voiko usko korvata AA:n tai päinvastoin

Jeps, siis mehän ollaan jo perillä, ei vaan tajuta sitä :mrgreen: Ihmismieli, kun on semmoinen että kaikki onni ja täyttymys valjastetaan tulevaisuuteen, vaikka kaikki tarpeellinen on tässä läsnäolevassa hetkessä. Voin olla onnellinen vain NYT, en tulevaisuudessa, koska sitä ei ole olemassa.

Elämänlaadun paraneminen on tietysti se toivottu tulos, jota haetaan.

Sehän on se perimmäinen tarkoitus tavoitteen takana, oli tavoite sitten raittius tai vähentäminen, tai ongelmien lievittäminen. Jokainenhan haluaa mahdollisimman hyvän elämän.
Joku sitten kysyy: miten se hyvä elämä sitten määritellään?
No sepä jokaisen onkin määriteltävä ihan ite. :smiley:

Alkoholiriippuvuudessa usein on vaan kyse siitä, että elämänlaatua parantaa parhaiten se täysraittius. Tai se voi olla ainoa vaihtoehto, joka sitä parantaa.

Tottakai kukin voi asettaa tavoitteekseen elämänlaadun parantamisen vaikkapa vähentämällä, tai pyrkimällä hallitumpaan alkoholinkäyttöön.
Minä ainakin toivotan lycka till koko sydämestäni. :smiley:

PS. Siitä millä aikavälillä hoidon tuloksia mitataan, tai minkä pituiseksi katsotaan ns. pysyvä raittius, on tietenkin eri määritelmiä jotka tietenkin ovat keinotekoisia. Joidenkin tutkimusten mukaan retkahdusriski pienenee huomattavasti vasta kolmen vuoden raittiuden jälkeen, joten kolmea vuotta pidetään monessa paikkaa vakaalla pohjalla olevana raittiutena. Jossain määritelmä on 2 vuotta.
Hoitojen tuloksia seurataan, sillon harvoin kun seurataan, monenlaisilla ajanjaksoilla kuudesta kuukaudesta varmaan jopa viiteen vuoteen.

Niinpä.
Jos kysymys on sairaudesta, kuten osa väittää, ovat tavoitevaihtoehdot lääkärien mukaan seuraavat:

1. täydellinen paraneminen.

Varmasti paras vaihtoehto. Mutta ei aina, ehkä ei edes useimmiten, toteutuva.

1. Osittainen paraneminen.

Niin terveeksi kuin mahdollista.

1. Tilanteen pitäminen ennallaan, jos vaihtoehtona on jatkuva huononeminen

2. Kielteisen kehityksen eli sairauden etenemisen hidastuminen.
    Elämänlaatua parantava vaihtoehto vielä sekin.

Tuskien lievittäminen.

Mutta, koska nyt näköjään keskustelemme asiasta AA:n ympärillä pyörivässä foorumissa, sen nimikkeen alla asioita esittelevässä ketjussakin, on toki selvää että “hyväksytyksi” tulkitaan vain ykkösvaihtoehto.

Minusta nuo muutkin ovat olemassa.

Tilastot ja tutkimukset joilla osoitetaan AA:n erinomaisuutta, perustuvat pitkälti valikoituun tutkimusmateriaaliin ja kovin usein tutkimusta tehneen ennakkokäsityksiin asiasta.

On myös tutkimuksia, joiden mukaan alkoholiongelman voittaneista suurin osa on tehnyt sen aivan itse, ilman AA:ta ja jopa ilman ulkopuolista hoitoa.

Yksi ongelma tutkimuksissa on se, että noista itse parantuneista vain kovin pieni osa on näiden järjestettyjen tutkimusten piirissä.

Esimerkiksi minä en ole edes merkittynä mihinkään päihdeongelmaa hoitaneiden tai siitä’ parantuneiden rekisteriin, ja tuttavapiirissäni (joka on suuruudeltaan ihan tavallisen keskivertokansalaisen laajuusluokkaa) samanlaisia tapauksia on useita. Todellisuus, siis jos pystyttäisiin saamaan tietoon kaikki elämänlaadun parantumiset päihdeongelman ratkaisun seurauksena, tulokset olisivat ymmärrykseni mukaan paljon selvemmin esim. AA:n osuutta paranemisista pienentäviä.

Tavallisilla alkoholin käytön lopettaneilla tai sitä selvästi vähentäneillä kun ei ole edes ohjelmallista velvoitetta “viedä sanomaa” eli käännyttää muita, ja sekin näkyy mm.plinkin kirjoittajavalikoimassa.

Tällaisia “luonnonmenetelmällä” raitistuneita tai vähentäneitä tai muuten ongelman osuutta elämässään pienentäneitä ei välttämättä kovion usein edes kiinnosta palata tonkimaan taaksejäänyttä paskaa siinä toivosssa että siinä vielä jotain mielenkiintoisia hajuelämyksiä olisi.

Omalla kohdallanikin on hivenen avoin kysymys, miksi viitsin… kenties kysymyksessä on yleisempi kiinnostuksen suuntautuminen eriolaisiin vapaaehtoistoimintoihin, vertaistukeen, kansalaistoim,intaan, solöidaarisuuteen, elämäntapavaihtoehtoihin ym jotka kuitenkin ovat paljolti saman asian eri puolia.

(Joo, tiedän, tarkka ja ehdoton analyysi ilmestyy kohta tähän ketjuun, siinä asiantuntija kertoo mikä metsänreunan miestä vaivaa :laughing: :laughing: :laughing: )

Sinä, sinä, sinä ja vielä kerran sinä.

Ikzulle, Anonille, muillekin ajatuksistani närkästyneille:

Kyllä, omien ajatusteni pohjalta, en “ylhäältä annettujen” kaavojen, pohjalta aion keskustella edelleenkin.

Ai tulkitaanko? Kuka tulkitsee?

Sama tahoko, joka pyörittää foorumia AA:n ympärillä, eli the MIES metsänreunasta? :smiley:

Valikoituun joo: niihin valitaan alkoholisteja.
Tutkimusta tehneen ennakkokäsityksiin? Eihän se edes olisi mikään tutkimus. :laughing:
Pystyt varmaankin nimeämään jonkun ennakkokäsityksiä omanneen tutkijan? Ei, et pysty. : )

Mikä ohjelmallinen velvoite sitten ajaa tämän tavallisen alkoholinkäytön lopettaneen jankkaamaan AA:sta vuosikausia nettifoorumilla, ja näkemään henkivoimien ja henkiparantajien salaliittoja joka puskan takana?

Sinun, Metsänreunan mies, suhteesi AA:han tuntuu olevan pakkomielteisempi kuin kenenkään oikean AA:laisen.

Sinäkin siis tarvitse AA:ta, ja tarvitse sitä vieläpä huomattavan paljon.
Ilman päivittäisen repostelun kohdettasi… mistä sinä kirjoitaisit? :slight_smile:

Ei sulla ole hajuakaan mistä puhut noiden “ylhäältä annettujen” kaavojesi kanssa.

No, noin on helppo heittää… miten voit olla aivan varma ettei minulla ole näistä päihdeasioista, ongelmien ratkaisumalleista, elämäntapajutuista ja ihmisten yhteisöllisistä toiminnoista omaa kokemusta ja hankittua tietoa vaikka ihan yhtä paljon kuin Sinulla?

Tunnetko todellakin minun henkilöhistoriani niin tarkkaan?

Esimerkiksi tuo lääketieteellinen jaottelu eri tavoitteista jäi mieleeni vuonna -86 tai -87, istuessani Turun laaninhallituksen virastotalolla, kuuntelemassa asiantuntijoiden kantoja silloin tulleeseen uuteen päihdehuoltolakiin. Tuon jaottelun esitteli paikalle varta vasten pyydetty ylilääkäri, ja nimenomaan huomioonotettavaksi päihdeongelmakeskustelussa.

Paljon olen asioita unohtanutkin, mutta pitkän matkan varrelta on jotain olennaisia juttuja mieleenkin jäänyt.

Se on todellakin kovin yksinkertaista sanoa ettei jollain ole hajuakaan asioista, ei ymmärrä mitään, onpahan vaan jotain metsäreunassa korsussa asuvan yhteiskunnan hylkiön harhaista ajattelua kaikki… mutta sellaisen lausunnon pohjaksi kai olisi hyvä olla jotain muutakin kuin erimielisyyteen perustuvat toiveekkaat olettamukset vastakeskustelijan idiotismista?

Aukotonta todistelua ainoan oikean asian puolesta :laughing: :laughing: :laughing:

En tunne, eikä kiinnosta tunteakaan. Enkä nyt tästä asiasta jaksa sen enempää alkaa vääntämään. Toivottavasti löydät rauhan itsellesi.

Kippis sille, Metsänreunan mies. :wink:

Tosiaan: mistä sinä kirjoittaisit jos ei AA:ta olisi? Mihin aiheeseen näin tarmokkaasti pureutuisit?

Harvoin näkee näin yhdelle aiheelle eli tälle kirjainyhdistelmälle omistautunutta kirjoittajaa kuin sinä. Se on aikamoinen saavutus, kun ottaa huomioon ettet koko kirjainyhdistelmään kuulu etkä aio kuuluakaan.

Jos noin olet ajatellut, niin sitten se varmasti on sinun kohdallasi niin. Riittää kun jaksaa leimata eri mieltä olevan mitään tietämättömäksi ja ymmärtämättömäksi.

Ehkäpä tuotakin sitten voisi täällä miettiä.
Olisiko siis, Ketostix, mielestäsi niin, että ellei koko AA-ta olisi olemassakaan, niin minä en kirjoittaisi, (osaisinko edes kirjoittaa?) enkä keskustelisi elämäntapojen muutoksista, elämänhallinnasta, voimaantumisesta, yhdistysten ja järjestöjen toiminnasta, ihmisestä ja yhteisöistä osana yhteiskuntaa ja vaikuttajana jne—

ovatko nuo kaikki asiat mielestäsi olemassa vain suhteessa AA.han?

Olen muuten täälläkin itse aloittanut keskusteluja joilla ei pitänyt olla mitään tekemistä AA:n , uskonaskelten, koeampien voimien, omista voimista luopumisten tai nöyrtymisharjoitusten kanssa, ihan tämän maailman jutuista… ja olen myös lähtenyt mukaan keskusteluihin vastaavista aiheista.

Ja kas kummaa, eipä kauan kulu kun joku ehtii oikaisemaan keskustelun taas noiden juttujen piiriin kuuluvaksi.

Ja siinä sitten ei ole oikein muuta vaihtoiehtoa kuin leikkiä tällä hiekkalaatikolla, näillä täällä on mentävä.

Sinulle näyttäisivät olevan. Vaikuttaa enenevissä määrin siltä, että myös sinun raittiutesi on olemassa vain suhteessa AA:han; eli niihin mielestäsi vääriin keinoihin syyllistyviin.

Aha.

Mahtaisiko tuossa olla taas joku yleispätevämpi korkea totuus taustalla?

Onko jopa mahdollista että raitistumiset yleensäkin, saattaisivat olla olemassa vain suhteessa AA:han, kaikissakin tapauksissa, olivatpa raitistuneet sitten missään yhteydessä AA:n teorioihin tai eivät?

Tulkintasi mukaan siis en olisi mitenkään voinut raitistua ellei AA:ta olisi ainakin ollut olemassa, jossain, joko minun asiasta tietäen tai tietämättäni?

Nämä keskustelut joissa minun toimintojeni taustoja täällä tutkitaan, saavat toisinaan aika pitkälle filosofoituja piirteitä. Ja jonkunlaista selvänäkijyyttäkin on havaittavissa, toisinaan kun minun asioistani tiedetään sellaisiakin juttuja joita ei itse eikä lähiympäristökään ole ikinä havainnut.

Mutta mikäs tässäkään, kai tältäkin pohjalta voi keskustella.

^ Minä puhun ihan vain viestiesi sisällöstä.

Viestiesi sisältö käsittelee suurimmaksi osaksi tavalla tai toisella AA;ta tai sen huonoutta ja kauheutta, tai sitten mielikuvituksellisia henkimaailmoja ja henkiparannuksia joista ei edes kirjoita kukaan muu.

Siitä voi vetää johtopäätöksen, että näillä asioilla on suuri merkitys sinulle, ja ne ovat ajatuksissasi jatkuvasti.

Minulle mitään korkeimpia totuuksia ei ole, eikä myöskään korkeimpia voimia. Tai jos on, eivät ne tälle foorumille kuulu.

Olen nähnyt sen luokan AA-uskoa, että kun tuodaan letkuissa oleva puliukko sairaalan pedillä sinne palaveriin, se lähtee sieltä omin jaloin kotiinsa… Hajoneet maksat ja haimat korjautuvat samantien kun astuu sisään AA-palaveriin… KYLLÄ, totta se on…melkein niin ne uskovat…

Pitäsköhän sunkin Kalevi löytää joku kiva nainen vaikkapa, niin saisit jotain muuta ajateltavaa välillä. :slight_smile: