Voiko antabusta ottaa, jos on juonut edellisenä päivänä?

Tuleeko oireita, jos ottaa antabusta, kun on juonut edellisenä päivänä?

Riippuu varmaan juomamääristä ja yksilöstä. Lääkärin mukaan ei, pakkauksessa taas muistaakseni sanottiin että väh. 12h viimeisen alkoholiannoksen jälkeen. Mä olen ottanut ongelmitta lukuunottamatta antabuksen sivuvaikutuksia. Kannattanee tarkistaa ettei ainakaan ole yhtään promilleja veressä - ja ne maksa-arvot ois varmasti oleellista käydä tarkistuttamassa jos ko. lääkettä aikoo säännöllisesti syödä.

Antabuksen kanssa kannattaa ehdottomasti noudattaa äärimmäistä varovaisuutta. Herkillä yksilöillä jo hyvin pieni määrä alkoholia voi laukaista hengenvaarallisen reaktion. On omakohtaista kokemusta, eli aikoinani kuurilla ollessani join 2-3 bisseä, kun ajattelin, ettei niin pieni määrä voi vaarallista olla. No, se olikin sitten niin vaarallista, että päädyin kiireisellä lanssikyydillä sairaalaan ja hengenlähtö oli oikeasti hiuskarvan varassa, kun henki ei kulkenut enää ollenkaan :open_mouth: . Tietty, jos promillet ovat aivan varmasti tyystin nollissa, tuollaista reaktiota tuskin seuraa, mutta itse en ottaisi kyllä ainakaan pariin päivään viimeisestä ryypystä. No, mä en ottaisi moista myrkkyä lainkaan; hankaloittaa dokaamista liiaksi, hehheh :mrgreen: . Sitten toinen juttu, josta tuossa jo taidettiinkin mainita: Maksa-arvojensa tilasta olisi hyvä olla kartalla Antabusta ottaessaan, koska se on tosi kova maksamyrkky, kuten alkoholikin, ja jos on takana rajumpaakin tinaamista tahi muuten vain jotakin häikkää maksan kanssa, niin Antabus saattaa nostaa maksa-arvoja/pahentaa maksan kuntoa joillain jopa enemmän, kuin alkoholi. Noiden kombotus ainakin on erittäin huono homma maksan kannalta, vaikkei mitään varsinaista ja pahaa Antabus-reaktiota saisikaan.

Voi ottaa huomioon, että antabuksen imeytyminen ottaa myös oman aikansa. Vedin viime talvena yhtenä pvänä klo 17-19.30 kunnon lärvit ja perään 10-15 tabua antabusta. Reaktio alkoi vasta klo 23 tienoilla tai jälkeen ja oksentelin koko ajan n. klo 6.30 asti aamulla. Ihan kiitettävä reaktio, en välttis suosittele. Olin itse pettynyt siihen, ettei mitään vakavempaa sattunut, tosin maksa voi olla paskana, että sikäli. (Saattaisin kokeilla itse vieläkin vähän tuhdimmalla annoksella, jos en olisi päättänyt, että viinan voimalla en itseäni lopeta, muuten kyllä)

Toki yksilöllisiä eroja on reaktioissa ja niiden vaarallisuudessa puoleen jos toiseenkin. Kerran aloitin kuurin aamulla ja illalla vetäisin muutaman nelosbissen eikä sanottavaa vaikutusta huomannut.