Voi kun olis toimittu ennen kierrettä

Tehtyä ei tekemättömäksi saa.
Kahdenkymmenen vuoden viinahuuruista elämää ei jälkikäteen muuksi muuteta.
En niin itse ei niin toiset. Ei hoito ei lääke ei rukous ei paasto. Ei itseni ruoskiminen. Ei ei mikään ei.

Kun olin juonut kaksi kymmentä vuotta ja lopetin sain paljon neuvoja ja olisi tarjolla hoitoa ,siihen on rahaa, sanotaan
Mutta minä lopetin jo, ei minuun kannata rahaa enää laittaa. Ei edes raha muuta tehtyä tekemättömäksi. Eikä katumus eikä selittely eikä mikään.

Ennen kierrettä olisi tarvinnut jotain jonkun tehdä mutta se ei kuulunut kenellekään! Sitten se oli myöhäistä.

Jos tämän päivän nuorille joku tarjoaisi porkkanan raittiiseen elämään se hyvä olisi. Eikä odotettaisi kieli killullansa että hoidettavassa kunnossa .

Montakos lasta olet mahtanut kasvattaa?

Mitä sinun tapauksessasi olisi tarvinnut jonkun tehdä?

:slight_smile:

Käsittääkseni alkoholismin suurin syy ja aiheuttaja on nimenomaan menneisyys. Jos ei ole mitään näkyvissä edessäpäin, lienee selvää ettei silloin voi myöskään irrottautua menneistä. Sehän os ollut se pelastaja jo 20 vuotta…? Sama itellä, siks ainoastaan lueskelen täällä selviytyjien tarinoita ja etsin suuntaani, mut niitä on vain kovin vähän… tsemppiä!

Jalo72 kirjoitti

Kyllä täällä on selviytymistarinoita esimerkiksi asti. Selviytymistapoja vain on niin monta kuin on kirjoittajaakin.
Toisaalta, vielä tänä iltana kokoontuu Suomessa paljon yli sata AA-ryhmää. Ja sama joka päivä. Niistä jokaisessa on joku oman selviytymistarinansa päähenkilö avaamassa ovet, keittämässä kahvit ja toivottamassa osallistujat tervetulleiksi. Hän saattaa toisten kertojien ohella kertoa myös selviytymisensä tarinan ihan henkilökohtaisesti kasvoista kasvoihin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Eipä voi menneisyydelle mitään, se on harvinaisen selvä tosiasia.

Saattaa hyvinkin olla järkevin suhtautumistapa omaan menneisyyteen todeta että on siinä ollut, yhtä jos toistakin. Kutakin aikansa.

Ja tehdä selvä ero nykyisuuden ja menneisyyden välille.

Ei sitä menneisyyttä tarvitse mukanaan kantaa, riittänee kullekin päivälle oma murheensa (lainaus raamatusta).

Entisiä viinanjuomisia varsinkaan ei kannata muistella, ei hyvällä eikä pahalla.

Siinä olen kyllä samaa mieltä että ennaltaehkäisy on ainoa kustannustehokas vaikuttamiskeino alkoholiongelmiin, jälkikäteen korjaaminen on aina kalliimpaa. Aina.