Xanor vieroituksesta

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia Xanor vieroituksesta. Söin vuodesta -96 Xanoria paniikkihäiriöön. Toleranssi kasvoi aluksi annos oli 1 mg tarvittaessa. Vuonna -99 olin jo koukussa ja annos oli 1,5 mg vuorokaudessa. Siitä lähtien toleranssi vain kasvoi ja oli lopulta 3 mg vuorokaudessa. Samalla ahdistus ja mielipaha vain kasvoivat. Pääsin Xanor-vieroitukseen, mutta ekat kaksi viikkoa joudun määrittelemään uuden annoksen omatoimisesti. Pudotin vuosien runsaan käytön jälkeen ominpäin 200 %:ia eli takaisin yhteen milligrammaan. Vierotusoireina ovat olleet sisäinen vapina ja huimaus, mutta sekavuutta tai muuta vastaavaa ei ole ollut. Tietysti kaikki sosiaaliset tilanteet ja niissä oleminen on opeteltava uudestaan. Alunperin mulla oli pelkästään esiintymispelko, töiden puolesta joudun esiintymään paljon ja joskus aiemmin jo kelasin, että mulla on kokemusta niin paljon, ettei välttämättä ole esiintymispelkoa. Xanor teki siis koko elämästä helvetin ja pahensi paniikkia. Nyt kelaan, että onko mulla edes paniikkihäiriötä enää vai johtuuko kaikki Xanor-riippuvuudesta. Vieroitus on alkanut vauhdilla eli nyt olen siis enää 1 mg:ssa ja siitä sitten lasketaan alaspäin. Osan vieroitusoireista oon varmasti kärsinyt nyt, mutta osa tulee vielä jatkossakin.

no onhan nois beneis se et lopuks ne alkaa käymään itseä vastaan… eli niinku tennarit alko itsellä lopuks vaan piristää…
xanoreita en ole koskaan niin paljo syöny et oisin niihin itteni koukuttanu…
mut voin hyvin kuvitella jos on monia vuosia santtuja syöny niin paniikki oireet vaan pahenee… :unamused:

Mä oon pudottan santut kokonaan pois; nyt ihan kokonaan, viäl pari vkoa sit meni muutama/vko ettei jää koukkuu. Yli 7v söin ja pamien avul tiputin 3mg:st alaspäin depoina ja rinnal nopeeta. Mut tuo kun on lyhytvaikutteista ni ei ehdi ku viikon about kärsiä viekkareist, mä iteasias tiputin pamei viikon santtui jäljes ku meni nekin respal… Söin niit respal reilu 7v, en tiedä oliko yli 8 ja ilman respaa kans aika pitkää… Loppuvaihees ku pudotti tuntu ettei ne matrix-iskut (pääs ja kropas) lopu koskaa mut kyl ne loppu onneks… Tsemppiä!

Jeps. Vieroitusohjelma alko. Kesällä kärsin viekkareista (huimaus, sisäelintärinä). Nyt oon tällä hetkellä 0,5 mg:ssa per päivä. Vanhat viekkarit hävis, mutta uusi tuli sit tilalle - päänsärky. Oon joka tapauksessa saanu nyt pudotettua annosta ja keho mukautuu siihen. Seuraavaksi pitäis mennä nollille. Ei lekurin mukaan pitäis tulla enää pahoja vierotusoireita. Psyykkinen riippuvuus saattaa olla pahempaa, mutta ainakaan vielä en tunne mitään sellaista, että mulla olis erityisesti psyykkistä riippuvuutta, vaikka varmasti onkin. Sen näkee sit.

Kesällä alko vierotusohjelma. Tosiaan yli kymmenen vuotta kovaa käyttöä takana, käyttöä oli kokonaisuudessaan noin viistoista vuotta. Loppuajat oli yhtä väsyttävää piinaa, kun veti nappeja naamaan. Jos Xanoria ei ollut, Pamitkin kävivät. Tällä hetkellä oon täysin nollilla. Vieroitusoireet olivat käyttöön nähden lieviä ja sitä ovat ihmetelleet terveydenhuollon ammattilaisetkin. Ei kannata liikaa spennata lopettamista. Alussa meinas iskee paniikki, kun ajatteli, ettei lääkkeitä saa mistään, mutta kun asiaan alkoi suhtautua rauhallisesti, kaikki meni omalla painollaan.

Aikaisemmassa kaupungissa missä asuin tehtii Xanor-vieroitus siirtymällä hiljakseen ensin ns. miedompaan bentsoon (Diapam) ja siitä sitten alettiin ajamaan sitä alas. Joitakin se auttoi, joitakin ei.

En älä enempää tätä tyyliä arvostelemaan, mutta periaatteessa se voisi toimia, kun Diapam on ns. hidas bentso.

En tarkemmin tosiaan tiedä miten kävi, mutta aika monelle sitä kokeiltiin.

Olen samaa mieltä. Xanor on vaikea lopettaa yksinään. Hitaasti siirtyminen esim. Diapamiin tai Rivatriliin, jotaka ovat pitkävaikutteisia. Noista kuitenkin Diapam on helpompi vaihtoehto, sillä siitä löytyy 2mg, 5mg, ja 10mg tabl. vahvudet.

Diapamin puoliintumisaika on noin 200 tuntya, kun taas Xanorin noin 6-10 tuntia, jos sitäkään. Depot-muodossa noin 24-40 tuntia. Xanaor 0,5-1mg vastaa Diapamia 10mg.

Siirruy Diapamiin ja ala lopettamaan noin 10-20% alussa, kun olet noin puolessa välissä tiputus 5-10 prosenttia ja kun jäljellä 5mg Diapamia tiputa 0,5-1mg kerralla. Helppo, kun käyttää 2mg tabl. Aina kun tiputat, odota kunnes vieroitusoireet ovat menneet pois, sitten taas tiputus. Ykeensä noin 4-7 pvän välein. Jos tuntuu liian nopealta, tiputa vaikka 10 pvän välein. Tintemusten mukaan.

Muistan aikoinaan kun sain yhden “Xanor Depot” tabletin ystävältä. Hän käski purra sen jauhoksi ennen nielemistä.