä (en usko että niin käy) miehesi paljastuu sittenkin kunnolliseksi alkoholin ja narsismin suhteen voitte varmaan palata yhteiseen kotiin joskus tulevaisuudessa. Narsismin oireet yleensä paljastuvat juuri tuossa raskausaikana ja pahenevat lapsen synnyttyä. Eli suosittelen pelastautumaan kun vielä pystyt sen tekemään ilman vuosien oikeudessa ramppaamista ja iltapäivälehtien etusivulle päätymistä.

Hei,

Nyt heti eroon tuosta miehesta. Pelasta itsesi ja lapsesi. Olet vastuussa nyt myos toisesta ihmisesta, lapsestasi, joka ei pysty huolehtimaan itsestaan. On rikollista antaa lapsen kasvaa alkoholistin kodissa, jos kerran on mahdollisuus se valttaa. Olet halunnut lapsen, hankkinut sen ja silla on OIKEUS hyvaan elamaan syntymastaan lahtien. Olet vastuussa hanen hyvinvoinnistaan ja etta elama paasee jo alussa hyville raiteille. Tama mies ongelmineen tulee estamaan sen varmasti. Alkoholisti on nimenomaan edesvastuuton, eihan han muuten alkoholisti olisikaan. Alkoholistin kanssa ei pysty antamaan kuin murto-osan hoivasta ja huomiosta kellekaan muulle, olipa siina kyse kumppanista eli sinusta itsestasi tai lapsesta. Juoppo riistaa itsekeskeisyydessaan kaikkia; laheisiaan, tyotovereitaan, ystaviaan eika anna mitaan tavallisina aikoinakaan, koska on tunnevammainen sairautensa takia ja juopotellessaan han on itse itselleen kaiken keskipisteena. Ala ikina kuvittele, etta alkoholisti lopettaa kenenkaan toisen ihmisen tai asian takia. Ei auta aiti, kumppani, lapset - kaikki saa loppujen lopuksi menna, kun on tehtava valinta viinapullon ja naitten valilla. Myos tyopaikka, harrastukset, autot, tavarat saa menna, koska juomisen pitaa saada jatkua. Sinulla on velvollisuus tehda valinta lapsesi takia. Lapsi on lapsi ja tarvitsee sinut, miehesi on aikuinen ja olisi jo voinut menna ammattiauttajien luo. Laheta taipaleelle tama mies valittomasti. Valitettavasti alkoholisti-isa onnistuu tuottamaan kodin ulkopuoleltakin viela lukemattomia surun, pettymyksen, katkeruuden, toivottomuuden ja hapean paivia lapsellesi, mutta han ei sentaan ole siina kotona pahentamassa naita tuntemuksia lapsella ja sinulla lapsen aitina. Et voi antaa lapsellesi tieten tahtoen niin huonoa lahtokohtaa elamaan kuin alkoholisti-isan lasnaolo kotona takaa.

Näppäimistössä on myös Ä.
Sinä joka hoet tuota pelasta itsesi ja lapsesi.
Ei se vaan oo niin helppoo :frowning:

Kiitos vastanneille!

Olen ajatellut asian nyt niin, että mies on huomenna lähdössä viikoksi Englantiin töihin. Ajattelin olla kotosalla ja hoitaa valmistelut vauvaa varten. Kun mies tulee, muutan tilapäisesti vanhempieni nurkkiin (ottavat onneksi ilomielin vastaan) ja mies saa alkaa etsiä itselleen asuntoa. Toivon, että löytää pikaisesti jonkun sopivan (katsoin jo FindIt:sta ja täällä olisi pari yksiötä vapautumassa 1.1.2015). Tämä on kuitenkin minun omistama koti. Minä en lähde. Hän lähtee. Eihän hän edes viihdy täällä. Toivon myös, että vauva pysyy masussa niin kauan, että mies on löytänyt itselleen kodin.

Mietin vaan, että miten minä, joka olen yleensä niin järkevä ja teen “hyviä” valintoja, olen päätynyt tällaiseen sopppaan? Minä, joka en missään nimessä ollut ajatellut kenenkään käyttää minua kynnysmattona. Minä, joka tunsin oman arvoni, olen nyt todella ahdistavassa ja nolossa tilanteessa! En ymmärrä! Olihan se alkuaika ihanaa rakkauden huumaa. Kohdattiin toisemme jotenkin niin luontevasti ja oli hauskaa ja viihdyttiin yhdessä. Tämä viimeinen vuosi on ollut jotain ihan muuta ja mietin, että mikä tämän laukaisi? Missä vaiheessa toisen ote normaaliin elämään alkaa lipsua alkholisimiin ja olisinko mitenkään voinut asiaan vaikuttaa?

Mietin, että onko minun raskauteni ollut jollain tavalla laukaiseva tekijä? Miehen lapsuus on ollut todella ankea; isä alkoholisti ja väkivaltainen sekä lapsia että äitiä kohtaan. Molemmat vanhemmat kuolivat melko nuorina ja tästä on jäänyt jonkinlainen trauma. Mietin, että kun isän malli on ollut suoraan sanoen huono, aiheuttaako se nyt jotain pelkotilaa miehessä minkä purkaa sitten juomalla?

Lähteminen ei ole helppoa, mutta tiedän, että lapsen takia se näyttää olevan ainoa järkevä ratkaisu. Tämä tilanne kun on niin kaukana siitä, mitä lapselleni haluan. Hän on jo niin rakas! Hän ansaitsee rauhallisen ja harmonisen kodin ja rakkautta ja läheisyyttä. Tiedän, että pystyn yksin nuo antamaan. Miehen kanssa se tuskin onnistuu, jos hän meinaa jatkaa tätä peliään.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta :slight_smile:. Toivottavasti saat miehen ulos niin että pääset asumaan yksin vauvan kanssa. En tiedä miten sinä tai kukaan meistä muistakaan on päätynyt näihin tilanteisiin. Kuitenkin minusta vaikuttaa että kiltit, fiksut, tunnolliset ja hyvään uskovat päätyvät usein yhteen ongelmatapausten kanssa. Suosittelen edelleen että luet myös narsismista sen verran että voit miettiä olisiko mukana myös sitä. Lapsen tulo/odotus laukaisee ongelmia kai usein sen takia, että “nainen on nyt lopullisesti miehen” tai/ja “nyt nainen ei enää keskity vain mieheen”. Tarkoitan noita siis ongelmamiesten ajatuksina. Jos asiat kärjistyvät kannattaa pitää mielessä myös turvakoti yhtenä vaihtoehtona. Turvakodin kautta käväisy saa miehelle häädön kodista vaikka hän ei itse halua lähteä. Meillä homma meni niin että jouduin lähtemään minun hankkimasta ja maksamasta kodista jossa mies ei ennen eroa viihtynyt, koska en pystynyt katselemaan miestä enää yhtään ja hän ei suostunut lähtemään, enkä uskonut viisaampia turvakodin kanssa. Onnea matkaan:)

Mikäli mies ei suostu lähtemään omistamastasi kodista vapaaehtoisesti, niin voit anoa häntä vastaan perheen sisäistä lähestymiskieltoa. Lähestymiskiellot käsitellään oikeudessa kiireellisenä, viikossa tai kahdessa, joten mahdollisella hädän hetkellä apua saa nopeasti.

Suosittelen narsismista kirjaa “Sata tapaa tappaa sielu”. En halua tässä ketään diagnosoida narsistiksi tai ei, sillä ei ole merkitystä, mutta tuo kirja auttoi minua huomaamaan, että meitä “fiksuja” naisia, jotka olemme yht’äkkiä päätyneet keskelle aivan käsittämätöntä kaaosta, on monta muutakin. Et ole yksin.

Paljon voimia ja jaksamista <3

Hei Sinnikäs, hyvä että otit tänne yhteyttä :slight_smile:

Minullekin tuli aika nopeasti tekstiäsi lukiessani mieleen, että miehessäsi näyttäisi olevan narsistisia piirteitä. En kuitenkaan lähde sellaista väittämään lyhyen kuvailusi perusteella tuntematta oikeasti miestäsi. Kuten joku muukin täällä on sanonut, kannattaa kuitenkin tutustua aiheeseen.

Hienoa, että olet tehnyt ihan itse toimintasuunnitelman, miten turvaat syntyvälle lapsellesi tasapainoisen kodin. Jotenkin vaikutat juurikin siltä, miten itsesi kuvailetkin eli järkevältä ja pärjäävältä sekä ennen kaikkea vastuulliselta aikuiselta naiselta. Sinä tulet kyllä selviämään.

Voimia, onnea ja luottamusta eli kaikkea hyvää tulevaan elämääsi äitinä!

Entä jos ei ole enää vanhempia joihin turvata? Helpoltahan toi noin vaikuttaa :frowning:
On meitäkin pulassa joita ei enää äiti ja isä ole auttamassa, se onkin sitten vaikeampi juttu.
Sulla on sittenkin asiat hyvin.

Kuules nyt, Vieras! Tiedän kyllä, että välillä meillä läheisillä saattaa olla niin kurja olo, että tekee mieli kiukutella kaikille ympärillä. Siitä ei kuitenkaan ole apua, tulee vaan pahempi mieli. Toisen edistyminen ei ole toiselta pois. Toivoisin, että osaisimme täällä suhtautua toisiimme niin, että jos joku on vajoamassa, vetäisimme häntä ylös lentohiekasta. Lempeästi, ei määräillen.

Jos taas joku edistyy asioissaan ja löytää keinoja päästä pois umpikujasta, eikö se ole meille muillekin kannustus; muistutus siitä, että ulospääsy on löydettävissä!

Sinnikäs, hienoa että olet määrätietoisesti ja järkevästi laatinut itsellesi toimintasuunnitelman! Kirjoittelehan edelleen, miten asiat edistyvät.

Vieras, toivon sinullekin hyvää. Ainakin itselläni ensimmäinen askel voimaantumisen suuntaan oli päätös: minä selviän! Se päätös lähtee itsestä, riippumatta siitä, onko tukijoukkoja vai ei. Kesken minunkin tieni vielä on, mutta sen olen selvästi päättänyt, ettei kukaan - ei yksikään - vedä minua mukanaan pohjamutiin. Se on minusta itsestäni kiinni!

Nyt ei Rinalda ymmärrä.
Ole onnellinen kun olet itse vahva :cry:

Mukava kuulla, etta sinulla on jo kaytannollinen suunnitelma. Menet tuttujen ja turvallisten ihmisten luokse, jotka pitavat sinusta ja vauvastasi siina samalla huolta. Sinun pitaa saada odottaa tata vauvaa hyvalla mielella, hyvissa voimin. Olisi ihan turhaa jaada kotiisi “neuvottelemaan”, kuuntelemaan ajolahdossa olevan lupauksia (joita ei pida kuitenkaan)ja silla lailla rassaantumaan tai panemaan kova kovaa vastaan, etta kumpi lahtee. Vauvan odotus on ihanaa aikaa, sen voi vain ymmartaa tuleva aiti itse. Nauti siita. Sinun ei kannata tuhlata aikaa ja miettia, miksi “jeppe juo”. Jepen pitaa tehda se itse sitten kun on siihen kypsa, ja ihan oma-aloitteisesti ilman mitaan ajolahtotilannetta. Miehesi on aikuinen, kokenut juoppo. Pitakoon huolta itsestaan. Jos tunnet vain saalia hanta kohtaan, saali ei ole rakkautta. Hapeaminen tappaa hitaasti mutta tehokkaasti rakkauden.

Etkö vieläkään löytänyt sitä Ä:tä? Vai pelleiletkö?

Jpkp (= akp?), kirjoitat täyttä asiaa. Lisäksi olet viisas ja tasapainoinen, kun annat asiaankuulumattomien huomautusten mennä ohi korvien, etkä takerru niihin, vaan jatkat itse asiasta. Minä voisin ottaa siinä sinusta mallia, olen nimittäin kyllä huomannut, että olen liiankin kärkäs puolustautumaan, jopa toistenkin puolesta!

Eli ärsyynnyin tuosta kirjoitusasusta huomauttelusta. Ä:n puuttuminen ei oikeasti häiritse ainakaan minun lukemistani, sillä tekstisi on sujuvaa, ja osaat sanoa asiasi määrätietoisesti mutta silti loukkaamatta. Kiitos! Kirjoituksistasi ketjussa “Väsynyt alkoholismiin” näin, että olet eläköitymisen yhteydessä vaihtanut maata. Olet siis myös tottunut kirjoittamaan vieraalla kielellä maassa missä kielessä ei ole ä:tä, eikä välttämättä myöskään tietokoneen vakiona tekstinkäsittelyssä. So whät? :smiley: Sisältö on tärkein!

Kaikkea hyvää myös Sinnikkäälle Sissille :slight_smile:

Lähde.

Meillä alkoi paha meno heti, kun kihlauduttiin ja muutettiin yhteen. Näin toinen tavallaan kokee, että voi olla oma (ilkeä) itsensä, kun toinen on sitoutuneena ja hänen on vaikeampi lähteä. Alkoholisteista on moni narsisti ja sairaus itsessään tuo niitä piirteitä. On myös lisääntyvä häiriö.

Näin isot häiriöt eivät kyynelsilminkään annettujen lupausten kanssa häviä. Synkästi tuumaan, mutta takana viiden vuoden suhde, jossa meno yltyi vastaavanlaiseksi 2, 5 vuoden jälkeen. Vastaavia yksittäisiä tapauksia oli, mutta kun en asiaa osannut kohdata, hautasin ne aluksi häpeissäni syvälle.

Hyvä, kun toimit nyt ja lapsesi ja itsesi parhaaksi. Jos toinen toipuu, toipukoot itsekseen.

Voimia ja etenkin päättäväisyyttä sinulle toivon.
Itse lähdin, nyt pari viikkoa uudessa kodissa takana. Jo alkaa iloakin löytyä, vaikka esim. raha-asiat kesken.

Halaus!

Oottehan te vahvoja naisia mutta tolla Rinaldalla on kyllä kumman kiree pinna, kiehuu asioista joita ei tarttis keittää ollenkaan, suuttuukohan tästäkin :frowning:

Hei Sinnikäs Sissi!
Miten sinulla menee? Kiinnostaisi kovasti mikä tilanteesi on nyt.