Viinin viemänä

Heippa - löysinpäs tosi tervetulleet sivut! Juuri tätä nyt tarvitsen ja kipeästi!

Vielä kolme vuotta sitten en käyttänyt tippaakaan alkoholia. Tosin oli minulla toinen, yhtä väärä tapa hoitaa ahdistusta, kipuja ja sisimpäni haavoja, mutta ei siitä sen enempää. Kun pääsin irti tuosta toisesta riippuvuudesta, en kestänytkään kaikkia tunteita ja murheita ilman “puudutusta.” Niinpä aloin vähitellen juoda valkoviiniä - ja tänä päivänä se hallitsee elämääni täysin. Muuta alkoholia en käytä, mutta viiniä menee sitäkin enemmän - joka päivä. Nyt tämän kesän aikana minussa on herännyt halu todella lopettaa ja mielessäni on visio siitä millainen olen sitten kun ei enää tarvitse juoda. Lenkkeilisin, kävisin salilla, tekisin käsitöitä, siivoaisin…

Voiko kukaan kertoa, miten se tehdään? Miten voi pysyä lujana kun tekee mieli viiniä? Tiedän a-klinikat ja AA:t enkä nyt tarkoita että kertoisitte niistä, vaan siitä, että onko teillä itsehoitovinkkejä? Jotain vitamiineja tai luontaistuotteita, jotka ovat teitä auttaneet? Otan nöyränä vastaan kaikki ohjeet ja vinkit. Haluan saada elämäni takaisin. Vaikka minulla onkin jo ikää, niin uskon että minulla voisi olla vielä tulevaisuudessa jotain hyvääkin odotettavissa.

Hei,

Olen suurinpiirtein samassa jamassa kuin sinäkin, mutta nousee silti heti mieleen pari asiaa.

*B-vitamiini. Etenkin B12, mutta parasta on kait ostaa sellainen B-yhdistelmä purkki - mahdollisimman luonnollisesti imeytyvässä muodossa.
*Kaura. (vaikka leseitä maitoon sekoitettuna) Tietoa yrtistä muualta:
“Rauhoittaa, keskittymisvaikeuksiin ja hermostolliseen väsymykseen ja hermostoa rauhoittamaan ja vahvistamaan. Parantaa muistia ja mahahaavoja.
Yrtin erityisominaisuuksia
Vieroitukseen (lääkkeet, tupakka, alkoholi) Intiassa kaurakeitettä käytetään oopiumin vieroitusoireiden lievittämiseen.”
*Aromaterapiatippoja käytän itse ahdistukseen. Laventeli on aromaterapiatippojen äiti mutta vieroitusoireisiin nimenomaan Salvia Romana… sitä vaan on hiukan vaikea löytää Suomesta ja on aika kallis.
*Suosittelen lämpimästi Bach -kukkaterapiatippoja. Tiedän, että kuulostaa ihan täysin huuhaalta ja olin itsekkin vuuuuosia epäluuloinen kunnes viime kesänä koitin kun kohtasin suuren surun. Ihan mielettömän ihana juttu. Googlettamalla löytää varmasti enemmän tietoa. Itse ajattelin käydä hakemassa tähän tilanteeseeni sopivan sekoituksen lähipäivinä myös.

AA-n alkuperäsissä teksteissä (kuulemma) painotettiin oikeaa ruokavaliota yhtä paljon kuin vertaistukea. B-vitamiini on erityisen tärkeää alkoholisteille tai addikteille, sillä se on aivojen rakkennusaine (myös hyvät rasvahapot ovat) Ja päihteet kaikissa muodoissa aiheuttaa pitkän päälle neurologisia vaivoja… Hermosto siis kärsii ja B-vitamiini korkeina annoksina auttaa sen uudelleen rakentamisessa.

Tsemppiä. Ihmiset varmasti osaavat antaa lisää vinkkejä.

Täältä löytyy kullemma keskusteluaihe nimellä “Yksinkertaisia Niksejä”, joka minua kehotettiin lukemaan. Enpä ole vielä ehtinyt.

/D

FD kerkesikin jo edelle mutta…

Magnesium, biotiini, sinkki, vitamiinit (esim. monivitamiini-tableteista), terveelliset rasvat (mm. omegat 3 ja 6), riittävä proteiinin saanti, kohtuullinen hiilihydraattien saanti jotta verensokeri pysyy tasaisena (ei liian ylhäällä eikä alhaalla)… Siinähän sitä.

Sitten muutenkin sellaset freshit ja säännöllliset elämäntavat: liikuntaa, unta ja elämänlaatua ja terveyttä kohottavia asioita joita mainitsetkin.

Kuulostaapas helpolta kun sen näin kirjoittaa, eikö? :slight_smile:

Olen joskus lukenut kirjaa Raittiiksi seitsemässä viikossa, tekijä on Joan Mathews Larson. Ohjelma perustuu ravinteiden käyttöön.

Omakohtaisesti olen näiden huomannut auttavan alko-ongelman selätykseen ja käytän näitä keinoja säännöllisesti tai vain välillä:
-Kaikki liikunta joka on tarpeeksi pitkäaikaista (väh. 45min reipas kävely), saunominen, avantouinti, seksi.
-E-epa kalaöljykapselit n.3g/pv, 100microo d-vitamiinia ja 350mg magnesium/pv.
-Pyrin syömään hiilarini kasviksista, hedelmistä, pähkinöistä ja marjoista. Tulee lipsuttua tästä tosin aivan liian usein.
-Hamppua eri muodoissaan, myös psykoaktiivista.
-Meditaatio ja tietoiset selkounet (lucid dreams).

Kiitos hyvistä vinkeistä ja ehdotuksista! Aion ehdottomasti kokeilla noita.

Kyllä tänäänkin on taas ollut niin kamala olo henkisesti. Eilen yritin pitää viinittömän päivän, mutta niin vaan illalla löysin itseni Alkosta ostamasta tuota tuttua “tuurvakeinoani”, Cerro Blancoa. Aamulla tuska ja ahdistus oli aivan kamala. Miten estän itseäni lähtemästä viinin ostoon?

Ja kysyisin vielä, että jos on oikein kauan ja hirveän suuria määriä juonut 12%:sta viiniä, niin ei kai ole vaarallista lopettaa kuin seinään? Kun se on kyllä tarkoitukseni, vähentäminen ei tule kysymykseen.

Voi lopettaa seinään, kattoon tai lattiaan, mutta jos alkoholia on ollut elimistössä koko ajan päiväkausia saati viikkokausia, on komplikaatioiden riski tietysti olemassa.

Parasta voisi olla hakeutua varmuuden vuoksi katkolle. Mikäli sulla ei ole bentsoriippuvuutta tai lääkkeiden väärinkäyttöä, katkolla saatava lääkitys on yleensä helpompi ja turvallisempi tapa kuin yrittää itse jarruttaa ja stopata juomisputkea.

Vaikka toisaalta: lopettamisen ei pidäkään olla liian helppoa. Sen pitääkin tehdä vähän kipeää. Liian helpolla pääseminen madaltaa kynnystä aloittaa uudelleen kuivattelun jälkeen. :slight_smile:

Olen vähän surullinen kun en ole saanut kuin muutaman viestin - tarvitsisin tukea nyt niin kovin paljon. Jotkut saavat kymmenittäin tukiviestejä. Mikä minussa on vikana???

Tervetuloa vaan tänne pohtimaan selviytymisvaihtoehtoja.

Se tässä asiassa on hyvä puoli, että vaihtoehtoja todellakin löytyy.

Huono puoli on se, että sopivan löytyminen -siinä kesken kiljuvan kiireen, kun just on muutenkin aivoilla präsiä lopettamisen kanssa.

Apu löytyy pääsääntöisesti joko itsestä eli omasta toiminnasta asian korjaamiseksi tai ulkopuolelta, siinä ne päälinjat.
A-klinikat osaavat varmasti sitten kertoa täydellisemmin ulkoa saatavan avun mahdollisuuksista, ja tämän plinkin muilla kuin keskustelusivuilla on muuten ihan mahtavia tietopaketteja, kannattaa lukea!

Minun usein esittämäni aloituskeino on se, että ensimmäiseksi pitää vaan lopettaa…ainakin siksi aikaa että aivot saavat palautua ja rauhoittua. Sitten voi alkaa miettimään miten eteenpäin. Jokaisessa ihmisessä on voimavaroja, myös muutoksen, niin kauan kuin henki pihisee. Ja itseensä voi vaikuttaa. Miten, se riippuu paljon siitä millaiset ajatusmallit voit hyväksyä. Minulla toimi jonkinlainen itsesuggestio, tarpeeksi usein ja tiheään toistettu lause siitä että alkoholi on minulle merkityksen aine, muuttui aivoissa totuudeksi ehkä sen kymmenennen- tai sadannentuhannen vakuuttavan toiston ja parin viikon itseni kanssa tappelemisen jälkeen.

Etsit apua vitamiineista tai luontaistuotteista, eli tavallaan lääkkeinä otettavat aineet sitten “parantaisivat” myös asenteen alkoholiin?

Se alue on minulle niin outo, etten osaa nyt ottaa kantaa , toimiiko. Luonnonkasvien ja yrttien kanssa olen harrastanut pitkään mutta niiden käyttöä tuohon en ole ajatellut … voipa jotenkin toimiakin, ehkä siinäkin kuitenkin tarvitaan myös uskoa siihen että nythän nämä asenteet ja tavat muuttuvat, ja että siihen muuttamiseen löytyy päivä päivältä enemmän voimia - joko omia tai lainattuja, miten sitten itselle sopii.

Eipä taida olla ajatuksistani paljon apua, mutta hengessä mukana olen, kerro vaan edelleen miten mietteesi asiasta edistyvät.

Noiden luonnontuotteiden vaikutuksista olen minäkin kiinnostunut… mikä niiden rooli prosessissa olisi?

Moi elämän etsijä! Täällä on toisinaan hiljaisempia ja toisinaan vilkkaampia kausia. Ja välillä käy niin, että kun parissa ketjussa keskustelu etenee muutaman kirjoittajan toimesta kiivaasti, niin kaikki huomio tuntuu keskittyvän niihin ja aremmat, “hiljaisemmat” kirjoittajat ja ketjut jäävät silloin helposti huomaamatta. Ja sama saattaa tapahtua, kun on paljon uusia lopettajia. Nythän tilanne on taas se, kun kesälomat alkavat olla lopuillaan…

Yksi syy, miksi sulle ei ole oikein vastailtu, saattaa olla sekin, että et pyytänyt tukea, vaan itsehoitoneuvoja. Alkoholiriippuvuus, alkoholismi, juoppous, miksikä sitä nyt omalla kohdallaan kukin kutsuukaan, on sekä psyykkinen, että fyysinen sairaus. Tällä palstalla keskitytään minun mielestäni enemmän siihen henkisen puolen kohentumiseen, ei niinkään mihinkään vitamiineihin sun muihin ravinteisiin, joista kyselit. Kyllä toki fyysisestäkin puolesta jutellaan ja sinähän saitkin varsin kattavasti jo vastauksia niihin kysymyksiin, joita esitit! :slight_smile:

Useinhan täällä keskustellaan lähinnä siitä, mikä meidät aikanaan sai juomaan, mikä raittiina ollessa on toisin ja miksi kannattaa pysytellä raittiina. En tiedä oletko lukenut muiden tarinoita, niihinkin voit kommentoida, jos joku tuntuu tutunlaiselta tai muuten vain koskettaa. Mitä minä tässä olen katsellut, niin et sinä sen vähempää ole vastauksia saanut, kuin muutkaan, monilla vain on tapana kirjoitella tänne päivittäin jotain, vaikka heille ei vastattaisikaan. Monet käyttävät tätä plinkkiä ikäänkuin päiväkirjana, josta sitten ihan bonuksena saa vielä vertaistukeakin. Joten, hieman omaa aktiivisuutta peliin, niin kyllä niitä vastauksia rupeaa tulemaan!

Jos vietät siellä parhaillaan lauantai-iltaa selvinpäin, niin silloinhan kaikki on tosi hienosti! Samassa veneessä tässä kelluillaan, selvänä sunnuntaihin! :slight_smile:

Kannattaa muistaa, että esim. huumehamppu on osittain myös psykedeelisiä ominaisuuksia omaava kasvi. Mitä sitten se psykedelia on? Se on todella vaikea aihealue ja googlailemalla varmaan selviää enempi. Mutta joka tapauksessa se joillekin näyttäisi aiheuttavan tietynlaista perspektiivin ja ajatusmallien sekä maailmankuvan muutosta ihan pysyvästikkin. Yllättävän usein positiivisenpaan suuntaan. Jotenkin esim. itse tajuan paremmin, ettei ole mitään järkeä juoda eikä harrastaa sellaista itsetuhoa mitä etanolin juominen aiheuttaa.

Myös kannabiksessa on tietysti omat haittansa, riskit vielä korostuu kun kyseessä on alkoholisti (+koskaan, et voi tietää oletko skitsofrenialle altis. Tämä riski on itseasiassa hyvin pieni koska alkoholistin skitsofrenia olisi lähes aina puhjennut jo siittä liiallisesta juomisesta). Tämä ihmisryhmä (alkoholistit) nyt tutkitusti on herkempi addiktoitumaan psyykkisesti erilaisiin mielihyvää tuoviin aineisiin joita ihminen nyt voi ylipäätään nauttia.

Jotkut ovat kuvanneet tilannetta, että kannabispäihtymyksen aikana ihmisen on oltava rehellinen itselleen. Ja jos juoppo on rehellinen itselleen (polttaa kovat paukut) ja katsoo omaa juomiskierrettään, niin onhan hänen pakko nähdä, ettei tuossa ole mitään järkeä! Syntyy halu muutokseen ja kenties lähdetään hakemaan omaan alkoholismiin apua.

Tälläisiä “herätteleviä” luonnon kasveja on paljon muitakin. “Psykedeelit vaikuttavat usein transsin, meditaation ja unien tavoin”-sanoo wikipedia. Tietyt sienilajikkeet, meskaliinikaktus, LSA-siemenet, ayahuasca ja vaikkapa salvia. Usein alkuperäiskansat ovat käyttäneet näitä kasveja erilaisissa rituaaleissa, uskonnollisissa menoissa ja shamaanit parannuskeinoina psyykkisiin ja fyysisiin terveysongelmiin.

Tosin ei kannata “herätä liikaa”. Voi niin sanotusti flipata ja tulla mielisairaaksi, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan. Kait se meinaa erilaisia mielenterveydellisiä ongelmia vaikka kyseessä ei olekkaan skitsofrenia. Voi laukasta masennuksia, jopa manioita, psykoosejakin on tavattu liikakäytön seurauksena. Riippuu omasta psyykkeestä.

On syytä harkita erittäin pitkään haluaako tuolle tielle lähteä, varovaisuutta perään kuuluttaisin. Ja ovathan ne laittomiakin. Eli en suosittele mitään kenellekkään. En edes sitä hemmetin hamppua, en edes sille alkoholistille, vaikka kieltämättä joskus tekis mieli. Koska oma kokemus sanoo sitä ja tätä :smiling_imp:, mut tajuan etteihän se niin kaikilla mene…

(Tämä teksti on kirjoitettu runsaiden kermaistenbongisavujen jälkeen. Polttona G13-Haze kukinto (jossa risteytetty Yhdysvaltain hallituksen kehittämä, mahdollisesti geenimuuntelema indicalajice ja Mexicolainen 100% sativa joka vaikutuksiltaan lähes psykedeeliseksi ja paranoidiseksi luonnehdittu. Ei suositella paniikkialttiille tai herkästi ahdistuville ihmisille…) Todella narkoottinen indica painotus, mutta myös hyvin energisoiva ja luovan hypnoottinen sativa suhina, joskus todettu jopa 20% thc-pitoisuuksia. Joten ottakaa kaikki mitä kirjoitin varauksella :mrgreen: Nyt ollaan erittäin syvissä vesissä ja maailmankaikkeuden perimmäisten kysymysten äärellä )

Koskahan meidän telvisiosta alkaa näkyyn tälläisiä väittelyitä?–> youtube.com/watch?v=1Tqg2y3y … e=youtu.be

Hei elämän etsijä ja tervetuloa minunkin puolestani tänne, vaikkakin etsiäksesi noita itsehoitokeinoja.

Mikä on hirveän suuri määrä viiniä ja kuinka kauan?
Itse join melkein pullon valkoviiniä lähes päivittäin viimeisen puolentoista vuoden ajan. Sitä ennen 2-4 lasillista viiniä noin viitenä päivänä viikossa lähes viisi vuotta. Itse lopetin juomisen kuukausi sitten ilman mitään ulkopuolista katkoa eikä itselleni tullut mitään krapulaa tai vieroitusoireita. Onhan tietysti turvallisempaa lopettaa vaikka tuon katkon kautta jos tuntuu ettei omat keinot riitä tai pelkää mahdollisia vieroitusoireita jotka ovat täysin mahdollista tulla.

Tuo ahdistus ja tuska on meille jokaiselle tuttua, kuuluu taudin kuvaan. Mitä enemmän juot peittääksesi tuota ahdistusta sitä enemmän koet sitä. Alkoholi lisää masentuneisuutta, ahdistuksen ja tuskan tunnetta, kun sitä on käytetty tarpeeksi kauan “hoitona” noihin tunteisiin. Oletko miettinyt miksi tunnet ahdistusta ja pahaaoloa? Miksi juot? Itsekin koin vielä vuosi sitten etten juonut minkään erityisen syyn takia, mutta nykyään pystyn ymmärtämään, että join tukahduttaakseni noita tunteita. Nyt yritän opetella käsittelemään tunteita ilman alkoholia, mikä ei todellakaan ole aina niin helppoa ( ymmärrät jos luet minun kirjoituksiani ).

Itse olen välttynyt tuolta viinin ostolta sillä, että muutin päivärytmiäni. Yleensä join iltaisin töiden jälkeen. Kotimatkalla tuli piipahdettua kaupassa ja alkossa, jotta ei tarvitse lähteä enää illalla ruokaostoksille vaan voi korkata sen viinipullon heti kotiuduttua. Joten en mennytkään kaupan/alkon kautta kotiin vaan menin suoraan ja tein muita askareita kotiuduttuani: koiran kanssa pitkä lenkki ( aikaisemmin sen aika oli myöhemmin illalla, pikku hiprakassa ), söin ja saatoin jopa ottaa pienet päiväunet ( pyrin välttämään noita HALT-oireita ) ja vasta sitten lähdin kauppaan. Kello oli tuolloin jo 18-19 joten ilta oli jo itseasiassa selätetty, kun pääsin kaupasta kotiin. Sitten iltaruoan tekoon ja iltalenkki koiran kanssa. Ja hups! Oli aika käydä nukkumaan. Muuta omia tapojasi, sekoita päivärytmisi silloin on helpompi välttää tuota juomista.

Muita keinoja joita olen käyttänyt ovat:

• juon joka aamu Berokkaa + otan vielä erillisen B-vitamiini valmisteen + kromia ( joka tasapainottaa verensokeria, joka voi heitellä alkoholia paljon juovilla )
  • Iltaisin mietin vain positiivisia asioita siltä päivältä. ( Olen luonteeltani pessimisti ja alkoholin juominen lisäsi tuota negatiivista ajattelua joten kirjoitan joka päivä ylös päiväkirjaani mitä mukavaa / positiivista päivän aikana on tapahtunut. Opetan täten aivojani näkemään asioissa / elämässäni hyvää kaiken tuskan ja ahdistuksen jälkeen. )

Mukavaa päivän jatkoa sinulle.

T. Metsänpeikko

Kiitos, Metsänpeikko, ihan tuttuja asioitahan nuo ovat mutta poimin siitä itsellenikin taas muistin tukea. Yritän aina iltaisin muistaa kiittää kaikista niistä asioista, mitä minulla on (ja minun elämässäni on valtavasti kiitollisuuden aiheita), mutta sen lisäksi voisin yrittää päivittäin muistella vielä mitä erityisen positiivista juuri sinä päivänä on tapahtunut.

Kiitos taas vastauksista. Saattoi vaikuttaa siltä että kaipasin enemmän itsehoito-ohjeita kuin tukea, mutta se ei pidä paikkaansa. Teidän kaikkien tuki ja tarinanne ovat minulle ihan korvaamattomia!

Tänään on ollut varmaan pariin-kolmeen vuoteen ensimmäinen päivä, jolloin en ole yhtään viiniä juonut. Olo on vaan niin masentunut, (lienee vieroitusoire?) ja levoton ja tunnen itseni maailman yksinäisimmäksi ihmiseksi. Asun siis yksin. Onko teillä ollut samanlaisia tuntemuksia vastaavassa tilanteessa? Kun pyörin yksiössäni, on todella paha olla - viini ja facebook kun ovat olleet ainoat ystäväni jo pari vuotta. Olen itse syyllinen siihen että ystävät ovat kaikonneet - kyllä he pitivät yhteyttä, mutta eristäytymiseni myötä en sitten halunnut enää ketään kylään tai mennä heidän luokseen. Oli vain sohvannurkka, viinipullo ja facebook. Ja kyllä - käyn parhaillaan myös terapiassa, jossa yritän löytää todelliset tunteeni ja oikean itseni, sekä selvittää miksi olen alkanut juoda.

Yritin olla parvekkeella bongaamassa tähdenlentoja, mutta en nähnyt ainuttakaan - niitähän piti tänä iltana näkyä paljon…

Tutulta kuulostaa. Minun välit ystäviini katkesivat uupumiseni aikoihin ja olen viime vuosina vähitellen niitä taas tietoisesti opetellut pitämään yllä. Edelleen viihdyn vähän liiankin hyvin yksin, mutta yritän edes viikonloppuisin pakottaa itseni muiden seuraan.

Perinteisesti sunnuntai-illat ovat olleet vaikeimpia yksinäisyyden tunteen kanssa, kun sunnuntait ovat niin hiljaisia. Arkipäivät menevät töissä ja kun sieltä pääsee kotiin niin ei ihan heti edes jaksaisi kenenkään seuraa, ja lauantainakin tulee käytyä usein tekemässä seuraavalle viikolle ruokaostoksia ja aika usein on jotain päivämenojakin lauantaisin. Mutta sunnuntait ovat pahoja, ne ovat minulle yleisimpiä itsesääli-iltoja. Enkä toisaalta silloin halua tuppautua kavereillekaan kylään, koska ei se ole kavereiden kanssa olemista, mitä kaipaan vaan sitä, että voisi käpertyä jonkun kainaloon ja tuntea, ettei ihan kaikesta tarvitse aina huolehtia yksin.

Joo on. Mutta minulla ei vielä ihan raittiuden alkuaikana, joka meni jonkinlaisessa alkuinnostuksessa ja paranevaa oloa fiilistellessä, jota jossain kutsutaan “raittiushumalaksi”. (huom. on kuitenkin eri asia kuin ns. kuivahumala : )

Nuo masennus-yksinäisyys-levottomuus iski vasta muutaman kuukauden jälkeen, ollen pahimmillaan 3 - 6 kuukauden välillä. Mutta sekin menee ohi.

Mainitsit meneväsi terapiaan, mikä on varmasti hyvä juttu. Mutta pikkasen sellasta oon huomannut joillain päihdeongelmaisilla, että tavalliseen terapiaan luotetaan hieman liikaakin päihdeongelman ratkaisussa.
Päihdeongelmaan voisi useammin olla sopivampi keino jokin ihan päihdekuntoutus, vaikkapa avomallisena. Päihdekuntoutuksessa yhdistyvät yleensä sekä vertaistuen että ammattiavun elementti.
Avohoitoja on saatavilla nykysin paljon, koska trendi koko päihdehoidossa on siirtymässä pois laitoshoidoista avohoitoihin.

Kirjoittajien on varmasti hankala arvata, että tarkoititkin jotain muuta kuin mitä kirjoitit.

Mielestäni se, että käyt tällä hetkellä terapiassa ja yrität ymmärtää juomisesi syitä on askel oikeaan suuntaan. Niin ikään ruokavalio, riittävä uni, kaverit, harrastukset etc. auttavat. Varmasti vitamiinitkin helpottavat oloa noin ylipäätänsä, mutta purkista sitä raittiutta ei taida saada? Pl. Antabus tietenkin…mutta ne pillerit voi jättää ottamatta helpolla…

Minä suosittelen Antabusta vahvasti itseni kaltaisille “iltajuopoille” ainakin raittiuden alkuajoille.

Minulla aamulla vakaumus raittiuteen on voimakas. Päivän aikana pinna kiristyy. Alkaa ahdistamaan ja masentamaan siihen pisteeseen asti, että ei pysty kieltämään itseltään helpotuspullo(j)a.

Jos heittää aamulla Antabuksen naamariin, niin tämä polku on suljettu siltä illalta.

Ainakin minun kohdallani tuo masennus, ahdistus ja tyhjyyden tunne alkoi helpottaa, kun en ollut juonut mitään pariin kolmeen viikkoon.

Tuosta masennuksesta vielä, alkoholi itsessään on depressantti, eli masenne. Jos olet pitkään ollut jatkuvasti sen vaikutuksen alaisena, niin eihän se ole mikään ihme jos masentaa. Lisäksi se on aine, joka sulkee käyttäjänsä ikäänkuin kuplaan (tai pulloon), josta on todella vaikea nähdä ulos. Juoppo näkee vain sen oman kurjuutensa ja tietää siihen parhaan (=ainoan) lääkkeen. Ja se lääke jatkaa sitä kurjuutta. Kun on jonkin aikaa (ihan tahallaan olen tähän kirjoittamatta mitään tarkkaa aikamäärettä, koska jokaisella nämä asiat menevät yksilöllisesti) juomatta, niin kyllä niitä valonpilkahduksia rupeaa näkymään. Terapia on hyvä juttu, jos osuu kemiat yksiin terapeutin kanssa ja kaikista parasta olis, jos hän tietäisi edes jotain riippuvuuksista… Mutta kyllä se ajatusten puiminen ammattilaisen kanssa on yleensä ottaen hyvä.

Tsemppiä!

Oman henkilökohtaisen ahdistuskohtauksen tuloksena tulin tänne sivuille lukemaan ja saamaan vertaistukea. Tajuan sua “elämän etsijä” tosi hyvin. Vaikka olen perheellinen niin tunnen olevani yksin tämän ongelman kanssa. En voi enää palata entiseen elämään, jossa viiniä kului joka pvä plo (n.15vuoden ajan) ja sitä ennen vaihtelevasti viikolla, mutta aina humalahakuisesti. Normityöt olen pystynyt aina hoitamaan ja perheen. Ja ulospäin näyttänyt, ettei mitään ongelmaa ole.
Olen lopettanu 3vkoa sitten juomisen ja sen teki “helpoksi” toiselle paikkakunnalle muuttaminen. Jotenkin olin päättäny, että sitten kun muutan, niin elämästäni putoaa pois tämä paha tapa.
Nyt viikon verran on ollu mielessä päivittäin. Tänään on tehny mieli saunaan ostaa siideria, mutta teidän kaikkien tekstien lukeminen vähän auttaa ajattelemaan, ettei se olisi järkevää. Sensijaan kävin ostamassa B-vitamiini purkin, loimulohta ja herkullista vihreää jaffaa :wink:
Katsotaan kuinka iloinen oon aamulla kun herään.
Kerro hei, miten sun pe-ilta sujuu?