Virkamiehille myös kiitosta

Olen useammankin kerran kritisoinut virkamiehiä, jotka elinikäisen varman työpaikkansa turvissa mielellään hoitavat asioita mutkikkaasti ja mahdollisimman vähän oma-aloitteisesti työtään asiakkaiden etujen suuntaan kehittäen. Vain se tehdään mikä ylhäältä määrätään, useinkin.

Mutta, on mahtunut minunkin elämääni poikkeuksia. Ovat ne hyvääkin tehneet.

Kuten olen täällä kertonut, alkoholinkäyttöni kehittyi katkeamattomaksi ja jokapäiväiseksi, vuosikymmenien mittaiseksi osaksi elämääni. Läheltä piti, ettei siinä olisi ollut mukana varsinaiset huumausaineetkin. Minulla kun silloin nuorena meni jotenkin repaleiseksi ja päivä kerrallaan-tyyliseksi elämiseni, ja monenlaiseen mukaan haksahdin.

Niinpä sitten myös yhden kesän ajaksi pössyttelemään, mukavassa ja villissä porukassa.

Ja silloin, siinä pikkukaupungissa, poliisi vielä oli sitä mieltä että he vähän vastustavat tuollaista touhua. Meidät haastettiin raastuvanoikeuteen kuulemaan mitä laki asiasta sanoo. Ei se kai tullut edes kovin kalliiksi yhteiskunnalle, kun meitä oli samassa istunnossa muutama kymmenen juippia ottamassa vastaan ojennusta asian suhteen. Niinpä minäkin sain sakkoja. Ei se summa kovin suuri ollut, mutta silloisessa tilanteessani ihan tarpeeksi tuntuva.

Sen parempaa ehkäisevää toimenpidettä tuskin olisi kohdallani voinut olla. Puheet kun eivät olisi auttaneet, ei sekään jos sitä olisi kovasti “ymmärretty” ja hyssytelty.

Siihen se sitten jäi, osaltaan siksi että tiesin seuraavan rangaistuksen olevan jo hiukan isomman ja osaltaan siksi että tuohon hiukan myös hajaantui se iltaisin kokoontunut pössyttelijäporukka jonka olennaisin yhteinen harrastus oli just se. Aikaa siitä oikeudenistunnosta on jo yli neljäkymmentä vuotta, joten ei se vaikutus ihan tilapäinen ollut.

Ennaltaehkäisy ja asiaan puuttuminen -ihan konkreettisesti tekemällä selväksi että se homma vaan ei hyväksyttävää ole- saattoi pelastaa minut paljon pahemmalta elämältä. Se kun jäi ainoaksi tuomioksi yleensäkin, eipä ole sen jälkeen tullut syytteitä mistään. Juopotteluistani ym huolimatta olen tässä kuusikymppisenä aika virkeässä kunnossa ja pönttö kutakuinkin toimintakuntoisena, joten ainakin yhden ihmisen ovat viranomaiset saaneet yhdessä asiassa toimimaan ihan järjellisesti.

Niimpä, ja viranomaistenkin toimintaa säätävät poliittiset elimet: kuntien ja valtion lautakunnat, valiokunnat, neuvottelukunnat ja sitten valtuustot ja hallitukset antavat päätöksille siunauksensa; usein debattien jälkeen.

Eikö olekin metkaa, että nuo käräjäoikeuksien lautamiehetkin ovat tavallaan poliittisessa luottamustoimessa. Heidän kokoonpanonsa laaditaan kunnallispolitiikassa.
Oikeudenkäyttö ei tietenkään ole muuten puolueihin sidoksissa, ja tietääkseni käräjäoikeuksienkin lautamiehet edustavat useita eri puolueita.

Joka tapauksessa sinulle kävi hyvin, kun otit tuon kertomasi tapauksen oppimiskokemuksena. Minäkin ajattelen, että mokata voi, kunhan mokista oppii opikseen.