Voiko raitis olla Alkon myyjä?

Mitä mieltä te muut olette asiasta?

Jos puhutaan raitistuneesta/toipuneesta alkoholistista, niin en usko.
Alkon myyjän koulutukseenhan kuuluu eri tuotteisiin tutustuminen (juomiahan tietysti syljeskellään sylkykuppeihin, mutta kulkeutuu sitä alkoholia silti elimistöön). Myyjän tulee myös aika ajoin päivittää tietonsa uusimmista tuotteista maistelemalla niitä.

Loistava, filosofinen kysymys! :smiley:

Tosiaan, tuosta Kanteleen mainitsemasta maistelu-velvoitteesta johtuen, raitistunut alkoholisti ei luultavasti pystyisi olemaan Alkon myyjä.
Mutta jos tuota maistelupakkoa ei olisi, vaan työ olisi vain juomien myymistä ja niistä informoimista asiakkaille, niiin miksikäs ei voisi.
Voi olla vaikka baarimikko, riippuen tietysti omasta psyykkisestä tilasta että miten se kestää olla alkoholijuomien tai juovien ihmisten lähellä.

Yhden parhaimman hoitomallin päihderiippuvuuden hoitoon, eli minnesota-hoitomallinhan toi Suomeen aikoinaan Alkon tutkija, Pöysän Topi. :bulb:

Yleisesti ottaen voi toki samalla tavalla kuin tupakoimaton voi olla myyjä kaupassa, jossa myydään tupakkaa. Jos kokee viinan myynnin epäeettisenä, niin sitten ei, mutta eihän raittius välttämättä sitä tarkoita.

Alkolla on tosiaan erikoinen kaksoisrooli viinan myyjänä ja markkinoijana ja toisaalta kulutuksen hillitsijänä. Myös viinan aiheuttaman mielihyvän vievä Revia-lääke on kehitetty Alkon labrassa.

Olen itse työssä jakanut väkijuomia ja ottamaan niistä maksun, siis tavallaan myymään. En pitänyt sitä mitenkään ongelmallisena, paketti kuin paketti, sisälsi se sitten viinaksia, työvaatteita, suklaata tai muuta. Jos niitä konjamiinejä sun muita olisi joutunut maistelemaan, niin olisi ollut eri asia.
Aikoinaan raittiusyhdistykseen ei tietääkseni voinut liittyä, jos oli Oy Alko Ab:n palveluksessa. Esimerkiksi Alkon täysraitis autonkuljettaja ei siis kelvannut raivoraittiiden seuraan. Ei taida nykyään olla niin.
Tuosta raivoraittiudesta: uskoisin että raivoaminen useammin johtuu ryyppäämisestä.
Naapurin poika kävi eka kertaa viinakaupassa, kun pääsi miesten kirjoihin. Menin mukaan katselemaan, minkälaisia valikoimia niillä nykyään on. Poika kysyi, että mitäs voit suositella, kun olet alan miehiä. Mihin minä, että jos minun asiantuntemusta kysyt, niin mennään tuonne huoltoaseman puolelle. (Hieman tosin liioittelin, en onneksi aivan niin pohjalla käynyt.)

Minun mielestä alkon myyjä voi varsin hyvin olla raitis ja olisi jopa jollain tavalla suotavaa jos ainakin yksi raitis henkilö löytyisi jokaisen alkon henkilökunnasta, koska alko markkinoi ja “tavallaan” myös valistaa kuluttajia alkoholista. Jälkimmäisessä olisi vielä parantamisen varaa. Raitis voisi ottaa vastuualueekseen “valistamisen”. Suomalaisen kuluttajaa tuntien asiaan varmasti suhdaututtaisiin “holhouksena”…joten tämän toteuttaminen on vaikeaa. Olisi mukava nähdä alkossa kylttejä: “Tuntuuko sinusta että juot liikaa?” “Haluatko vähentää juomistasi?” “Ota yhteyttä tähän num, osoitteeseen, jne …” Sen sijaan että vain hehkutetaan viinejä eri ruokien yhteyteen. Toki voi olla sitäkin, mutta kohtuullisuutta täytyisi muistuttaa enempi.

Itseasiassa myyjän ei ole mikään pakko laittaa niitä juomia suuhun ja purskutella. Viininharrastelijoita yhtään sen kummallisemmin dissaamatta niin kyllä aika idiootilta touhulta tuntuu tuommoinen. Ihan kun ei olisi parempaa tekemistä. :smiley:

Kyseenalaistan myyjän suussa purskuttamisen tuoman lisäarvon asiakkaalle. Se riittää, että tietää tuotteiden peruselementit. Jokainen sitten tulkitsee viininsä omalla tavalla ja omien makunystyröiden mukaisesti.

Mitäh?! Pitääkö Alkon myyjän olla myös joku viininmaistelumaisteri? Enpä tuotakaan tiennyt. Ja jos siellä on aina työvuorossa yksi sellainen, jolta voi näitä asioita tiedustella, niin eihän sen kassan takana istuvan niistä tarvitse mitään tietää. Kai se riittää, että se ottaa ihmisiltä rahat pois ja tietysti tarvittaessa tarkistaa henkilöllisyystodistuksen. Kai Alkossakin on näitä sesonkiapulaisia, joilla ei ole varsinaista koulutusta, kunhan nyt kassakonetta osaavat käyttää ja edes vähän olla kohteliaita…? Ja onhan Alkossa niitä paperiläpyskäoppaita, joista voi tutkia, mikä maistuu millekin ja minkä ruokalajin kanssa sopii jne. Mitä eroa sillä on lukeeko sen jostain lapusta tai nettisivulta vai kertooko sen joku live-ihminen. Makuasioitahan nuokin lopulta ovat, vaikka kyseessä olisi kuinka kallis vuosikertaviini tmv. Jonkun mielestä se voi jumalten nektaria ja jonkun toisen mielestä taas niin hirvittävää kuraa, ettei suostu juomaan enää ikinä, kun on kerran erehtynyt maistamaan.

Voihan kaupan kassallakin olla töissä kasvissyöjä, eikä sillä ole mitään velvoitetta selvittää asiakkaalle, maistuuko juuri tämä pihviliha hyvältä, vaikka asiakas sitä kuinka tivaisi.

Juu niin, mutta ymmärsin kyllä tuon, että jos on siitä alkoholikurimuksestaan vasta hankkiutumassa eroon ja retkahtelun mahdollisuus on suuri(joillain tämä suuri retkahtamisen mahdollisuus säilyykin koko loppuelämän), niin sitten on parempi pysytellä poissa paikoista, joissa pullot kilisevät 8 tuntia päivässä.

Tarkoititko nyt ns. syntymäraitista vai raitistunutta? Mä henk.koht. en pidä yhtään minään sellaista päihdevalistajaa, jolla ei ole omakohtaista kokemusta päihdeongelmaisena elämisestä. Se on sellaista sormi pystyssä saarnaamista asiasta, josta ei tiedä hevon vittuakaan ja sellaiset valistukset tehoavat vain niihin, jotka alun alkaenkin ovat päättäneet pysyä erossa päihteistä, eivätkä näin ollen pahemmin mitään valistuksia tarvitsisikaan.

vapaatila.net/alko/olisiko_sinusta/
Tuolla on tietoa koulutuksen sisällöstä ja muutama haastattelu. Ainakin minä saan kyllä sellaisen kuvan, että juomien maistelu olisi “semi-pakollista”.
Työ alkossa—> alko kouluttaa
Tälläistä se on–> haastattelut

Ehkäpä tähän osaa vastata joku joka on tuon alkon koulutuksen läpikäynyt…

Minusta päihdevalistaja jolla ei ole omakohtaista kokemusta päihdeongelmaisena elämisestä on aivan yhtä “pihalla asioista” kuin syntymäsokea jolle yrittäisi kertoa mitä värit tai valo on.

Vaikea kuvitella, että maistelu toisi jotain sellaista lisäarvoa asiakaspalveluun, mitä yksinkertaisesti viinien ominaisuuksien opettelu ei toisi. Kai myyjä voi kertoa jostain viinistä, sopiiko se kalan kanssa jne. vaikka ei olisi koskaan itse kyseistä vinkkua kalan kanssa käyttänyt. En tosin ole alan ekspertti, joten varmana ei voi sanoa.

Niin, riippuu vähän mitä valistajalla tarkoitetaan. Yleisesti ottaen tietoa voi jakaa asioista, joista ei ole omakohtaista kokemusta - näinhän esim. lääkärit tekevät. Kokemusasiantuntijankin kokemus on vain yhden ihmisen kokemus eikä yleistettävissä jokaiseen päihdeongelmaiseen. Jos on dokannut lasolia ja asunut roskiksissa, niin ei sen kokemuksen pohjalta voi välttämättä auttaa henkilöä, jonka päihdeongelma ilmenee hieman vähemmän äärimmäisessä muodossa.

Lääkärit toki myös valistavat, vaikka toimenkuvaan kuuluu erittäin olennaisena osana paljon muuta, sellaisia asioita, joita se käytännön kokemusta omaava tavis ei hallitse, mutta jos joku nuori, elämänsä kunnossa oleva lääkäri tulee mulle kertomaan esim. että tupakointi on vaarallista, niin eipä se mua liikuta tippaakaan, toisin kuin nähdä kuolinvuoteellaan henkitoreissaan makaava keuhkosyöpäpotilas. Muutenkin, jonkin verran lääkäreiden kanssa asioineena, voin kertoa, että se mun maallikkona esiintuoma näkemys jostain itseäni koskevasta asiasta on auttanut viemään hoitoani parempaan suuntaan, kuin että olisin vain sinisilmäisesti uskonut kaiken, mitä lääkäri ensimmäiseksi keksi ehdottaa.

Eipä se monia ihmisiä autakaan nähdä se Lasol-spurgu tai ojanpohjanarkki, koska useimmat uskottelevat itselleen, ettei heille noin pahasti voi käydä, vaikka tiedostaisivatkin jo, että heillä ainakin jonkin asteinen päihdeongelma on. Parempana pelotteena se silti mielestäni toimii, kuin illat punaviiniä tissutteleva hienostorouva kartanossaan. Sehän olisi oikein unelmaelämää, siis ainakin päällisin puolin, vaikka alkoholismi vähän vaivaisikin.

^ Yleensä lääkärinkin työ perustuu aika suurelta osin vuorovaikutukseen potilaan kanssa, ja lääkärikään ei ole ajatuksenlukija joka vain latelee faktoja pöytään potilaan tilanteesta ilman että potilaan tarvitsee suutaan avata.

Mutta mihin asiaan lääkäri voi päihderiippuvaiselle antaa sellaisia tietoja, joita päihderiippuvainen ei vielä tiedä?

Mä en kyllä muista saaneeni lääkäriltä mitään uutta tietoa mistään, mutta lääkereseptejä kyllä. Enkä nyt sano etteikö ois ollut ihan oikeaan tarpeeseenkin, eli arvostan kyllä lääkäreitä ihan. :slight_smile:
Mutta päihderiippuvuuden suhteen muut kuin päihdelääkärit tai omaa kokemusta omaavat saattavat olla aika pihalla.