Tervehdys taas kaikille pitkästä aikaa. 
Eipä ole tullut kirjoiteltua, mutta kiitos kuitenkin kaikille ajatuksiaherättävistä kommenteista aiempaan viestiini. 
Jos hieman taas näin terapiamielessä päivittäisin kuulumisiani…
Mies ei juo enää ihan päivittäin, alkuviikko menee nykyään vesilinjalla, osittain johtuen yhteisestä painonpudotusyrityksestä…Mutta loppuviikot/viikonloput ovat entisellään. Joka viikonloppuun kuuluu alkoholi, hyvin reippaassa määrin. Tänään soittelin miehelle töihin kissan eläinlääkäriasioista ja mies totesi, että “älä nyt tälle päivälle sitä aikaa varaa, mä nimittäin haluan ottaa oluen heti kun pääsen töistä”. Että tämä on se viikonloppujen priorisointi. No, onneksi kissan lääkeasiat hoituivat puhelimitse…
No, ottihan se mies sitten oluen…toisenkin…kahden tunnin sisällä vissiin 7-8…Tuntuu typerältä laskea näitä tölkkejä, mutta näköjään siihen on alitajuisesti menty…Teki kyllä toki myös pihahommia samalla, että ihan pelkästä dokaamisesta ei ollut kyse. No, sitten alkoi soittelurinki kavereille, eli tyypillinen merkki siitä että mies ei enää viihdy kotona. Päätyi sitten lähtemään sisarensa luokse. “En mä kyllä mee jos taas tulee sanktiota” totesi kyllä jossain vaiheessa, kuittaillen siitä että olen valittanut siitä että olen aina viikonloppuisin yksin…
Olen itseasiassa tässä todennut, että niinkään suuri ongelma ei ole se, että mies on reissuillaan, vaan se aivan järjetön humalahakuisuus. Olen ennenkin elänyt parisuhteessa alkoholia käyttävien miesten kanssa, mutta kenelläkään ei ole ollut näin suurta humalahakuisuutta. Kun tuo juominen ei ole enää mitään sosiaalista, vaan menee parissa tunnissa siihen pisteeseen, ettei enää edes pysty keskustelemaan. Ja nyt on alkanut ilmaantua ihan uskomatonta sekoilua…Tänäänkin reissulta palattuaan istahti sohvalle ja juteltiin ihan rauhassa niitä näitä. Yhtäkkiä vaan nousee sohvalta ja toteaa, että “no mä ymmärrän kyllä etten oo sulle tarpeeksi hyvä” ja lähtee huoneesta. Olen ihan hoomoilasena, että mistäs tää tuli. Sitten mies tulee takaisin ja valittaa kun meni arpavoitto sivusuun…Eikä enää edes muista mitä on pari minuuttia sitten sanonut…Että sellainen keskustelukumppani…
Eniten ahdistusta aiheuttaa se, kun ei koskaan tiedä milloin mies tulee ja missä kunnossa, vai tuleeko ollenkaan, ja mitä on matkalla sattunut.
Pari viikkoa sitten tuli myös eräänlainen “all time low”, kun mies lähti juhlimaan siskonsa synttäreitä. Toinen sisko oli jo alustavasti sanonut, että toivoisi ettei mies vetäisi itseään ihan änkyräkänniin, vaan että kaikilla voisi olla mukavaa. Mies vaan tuhahteli tälle pyynnölle. Ja kuinkas siinä sitten kävikään, klo 21 juhlailtana jo sain puhelun miehen siskolta, että mitä hän tekee, kun mies ei varmaan selviä omin päin kotiin kun on niin päissään ja ehtinyt jo kaatuakin pariin kertaan. Mies on aina sanonut, että jos läheisille hänen alkoholinkäyttönsä on ongelma, hän kyllä tekee asialle jotain…No, eipä tähän mennessä…Jotenkin kaikkein pahimmalta tuntuu se, ettei edes siskonsa synttäreiden takia voi hillitä juomistaan. Kaiken edelle menee se viina.
Miehellä on myös aina selitys juomiselleen…“no se meni överiks kun on toi paino laskenut” “se oli vaan sitä kun olin niin väsynyt”…Koskaan ei kyse ole siitä, että olisi vaan juonut liikaa…
Jotenkin tätä kirjoittaessani tunnen itseni todella tyhmäksi, kun edes mietin, että onko tämä enää tervettä vai ei. Mutta oman alkoholistiperheen lapsi-menneisyyteni takia koko ajan on takaraivossa se nalkuttava osio, joka ajattelee että olen vaan liian herkkä tällaisten suhteen…Mieskin selittää mielipahani aina sillä, että en vaan pysty ymmärtämään normaalia alkoholinkäyttöä, kun en itse käytä…
No, tulipahan taas purettua sydäntä, kun mies makaa sammuneena makuuhuoneessa…Kiitos ja anteeksi.
Kiva lukea myös teidän muiden kokemuksia, yritän pysyä palstalla vähän aktiivisemmin jatkossa. 
Hauskaa ja stressivapaata viikonlopun jatkoa kaikille.