Viinan viemä

Olen ollut tuolla me vähentäjät puolella mutta kun siellä tulee niitä kommentteja niin vähän niin ajattelin siirtyä tälle puolelle :slight_smile: . Lopettaahan minä kyllä haluaisin. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, parisuhteessa, aikuisten lasten äiti ja kahden lapselapsen mummi. Alkoholia olen käyttänyt eroni jälkeen n. 12 vuotta. Ensi pienissä sievissä mutta nykyään juon itseni sammuksiin. Tästä on melkein 6 viikkoa kun taas ajattelin lopettaa. 5 viikkoa meni hyvin mutta impulsiivisesti menin viinakauppaan ja ostin leijona pullon. Avomieheni ei kyllä tykännyt kun oli kannustanut minun raittiutta mutta otti sitten itsekkin. Ja 2 päivää meni siinä ryypätessä ja kolmas rapulassa :mrgreen: . Olihan mulla itsesyytöksiä mutta päätin jatkaa raittiutta ja avomieheni myös. Vaikka alkoholi ei olekkaan hänelle ongelma. No tänään on 4. selvä päivä. Olen jatkanut tekemisiäni ns. harrastuksia. Mutta kun tuota aikaa on niin pirusti että se viinanpiru on mielessä kaiken aikaa (humalassa aikaa ikäänkuin hurahtaa).En kyllä nauttinutkaan kovin paljon viime humalassa kun se minun haluamani nousu humala menee nopeasti (10 min.) ohi. Edellisellä kerralla kun 3 vuotta sitten päätin lopettaa kuljin AA palavereissa ja olin kuulolla en puhunut mitään mutta sitten 5 kuukauden päästä repsahdin ja samaa 2krt/vk läskit silmille jatku, enkä enään halua kulkea AA:ssa: Minä olen käynnyt terapeutilla myös 12 vuotta ja nyt olen pyytänyt häneltä tukea( viikonloppusin kun on vaikeaa, häneltähän en sitä saa). Minulla ei ole enään ystäviä (muita alkoholisteja en tarvi kuin itseni). Nyt olen kulkenut myös A-killassa 1krt viikko. Avomieheni kannustaa kyllä minua mutta ei se ole ihan sama kuin nainen naiselle tai raittiutta haluava alkoholisti raittiille alkoholistille.Miten te olette selvinneet vaikeiden aikojen ohi :bulb: ? Huomenna on meno mökille ja olisi niin kiva ottaa siellä, mutta ei minun on pakko selvitä reissuta ilman alkoholia.

Tervetuloa siiis!

Niiin, sinusta tuntuu siis että tarvitsisit hieman enemmän tukea tai vertaistukea tuohon raittiuteen? Onko yksi kerta viikossa A-kiltaa tarpeeksi + terapeutti, vai pitäisikö ehkä olla jotain enemmän ja tukevampaa?

Vaihtoehtojahan on paljon tarjolla alkoholiongelmaiselle: vertaistukiryhmiäkin on monenlaisia ja lisäksi on erilaisia avohoitomuotoja; aika hyviäkin.
Kävitkö muuten AA-aikoinasi naisten ryhmissä?

A-klinikasta on monelle ollut apua hoidon tarpeen ja elämän tilanteen kartoituksessa, ja minäkin olen ollut siellä joskus asiakkaana.

Ja sitten on tietysi tämä foorumi, joten pysy mukana ja jatka kirjoittelua. : )

PS. Mainitsit että huomenna on mökille meno ja siellä olisi kiva juoda mutta on pakko olla selvinpäin. Voisiko ajattelua muuttaa niin päin, että yleensä sinun on ollut pakko juoda mutta nyt olisi kiva olla selvinpäin? :bulb:

Kesämökinhän tulisi olla se kiireettömyyden ja levon tyyssija :smiley: Minulle siitä muodostui paikka jossa join AINA.
Arvaattekin että lepo ja rauha oli mökiltä poissa. Nyt on toinen kokonainen raitis kesä aluillaan. Mökki on nykyään oikeastaan ainut paikka missä vielä tulee viina joskus mieleen :open_mouth: On täytynyt opetella vielä tällä iällä mökkeilemään uudestaan :mrgreen: Huonot tavat istuvat ihmispolossa sitkeästi.

Kiitos kommenteistanne! Nyt tuntuu että voisin ajatella että mökillä on kiva olla selvinpäin vaikka opetteluahan se vaatii. Niin siitä AA:sta, kun tällä paikkakunnalla ei ole kuin sekaryhmä ja sekin vain 1 krt/vk. Täytyy tänään kysyä teraupeutilta siitä A-klinikasta kun hän tulee käymään. Ikävä kyllä kesällä myös nuo harrastukset pitävät kesätauon. Eilen illalla itketti kun muistin miten itsekäs olin lapsia kohtaan kun erosin (12 vuotta sitten) :blush: . Tissuttelin ja kävin kapakassa vaikka poika oli 14 vuotias ja tytär 17 vuotias. No olen pyytänyt anteeksi ja saannut. Lapset ovat niin ihania että ne ovat antaneet anteeksi. Mutta syyllisyys kalvaa yhä. Nykyään olen kyllä selvinpäin kun he tulevat käymään. Asuvat muilla paikkakunnilla. Tällaista tällä kertaa. Mukavaa viikonloppua !

Nyt on sitten raitis mökkireissu takana. Ja oikeestaan ei se niin pahalta tuntunut kun oli sitä touhuamista :smiley: . Ensiviikolla ei oo paljon menemisiä kun nuo harrastukset on kesätauolla. Tuntuu tylsältä jo etukäteen :smiling_imp: Miksihän sitä ei kestä kauan tätä arkea. Voisipa iloita joka päivästä mutta ei tämä on yhtä taistelua omaa alkoholismia vastaan. Minulla ei ole ylimääräisiä varoja laittaa avohoitoon. Minnesotahoitoa on kaverini kehunnut. Hän pystyi olemaan 2 vuotta raittiina sen avulla. Mutta ikävä kyllä vkloppu juomiset ovat taas hänellä jatkuneet. Antabustahan mulle on kyllä tarjottu mutta en uskalla ottaa niitä koska mulla on jo mielialalääkkeitä. Koitan siis myös teidän tukemisella raittiutta! Terapeuttini antoi minulle tehtäväksi kirjoittaa paperille juomisen plussat ja miinukset. Järjellä sain tietenkin siihen paljon miinuksia…mutta kun se ei ole ihan järkijuttu, siinä on Fiilistelyäkin paljon. :confused: Tänä päivänä selvänä. Kirjoitelkaa!

Hei kaikille!
En tiedä oonko hukkunut jo teidän muiden tarinoiden joukkoon mutta jatkan kirjoittamista. Ehkä saan joskus kommenttejakin.
Luin eilen Tommy Helstenin kirjan Tietäjä. Jos sitä pitää ohjenuorana ja muutenkin…en olekkaan ajautunut kohtalon sanelemana alkoholistiksi vaan olen tahtonut sitä ajattelematta häpeää. :bulb: En ole rakastanut itseäni vaan olen yrittänyt tuhota ruumiini. Nyt minun pitää tahtoa toisin ja oppia rakastamaan myös itseäni. Yksinkertaiselta kuulostaa mutta ei ole sitä, mielestäni.
AA:n 12 askeleen itsetutkistelussa olen päässyt alkuun vaikka en käykkään palavereissa. Näin unta jossa puntaroin itseäni ja siksi heräsin yöllä ja päätin kirjoittaa tänne. Ajattelin myös lukea tarinoitanne. Niistäkin saan voimaa. Yritän tehdä tästä päivästä mielekkään ilman alkoholia. Tsemppiä teillekkin. Tukekaa minuakin :exclamation:

Hei 1960,

Tassa hieman noviisin aatteita asian tiimoilta:

kuten jaana.muru mainitsikin, niin huonot tavat istuvat tiukasti ihmisessa. Uuden tavan ‘luominen’ kestaa - hieman lahteista riippuen - kolmisen kuukautta. Riippuu toki luonnollisesti hieman tavasta jota yrittaa juurruttaa. Mielestani tama on hyva pitaa mielessa kun juomista on lopettamassa: uusien tapojen juurruttaminen vanhojen tilalle ottaa oman aikansa. Erityisen vaikeaa tasta tekee toki sen, etta tapa jota ollaan korvaamassa on riippuvuutta aiheuttava. Positiivista tassa taasen on se, etta se on mahdollista. Tallakin palstalla on useita menestystarinoita jotka varmasti ovat omiaan motivoimaan meita kaikkia aloittelevia raitistelijoita eteenpain.

Itsetutkiskelu ja alan kirjallisuuteen tutustuminen on toki myos hyva asia. Mielestani (huom. Siis vain mielipiteeni asiasta) kaikkea jostain kirjasta lukemaansa ei kannata ottaa absoluuttisena totuutena, vaan kannattaa lueskella useampia kirjoja ja suorittaa hieman vertailua. Yhdistelemalla eri ajatuksia eri lahteista (lahde ei ole vain kirja vaan mika tahansa uusia ajatuksia luova / tarjoava elementti) saanee parhaat ajatukset siita, mika sopii juuri sinulle parhaiten. Esimerkkina nyt vaikkapa tanne kirjoittaminen ja kirjoitusten lukeminen. Itselleni tama tapa on ollut varsin hyva ainakin toistaiseksi. Puuta koputtaen :slight_smile:

Tarkein on toki se aito tahtotila, etta haluat lopettaa juomisen. Jotkut taalla ovat maininneet - minusta osuvasti - etta kun oivaltaa sen ettei mieti luopuvansa jostain (juomisesta), vaan tekee paatoksen saadakseen tilalle jotain parempaa (paihteettoman elaman) asiat tuntuvat loksahtavan paikalleen.

Kaikki tama alkaa toki sinusta itsestasi: sinun jokapaivaisesta - henkilokohtaisesta - paatoksestasi, etta tanaan et juo. Naita paatoksiahan voi olla monta kappaletta paivassa. Tarkeinta on kuitenkin se, etta ne paatokset tekee ja tehdyt paatokset pitaa.

Onnea seka voimia sinulle! Kirjoittele toki palstalle miten asiat etenevat. On aina ilo lueskella muiden ajatuksia.

Silloin kun käytin antabusta niin minullakin oli mielialalääke menossa. Psykiatri ei kyseenalaistanut niiden yhteiskäyttöä. Kysyppä asiaa lääkäriltäsi.

ps. Onnittelut selvästä mökkiviikonlopusta :smiley:

ps.ps Muistetaan että ihmisen normi olotila on olla selvinpäin.

.

Sousin ja huopasin tämän tekstin kanssa kunnes vihdoin päätin ettei se oikein sopinut tähän. Jätän kuitenkin tuon viimeisen lauseen:

Voimaa, sinä selviät kyllä.

Kiitos teille hienoista ajatuksistanne! Tosiaan kun lukee noita menestystarinoita saa voimaa, että kun joku on pystynyt olemaan juomatta niin miksei se ole myös minun kohdalla mahdollista. Olen kyllä lukenut useita alkoholismia käsitteleviä kirjoja mutta tuo Tietäjä jotenkin kolahti.Ikuinen elämä ei kylläkään. Ja ei se 3 kuukautta ole paha aika jos se sitten vähänkään helpottaa. Täällä ei ole erikseen A-klinikkaa vaan mielenterveysklinikka jossa on päihdepuolelle erikoistunu mielenterveyshoitaja. Minun henkilökohtainen hoitaja erikoistuu juuri tällähetkellä päihdepuolelle. Antabuksen panen tuonne korvan taakse, että jos ei muuten onnistu niin kokeilen sitä. Mutta aion todellakin opetella elämään selvänä. Eilen kyllä tuli halu juoda mutta selvisin siitä. Miehelleni tunnustin sen ja hän sanoi kun lähdin pyöräilemään: Yksikin viina pullo jonka tuot tänne joutuu viemäriin. Hän kannustaa minua omalla tavallaan. No menihän se viinanhimo aika äkkiä ohi. Ja kun luen teidän kirjoituksia halu olla selvipäin voimistu. Täällä se AA porukka on ollut raittiina noin 30 vuotta keskinmäärin. Joten siellä puhutaan jo paljon muusta kuin ryyppyilloista. Se on pieni porukka eikä siellä ole ns. alottelijoita. Ja vain 1 nainen. Tätä naista tapailen kyllä harvakseltaan muutenkin. Laitoshoidossakin olen ollut 3 kertaa mutta motivini olla juomatta oli silloin aika häilyvä. Hoidosta päästyväni aloitin heti kännillä. Uskoonkin olen tällä taipaleella yrittänyt tulla mutta en saanut herätystä joten seurakunnassa kulkeminen jäi myös. Oon kyllä itseasiassa yrittäny kaikenlaista Mutta nyt motivini on suurempi.Tänään pitää taas miettiä miten tekisin tästä päivästä mielekkään. Tämä päivä on selväpäivä. Kuullaan! Ja voimia muillekkin!

.

Kiitos viestistäsi foottis! Minäkin kävin eilen AA:n palaverissa kuitenkin vaikka ensin ajattelin etten sinne mene. Ihan positiivinen reissu vaikken saanutkaan sanaakaan suustani. Mulla oli viinan tuskat eilen ja mietin kuumeisesti mitä tekisin etten menisi viinakauppaan joten se AA palaveri tuli mieleen. 11 päivää retkahtamisen jälkeen raittiina. Jos sitä 2 päivän retkahtamista ei otettaisi huomioon olisin ollut jo 6 ja puoli viikkoa selvinpäin. Harmittaa. pe - la on yksi retki jossa ei voi juoda elikkä ne päivät on pelastettu. Valitettavasti en omista autoa ja siksi en voi lähteä kaummas AA palavereihin. Olen myös ujo selvinpäinen…sekin on este. Nyt nukkumaan. Raittiita päiviä kaikille! :slight_smile:

.

Hei kaikille,

En ole käynyt viikkoon täällä kirjoittelemassa. Ja ihmekyllä viinakaan ei ole ollut mielessäni kuin harvoin. AA:ssa en ole tälläviikolla kerennyt käymään. Ajattelin että minun ei kannata tätä viina-aihetta kovin paljon hehkutella koska silloin se on koko ajan mielessä. Raittiita päiviä! :slight_smile:

:imp: Heräsin jo vähän yli 3.Tässä minä taas hehkuttelen. Alko mietityttämään tämä raittiina oleminen kun nämä viikonloput ovat vaikeimpia koska ei ole menemisiä. Tänään kyllä päivällä olen menossa kylään, mutta sen jälkeenkin on viinakauppa vielä auki eikä ole huomenna mitään menemisiä. Miten selviän klo 18 asti että viinakauppa menee kiinni!? Sais mennä konkkaan (toive ajattelua) koko pulju. Ikävä että täällä AA palavereita on vain 1krt/vk. Ei voi sinne juossa pakoon aina välillä. En juo, en juo, EN JUO. Ei ois rahaakaan juoda kun tässä kuussa oli laskuja poikkeuksellisen paljon. Sekin kyrsii kun ei voi palkita itseä etes viinapullon hinnalla vaan pitää säästää rahat ensi kuun elitarvikemenoihin :frowning: jos on järkevä. Täytyy mietiskellä.

Joo…enhän minä ollut järkevä. Retkahdus tuli ja on aloitettava alusta. :blush: En tiiä tuleeko tästä paskaa kummempaa. Pitäis laittaa itsensä rautoihin sängyn laitaan. :mrgreen: Täytyy aloittaa isetutkistelu ja motivoituminen uudelleen. Raittiita päiviä muillekkin

Olen koko päivän sekä nukkunut että lukenut plinkkejänne. Viimeksi luin positiivisen ketjua. En tosin jaksanut tällä kertaa lukea kuin 17 sivua ja sitten hyppäsin viimeiselle sivulle. Päätin että minun on huomenna pyydettävä antabus resepti. Ehkä minunkin tarvii taistella todella raittutta saavuttakseni. Todella ja todella…siis tehdä juominen aluksi mahdottomaksi. Nyt lähden nukkumaan että olen aamulla pirteä :slight_smile:

Hyviä ajatuksia sinulla. Oletko ajatellut, että tahdonvoimalla ei välttämättä pysty noita viikonloppuja selvittämään? Se on melkoista kärsimystäkin pidemmän päälle, kun mukava känninen olo on vain yhden kauppareissun takana. Menee hermot ja viikonloppu piloille, vaikkei joisikaan :smiley:

Itsetutkiskelu ja motivaatio, jotka mainitset, olivat itselleni tärkeimmät avaimet raittiuteen. Varsinkin asioiden miettiminen; se että pohtii omaa suhtautumistaan kuhunkin tilanteeseen. Esim. kun viikonloppuna teki mieli bisseä, mietin miksi minun sitä tekee mieli ja kuinka kaukana olen siitä, että lähden kauppaan hakemaan sitä. Yritin rauhoittua miettimällä ja noudattamalla hyviä alkoholistin perusohjeita, kuten “tämäkin menee ohi” ja “päivä kerrallaan”.

Mainitsit että joku oli kaksi vuotta juomatta minnesotahoidon avulla, mutta retkahti sitten juomaan. Tästä sairaudesta ei parannuta, joten luulisin tuon ihmisen vain unohtaneen sairautensa ja kuvitelleensa alitajuisesti olevansa ns. normaali. Hän luultavasti ei ollut enää harrastanut itsetutkiskelua/mietiskelyä, vaan alitajunta oli tehnyt myyräntyötä. Ei hänen olisi tarvinnut juoda, sillä kahden vuoden jälkeen siihen ei ole enää fyysistä tarvetta, eivätkä juopumisetkaan ole enää kirkkaina mielessä.

Joka tapauksessa alku on se hankala paikka, johon suosittelen keskusteluja muiden toipuneiden alkoholistien kanssa. Yksin ei ole helppoa tällaisen henkisen sairauden kanssa, varsinkin kun ei edes tiedä miten “pitäisi” toipua.

Iloista juhannusta sinulle! Minä joudun tekemään pintaremonttia, mutta kai sitä ainakin saunassa ehtii käydä…!

Kiitos viestistäsi novamob!
Tänään meni omien ja toisten asioita hoitaessa koko päivä.

Minähän soitin terapeutille heti aamusta siitä antabus-reseptistä. Hän sopi tapaamisen ensi viikolle jutellaksemme asiasta. Ja sitten pitää vielä ottaa jotain laboratorio kokeita ennen antabuksen aloittamista. Ja minä luulin etta sormia näpäyttämällä saan tuon reseptin :cry: .

No onneksi juhannusaattona tulee lapsia hoitoon niin ei tarvi pähkäillä juomisen kanssa pe ja la.

Novamob, annoit minulle hyviä kysymyksiä mietittäväksi; kuten miksi minun tekee mieli alkoholia ja kuinka kaukana olen siitä että lähen kauppaan hakemaan sitä.(Kirjoitin ne oikein paperille seuraavaksi kerraksi) No olen aika impulssiivinen ihminen. Viimeksi retkahtaessani ajattelin päivän kuluessa, että en mene kauppaan mutta yhtäkkiä ajattelinkin kyläreissulta palatessamme että hitto soikoon, näin mukava fiilis, miksi en jatkais sitä. Kaikki muut viisaat mietteet olivat kadoksissa. Viinipullot ostettuani tuli vähän huono mieli mutta kun ne oli ostettu, oli ne pakko juoda…eihän niitä viitti takaisinkaan viedä :blush: . Enkä raski niitä kellekkään ilmaseksi antaa :laughing:
Takaisin tähän päivään. Viime yönä nukuin huonosti ja kävin netissä tilaamassa AA:n kirjallisuutta; Nimettömät alkoholistit ja Elämä raittiina. Joku niitä jossain plinkissä kehui. Tämä päivä on ollut ihan yes. Mukava raitis päivä :exclamation: