Vuosi raittiutta tuli täyteen :-D

Hei kaikki vanhat tutut ja uudet lopettajat!

En ole tosi pitkään aikaan käynyt täällä, mutta nyt piti tulla tänne riemuitsemaan: Juuri sopivasti juhannuksen kunniaksi juhlin yksivuotispäivääni raittiina ihmisenä.
On siis pienen bilanssin aika.
Vuosi sitten en olisi uskonut jos joku olisi minulle yrittänyt kertoa, kuinka ihmeellisen paljon parempi olo ihmisellä on kun alkoholin jättää pois. Jo ihan alussa mm. painajaismaiset uniongelmat jäi pois ja nykyään nukun taivaallisen hyvin, ajoissa nukkumaan ja ajoissa pirteänä ylös. Vuosi sitten tissuttelin yökaudet, aamulla sain juuri ja juuri lähetettyä lapset kouluun ja painuin takaisin nukkumaan… Miten sitä onkaan voinut olla vuosia niin armoton itselleen, että joi ja joi vaikka koko ajan meni huonompaan suuntaan :frowning:
Tämän vuoden aikana on tapahtunut paljon hyvää. On kauhea klisee, että “kriisissä piilee mahdollisuus” mutta minun kohdallani tämä kyllä on toteutunut. Olen irrottautunut inhoamastani työstä ja saanut uuden kivan työpaikan. Ja olen onnistunut elämäntaparemontissa sen verran hyvin että voin hyvillä mielin olla tyytyväinen itseeni :wink: Nämä kaksi asiaa ovat myös vaikuttaneet positiivisesti mielentiloihini: Olen vuosikaudet kärsinyt masennuksesta, joka aiemmin lamaannutti toimintakyvyttömäksi säännöllisin väliajoin lääkityksestä ja terapiasta huolimatta (mikä ei näin jälkiviisaasti ajateltuna ollut mikään ihme kun kippasin lääkkeitten perään pullotolkulla viiniä :unamused: ). Masennus pilkahtelee nykyään vain harvakseltaan esiin alakuloisten jaksojen muodossa, joiden ohittamiseen on monta keinoa: Sauvakävely ja sauna, hyvä kirja, hikijumppa ja sen jälkeen hyvä filmi, kaverille soittaminen maailmanparantamisen merkeissä… jne.

Kuten monet, monet muutkin ovat täällä kertoneet: elämä ei muutu ongelmattomaksi, stressiä, murheita ja huonoja oloja kyllä tulee raittiillekin :laughing: Ne vain on ihan oikeasti helpompi joko ohittaa tai käsitellä selvin päin kun vaan vähän viitsii nähdä vaivaa ja kehitellä uusia strategioita viinapullon tilalle :bulb:

Kaikille lopettajille toivotan koko sydämestäni onnea, menestystä ja sitkeyttä raittiuden polulla. Jokainen raitis päivä on aluksi suuri työvoitto eikä raittius koskaan muutu itsestään selväksi asiaksi meille juopoille, mutta vähitellen siitä tulee elämäntapa, jota en ainakaan minä enää pois antaisi mistään hinnasta. Enää en ajattele, että jään jostain paitsi kun en “saa” juoda. Olen oppinut olemaan ylpeä raittiudestani ja oppinut sanomaan:

“ei kiitos, en käytä lainkaan alkoholia.” :wink:

Kuulostaa aivan älyttömän hienolta, Omama! Haaveilen siitä, että joku kaunis päivä voin itsekin vilpittömin mielin kirjoittaa tänne samankaltaisen tekstin :slight_smile:
Onnea yksivuotissynttäreiden johdosta ja hyvää juhannusta!

Onnea oikein paljon! Perässä tullaan :smiley:

Onnea Omamalle raittiista vuodesta. :smiley:

Onneksi olkoon!

Onnea vuosipäivän johdosta. :smiley:

Wautsi, onnea Omama ensimmäisen vuoden täyttymisestä!! :slight_smile:

Onnea Omama.

Mahtavaa! Onnea paljon.

Onnittelut kokonaisesta vuodesta ja sen vuoden jokaisesta päivästä! :smiley:

Hienoa Omama, olen niin iloinen puolestasi!

Samat ovat tunnelmat olleet minullakin, välillä ihmettelee että miksi sitä oli niin tyhmä ettei tajunnut jo aiemmin lopettaa :slight_smile:

Onneksi olkoon vuosipäivästä Omama! Tuleepa hyvä fiilis lukea tällaisia viestejä.

Onnittelut sinulle Omama! Luin viestiketjusi läpi ja se oli niin tuttua. Viiniä minäkin lipittelin illat pitkät lasten nukkumaanmenon jälkeen ja päälle nukahtamislääkkeet. Aamulla mielialalääkettä ja buranaa ja kohti työpäivää. Sittemmin lapset ovat kasvaneet ja valvovat myöhempään ja huomaavat asioita…Enkä sellainen äiti halua olla. Ihanaa oli lukea kaikinpuolin paremmasta voinnistasi. Toivon, että olen itse matkalla samaan suuntaa päivä kerrallaan.

Hienoa luettavaa ja parasta tuossa oli se loppukommentti! Itse haluan rohjeta sanoa samalla tavalla mahdollisimman pian “en käytä lainkaan alkoholia”. On se niin niin miehekäs kommentti, vaikka se tulisi naisen suusta :slight_smile:

Mukavaa on myös lukea kirjoituksia ihmisiltä, joilla menee hyvin ja jotka ovat saaneet juomisensa kuriin. Ei sitä juomattomuuttaan tarttis aina surkutella ja valitella, onhan raitis elämä kuitenkin megamageeta…ainakin alkoholistielämän jälkeen. Voisi melkein kiittää sairaudestaan, ettei enää tartte juoda/kärsiä.

Minulle riittää myös, enkä siis en käytä lainkaan alkoholia!

Lämpöiset onnittelut raittiista vuodesta! Se on todella ihmeellinen tapahtuma, kun alkoholisti on yhtäjaksoisesti vuoden raittiina. Jatkakaamme samaa rataa, päivän kerrallaan.

Onnea myös minulta Omama, yhtä aikaa lopeteltiin silloin vuosi sitten. Kyllä tuntuu niin onnelliselta, aivan kuin olisi saanut toisen elämän, uuden mahdollisuuden. Toivon sydämestäni tätä myös teille kaikille uusille lopettajille!