Viinapirun poisajaminen?

Mitä teette, kun viinanhimo iskee ja tiedätte, että juomisesta seuraisi vain ongelmia? Miten pystytte olemaan juomatta?

Heips Alkomisti.
Soitan jollekin ystävälle.

Eipä se ole aina niin helppoa ollut, vaikka on tiennyt juomisen voivan aiheutaa tosi isoja hankaluuksia.
Nyt olen tosissani, enkä edes haikaile kohtuujuomista.

Mulla on ollut tapana ottaa Antabus, jolla saa muutaman päivän aikaa tulla järkiinsä.
Päivittäin en käytä, mutta hädän hetkellä.

Totaalinen raittiuteni on tuore, mutta joskushan kaikki on aloitettava.

Tahdonvoimalla, muistelemalla mitä juominen tuo tullessaan: krapulan, väsymksen, unettomat yöt.

Taistelemalla vaikka tunti kerrallaan, että nyt en juo mutta jos tunnin, kahden päästä tai huomenna tuntuu yhtä vaikealta niin sitten
.
Juomalla teetä, vichyä ym., koska siihen käden liikkeeseen joka lasin ohjaa suulle koukuttuu myös.

Kun vaikeat hetken tunnistaa ja tiedostaa niin niihin voi varautua ennalta: sopimalla treffejä ystävien kanssa, sopimalla autoilua vaativia tehtäviä, elokuvia, liikuntaharrastuksia.

Toki joskus ollaan tälläkin palstalla naureskeltu, että ei välttämättä jaksa joka vapaapäivä kymmentä tuntia lenkkeillä :laughing: Mutta ajatuksena lähinnä se että kun saa ajatukset edes tunniksi tai pariksi pois viinapullosta niin jo sekin luo onnistumisen kokemuksen aivoille ja jättää muistijäljen siitä että ilman viinaakin pärjää.

Syö reilusti, auttaa monesti semmoseen extempore jano aaltoon. Pitempään janon hallintaan. Lue vaikka täältä nuita juttuja.

Syö reilusti, auttaa monesti semmoseen extempore jano aaltoon. Pitempään janon hallintaan. Lue vaikka täältä nuita juttuja.

Kiitos vinkeistä. Täytyy aktiivisemmin muistella noilla heikoilla hetkillä minkälainen olo juomisesta seuraa. Täytyy myös varata käsille virvokkeita ja naposteltavaa. Sillä viinapirulla on vaan järjetön voima välillä…

Ajatusten siirtäminen johonki muuhun toimii joskus. Älä ala tekemään mitään kompromisseja itsesi kanssa, siirrä juomisajatukset vaan pois ja ala tekemään jotain ihan muuta. Lähde vaikka lenkille tai nuku päikkärit jos oot väsyny, syö hyvä ateria ja mieti sen jälkeen uudestaan.

Mulla oli tapana aluksi sopia jokin meno mihin piti autoilla aamusella, siis niille aamuille kun olisi mahdollisuus olla krapulassa. Se ei toimi akuutissa taistelussa viinapirun kanssa, mutta vaikka jokunen päivä ennen mahdollista pullon avausta. Minä kun join aikaisemmin kalenterin mukaan eli aina vapailla niin aloin katsomaan kalenteria toisella silmällä eli sovinkin menoja vapaille enkä petannut juomisaikaa niille päiville. Aluksi se oli hampaitten kiristelyä vaan ei enää. Mutta nykyään osaan jo vapaitani viettää ilman, että tarvii aamuksi sopia menoja.
Ja niin kuin muutkin sanoo niin syöminen auttaa usein just sillä hetkellä. Se jano onkin nälkää.
Ja se kun istuu alas miettimään seuraavan aamun olotilaa.
Ja se kun vuosia on tänne kirjoitellut ja lukee niitä alkuaikojen mietteitä.

Joskus jopa kuvittelin/kuvittelen viinapirun punaiseksi nyrkkeilysäkiksi ja sitä hakkaan niin helpottaa. Toki tätä mielikuvitusnyrkkeilyä harrastan joskus muutenkin kun tuntuu, että pitää saada höyryt pellolle eikä ole se oikea säkki lähettyvillä.

Mieliteon piinatessa yritän itse suunnata ajatukseni johonkin konkreettisesti käsillä olevaan. Niinpä sen sijaan, että jankuttaisin mitä EI saa tehdä (“äläjuoäläjuoäläjuo”) kohdennan keskittymiseni siihen, mitä AION tehdä (“tiskaatiskaatiskaa”) No, vähemmän kuluttavaahan moinen on, mutta eipä se minun onnistumisprosenttini alkoreissujen välttelyissä perinteisesti kovinkaan kummoinen ole.

Suhtaudun (turhankin?) ennakkoluuloisesti mindfulness -oppeihin, mutta jonain päivänä vielä aion kokeilla tekniikkaa, jota ex-juoppo, nykyinen viinakirjailija Annie Grace esittää. Hän ehdottaa, että koska houkutuksen kuohuessa alkoholi muutenkin rynnii hallitsemaan ajatuksia, voisi olla hyvä istahtaa kaikessa rauhassa persuuksilleen, pitää pieni tuumaustauko ja antaakin halujen tulvia vapaasti. Sitten niitä voisi ryhtyä erittelemään ja tarkastelemaan: “Mitä tunsin ja ajattelin JUURI ENNEN himotuskohtausta? Entä mitä tunnen juuri nyt ja liittyykö kokemukseen myös fyysisiä ilmentymiä? Ovatko kaikki janon värittämät ajatukseni lopulta edes TOTTA??” Tarkoituksena olisi TODETA olotila, ei tuomita sitä. Ei ehkä edes muuttaa mitään.

Heh, viehätyin muuten kovasti Annien tapaan kuvata juomahimoa! Vapaalla kädellä rouvastiinan luentoa referoiden:
Alkon mieliteko on kuin takapenkin jankuttava kakara, joka on päättänyt haluta jätskiä. Siitä vänkäämisestähän ei loppua tule! Eikä järkiperusteilla ole minkään sortin tehoa. “Vasta-argumentteja” kiellolle muksulta kyllä sitten löytyykin loppumaton litania!!! Ja hurjan ovelia ja kieroilevia yritetään olla! Siinäpä ne sitten pukkivat vastakkain, järkälemäinen tyyneys ja infantiili itsepintaisuus… :smiley:

Mieliteon voikin ulkoistaa ja puhua sille lämpimään, mutta täydellisen taipumattomaan sävyyn: “Voi kuules kultaseni, juominen ei tänään yksinkertaisesti ole vaihtoehto.”

Hahahaha!

Tuo ajatusten vapaa lennättäminen on ymmärtääkseni yleinen terapiakeino. Eli ei edes pyritä estämään ei-toivottuja ajatuksia.

Tuo itsensä ehdollistaminen johonkin toiseen tekemiseen on myös yleisesti käytetty keino.

Alkoholismi on ainakin omalla kohdallani keino paeta hankalia asioita ja niiden käsittelyä sekä sen myötä todellisuutta. Kun saisi oman pään ensin kuntoon niin on paljon helpompi lakata haaveilemasta pois-pääsyä pullon kautta.

Niin, mitä sitten? Enkö vastannut kysymykseesi?

Kyllä vastasit. Jäsensin vain ajatuksiani kertaamalla. Hyviä ohjeita olikin. Kiitos!

Joo sori vähän tiuskaisevansorttisesta kommentistani. Olin eilen näköjään hitusen kipinäherkällä tuulella ja erehdyin hetkeksi kuvittelemaan sinun suhtautuneen höpinöihini alentuvasti. Luulenpa melkein, että meitsillä oli jano… Hahaha! Mutta kiitos sinun maltillisuudestasi.

Tänään vinkit menevä käytäntöön, koska nyt jo on jano. Iltaa kohden tämä jano ja viinan himo tulee pahenemaan.

Tälle aamulle on onneksi pakottava meno, joten eilen ei tullut (onneksi) juotua. Monesti tosin olen juonut pakolliset menotkin ja keksinyt milloin minkäkin poissaolosyyn kuten kunnon rappioalkoholisti tekee.

Huomiselle ei ole menoa ja kovasti pelottaa, että ratkean illalla ryyppäämään. Himo paeta todellisuutta on aivan järjetön.

Voin ilokseni ilmoittaa, että onnistuin olemaan juomatta tämän viikonlopun! Olen niin onnellinen. Pääsen maanantaina pirteänä töihin sen sijaan, että olisi neljän päivän krapula ja morkkis.

Onneksi olkoon ja hyvä me!
Heräsin katsomaan telkkarista Meksikon rallia ja nyt ei enää uni tahdo tulla.

t. Juhani

Onneksi olkoon! Toivottavasti tämä sunnuntai menisikin sitten omalla painollaan, ilman varsinkaan mitään “nuolaista, ennen kuin tipahtaa” -tyyppistä vahinkoa! Tai no, tuo toivotus taitaa kyllä liittyä ihan vaan minuun omiin kompasteluihini: Olen useammankin kerran ollut sunnuntaina hyvillä mielin pysyttyäni kuivin suin yli janoisen perjantain ja lauantain - jaaaa sitten hupsista-heijaa-vilahdus-vaan, todennutkin hakeneeni kaupasta kassillisen kulauteltavaa. Mutta hienoa, että sinä hoidat viikonlopun kunnialla kotiin!

Onnittelut täältäkin! :slight_smile: