Tänään pidettiin vihdoin Turussa addiktiopoliklinikalla “raati” näistä korvaushoitopotilaista.
Sain kello 13:20 sellaisen puhelun joka muutti/muuttaa maailmani,että mun korvaushoito alkaa sitten viimeistään kahden viikon sisällä, ehkä jo viikon sisällä.
En tie minä te pidätte korvaushoitoa,mut mä en sinne mene ilmaisen subun takia.
Vaan sen takia,et pääsen “jaloilleni” takasin,takasin työelämään.
Tä antaa mulle ihan uuden alun mun elämälle, puhtaalta pöydältä!
Loppuu tämä ainainen subujen metsästys,joka on mut syönyt jo ihan loppuun ja C-Hepatiitinkin saanut neulasta prkl
Mun elämän tä pelastaa. Jos ajatellaan mitä mun elämä on; kuositusta, kuositusta ja kuositusta aineella ku aineella ja paljon ja isoissa määrissä.
Nyt pääsen vihdoin sihen mistä olen jo lähes 2 vuotta haaveillut.
Tsemii mulle thisnuty!
Jos totta puhutaan, niin en oikein itsekää usko tota vielä todeksi…
…se vaan muuttaa asioita niin helveisti… kyl kyl… helveisti…
“Kaikki lähti”? Kerrohan mulle magus lisää,miten “kaikki” alkoi. ( en ole sarkastinen, riidanhakuinen jos siltä teksti kuullostaa. En todellakaan (: )? Haluan kuulla, ku en oikeesti muista! Mulla on lähimuisti tuhoutunut täysin tietyistä syistä…
En nyt haluaisi dissata, mutta eikö ole vähän ristiriitaista, että nykyään lähes kaikki uudet Suomen k-hoito tapaukset ovat nimenomaan tuon bupren käyttäjiä?
Siis kun tietääkseni buprenorfiini korvaushoito kehitettiin alunperin vahvojen opiaattien(heroiini, morfiini, oksikodoni) käyttäjille, siitähän se nimikin “korvaushoito” tuli eikö vain?
Mitä korvaamista oikein on bupren korvaaminen buprella, sitä en ole vieläkään oivaltanut?
Mielestäni tuo bupren “korvaaminen” buprella on vaan sellainen asia, joka kyllä väkisin herättää muissa epäilyksiä ilmaisen bupren tavoittelusta…
Vaikka onhan siinä kieltämättä se hyvä puoli, että bupre-addiktin kaikki aika ei kulu enää sen aineen säätämisessä ja pikkurötöksissä riippuvuuden rahoittamiseksi. Tosin siinä on se varjopuoli, että ilmaisen saannin mahdollistumisen jälkeen joillakin tulee päivärutiineihin muita aineita.
Vaikka sellaisia, jotka ei seulassa näy(tutkimuskemikaalit) tai sellaisia, jotka näkyy lyhyen aikaa(mm. amfetamiinit) Tuollaisessa tapauksessa se k-hoito on kyllä vähän ±0 vai onko joku eri mieltä asiasta?
En vaan voi sille mitään, että tuollainen hoito herättää epäilyksiä. Muun muassa siitä syystä, että suurin osa tietämistäni katubupresta valtion tarjoamaan bupreen siirtyneistä henkilöistä ovat alkaneet käyttään sitä bupreansa IV:na.
Viimeistään siinä vaiheessa on monilla menneet bupret taipeeseen, kun on valvonta vähän löystynyt ja tullut vähän vapautta eli vkl/loma lääkkeet käteen…
Niin ja onpa jotkut päivittäin lääkkeensä hakeneet niitä kielenkin alle jemmanneet, pistäneet ainetta mitä mielikuvituksellisempiin paikkoihin salatakseen tämän IV-käytön hoitajilta. Melkoista itsekusetusta kyllä, ei voi muuta sanoa.
Ja onpa niitäkin jotka ovat myyneet k-hoito bupreansa kavereilleen… Joka taas on aika loogista, koska ilman kyseisiä oman edun tavoittelijoita katubupren saanti olisi melko olematonta Sitten kaiken huipuksi nämä henkilöt ovat ostaneet saamillaan voitoilla vaikka piriä, alkoholijuomia jne… Tai sitten yksinkertaisesti vaihtaneet osan bupre lääkityksistään niihin. Sellainen toiminta pistää kyllä niin vihaksi! Todellista “korvaushoitoa”, joopa joo ja diipadaapa
No mutta toivottavasti sinä Thisnuty eroat näistä venkuloista ja todellakin pääset jaloillesi ja saat elämäsi kondikseen. Että ei muuta kuin onnea koitokseen, pidetään peukut pystyssä!
Onnea uuteen elämään! Hyvä homma tuo korvaushoito!
Ihmettelen tuota yhden ihmisen lausumaa että subuja voisi myydä kavereille. alkuun ei ainakaan saa “kotipaketteja”, voin olla väärässä, olikohan se metadonin kans sit niin vai mitä kuka häh
Mitä oikein ihmettelet? Enköhän juuri maininnut tuossa tekstissä, että “kun on valvonta vähän löystynyt ja tullut vähän vapautta eli vkl/loma lääkkeet käteen”, josta voi mielestäni päätellä ettei niitä “lomabupreja” ihan heti kättelyssä saakaan?
Toiseksi mistä ihmeestä oikein luulet katu suboxonen/subutexin käyttäjien aineensa hankkivan muilta kuin k-hoitolaisilta?
Vai käytetäänkö Subutex 8mg:ta tai Suboxone 8mg:ta muihin tarkoituksiin kuin k-hoitoon?
Temgesicithan on sitten eri asia, kun niitä käytetään myös kivun hoidossa. Mutta harvemmin sitä törmää bupre-addikteihin, jotka käyttää VAIN ja ainoastaan noita teemuja. Kyllä suurin osa on vetänyt enemmän tai vähemmän Suboxonea ja Subutexia, jotka ovat peräisin… Keneltä muiltakaan kuin k-hoitopotilailta?
Oi voi, nyt kyllä hermo mittari värähti päässäni…! Ne bupret, mitä jotkut saa esim vkonlopuks, on varmaan 1% bupren katukaupasta
Kyllä meikäläisen Subutexit on viimeaikoina tullut ihan Ranskasta. Myös sieltä Virosta sillontällön.
Toisekseen…! Tuosta suboxone korvaushoidosta! Bupre koukussa oleva menee sinne ja saa ilmasseet doupit plää plää plää jne.
Myös moni lääkäri on sitä mieltä, että mielummin se päihteiden käyttö on kontrolloitua ja riskit minimoiva. Etpä siinä muita aineia käytäkkään, kun oot korvaushoidossa ja käyt seuloissa. Se on hyvä. Eikä sun enää tarvi ostaa sikamoiseen hintaan niitä bupreja kadulta. Sekin on hyvä.
Sitten on myös sellanen puoli tässä bupree bupre addiktille - jutussa, että se käyttö voidaan portaittain pudottaa kokonaan pois siinä korvhoid. On aika yleistä tämä. Tiedän monta tapausta.
Mut Thisrnity (!!! mikäsenytoli ) onnea tuova potku persuuksille sinne…!
Vaikka puoliksi säälinkin sinua, tuleva A-klinikan (ikuinen) orja.
Kirjoitukseni ilmeisesti nosti monilla niskakarvoja pystyyn… Anteeksi nyt vaan, ei taaskaan ollut mitenkään tarkoitus ärsyttää ketään.
Kunhan nyt toin omia näkemyksiäni esiin. Mutta kyllä minä sen myönnän, että monien ongelmia buprenorfiini k-hoito varmasti lievittää, etenkin sellaisien, jotka ovat olleet koviin opiaatteihin(heroiini, morfiini, oksikodoni) koukussa ja halunneet lopettaa käytön ihan tosissaan, aikuisten oikeasti.
Ja onhan tietty se tuossa buprenorfiinissa kovien (katu)opiaattien sijasta plussaa, että siinä ainepitoisuus on standarsoitu, sillä on kattovaikutus ja korvaushoidon onnistumista valvotaan seuloin ja kontrolloidaan lääkärin+muun hoitotiimin/apteekin voimin.
Enkä myöskään kiellä sitäkään etteikö bupre k-hoito helpottaisi jonkun buprenistin elämää. Eli sellaisen, jonka (lähes)kaikki energia, aika ja raha kuluu tämän kyseisen substanssin hankintaan ja (väärin)käyttöön.
Mutta sitten on valitettavasti niitäkin, jotka mustamaalaa silkalla k-hoidon väärinkäytöllä buprenorfiinin k-hoito onnistumis prosenttia. Tällä tarkoitan siis niitä, jotka vetelee muun muassa k-hoito lääkityksensä IV käyttäen monia muitakin aineita siinä sivussa ja mahdollisesti myymällä niitä lääkkeitään vielä siinä muun kikkailun ohella…
Ja Kaniini, ollakseni sarkastinen niin mistä muualta luulet niiden ranskalaisten/virolaisten subutexien olevan peräisin kuin paikallisilta k-hoitolaisilta…?
Ja tosin mun elämä on 75% bupren metsästystä,siitä puhumista,käyttämistä jne…
Niin kai tuo helpottaa mun elämää tosi paljon.
Ei mene enää kaikki rahat sihen “katubupreen”
Eikä mene enää kaikki aika sihen,sen hommaamiseen jne…
Tarkotus on itellä saada nyt ton korvaushoidon avulla itteni kuntoon (= meinaan,et olen työkykenevä ihminen töihin sen avulla et mun ei tarvitse miettiä “onko huomen aamulla buprea,voinko mennä töihin,miten menen jos ja kun tulee kauheat vieroitusoireet” )
En tiedä,mutta minusta vaan tuntuu nyt että tuo on oikeasti mun pelastus koko elämälle.
Näitä raiteita pitkin jos olisin vielä jatkanut,niin en kauaan enää olis misään raiteilla vaan mullan alla/linnassa.
Kuitenkin sen verta “kovia” rikoksia tehnyt tuon bupren saamisen takia,et niistä kun kärähtelee tarpeeks monta kertaa,niin häkki siinä heilahtaa.
En puhu mistään väkivaltarikoksista,uhkailuista/pakottamisista. Vaan ihan yöllisillä “ikkunat paskaks ja sisään kauppaan” keikoista…
Kuitenkin tuota ikää jo 27v,niin kannan itse vastuun omasta nahastani…
Hiukan jatkan offia, mutta vaikkapa ranskasta tuotujen subujen kanssa homma ei toimi ihan noin, sieltä kun löytyy
pilvinpimein lääkäreitä jotka kirjoittavat sen maksimimäärän (mikä on aika kasa), ja jos se ei riitä niin toiselle
tohtorille vaan käymään. Viron(latvian?) touhuista en tiedä miten nykyään sen tekevät, mutta joitain vuosia sitten
sielläkin käytiin paikallisen puoskarin kautta ja haettiin apteekista, eikä keneltäkään paikalliselta hoidokilta…
Mutta tsemppiä hoitoon nuty, omasta vanhasta kaveripiiristäni monella tuo on ollut se ainoa vaihtoehto päästä esim.
siihen työelämään ym normitouhuihin kiinni, ja kun lähtötilannetta ko kavereilta muistelen, niin ihme on että ovat edes elossa.
… Eikä välttämättä niin turhan loogistakaan, jos tuo pitää paikkansa…?
Epäilen asiaa kyllä vahvasti. Ehkä tuo joskus piti paikkansa, mutta nyttemmin uusien Schengen asetusten myötä Subutexin tuonti esim. Baltiasta Suomeen on hankaloitunut oleellisesti. Jos näin ei olisi niin miksi ihmeessä Suomessa myös bupren väärinkäyttäjät näyttävät pääosin siirtyneen Suboxonen käyttöön k-hoito potilaiden jälkeen? Eikö olekin melkoinen yhteensattuma?
Etkä sä talisman tai muutkaan tainneet ymmärtää pointtiani ollenkaan, kun totesin katukaupan subun/xonen tulevan jokatapauksessa toisilta k-hoitolaisilta? Vai mihin vaivaan ne virolaiset/ranskalaiset “puoskarit” niitä Subutexeja/Suboxoneja oikein määräävät? Päänsärkyyn?
Monet on tuosta ulkomailla tapahtuvasta helposta bupren hankinnasta varmaan, että SO WHAT, ei vaikuta Suomen tilanteeseen mitenkään? Mielestäni se ei ole ihan niin, koska näyttää siltä, että suomalainen terveydenhuolto ja etenkin lääkelaitos tuntuu tekevän aika suuren osan “tutkimuksistansa” erinäisten ulkomaalaisten web yms. lähteiden pohjalta.
Tai sitten sen valitettavan faktan pohjalta, että ennen noita Schengen asetuksia aitoa ja alkuperäistä Subutexia todellakin oli helppo tuoda ulkomailta(esim. Baltiasta) monen kuukauden satsit kerralla. Mutta sitten oman edun tavoittelijat/k-hoidon väärinkäyttäjät pilasivat senkin mahdollisuuden idioottimaisella toiminnallaan…
Josta taas seurasi se, etä suomalaisen terveydenhuollon höllempi suhtautuminen k-hoitoon hankaloitui entisestään, kun huomattiin millaiseksi touhu menee vaikkapa siellä Latviassa tai Ranskassa, kun buprea voi kirjoitella mielin määrin ihan mikä tahansa “puoskari”. Tosin tehtiinhän Suomessa sellainen merkittävä uudistus pari vuotta sitten, että Subuxone sai myyntiluvan, joka helpotti ja varmasti halvensi k-hoidon toteutusta.
Mutta siitä ei ainakaan voi kukaan vängätä vastaan etteikö nuo ulkomailla helposti buprea rahan tai väärinkäyttö tarkoitusten takia hommaavat nilviäiset hankaloita ainakin naloksonittoman k-hoito bupren(Subutex) laillista saantia Suomessa?
Kun mietitään, että noiden tietojen valossa ei Suomessa uskalleta höllätä esim. Subutexin määräämistä vaikkapa niin, että ihan yksityiseltä lääkärinvastaanotolta saisi reseptin. Eikä taida kyllä sitä naloksonia sisältävää Suboxone reseptiäkään saada kuin päihdeklinikoiden kautta?
Enkä edelleen ymmärrä, että miksi väärinkäyttäjät ylipäänsä käyttävät Suboxonea, jos kerran paremmin väärinkäyttöön soveltuvaa Subutexia on saatavilla niinkin helposti kuin esim. Kaniini antoi ymmärtää?
Tai se väite, että ainoastaan about 1% Suomen katubupresta tulee suomalaisten k-hoitolaisten “lomabupreista”?
Sekö pitäisi sitten uskoa? Hah.
Oi jumankauta tuli niin paljon sontaa sieltä suollettua, että ota asioista selvää ennenkö alat kirjotteleen tänne ja kiristeleen muiden hermoja…! Huoh.
Buprenorfiini on KIPULÄÄKE! Sitä saa apteekista Suomessa reseptillä Temgesiceinä…! Nyt puhutte siihen malliin, niinkuin se olisi joku Metadoni…
Ja kyllä ne hUUme diilerit sunmuut käy sieltä Ranskasta niitä ihan apteekista hakemassa ja tuo sitten tänne meille niitä katukauppaan.
Siis ihan naurettava ajatuskin että jengi menis jonnekkin Ranskan a-klinikan korvaushoito mestan ovelle hengaileen ja ostais irtonaisia subuja niiltä ja sit vielä roudais ne irtonaiset hassut muutamat subut tänne Suomeen ja kaikkiin muihin maihin… Hei haloo!
Ja kyllä mä Temgesicejä pääosin käytän, sillontällön ostan subuja. Kun sitäkin ihmeteltiin, että ei kai nyt kukaan teemuja pelkästään käytä… Miksei käyttäis??
Ja kyllä tääl etelä Suomes noita SubuTEXEJÄ on ihan normiin tapaan ollut katukaupassa. Se oli vaan sen Karvosen kulta ajan jälkeen kun luukut hiljeni ja näitä naloxoni paskoja oli kaupassa vähän aikaa… Mut kyl nyt ihan normisti on ollut vuosien päivät Subuja katukaupassa.
En yhtään tajua et miten joku voi olettaa et suurinosa doupista tulis tonne kadulle korvhoito potilaitten kautta…!! Ihan älytön ajatus. Voisin muuttaa sen 1% - 0,1%. Todennäkösemmin noin.
Ehkä jossain perähikiällä, mis ei mitään douppia liiku, jengi myy korvhoito lääkkeensä ja se on kylän ainoo myynti tavara (??). En muutakaan selitystä nyt keksi tolle älyttömälle jutulle…
Vittu kun mä en enää ees muista mitä kaikkee pimeetä se joku sinne kirjotteli, et voisin tässä nyt tilittää takasin…
Siis mitä tämä tarkoitti? Voitko selventää? MUOKATTU… Joo tuli jo selväks… en huomannu ett täs oli toinenki sivu mut
siis->
Kyllä meitsinki mielestä sitä subua kyllä liikkuu PALJON… ite en ainakaa koske toho naloksoni “paskaan” ei nii, ett
nykyää muutenkaa sitä usein käyttäisin… Ja ei kyllä VARMASTI tule suurin osa xonesta ja texistä korvaushoitopotilailta! 90% pubresta, mitä meitsi on elämänsä aikana ottanu on kyllä tullu ulkomailta, ja osa
ei oo ees apteekista vaan “Muista lähteistä” Riippuu varmaa aika paljon porukasta jossa pyörii, ett mistä
ne subut tulee. Ja btw, sitä pubree tulee semmosista lähteistäki, jotka ei ite käytä säännöllisesti tai ollenkaan.
TIetyissä piireissä kiinnostaa se raha, ei subu.
Mitä epäilet? ja kyllä, missasin edelleen pointtisi…
Ja kyllä, ainakin ranskalaiset lekurit määräävät niitä ainoastaan rahan himossa, usko tai älä, mutta olen nähnyt eräänkin herran ranskantuliaiset, jotka käsittivät metadonia, depolaneja sekä subutexia. samalta lääkäriltä.
Suomi kun sattuu olemaan siitä erikoislaatuinen maa, että käyttäjät kiskovat erittäin mielellään korvaushoitolääkkeitä, kun muutakaan tarjontaa ei riittävästi ole… tiedätkö tehdäänkö missään muualla näin?
uskallan silti väittää että jos esim heroiinia olisi saatavilla samaan tapaan
kuin suuressa maailmassa, harvassa olisivat bupren väärinkäyttäjät.
-edittiä, lukaisin hieman väärin
Mutta pointtisi siis on että on ikävä asia kun korvaushoidokit joutuvat käyttämään buprensa seassa naloksonia?
Kyllä täytyy olla aika höllä valvonta, jos ne “huumediilerit” tyyliin vaan marssii siellä Ranskassa hakemaan laatikkokaupalla Subutexia apteekista feikkiresepteillä?
Toisekseen minä en ole ainakaan missään vaiheessa väittänyt buprea kovaksi huumeeksi tyyliin metadonin etc tasoiseksi. Aika laimeetahan se on, kun verrataan noihin vahvoihin opiaatteihin. Buprehan on luokiteltu keskivahvaksi opioidiksi eikä se ole statukseltaan edes huumausaine vaan PKV-lääkeaine.
Mutta okei. Myönnän ehkä liioitelleeni siinä, että kuinka paljon katubupresta tulee k-hoitolaisilta. En sitten ilmeisesti tiennyt ihan kaikkia faktoja, joka on ihan inhimillistä, koska ihmiset erehtyy. Vai mitä? Ja minä sentään nyt myönnän sen!
Hämmästyttää vaan edelleen se, että kuinka helppo niiden ranskalaisten/baltialaisten diilereiden on sitä ainetta hankkia ja Suomeen toimittaa…
Ilmeisesti tuo johtunee siitä, että muualla euroopassa vedetään ennemmin ihan niitä varsinaisia vahvoja opiaatteja(heroiini, morfiini, oksikodoni, jotka ovat se todellinen ongelma. Bupre sen sijaan on nimenomaan korviketta, jonka valvonta ei sitten ilmeisesti jaksa paikallisia viranomaisia kiinnostaa juuri sen enempää kuin muidenkaan keskushermostoon vaikuttavien lääkeaineiden?
Kun onhan tämä Suomi tosiaan siitäkin poikkeus, että täällä buprenorfiini on syrjäyttänyt heroiinin ja muut vahvat opioidit ja sen lisäksi sitä piikitetään, joka lienee muualla euroopassa varsin harvinainen ilmiö.
Mutta anteeksi nyt vielä toisen kerran kaikille bupreilijoille noista aiempien postauksien osittain kärkevistäkin heitoistani…!! En vaan voi sille mitään, että välillä tulee sanottua vähän mitä sylki suuhun tuo…
En vaan olis uskonut, että nämä kirjoitukseni nostaa joillakin bupreilijoilla hermot näin pintaan, taitaa se aine olla teille melkoinen “rakkaus”?
^ Liekkö toi viesti kenenkää verenpainetta nostanu. Yleensä ihmisellä on vaan tarve tuoda asia esille, jos
sattuu omaamaan toista tietoa asiasta. Jep inhimillistähän tämä on…