Vuosi 2014 alkaa olemaan niin sanotusti pulkassa ja vähän mietteitä siitä mitä on jäänyt käteen vuodesta. Hienoa on se, että minulla koko vuosi 2014 on tähän päivään asti on sujunut raittiina, enkä epäile vähääkään etteikö se jatkuisi nämä viimeisetkin päivät ennen vuoden vaihdetta samoissa merkeissä.
Yllättävää on se miten minulla ajatukset alkoholista ja kaikista asioista sen ympärillä on muuttunut kun olen päässyt sen koukutuksesta eroon. En tosin pidä sitä ollenkaan pahana asiana, vaan pidän sitä pikemminkin ihan normaalina kasvuna ja paluuna takaisin elämään missä riippuvuus ei enää sanele ja määrää elämääni. On kertakaikkisen mahtavaa kun voi elää elämää aidosti ilman pienintäkään mielihalua juoda alkoholia, tai yleensäkään päihtyä minkään aineen vaikutuksesta. Minun ei tarvitse enää missään vaiheessa tai tilanteessa puntaroida sitä, että juoda vai eikö juoda, vaan elämä ja tilanteet etenee ilojen, surujen, onnistumisien ja pettymyksien läpi ihan omalla voimallaan niillä avuilla jotka minulla on ja ilman tarvetta paeta epätodellisuuteen alkoholin tai lääkkeiden avulla.
Raittiuden ja vielä tämän vuoden alkuvaiheessakin minulla oli suuri tarve käydä AA ryhmissä saadakseni vertaistukea muilta raittiilta ja raittiutta yrittäviltä, mutta sekin tilanne on muuttunut vuoden lähestyessä loppuaan. Olen nyt kohta ollut raittiina puolitoista vuotta ja tunnen, että raittiuteni on siinä vaiheessa, että vertaistuen tarve on enää aika minimaalista ja se on tarkoittanut kannaltani sitä, että AA:ssa käynnitkin on harventunut aika radikaalisti ja saa vain nähdä loppuuko ne jossain vaiheessa tyystin. En kuitenkaan epäröi hetkeäkään lisätä käyntejäni AA.han jos pääkoppani alkaa kehitellä vähäisiäkään ajatuksia kohtuukäytöstä, tai jos yleensäkin alkoholi alkaa mietityttämään vaihtoehtona joihinkin tilanteisiin.
Haluan ehdottomasti suositella AA:ta yhtenä vaihtoehtona raittiuteen pyrkivälle ihmiselle joka useasta yksin suoritetusta lopettamisyrityksestä huolimatta ei pääse eroon alkoholista.
Mitä muuta 2014 on tuonut tullessaan minulle raitistumisen myötä. No ainakin sen, että ylimääräistä rasvaa on palanut kropasta kun on voinut taas keskittyä “tosissaan” rakkaisiin harrastuksiini, eli kamppailulajeihin ja punttitreeneihin. Kunto on tällä hetkellä todella kova ja olo on sen mukainen, väsymykset ja masennukset on muisto vain ja mikä parasta, että vaikka harrastan paljon, niin aikaa jää silti vaimolle ja lapsille huomattavasti enemmän kuin juovana aikana. Keskittymiseni perheeseeni on ihan eri luokkaa kuin juovana aikana jolloin saatoin olla paljon paikalla, mutta hyvin vähän läsnä. Nykyään kun lapset tai vaimo tulee keskustelemaan jostain tärkeästä, niin keskityn tarkkaan kuuntelemaan ja miettimään siitä mistä puhutaan kyetäkseni antamaan aidon ja rakentavan vastauksen.
Työasioihiin liittyvät matkustelemiset olen vähentänyt tietoisesti aivan minimiin, en alkoholin takia, koska tiedän sata varmasti, että en matkoillakaan juo alkoholia nykyään. Syy on puhtaasti se, että matkat on uuvuttavia ja matkat on pois perheen parista. Ymmärrän nykyään myös sen, että maailma pyörii ja pärjää vallan mainiosti, varmaan jopa paremminkin ilman, että minä osallistun noihin matkoihin .
Olen aina ollut aika levoton sielu enkä ole oikein osannut asettua aloilleni mihinkään paikkakuntaan, tai maahankaan, mutta nyt olen alkanut tuntemaan toivoa senkin suhteen. En enää koe ahdistusta siitä ajatuksesta, vaikka jäisinkin aloilleni tänne missä nyt asun, ajatus tuntuu jopa hieman rauhoittavalta. En ole varma onko se lisääntynyt ikä vai se, että on raitistunut (ehkä molemmat) joka tämän muutoksen minussa on saanut aikaan, mutta tiedän sen, että kännipäissään, tai rapulamorkkiksissa näitä muuttopäätöksiä on paljon tullut puitua.
Onko vuosi 2014 kannattanut olla raittiina ja olenko raittiuden takia menettänyt mitään?
Aivan ehdottomasti on kannattanut olla raittiina ja sanonkin mieluummin niin päin, että on mahtavaa kun on SAANUT olla raittiina. Varmastikin olen jotain myös saattanut raittiuden myötä menettääkin, mutta se mikä on mennyt saa mennäkin ja yksi niistä on se kuuluisa kurjuus.
Olisi mielenkiintoista lukea teidän muittenkin mietteitä, oivalluksia ja kokemuksia vuodesta 2014.
T. Prosauttaja