Vuosi 2012

Hyvää uutta vuotta kaikille vanhoille ja uusille lopettajille!
Hetken aidan väärällä puolella keikuttuani on tämä vaan se oikea paikka…harjoittelin kohtuukäyttöä lokakuun loppupuolelta eiliseen iltaan, oltuani viime vuonna muuten raittiina kahdeksan kuukautta :smiley:
Aika hyvin onnistuin, mutta ei vaan tunnu hyvältä että ottaa edes vähän, liikaa aikaa ja vaivaa menee asian pohtimiseen. Silloin on helppoa kun tietää ettei tarvitse laskea mitään annoksia vaan se määrä on aina sama, pyöreä nolla. Tästä lähden kohti ensimmäistä kokonaan raitista vuotta. Eilen piti ottaa pari enemmän kuin tarkoitus ettei totuus unohdu. Krapula on ikävä seuralainen ja oiva päivän pilaaja, onneksi ei mennyt kuitenkaan täysin yli. Tuntuu hyvältä kun päätös on tehty ja voi lakata vatvomasta!
Lizzy

Toivotan vielä itseni tervetulleeeksi takaisin. Olen ehkä hieman paksupäisempi tapaus, mutta pohtiessani tilannetta en voi olla täysin tyytymätön. Kehitystä on tapahtunut näin…kolme neljä vuotta sitten kykenin hädin tuskin tipattomaan kuukauteen, viisi kuusi viikkoa oli jo uroteko…edellisvuonna olin puolet vuodesta (muistaakseni 27 viikkoa) ilman alkoa, tosin pätkissä, viime vuonna menivät nuo kahdeksan kuukautta…joten tänä vuonna olisi sitten jättipotin aika…mielestäni :smiley: Itsestä on enää kiinni, apua on saatu!

Tietysti oot tervetullut.

Nyt vaan miettimään uusia ja toisenlaisia konsteja,joilla pääset pysyvään raittiuteen.
Tsemppiä vuodelle 2012 luupää :slight_smile: .

:laughing: toivon todella ettei ihan umpiluuta ole

Tervetuloa minunkin puolestani uuteen vuoteen ja lopettajiin.
Minusta näyttää siltä että hyvinkin olet tainnut löytää omat työkalusi homman hoitamiseen. Tuo 8 kuukautta ihan raittiina ja loppuvuosi kohtuukäyttöä… ja nyt kyllästyminen siihen kohtuulliseenkin… minusta näyttää hyvältä!
Lujaa uskoa itseesi ja päätöksiisi, voimia , semmloista toivottelen… kirjoittele ja kerro miten etenee.

tervetuloa,jaa ei nyt muuta tule mieleen,onnea hyvästä päätöksestä.

Terve lizzy. Sinulla on jo loistavia kokemuksia mistä peilata hyvät ja huonot puolet ja joista voit ottaa opiksesi tulevaa raittiuttasi ajatellen. Vuosi 2012 voi todellakin olla alku jollekkin uudelle ja jos se on alku raittiudelle, niin pelkästään sekin on jo jotain, puhumattakaan mitä jännää sekin vielä tuo tullessaan.

T. Prossa

Hei Lizzy,

Tervetuloa takaisin tänne :slight_smile:
Minulle(kin) oli suoranainen :bulb: valaistumisen hetki :bulb: kun sisäistin tuon asian:

Elämä todellakin on paljon helpompaa näin. Minäkin olen aloittamassa ensimmäistä kokonaan alkotonta vuotta, onnea ja menestystä sille tielle toivotan sinulle ja muille plinkkiläisille :smiley:

No niin. Meitä näkyy täällä plinkissä olevan isompikin porukka aloittamassa päihteetöntä vuotta 2012.
Ensimmäinen päivä meni jo, ja niinpä tässä ollaan koko remmi jo voiton puolella.
Se ensimmäinen päivä kun on aina vaikein, vähän joka hommassa mutta kun vähän oppii ja tottuu (ja vanhat toimintamallit unohtuu pois) niin koko ajan helpottuu :smiley: :smiley: :smiley:

Kyllä tää loppuvuosi nyt sitten jo meneekin kun annetaan mennä eikä aleta asiaa sotkemaan.

:wink: :wink: :wink:

Moro

Eikös ne sano, että jos putoaa hevosen selästä, on samantien noustava uudelleen.

Eli welcome back.

Raitista vuotta minunkin puolestani kaikille plinkkiläisille. Prossakin näkyy täällä vielä. Terveisiä ja jaksamisia jatkossakin :smiley:

Hei!

Ekaa kertaa kirjoittelen tänne.Lukenu oon jo jonkun aikaa mielenkiintoisia,niin “tuttuja” juttuja.Välillä tuntuu kuin itse olisi osan jutuista kirjoittanut!!! Ollaan mukana “remmissä”, katsotaan onnistuuko viikonloppu tissutelusta pääseen irti? Tupakasta aikoinnaan onnistuin,mutta satojen lopettamisyritysten jälkeen,piti vaan virittää asenne kohdilleen.Viikonloppu juomisen lopettamisen kannalta,on arkipäivät välissä ongelmallisia .Kun sunnuntaina podet kaameeta morkkista ja krapulaa,"ei enää ikinä " lupauksilla niin perjantaina ei muista tuota ah… niin vittumaista sunnuntaita :wink:.Itellä ei vielä oo viikolla juomista ilmennyt,ja varmaan parempi nyt pistää homma poikki ettei niin pääse käymään. Toivon kaikille samaan päätöksen tehneille,ja sitä miettiville ONNEA ja MIELENLUJUUTTA yrityksessä.

Ihanaa huomata, että näin moni jaksoi heti tsempata :smiley: Mahtavaa porukkaa, kiitos! Mulla ei ole nyt eikä viime kerralla ollut vaikeuksia näin alkuun vaan tuntuu ainoastaan hyvältä. Ekat mieliteot tulevat varmaankin kuukauden tms. päästä. Tällä kertaa olen tosin toivon mukaan jonkin verran viisaampi addiktion suhteen:) tuntuu oikeastaan että alko alkaa olla yhdentekevää ja ainoastaan mielialan laskija, mitä ihmettä siitä vielä hakisi???

Moikka Liisa ihmemaan! Kiva kun olet takaisin tällä puolen aitaa, missä ruohokin on vihreämpää ja aurinko paistaa aina. :stuck_out_tongue: Jos nyt kuitenkin sattuu välillä myrskyämään ja satelemaan rättejä taivaalta, niin siitäkin saa enemmän irti. Elämä ilman viinaa on kuin 3D elokuva. Aluksi kaikki tuntuu vähän päälle käyvältä, mutta pitemmän päälle kolmiulotteisuus on ihan mukava asia. :stuck_out_tongue:
t.Basilica

hei basillekin :smiley: kiva että sinä palasit palstalle. Jaksat kirjoittaa hyviä pohdintoja, joista on apua monelle. Itse tulee laiskuuttaan turistua vaan enimmäkseen näitä omia juttuja…Mutta mikä tällä kertaa on toisin? Ensinnä tämän raittiusputken aloitus on IHAN vapaaehtoinen päätös ilman mitään edeltävää mokailukatastrofia. Kohtuukäyttökin onnistui ja lokakuun lopulta taisi olla vain kolme kuuden annoksen ylitystä, jee, mutta ei kannata. Ei anna mitään! Toisekseen tällä kertaa ei enää tunnu siltä että ottaisi eroa jostain rakkaasta ystävästä, kuten ensi kerralla tuntui, pthyi:) Kolmanneksi on nyt tullut niin moneen kertaan todettua, että jos alkoa käytti kuten minä a) lievittämään ahdistusta b) tylsyyden tunteeseen c) muuten vaan kun on niin hyvä fiilis…ei kannata a) auttaa sen punaisen minuutin jonka jälkeen ahdistus moninkertaistuu ja pitkittyy b) mikä on tylsempää kuin pöhnässä olo? c) tehokas tapa nousun jälkeen tappaa se niin hyvä fiilis. Bentsotkin tuli kokeiltua, onneksi lopetin ajoissa, mielestäni on vaan päihteen vaihtamista toiseen, yök niillekin. En suosittele kenellekään jolla ahdistus ei oikeasti invalidisoi. Kaikki tunteet kuuluvat elämään!

Lizzylle tervetuloa takaisin, ja mukava kuulla että paluupäätös on syntynyt hyvässä hengessä eikä ahdistuksen kourissa!

Niin se taitaa olla, että lopulta on helpompaa kun ei tarvitse ihmetellä ja ahdistautua ja laskeskella ja suunnitella.

Jossain kohtaa loppuvuodesta huomasin, että olit kirjoitellut tosi kauniisti ja kannustavasti vähentäjien puolella, ja oli hyvä huomata että hyvin sinulla (silloinkin) tuntui menevän. Mutta vielä mukavampaa on saada sinut takaisin näihin joukkoihin!

Luin uudestaankin Lizzyn arviointia omasta ongelmanratkaisustaan. Minusta se on hieno esimerkki yhdestä onnistuneesta ratkaisutavasta.

Kahdeksan kuukauden nollalinja, “paluu takaisinpäin” hallittuun alkoholinkäyttöön, vaivalloisentuntuiseen laskemiseen… sekä myönteisten että kielteisten puolien realistiseen näkemiseen. Seurauksena rauhallinen, harkittu päätös.

Tuo maininta siitä että tällä kertaa alkoholista ei tarvinnut luopua kuin “vanhasta ystävästä” vaan kysymyksessä oli päätettävissä oleva valinta, se näyttää minusta siltä että tuosta paluusta saattoikin olla arvaamattoman paljon hyötyä pidemmällä tähtäimellä!

Nyt on, (tämä nyt on minun tulkintaani :smiley: ) alkoholiin liittynyt mystifiointi poissa ja suhtautuminen paljon helpompaa?

Ei varmasti toimisi kaikkien kohdalla, mutta minusta tuntuu siltä että olet löytänyt omia voimiasi ja kutistanut alkoholin kokoisekseen arkipäiväiseksi asiaksi jolla ei ole enää sellaista "vanhan ystävän tms.) vetovoimaa sinuun.

Joo… tämä on tosiaan vain minun tulkintaani viesteistä ja niiden perusteella, laita vaan Lizzy oikaisua jos tuntuu siltä että nyt on lukija sekoittanut asioita ja tulkinnut niitä liikaa omien ajatustensa mukaisiksi… se vaara nimittäin on näissä jutuissa koko ajan läsnä. Joka tapauksessa hienoa ongelmanratkaisua!

Huomenia

Hienoa Lizzy, etä olet vihdoin tehnyt oikean päätöksen.

Itselläni oli vuosikausia semmosta, että ryypätiin kaksi viikkoa, toiset kaksi toivuttiin jne. Vasta, kun viime joulun alla menin katkolle, tein lopullisen päätöksen. Nyt se on loppu. Lääkäri kyseli oireita ja luettelin nää normaalit tutinat, vapinat jne. Mutta ekaa kertaa mun elämässäni mulla oli harhanäkyjä/hallusinaatioita. Kuulin selvästi, miten mun juoppakaverit jutteli mulle ja silmissä vilvisi tosi kummia kuvia. Se pelästytti ja nyt oon ollut vuoden raittiina ja aion pysyäkin.

Voimia sulle,

-Kannusaarinen

Metsätähti, tervehdys sinulle ja mahtavaa että olet pysynyt raittiina jo näin pitkään :smiley: Metsänreunaan, ihan oikeassa olet :smiley: piirteitäni (sillloin kun pää on kunnossa) ovat järjetelmällisyys ja analyyttisyys, joten kai sitten raitistuminenkin menee luonnostaan eräänlaisena pelinä, ongelmanratkaisuna vaihtoehtoja punniten. Pakko niitä keinoja on olla yhtä paljon kuin juomatapoja. Itse olen ollut sellainen “yhden illan kännin nainen” ja siihen morkkista viikko tai pari, väliin kohtuuhelpolla muutama raitis viikko. Viikkoon mahtunut 0-3 juomakertaa joista iso osa kohtuullisia, mutta SE ÖVERIKERTA on aina jossain vaiheessa tullut. On varmasti erilaista lopettaa esimerkiksi vuosien/vuosikymmenien päivittäinen käyttö tai rankka putkijuominen, ottamatta kantaa siihen mikä on toista helpompaa. Ajoissa tämä on itselle vieläkin koska kaikki tärkeä on tallella. Voimia kaikille ja erityisonnittelut Kannusaariselle vuoden raittiudesta!!!

Tilanne on aivan mainio raitistumisen onnistumisen kannalta, kun ei haikaile mitään alkoholin käytön muotoja, edes sitä kuuluisaa kohtuukäyttöä. Alkoholin kohtuukäyttö onkin saanut aivan mystiset merkitykset, aivan kuin siinä olisi jotain erityisen hienoa ja tavoiteltavaa. Muutama annos alkoholia silloin tällöin, eihän se ole sen kummempaa. Emme siis jää mistään ihmeellisestä paitsi. :stuck_out_tongue:

Piti siis sanomani, että uskon Liza sinun raitistumiseesi lujasti, eiköhän nuo kivet ja kannot nyt ole käännelty. :stuck_out_tongue: