Vuosi raittiina

Vuosi sitten lueskelin tätä palstaa ja mietin, että tätäkö se sitten on. Kärvistelin ja luin, kuinka joku oli ollut raittiina jo 4 kuukautta tai seitsemän. Vaikka olin vakaasti päättänyt lopettaa, niin en tainnut itsekään oikein uskoa asiaan. Lisäksi mietin, että onko oikeasti syytä lopettaa, kun juominen ei nyt niin iso ongelma ollut, kuin miksi se monille täälläkin oli ehtinyt muodostua.

Mitäs nyt? No pitkään aikaan en ole täällä käynyt, mutta ehdottomasti tämä(kin) foorumi sai raittiuteni käyntiin. Toiseksi olen todennut, että ehdottomasti oli parempi lopettaa nyt, kuin odottaa “oikean ongelman” muodostumista. Täältä opin, että se yksi lasillinen illassa on helposti pullollinen illassa. Parempi oli siis lopettaa, kun se onnistui suhteellisen helposti. Uudestaan en aio juomaan alkaa, en edes kohtuukäyttäjäksi. Kun en käytä muita huumeita, niin miksi sitten viinaa.

Elämä on muuttunut, mutta ei niin paljon, kuin luulisi. Saatan edelleen käydä joskus kavereiden kanssa baarissa, mutta limulasin kanssa. Käyn keikoilla katsomassa bändejä ja kesällä kävin festareillakin. Mutta viikonloppuisin tuntuu olevan muuta tekemistä. Voi mennä kiinnostavalle kurssille tai vaikka lauantaiaamuna kuntosalille, jos huvittaa. Voi hypätä autoon ja hurauttaa kylään vähän kauempana asuvan kaverin luo ja monta muuta pientä mukavaa asiaa. Elämä on siis kohtuullisen kohdillaan.

Raittius ei ole ollut oikotie onneen. Sinkulle kun baarit ovat ne paikat, joista seuraa löytyisi, niin nyt on saanut olla enimmäkseen yksikseen. Toisaalta eipähän tarvitse miettiä, että mitähän koiranoksennuksia sitä on kotiin tullut roudattua :slight_smile: Ja tietenkin noin muilla saroilla elämä potkii välillä normaaliin tapaan päähän. Mutta kun ei lähde ryyppäämään vitutukseen, niin useimmiten niiden paskojen juttujen jälkeen asiat tuntuu seuraavana päivänä helpommin selvitettäviltä, toisin kuin jos heräisi kohmelossa ko. asioiden kanssa. Ystäväpiiri on vähän muuttunut, mutta ihan hyvä niin.

Jos mietit, että kannattaakohan sinun lopettaa, niin suosittelen. Viinatta eläminen ei ole yhtään paskempaa, eikä sitten tarvitse enää miettiä, missä vaiheessa juominen muuttuu ongelmaksi. Liian isoa palaa ei kuitenkaan kannata yrittää haukata, ei ajatella seuraavaa vuotta raittiina tai vuosia raittiina. Kun jättää aina sen seuraavan ryypyn ottamatta, niin raitista aikaa muodostuu sinne taakse päin. Apua kannattaa hakea, jos se tuntuu tarpeelliselta, jos ei ole tarvetta niin sitten ei. Raittius on ihan yhtä hyvä asia lopetit sitten sen ihan ensimmäisen drinkin jälkeen tai olit juonut kymmeniä vuosia tai vaikka et olisi juonut koskaan.

Onnea ensimmäisestä vuodesta Lisey! :slight_smile:

Onneksi olkoon! Vuosi on hyvä aika olla raittiina :slight_smile:

Onnittelut vuoden täyttymisestä.

Näinhän se on, ettei sitä viinaa oikeasti mihinkään tarvitse - ellei välttämättä halua viihdyttää itseään kaikenlaisten koiranoksennusten kera. :smiley: Sekin kyllä onnistuu ihan ilman viinaakin, jos ihan pakko on seuraa saada, mutta hieman sisua tarvitaan.

Niinpä minäkin nostan karvalakkiani, vuosi ilman ryyppyä on kyllä sen arvoinen asia.
Ja samaa mieltä olen, parempi on ajoissa lopettaa. pääsee vähemmällä.

Lisey, pitkästä aikaa ja hienojen uutisten kera, onneksi olkoon raittiista vuodesta. :smiley:

Huomenia

ja onnittelut täältäkin.

Itsellänikin tuli just vuosi täyteen raittiina ja voin sanoa, että elämä on muuttunut huomattavasti paremmaksi. Aion jatkaa valitsemallani tiellä, toivottavasti sinäkin.

-Kannusaarinen, 1 vuosi 7 vkoa :slight_smile:

Rutkasti onnea vuodesta! Täällä hiippaillaan perässä, hitaasti mutta epävarmasti :slight_smile: 2,5 kuukaudella tällä kertaa

Kiitokset onnitteluista :slight_smile: Aion kyllä jatkaa valitsemallani tiellä. Jotenkin kun on oppinut esim. siihen että viikonloppuisin tekee jotain ihan muuta, kuin juopotteleeniin paluu entiseen ei huvita. On mukavaa, kun voi viikonloppuna tehdä jotain vaikka jo aamusta. Mahdollisen tulevan kumppanin suhteen raittius taitaa myös olla ainakin jossain määrin vaatimuksena, eli ei niitä “helppoja” tapauksia. Kokonaisuudessaan asenne alkoholiin ja juomiseen on muuttunut, joten jotenkin se känni ei näytä kovin hyvältä toisellakaan :mrgreen:

Moikkelis!

Mielettömän mahtavaa, onnea raittiista vuodesta :smiley:

Minulla on nyt raittiutta takana 8kk,2,5v aikana olen retkahtanu 4 kertaa yhden illan juomiseen.
Ja joka kerta olen juonut itteni änkyrään känniin ja raahannut jonku ukkelin kotiini tai sitten mennyt itse jonnekin kulukumulukun luokse, yök…Ja sitten on niiiiiin mahtava olo että…
Saanut itkeä ja hangata ihonsa verille suihkussa kun on niin kuvottanut jälkeenpäin.

Mutta nyt elän säännöllistä eloa joka on paljon hauskempaa ja elämä raakana maistuu ihanalle :slight_smile:
Ei krapuloita,ei henkistä helvettiä eikä mene euroakaan viinaan,
saunajuomana on ollut vissyä ja ohan se tuhat x parempaa kuin siiderit ja eikä lihotakaan.
Itselläni on sellainen lääkityskin ettei sovi viinan kanssa yhteen,seroquel prolon 200mg.
Ja sitten on myös antabus jonka otan joka aamu ja hymyilen.
Viina muutti minut ihan hulluksi ja nyt olen vain hullu :laughing:

Enkä jaksa enää juoda sellaisia määriä joita humaltumiseni tarvitsi,
kuka niitä siidereitä jaksaa niin montaa pussillista kantaa, en minä ainakaan.
Ja kallistahan se on, ostan nyt niilläkin rahoilla kotiin jotai kivaa ja uusia vaatteita tms.
Muistelin millainen olin kännissä… Se muistelu loppuu melko lyhyeen.

Oikein paljon voimia kaikille ja kesää kohti mennään :slight_smile:

1 tykkäys

Mitä tuohon rahan säästöön tulee, niin ainakin tällaiselle enimmäkseen baarijuopolle (=ilman pohjia ja baarissa perseet) säästö on ollut aika huikea. Pari ulkomaan reissua oon jo tehnyt ja kohta taas reissuun lähden : -)

Onnittelut täältäkin. Ja sama havainto on minullakin tuosta rahansäästöstä, kun baarialkoholismin harjoittaminen on jäänyt pois. Tai no ei minun pienestä palkastani edelleenkään juuri säästöjä kartu, mutta eipähän tule velkaakaan, ja tuloni menevät nyt elämänlaatuni ylläpitoon ja kohentamiseen, ei sen tärvelemiseen.

–kh

vuosi 2010 tuli oltua 14päivänä kännissä loput ajat “KIINNI”. nyt takana reillu 4kk tipaton ja eteenpäin mennää naama irvellä!!!

Moikkelis!

Ajattelinpa kirijuutella tosta rahan säästämisestä kun ei juo,
siiderihän maksaa ja jos baariin menee niin eihän siellä 50e ole kuin pikku summa jonka juo,
ja kylläpä sinne upposi enemmän aina kun baariin meni,huh huh :open_mouth:
Ja aina oli rahaa vaikka ei ollutkaan, kummallista tuo alkoholistin rahattomuus omalla kohdalla :astonished:
Oma haave on moottoripyörä, olen ajanut lainavehkeillä ja eihän se kuume minnekään katoa ennen kuin saa oman menopelin alleen :slight_smile:
Jos laskeskelee että viikonloppuisin joisin ja kävisin kapakoissa, rahaa palaisi takuulla satoja euroja,
jos menisi 250e viikonlopussa niin se olisi jo 1000e kuukaudessa, vuodessa 12000 :open_mouth:

Nykyisin on tullut sellainen olo ettei jaksa eikä tee mielikään juoda,
se ei ole enää hauskaa :smiley: Mieluimmin ostan vaikka jotakin uutta vissyä ja röyhtäilen sen kunniaksi ja yksi pullo piisaa vallan mainiosti :sunglasses: Ja eikä siinä ole kaloreitakaan.
Juominen ei vaan kannata, se lisää ahdistusta ja pahaa oloa.

Woimia kaikille =)

Moro

Mulla on kumma tunne, kun samanaikaisesti tekisi mieli juoda muttei halua.

Tässä teille kotifilosofeille pähkäiltävää :unamused: .

-Kannusaarinen

Samanlaisia ristiriitaisia tunteita ollut meikäläiselläkin. :mrgreen: :mrgreen:

Tuli mieleen tuosta, että “tekee mieli juoda, mutta ei kuitenkaan”, niin se että joskus kaipaa ryyppäämiseen liittyvää asennetta. Siis “vittu mä vedän nyt kännit”. Onneksi nyrkkeilysäkin hakkaaminen tai lenkkeily tasottaa fiilikset ja Tässä yli vuodessa sitä on jo yllättävästi tasoittunut.

Hyvittaa oikeastaan, kun perjantai tarkoittaa nykyisin sitä, että ihanaa saa lämmittää vaikka saunan, kattella telkkaria ja mennä vaikka aiaksin nukkumaan. Pari vuotta sitten perjantai tarkotti jotain ihan muuta…

Lueskelin tuossa jokin aika sitten pahimpien juoma vuosien päiväkirjoja. Kokoajan vitutti, väsytti, masensi ja oli kipeä. Joka viikko oli useampaankin otteeseen krapula ja aika harvassa olivat ne kerrat, kun oli ollut todella kivaa. Viina ja parisuhde yhtälö tarkoitti myös jatkuvia riitoja. Tyypillinen viikonloppu, jompi kumpi hommasi viinaa ja muka jotain syötävääkin, ryypättiin, tapeltiin ja seuraavana päivänä vitutti, kun mietin päiväkirjassa, että tulekohan naapureilta valituksia. Pieni ero nykyiseen :slight_smile: En missään olosuhteissa vaihtaisi takaisin.

Jotenkin verrattuna siihen “kohtuu juomisen” aikaankin asiat on muuttuneet. Tuntuu, että sitä tajuaa, mikä elämässä on oikeasti tärkeää ja ennen kaikkea arvostaa ja kunnioittaa itseään. Toki tämä on vaatinut paljon asioiden työstämistä, eikä pelkkä korkin kiinni laittaminen riittänyt. Mutta se antoi kuitenkin mahdollisuuden tähän prosessiin. Parasta ehkä oli, kun löysin kätköistäni joogakirjan, jonka olin joskus ostanut ja nakannut varastoon, kun “ohjelman noudattaminen oli mahdotonta”. Kaivoin se uudelleen esille, no alkoholia nyt en käytä enää muutenkaan ja säännöllinen uni ja ruokarytmikin ovat aika helppoja.

Jotta muistaisi olla kiitollinen nykyisyydestä, pitää välillä muistella mennyttä. Siihen ei kuitenkaan saa takertua.

Minä päätin myöskin lopettaa kokonaan. Kerran viikossa on tullut juotua kännit, joka on opiskelijapiireissä ihan normaalia. Mutta minulla ei mopo pysy käsissä, ei koskaan.

Nyt täytyy vaan tiukasti kieltäytyä illanvietto (=dokaus) kutsuista toistaiseksi.

Onneksi olkoon, Lisey72!

Vielä itekkin hengissä vaikka raittiuslupaukset toistaiseksi aina jääneet sinne 3-6kk selviin jaksoihin :slight_smile:. No nyt on taas oltu maaliskuun 20päivästä asti ilman tippaakaan ja tuntuu hyvälle. 9viikkoa on jo omalla kohdalla helvetin hyvin. Ajattelin tulla taas tänne avautuu, millasia fiiliksiä, tuli suunnaton morkkis viime reissusta vaikkei mennyt ku periaatteessa 5 päivää ympärivuorokauden :slight_smile:. No nyt pitää huilata ja epäilenpä vain että jos VOIMIA niin oon ihan näin aluksi päivä kerrallaan fiiliksillä mut tarkoitus olla pitkään, nykyisin terve järki sanoo sen mitä se ei sanonut vielä nuorempana eli terveys MENEE omalla kohdalla NYKYISIN kaiken edelle. VIIMEINEN ratkeaminen johtui muusta kuin pelkästä viinan himosta mulle tuli kelan kaa ongelmia karenssit yms odotusajat 7kk piti luukulla vinkua, taas takasi kuntouttavassa työssä ja tuntuu hyvältä. Pakko tehä jotain muuten meni ihan vituiks hommat…