Voitot ja tappiot

Oliskohan ollut omaa vikaa, asennoitumisen aiheuttamaa, kun niin helposti olen elämässäni periksi antanut, luovuttanut, uskonut että ei minusta tuohon…eikä tuohon… eikä sitten varmasti tuohonkaan. Vai alkoiko se jo pikkupoikana kun naapurin isommilla pojilla oli enemmän voimia, enemmän taistelutahtoa, enemmän kilpailuhenkeä ja jostain opittu tarve laittaa jo ennen ensimmäisten ritsojen tai puujalkojen tekemistä nokkimisjärjestys kuntoon?

Kun siinä niin kävi että viimeisten joukossa olin, nyrkkitappelussa ja pyörällä kilpaa ajettaessa, tikanheitosta ja korkeushypystä puhumattakaan.

Johtui sitten mistä johtui, en oloani kotoiseksi tuntenut kansakoulussakaan, kun joka tilanteessa piti se paremmusjärjestys olla ehdottomasti tiedossa, niin virrenveisuussa kuin hiihtämisessä.

Taisin sitten monesti hävitä jo tahallanikin, olin sovinnolla se viimeinen kun kerran tiesin etten ainakaan kiitetyksi ja palkituksi voittajaksi tule yltämään.

Alkoiko se sieltä vai asettuiko se häviäjän kaapu vaan hiljalleen niskaani, pienistä palasista rakentuen ja varkain olkapäille kietoutuen? Voipa olla niin tai näin, riippuu kai hiukan siitäkin miten sitä nyt katselee.

En kuitenkaan pärjännyt, ei tullut mitään koulunkäynnistä, ei ollut eväitä juuri muuhunkaan, kovalla työllä joskus oli yrittäjänä toimiminen hiukan voiton puolella -kunnes se iso lama tipautti kerralla taas pohjalle. Jäi vain velkaa ja turhautunut olo.

Ja se liian helposti koukuttuminen, milloin mihinkin. Johonkin läheisyyttä, yhteisyyttä, samankaltaisuutta, ymmärrystä ja toisinaan parempaa maailmaakin lupaavaan joukkoon tai sitten yötkin valvoittaviin harrastuksiin… ihmissuhdekiemuroista sitten kannata edes mainita…niin vietiin kuin kuoriämpäriä.

Ja viina, tupakka, niissähän riipuin kuin äidin rinnoissa, tutuiksi ja turvallisiksi tulivat.

Mutta… aloinpa kuitenki laittamaan hanttiin, omille tavoilleni ja riippuvuuksilleni. Ehkä siihen oli helpompi ryhtyä, kun ei tarvinnut kilkpailla eikä tapella kuin itseni kanssa. Muiden teräviä kyynärpäitä peläten en varmaan olisi muunlaiseen kisaan uskaltautunutkaan.

Ja perhana; minä voitin!

Kummassakin asiassa, niin alkoholin kuin tupakankin kanssa.

Voidaan tietysti kysyä, onko tuo nyt mikään voitto? Jos pääsee samaan olotilaan joka jo alunperin oli olemassa, ennenkuin itse alkoi luovuttamaan ja alamäkeä persluikua menemään.

No, kenelle on, ja kenelle ei.

Minulle, ihan henkilökohtaisella tasolla, mitenkään sitä muiden ihmisten saman asian kanssa saavuttamiin suorituksiin vertaamatta tai selittelemättä, se oli voitto.

Ja kun ne voittamiset, pärjäämiset, ovat elämässäni hiukan kortilla olleet, niin nuohan ovatkin sitten sitäkin suurempia voittoja.

Eivät ne enää, muutaman vuoden jälkeen, tietenkään niin maatamullistavia ole omassakaan mielessä, eikä niitä nyt aina niin osaa arvostaa, mutta kun kumpikin voitto kuitenkin antoi niin hyvää ja hoitavaa salvaa ainaisten elämännaarmujen ja tappioiden kirveleviin haavoihin, niin ovathan ne, minun elämäni osina, itselle kalliita.

Ja antoivatpa, muuten, sitä kaivattua itsetuntoakin, ja kasvattivat voimia monessa muussakin asiassa tapahtuvaan eteenpäinmenoon.

Niinpä, eivät nämä minun voittoni paljon ole, jos niitä aletaan elämässä isompia potteja haalineiden voittolistoihin, mutta minulle, just minulle, ne ovat tärkeitä asioita.

Ja siksi, minua aina hiukan kirpaisee muiden samanlaisten puolesta, kun julistetaan että et voi voittaa, kun olet luuseri niin semmoisena pysyt, ja ainakin alkoholin suhteen…

Niin.
Ei se asia niin ole.

Näissä omissa, henkilökohtaisissa, itsensä kanssa käytävissä skaboissa voi jokainen olla se voittaja.

Mä olen ainakin ihan saletisti voittaja. Aina ei voi voittaa, eikä jokaisessa asiassa olla paras tietenkään ja pettymyksiäkin tulee. Mutta kun tuollaisen asenteen on omaksunut päässään, ei siinä voi käydä mitenkään muuten kuin hyvin. Tavalla tai toisella. :sunglasses:

No mä taas olen ihan aulis häviäjä! :smiley: Eikä haittaa mitään. Aika raskasta oli ennen kun jaottelin ihmisiä ja itseäni voittajiin ja häviäjiin, parempiin ja huonompiin, menestyjiin ja luusereihin. Itseäni vastaan siinä vain kamppailin.

Olen luuseri, häviäjä, viimeisenä tuleva ja silti aah… niin onnellinen. Turvassa. Rakastettu. Puutteineni kaikkineni.

Minä taas en katso olevani kumpikaan. Ei elämä ole taistelua…mielestäni. Mietin tätä aihetta ja ainut lopputulos, mihin pääsin pohdinnoissani, oli tuo, etten koe olevani alkoholin suhteen sen enempää voittaja, kuin häviäjäkään. Se on vain aine, joka aiheutti mulle ensin paljonkin hupia, sitten paljon haittaa ja siksi lopetin sen käytön. Olin ollut jo viitisen kuukautta ihan tyytyväisenä selvinpäin, kunnes löysin tänne ja opin, kuinka monimutkaista raitistuminen voikaan olla! :mrgreen: Nojoo, vitsit sikseen, tiedän että jokainen ihminen on erilainen ja jokaisella on oma polkunsa kuljettavana. Aurinkoa ja sopivasti sadetta kaikkien poluille toivotan! :slight_smile:

En tykännyt siitä kun luuseri-sanaa alettiin käyttää haukkumistarkoituksessa. Sanoinkin toisinaan että en ole luuseri tässä asiassa koska en kilpaile lainkaan tässä lajissa, ei kiinnosta.

Mutta tupakan ja viinan suhteen katson olevani luuseri. Tupakka vei minulta paljon. Terveyttä se on heikentänyt rajusti ja urakehitystä se haittasi ja jälkeenpäin kadun että aiheutin paikkoja savustamalla haittaa ja varmaan mielipahaakin. Viina on kanssa vienyt paljon, todella paljon.

youtube.com/watch?v=qmxg0JnQX8U&feature=kp

Noista aineista eroonpääsyä voi sensijaan pitää voittona.

Toivon itsekullekin aurinkoa tai sadetta, riippuen siitä mistä tykkää. Minä tarvitsisin sadetta koska siitepölyallergia haittaa.

Asia on ratkaistu, onnistuneesti ja itseä tyydyttävällä tavalla. Se on tärkeää, oli sitten nimikkeenä luovuttaja, voittaja, raitistuja, lopettaja, uuden elämän aloittaja, nöyrtyjä, voimaantuja, elämäntapojensa muuttaja tai mikä tahansa noista tai niiden sekoituksista. Ne ovat muuten subjekteja kaikki… aktiivisia tekijöitä. Oman näköistä elämää eläen ja itselle sopivaa päihteetöntä identiteettiä rakennellen, numeroa tehden tai tekemättä, miten senkin parhaaksi näkee, voipi onnistua, näin luulen.

^ Juurikin näin.

^^Komppaan Basia myös.

“‘Ozzy, why do you drink so much? What’s the point?’
The right answer to that question was: because I’m an alcoholic; because I have an addictive personality; because whatever I do, I do it addictively. But I didn’t know any of that back then.” Ozzy Osbourne

“Ozzy, miksi juotte niin paljon? Mikä on syy?
Oikea vastaus kysymykseen: Koska olen alkoholisti; koska minulla on riippuvuuksiin taipuvainen luonne; koska mitä tahansa teenkin, niin teen sen addiktiivisesti. Mutta tiedän vasta jälkikäteen mille tulen riippuvaiseksi.”

Kuuntelin Minä Ozzyn ja laitoin tuon omaan profiiliin. Tuo englannin kielinen löytyi netistä, niin tuossa siitä suomennokseni… Aattelin kyseistä kirjaa ihan muuna kuin selviytymis-tarinana kaikista päihteistä. Tuo lause. Mitä ihmettä. Se oli kyllä osui ja upposi.

Hyvän kirjoituksen kirjoitit muuten. Itse vaan oivalsin sun kirjoituksesta tuon mitä tuon Ozzykin sanoi, että alkoholistit tosiaan omaa riippuvuuksiin taipuvuuksiin taipuvaisen luonteen. Mitä sunkin tekstistä pongasin.

Mutta toisaalta siitä luonteesta on myös hyötyä jos sen osaa kanavoida oikeisiin hyviin asioihin… :wink: