Onnistumisen kokemukset, muuten, ovat mielestäni keräämisen arvoisia. Niiden varaan on helpompi rakentaa kuin epäonnistumisten ja kielteisen ajattelun ympärille.
Taisin sen joskus täällä kertoakin, silloin kun tänne juttelemaan muutaman viikon lopettamiseni jälkeen, sen yhden mieleenjääneistä onnistumisistani just tässä päihdeasiassa.
Olin pari viikkoa ilman ryyppyä oltuani, (sinä vaiheessa ihan tunti ja päivä kerrallaan, opetellen , ja vasta irrottautuen) lähtenyt heinäkuun kuumuudessa retkeilemään muutaman kymmenen kilometrin päähän, sellaiselle luontoreitille jossa oli myös jonkinlaisia yöpymismahdollisuuksia luonnon helmassa.
Iltamyöhään saavuin rinkkani kanssa autiotuvalle, jonka useimmiten tiesin ihan tyhjänä olevan. Siinä patikoidessa ei muuten ollut lainkaan huurteinen kalja muistunut mieleen, ihan oli ihmismoinen olo.
Mutta eikös perhana. En sitten ollutkaan sillä kertaa yksin. Siellähän jo istuskeli rantanuotiolle toinen äijä, samaa ikäluokkaa kanssani. Ja repullinen lasitavaraa.
No, mitäpä siitä, aloin siinä minäkin kahviani keittelemään, ja juteltiin, tutustuttiin. Ihan mukava mies, samassa kaupungissakin oli asuttu vuosikymmenet, mutta eipä kai oltu törmättyä. Kaveri kertoi ihan tarkoituksella tulleensa retkelle viinoineen, ettei ainakaan kukaan perheestä pääsisi paheksumaan hänen tämänkertaista naukkailuaan.
Istuttiin iltaa, kertoiltiin juttuja, ja hyvin tultiin toimeen. Juotavaa kaverilla oli todella runsaasti. Oli väkeviä ja olutta, ja tyhjien pullojen määrä pöydällä kasvoi.
Koko illan kaveri muisti huomauttaa, että tätä on kyllä niin paljon, että otahan siitä vaan jos maittaa. No, jotenkin pääsin just yli siitä alkuhämmennyksestä -minä kun olin tullut metsään just ottaakseni etäisyyttä juomiseen. Kerroin sitten, että olen lopettamassa vallan, ja että pari viikkoa tässä on selvänä mennyt. Tyrkyttäminen loppui siihen, fiksu mies. Lopun iltaa, aamupuolelle asti, hän naputteli tasaiseen tahtiin juomiaan, minä taas kahvia ja paistelin makkaraa. Ja juteltiin.
Selvänä siitä sitten menin nukkumaan, ja selvänä aamulla heräsin.
Minulle se oli kai ensimmäinen sellainen “koetus” lopettamisessani, että se onnistuminen antoi mahtavan määrän uskoa siihen että hei, minähän saan ihan hyvin oltua ottamatta, tuollaisessakin tilanteessa.
No joo, se siitä.
Ei muuta kuin voimia ja innostusta raitistumiseesi. Minä taidan taas enemmän siirtyä tuonne “omaan” ketjuuni höpisemään niitä lopettaneen turinoita, mitä nyt milloinkin mieleeni tulee.
Voi nimittäin oplla niin, että ilmestymiseni jonkun muun ketjuun aina joskus innostaa näitä jonkun organisaation mainosmiehiä “pitämään puoliaan”. Usein nimittäin käy niin, että jos täällä joku lopettaja toteaa ettei ole ainakaan just nyt siihen AA- yhteisöön liittymässä, niin kahta varmemmin saa vastauksia joissa sanotaan että sinne vaan, kyllä se oikea totuus sieltä löytyy… ja nämä minun juttuni näyttäävät pikemmin yllyttävän.
Mutta sinne maallisten (ja kesäaikaan hiukan merellistenkin) asioiden ketjuuni saa kans tulla moikkaamaan. Jopa vähän odotelen joskus juttukumppaneita.
Hyvää jatkoa, olet hyvässä alussa!