Voi kun pääsisin irti

Hei kaikille. Olen täällä, koska haluan lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. Olen 40v nainen, lapsia ei ole. Alkoholi vie minua enkä minä sitä, näin on ollut jo vuosia ja tilanne pahenee koko ajan. Olen humalassa ylisosiaalinen, estoja ei ole eikä puheillani mitään rajaa. Soittelen, laittelen viestejä ihmisille, joille en koskaan sitä selvänä tekisi. Naapureiden nähden nolaan itseäni jatkuvasti toikkaroimalla ja höpöttelemällä typeriä. Häpeän tunne on valtava.

Työt hoidan vielä jotenkin, krapulan vuoksi on tullut jo sairauslomia ja krapulassa töihin mennytkin. Ongelma on siis todella paha. Eilen join ja nolasin taas itseni todella pahasti. Baareissa en käy, juon kotona. Tätä rajua, viikoittaista juomista on kestänyt jo yli 10 vuotta. Selviän muutaman päivän, kunnes tulee hyvä olo ja taas lähtee lapasesta. Mutta nyt kirjoitin tänne, jos tästä olisi apua. Häpeä on matkassa koko ajan, ruokakaupassakaan ei tahdo kehdata käydä, kun sielläkin taatusti alkoholistina pitävät kun sieltä juomaa tuon tuosta haen. Juon tylsyyteen, iloon, suruun, kaikkeen. Töiden takia rentoutuminen on varmaan suurin syy ja tästä puuhasta on kyllä rentoutuminen kaukana. No, päivä kerrallaan. Nyt on 1pv takana.

Otin juuri paniikkikohtaukseen saamani opamoxin, koska morkkis on niin paha, että en pärjää tämän ahdistuksen ja häpeän kanssa. Alkon kanssa en lääkkeitä ole koskaan ottanut, enkä ota. Paniikkikohtauksia ei juuri selvin päin tai ilman krapulaa tule. Väsymyksen ja fyysisen pahan olon lisäksi henkinen puoli on aivan rikki. Ihmisarvo on kadotettu, enkä näe enää valoa tulevaisuudessa, jos en pääse alkoholista irti. Tästä se lähtee, taas kerran.

Kiitos teille tarinoistanne. Aion lukea niitä nyt paljon ja kuulen mielelläni ajatuksianne. Vertaistukea en ole ennen saanut tai edes hakenut, tämä ryhmä voisi olla minulle toimiva ja kirjoittaminen auttaa onnistumisessa. No, katsotaan!

9 tykkäystä

Olet varmaan useasti ajatellut lopettaa juomisen. Tämä kerta on erilainen, koska olet alkanut toimia ongelman ratkaisemiseksi kirjoittamalla tänne.

Olen ollut melkein 7 kk juomatta. Alussa keksin oheistoimintaa, neulominen ,lukeminen, palapelit ja hemmottelu. Ostelin pientä kivaa kotiin.Näin sain alkuaikoina ajatuksia pois alkosta.

Toivottavasti sinäkin keksit jotain muuta alkoholin vallatessa ajatukset. Tämä plinkki on myös hyvä tuki.

6 tykkäystä

Tervetuloa @Lipasto !

Oikein hyvä kun kirjoitit. Tekstistäsi saa sen kuvan, että alkoholiriippuvuus on kehittynyt jo aika pitkälle. Tuo iloon, suruun, tylsyyteen ja työstressiin - siis ihan kaikkeen - juominen kuulostaa tosi tutulta. Sen voi oikeasti kääntää niin, että juo koska ei voi olla juomatta.

Minun neuvoni on, että pyydä apua. Työterveys tai julkiset päihdepalvelut ovat sitä varten. Tiedän kuinka valtava kynnys se on ylittää, mutta tiedän myös, mikä helpotus tulee, kun ensimmäistä kertaa tunnustaa tilanteensa rehellisesti ja valehtelematta.

Oma ketjuni alkoi lokakuussa 2024:

8 tykkäystä

Tervetuloa porukkaan @Lipasto Täällä porukassa on hyvä jakaa tuntemuksiaan ja ajatuksiaan. Jokaisella meistä on oma tarina ja omanlainen matka.

Minä taisin löytää tämän Plinkin n. puoli vuotta sitten. Sain tt-huollon kautta lähetteen verikokeisiin ja tulosten jälkeen täytyi avata silmät totuudelle ja lähteä hakemaan apua.

Kirjoittelen harvakseltaan tänne palstalle, luen kirjoituksia päivittäin, käyn pari kertaa kuukaudessa päihdehoitajan juttusilla. Halu lopulliseen raitistumiseen on kova, mutta matka on alussa.

Minä en juo iloon, vaan masennukseen, v*tutukseen, ahdistukseen. Enkä koskaan kotona yksin. Yksinäisyys saa minun lähtemään baariin. Baareissa käyntejä olen nyt harventanut ja mennyt kahvi/limukkalinjalla.

6 tykkäystä

Kiitos teille vastauksista! Olipa ihana, kun näitte aikaa ja vaivaa minun vuokseni. Ihana kuulla teidän tarinoita, vinkkejä ja kokemuksia. Olen hurjan onnellinen teidän puolestanne, kun olette jo noin pitkälle päässeet. Opettelen tässä käyttämään tätä sivustoa ja keskustelua, en osaa vielä tägätä tai muuta, mutta kaikki aikanaan :grinning_face_with_smiling_eyes:

Nyt lähden kirjastoon lainaamaan asiaan liittyvää kirjallisuutta. Tein sen jo viime syksynä, mutta en koskaan kirjoja lukenut. En kai ollut kuitenkaan valmis. Nyt luen teidän tarinoita, kirjoja ja päivittelen kuulumisiani, koska uskon, että kirjoittaminen ja asioiden ääneen sanominen auttaa. Minulla on myös hyvä työterveyshuolto, jonne käännyn, jos en pärjää.

8 tykkäystä

Hei @Lipasto , lämpimästi tervetuloa.

Tämä on tuttua meille monille täällä. Ja juuri tämä on se asia, joka alkaa muuttua juomattomuuden myötä.

Ihmisarvosi on tallessa, ei hätää. Et vain juuri nyt näe sitä. Ja tulevaisuudessa on valoa nyt, kun olet tunnustamassa omaa ongelmaasi ja uskaltanut jo kirjautua tänne.

Monet meistä täällä todistavat samaa: täällä kirjoittaminen on auttanut lopettamaan vaikka aiemmat yritykset olisivat epäonnistuneet.

Juomista on hankala lopettaa yksin. Hienoa että olet nyt täällä. Tsemppiä näihin ensimmäisiin päiviin! Itse nyt vajaan vuoden kokonaan selvin päin elelleenä voin vakuuttaa, että jos vaan jaksat sinnitellä alun hankalampien aikojen yli, siitä palkitaan kyllä.

6 tykkäystä

Hei Lipasto

Olen täällä, koska haluan lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. Alkoholi vie minua enkä minä sitä. Niin sama tilanne minullakin. Alkoholi on ollut koko elämän kuvioissa mukana. Isäni oli alkoholisti ja nyt olen tajunnut ajautuvani samaan tilanteeseen. Olen alkoholisti. En juo jatkuvasti, mutta käyttökerrat on entistä useammin ja määrä on lisääntynyt. En osaa ottaa yhtä olutta, lasia viiniä vaan yhden otettuani sitä on saatava lisääAamullakin satunnaisesti olen oloani korjannut loiventavalla. Nyt on katsottava totuutta silmiin ja ainut vaihtoehto on lopettaa kokonaan. En

5 tykkäystä

…jatkuu

Väsymyksen ja fyysisen pahan olon lisäksi henkinen puoli on aivan rikki. Fyysinen krapula aamulla ja henkinen helvetti joka jatkuu monta päivää on hirveää, itse inho ja häpeä musertavat elämän. Tässä on monta syytä lopettaa ja tähän tietenkin tarvitsen tukea. Tämä taistelu on voitettavissa ja yhdessä onnistutaan.

6 tykkäystä

Kiitos @Räpistelijä lohduttavista sanoistasi! Ja @Mummeli-60 kuulostaa, että painit hyvin samanlaisten ajatusten kanssa kuin minä. Lähdetäänkö yhdessä tälle matkalle kohti parempaa elämää ilman häpeää?

Nyt on päivä 3, jee. Alkoholia ei ole tehnyt mieli tippaakaan, päinvastoin edelleen häpeä ja ahdistus pitävät otteessaan, jolloin juomattomuus on helppoa. Odotan vaikeuksia loppuviikosta, kun olo alkaa olla parempi ja aika kultaa pahimmat muistot. Sitten sen todellinen taistelu alkaa, mutta alkoholismini ei tiedäkään sitä, että tällä kertaa olen varautunut ja tosissani!

Eilinen Suomen jääkiekkopeli tuli katsottua selvin päin. Ennen siinäkin olisi ollut hyvä syy juoda itsensä kaatokänniin. Eli olisiko siinä ensimmäinen pieni työvoitto tällä polulla sitten. Pienin askelin eteenpäin! Lainaan @Teme70 jonka kirjoituksia olen nyt paljon lukenut, tänään minun ei tarvitse juoda ja se riittää. :blush:

6 tykkäystä

Tuttu kaava. Ellen juonut riennoissa, jossa join enemmän kuin muut, niin join sitten yksin. Rauhallinen sauna- tai luontohetki yksin hiljaisuuden keskellä tarkoitti sitä, että tölkki aukesi jo saunaa lämmittäessä. Valokuva kiukaan tulesta, veneestä, auringonlaskusta → kuva someen jollain einoleinomaisella tekstillä. Puhelu jollekin, kehuskelua kuinka mahtavaa on. Takaisin someen, vähän turhan uskaliasta kommenttia sinne ja tänne. Tästä toiminnasta kaikki versiot uudestaan ja uudestaan. Totuus: ryyppäsin yksin.

Jos en ollut luonnossa, niin korkkasin samalla kaavalla kotona. Saunaa, musaa, somea, puheluita. Nämä päättyivät usein baariin, jossa rahaa oli ja valitsin viskit ylähyllyltä, tuplana. Sama kaava riennoissa ja reissuissa. Lentokenttä, kone, hotelli, nähtävyydet, taksit. Aivan sama oliko teeseremonia kaukoidässä tai pilvenpiirtäjä lännessä. Vähintään pienessä sievässä käyty kaikki. Ja koska olin harjoitellut ja “fiksu”, niin näissäkin käytös ja some pysyi juuri siinä rajoilla, että se oli uskaliasta ja kekseliästä, eikä mitään kännisen solkotusta. Saatu huomio oli positiivista ja se vaan ruokki kierrettä.

Ja sama kaava jatkui krapulana, jossa säryt pois käsikauppapillereillä, mutta pahempi henkinen krapula 3-4pv, joka kuitenkin päättyi sopivasti jotta ennen viikonloppua alkoi helpottaa ja taas napsua.

Ruokakauppahäpeä tuttu huomma myös. En nyt kirjoita auki kaikkia temppuja, mutta sanotaan, niin että osakemarkkinoilta tuttu hajauttaminen oli tuttua.

Krapula tuntuu niin pahalta, että kun sitä krapulan aikana oikein ajattelee, niin elimistöhän on hätää kärsimässä. Joillekin on vitsi, että siinä pelkää kuolemaa ja sitten pelkää ettei kuolekaan, mutta tuollaisia krapuloita tulee iän myötä. Krapulassa on oikein hyvä tehdä päätös ja moni tekeekin. Minulla viikonlopun kova juominen tuntui vielä keskiviikkona. Siinä se vaaranpaikka on torstai ennen perjantaita. Viimeistään silloin kannattaa olla päätös uudistettuna, naulattuna ja allekirjoitettuna tai se haalistuu ja hukkuu juomishimoon. Selväpäisen viikonlopun suunnittelu kannattaa aloittaa ennen kuin alkaa napsua.

Alkuun toimii todella suorat tekniset kikat, joita on palsta puolillaan. Yleistäisin, että kannattaa vaihtaa tilanteet, maisemat ja vaikka hetkeksi ihmisetkin, jotka ovat liittyneet juomisen aloitusrutiineihin. Ja sitten kaikki ilo irti siitä selvästä viikonloppuaamusta. Se on ihmeellistä!

8 tykkäystä

Kiitos @Apnea vastauksestasi. Löysin todella paljon yhtymäkohtia kirjoituksestasi, joihin voin samaistua. Someen olen tehnyt juuri samantyyppisiä päivityksiä, todellisuuden ollen kuitenkin paljon kuvia karumpaa.

Krapulat ovat toden totta pahentuneet vuosien mittaan ja niistä on vitsit kaukana. Kun juo perjantaina, kahvi alkaa maistua kahvilta ja alakulo väistyä keskiviikkona. Torstaina, tai viimeistään perjantaina voikin sitten taas juoda. Myös alkoholiin liikakäyttöön liittyvät sairaudet, mm. haimatulehdus, pelottavat nykyään ihan oikeasti. Tosin vasta krapulassa, ei niitä juodessa tule mietittyä.

Päivä 4 alkaa olla voiton puolella ja vielä on helppoa. Työskentelin tänään kotoa käsin, ihmisten pariin meno ahdistaa ja hävettää. Ikään kuin kaikki tietäisivät, että tuli taas juotua. Hurjaa, miten matalaksi voikin mieli mennä.

Olen lukenut paljon ketjuja ja jotenkin innostunut siitä, miten paljon hyvää olette selvänä olemisesta löytäneet. Varsinkin aamut tuntuvat olevan monille niitä kohokohtia. Niitä odotan.

5 tykkäystä

Kirjoituksesi oli kuin omasta kynästä. Ryyppäilen myös kotona, lähinnä vkonloppuisin , nyt uutuutena kerran kaksi myös arkena muutama viinilasi ja aamulla töihin. Nolailen itseäni säännöllisesti myös puhelimella ja naapureiden silmissä. Olen lopenkyllästynyt touhuuni ja inhoan itseäni. Mutta jostain käsittämättömästä syystä en vielä kykene lopettamaan, toivon että saan pian kipinän ennenkuin on liian myöhäistä. Onnittelut kaikille jotka ovat pystyneet päätöksen lopettamisesta tekemään, pitäkää kynsin hampain päätöksestä kiinni, ikinä ei tiedä koska seuraavaksi pystyy sen uudelleen tekemään.

3 tykkäystä

Ymmärrän @Nakkimaasto sinua todella hyvin. Jos lopettaminen olisi helppoa, olisimme varmasti kumpikin tehneet sen jo vuosia sitten. Olen jo pitkään sanonut joka kerta juotuani, että nyt riittää tietäen samaan aikaan, ettei se ole totta. En ole ollut valmis. Tällä kertaa koen, että itsensä nöyryyttämistä on nyt tullut tehtyä tarpeeksi. Suorastaan pelkään, mitä seuraavalla kerralla tapahtuisi. Ihailen valtavasti ihmisiä, jotka eivät käytä alkoholia ja aloin tosissani miettiä, miksen myös minä voisi olla sellainen? Tänään kävi ajatus juomisesta ja minulle ehdotettiinkin pientä juhlimista. Ilmoitin välittömästi, että ei käy, minä en nyt juo. En halua palata siihen enää. Koen, että jotain on nyt päässäni naksahtanut kohdilleen ja tunne lopettamisesta on eri kuin vaikka kaksi viikkoa sitten. Ehkä nyt saavutin sen oman henkilökohtaisen pohjakosketukseni. Toivon todella, että myös sinä löydät keinot irtautua, kun sitä selkeästi haluat. Alussa minäkin vasta olen ja kovat taistelut ovat vielä edessä.

5 tykkäystä

Huomenta Lipasto, lähdetään yhdessä, uteliaana katsomaan mitä tulevaisuus tuo ilman alkoholia ja häpeän tunnetta. Käännetää takamus menneeseen ja nenä kohti huomista, päivä kerrallaan ME SELVITÄÄN YHDESSÄ !!!

5 tykkäystä

Kiitos Lipasto ja Apnea kirjoituksistanne. Se on sanasta sanaan kuin omia tekstejäni, samat kokemukset ja helvetti minullakin. Tässä vanhetessa fyysinen krapula on hirveä, mutta vielä pahempaa on se henkinen helvetti mitä kestää monta päivää. Ehkä tästä on se hyöty, että on todella pakko alkaa miettimään tätä juomista. Fysiikka ja psyyke ei tätä enää kestä. Tänään ollaan raittiita, yhdessä eteenpäin.

4 tykkäystä

Tervetuloa kimppaan Nakkimaasto, meitä on täällä ainakin neljä joilla on samanlaiset kokemukset ja häpeät. Tuetaan ja kannustetaan toisiamme, yhteistyöllä tämä hoituu.

3 tykkäystä

Mäkin ihailin ja nyt olen sellainen. Heinäkuussa tulee kaksi vuotta täyteen.

Ihminen pystyy muuttumaan, jos aidosti haluaa.

Alkoholismi istuu kuitenkin sitkeässä, kuin hyttyset tuulilasissa. Niistäkin jää haalea jälki, vaikka kuinka jynssää. Menoa ne ei kuitenkaan enää haittaa.

Rauhallisuus, hyvät yöunet ja ahdistuksen katoaminen ovat ne mainitsemisen arvoiset asiat, jotka raittius toi mukanaan.

Addiktion voittanut ihminen on oman elämänsä toimitusjohtaja, joka kykenee mihin haluaa…

Kannattaa uskoa itseensä ja alkaa suhtautua alkoholiin, kuin hermomyrkkyyn, jota se todistetusti onkin.

8 tykkäystä

Huomenta, viikonloppu edessä. Nämä viikonloput on minulle koettelemus ja monet kerrat kaikki on hävitty viinapirulle. Olen miettinyt eri keinoja miten toimia että viikonloppukin olisi raitis. Ensimmäiseksi saneerasin kaikki alkoholijuomat pois kotoa. Nyt mennään hetki kerrallaan, vielä on tuoreessa muistissa viikon takainen hirveä krapula ja morkkis. Miten te toiset selviätte vaikeista tilanteista?

4 tykkäystä

Hyvä kun mietit etukäteen. Noita haastavia tilanteita tulee ihan kaikille ja hyvällä valmistautumisella pääsee jo pitkälle.

On tärkeää, ettei kotona ole alkoholia. Eli ensimmäinen rasti listaan :+1:. Sitä ei kannata ylipäätään pitää kotona, jos tavoittelee juomattomuutta.

Suunnittele viikonlopulle jotain kivaa tekemistä. Muutama kiintopiste, joilla on aikataulu. Suunnittele ja aikatauluta myös syöminen niin, ettei tule missään kohtaa kova nälkä. Hanki kotiin naposteltavaa. Mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Viikonloppuna sitten toteutat suunnitelmaa, hetki kerrallaan. Yritä saada endorfiineja vaikka liikunnasta. Syö tiuhaan, pidä nälkä ja jano loitolla. Jos tulee kovasti juomisajatuksia, vedä vaikka herkkuöverit.

Muista että juomishimokin on vain tunne ja että tunteet menevät ohi. Usein 15 minuutin sinnittely auttaa. Alussa sitä sinnittelyäkin tarvitaan.

Loppuun vielä yksi spesiaalikeino. Osta kotiin tuoretta chiliä ja jos oikein tulee juomishimo, niin rupeat pureskelemaan sitä.

Tsemppiä!

7 tykkäystä

Huomenta, murheellista kerrottavaa, petin teidät ja itseni. Perjantai-ilta, join neljä olutta, karkkia, sipsejä… Nyt aamulla HIRVEÄ olo, henkisesti täysin rikki, itseinho, häpeä,Miten kasata taas itsensä kun on palattu lähtötelineisiin. Miksi nämä viikonloput on minulla kompurointia…aamu-uinti ja lenkillä käyntikin jäävät tämän vuoksi, voi per… olenko TODELLA näin heikko:( Päivän tavoite on olla tänään ja ensiviikko ilman alkoholia. Toivon ja rukoilen voimia, että minulla on mukavaa kerrottavaa teille. Hyvää viikonloppua ja sinulle Teme70 iso kiitos ja halaus, tuo sinun chili neuvo saa niskavillat pystyyn, mutta sekin on parempi kuin alkoholi.*

1 tykkäys