Viikonloppujuoppo

Hei vaan taas kaikille!
Harvakseltaan tulee kirjoiteltua, mutta sitä samaa rataa tämä tuntuu taas menevän. Itsenäisyyspäivän aattona otin muutaman siiderin ja avasin sanaisen arkkuni. Annoin niin tulla kaiken sen pahan mielen ulos, kerroin kovalla äänenpainolla miltä minusta tuntuu nämä kaikki asiat, joissa mut dissataan totaalisesti ja pahinta oli kun sain kuulla olevani vähän niinkuin itsestäänselvyys. Kaikki suru ja itku kun tuli ulos ni alkoi itseänikin helpottaa vähän. Seuraavana päivänä mies otti asennuskaljaa kun vaihteeksi taas piti exää auttaa ja sen jälkeen koitti aloittaa jotain riitaa liittyen edellisen illan keskusteluuni. Mä en lähtenyt siihen mukaan vaan menin pois ja mies lähti asenteella baariin. Mutta kai se oli jotain miettinyt kun tuli jo tunnin kuluttua kotiin sohvalle sammumaan. Sitten se viikonloppu olikin yllättäen selvä, siis mies ei juonutkaan pe-su ollenkaan. Olin kovasti yllättynyt, oliko se tosiaan miettinyt jotain asioita. Ehkä vähän, mutta ei se silti estänyt taas seuraavana viikonloppuna juomasta.

Miksi se on niin ajattelematon, ettei ota huomioon? Unohtaa tärkeitä asioita, ei välitä kai tarpeeksi. Törkeintä oli, että se unohti mun syntymäpäiväni, ei siis edes onnittelua tullut puhelimessa. Voitte vaan arvata kuinka paljon se koski. Ja miksi se koettelee mua kerta kerran jälkeen. Kattooko se paljonko mä kestän ja kuinka pitkälle hän voi mennä? Mulla alkaa olla kuppi kohta niin täynnä, että montaa sellaista koettelemusta en kyllä enää kestä vaan pakkaan kamani ja muutan muualle. Huomaan olevani niin herkällä kaikessa. Mun naiseuteni kuudes aisti on niin viritettynä, että mä todella tiedän mitä tapahtuu ja haluan myös olla tietoinen asioista, joita mun “selän takana” tapahtuu. Mulla on keinoni saada selville tietyt jutut. Mä sanoin meidän keskustelussa miehelle, että älä pidä mua tyhmänä äläkä ikinä valehtele mulle. Ne on kaksi asiaa joita mä vaadin. Ja nostan kyllä kissan pöydälle vastakin. Nyt on tulossa suuri päätös työn suhteen. Mä olen kertonut mielipiteeni siitä, että ei kannata, ei tule toimimaan. Hänellä oli samanlaiset epäilyt itselläänkin, mutta silti hän sitä veivaa, vaikka siitä ollaan jo puhuttu, ettei se tule onnistumaan niin. Jos hän nyt menee lupaamaan, että kuitenkin aloittaa sen, tarkoittaa se sitä, ettei mun sanoilla ollut mitään merkitystä päätöksenteossa. Tämä asia kuitenkin vaikuttaa meidän elämäämme ja sellaiset pitää tehdä kyllä yhdessä.

Joulukin meni hällä ryypätessä, aloitti perjantaina, onneks maanantaina sentään vähän rauhallisemmin, että ihan ei tarvinnu silmiään hävetä päästä niinkuin viime jouluna. Sammui sohvalle vain kerran illalla myöhään. Voiko sitä pitää jotenkin hyvänä asiana - no ei voi, mutta näin sitä alkoholistin puolisona ajattelee - säälittävää! Inhoten katsoin kuinka se imi niitä ykköskaljojaan kuin pikkuvauva tuttipullosta, ryysti kuin millään muulla ei olis mitään merkitystä elämässä. Eikä varmaan sillä hetkellä ollutkaan. Sitten se alkoi vinkua viiniä, olin siis ostanut ruokaviiniä itselleni sekä muulle suvulle. Muutaman lasin annoin, tosin laimennettuna vissyllä, mutta silti. Känni päähän ja sohvalle sammui. Siihen sukulaisteni viereen, noloa. Hävetti. Tuntui pahalle. Hän oli luvannut olla kunnolla ja kännäämättä. Mutta alkoholistin lupaukset on ihan tyhjiä. Taitavat sanoakin vain niitä sanoja, mitä tietävät toisen haluavan kuulla. Ollaan puhuttu vahvoista tunteista, mutta itse en ole tainnut vielä koskaan sanoa niitä kaikkein suurimpia sanoja hänelle, siis niitä kolmea pientä sanaa. Jotenkin en voi, vaikka tiedän itse mitä tunnen, mutta joku sisimmässäni tolkuttaa, että älä sano jos toinen ei niitä osaa arvostaa sitten kuitenkaan. Joten en sano. Haluan ensin kuulla ne selvin päin toisen suusta silloin, kun on sellainen tilanne, että niitä ei osaisi odottaa ollenkaan. Silloin voin uskoa ne vasta todeksi. Kännissä sanottuna ne ovat vain sama asia kuin: älä jätä mua. Pelkkiä tyhjiä sanoja, ehkä hän ei edes tiedä mitä se tarkoittaa oikeasti.

Jotenkin mä tunnen vääjäämättömästi lähestyväni sitä kohtaa tässä suhteessa, jossa kaikki on vaakalaudalla. On aika päättää jäädäkö vai lähteäkö. Kuinka paljon vielä jaksan tätä, montako viikonloppua tätä ainaista miettimistä, kun ei arvosteta, kun itse yrittää mutta toinen ei. Sellaisia puheluita ja tekstareita hänelle tulee, että sisältä kylmää. Ei hitto suhdetta voi yksi ihminen ylläpitää, kyllä siihen vaan tarvitaan molempien panostusta tai se vaan kuolee pois. Mulla on tulossa keväällä sellaisia asioita, jotka vaatii mun täyden huomion ja voinko asettaa lapseni maineen vaakalaudalle tuon miehen ryyppäämisen vuoksi? Pahimmassa tapauksessa niin voi käydä ja sellaista riskiä ei oikein viittis ottaa. Kaikki olis muuten hyvin meillä jos tota juomista ei olis. Siispä tässä olen valtavan vakavien ja suurien asioiden edessä. Jos lähden, haenko kodin tästä jostain läheltä, ettei lapsen tarttis vaihtaa koulua? Vai lähdenkö jonnekin ihan toiseen paikkaan, toiseen kaupunkiin, ottaakseni etäisyyttä tähän kaikkeen? Se on istuttava alas kunnolla selvin päin ja käytävä nämä kaikki asiat läpi, jotta tästä voi sitten edetä suuntaan tai toiseen. Kai se on vain otettava kynä kauniiseen käteensä ja kirjoitettava nämä asiat paperille. Purettava ne asiat jotka vaivaavat. Kunpa hänkin voisi tehdä niin, mennä itseensä ja tutkiskella mitä elämältään haluaa ja ovatko ne asiat samoja meillä vai onko suunta täysin toinen.

Näihin kuviin ja tunnelmiin jään odottamaan uutta vuotta…

Noniin, nyt on joulu “lusittu” ja arki alkaa taas - tai lomahan tässä jatkuu, mutta kumminkin :slight_smile:

Kiitos, Kodinhengetär, tunnelmiesi jakamisesta! En oikein osaa sanoa niihin juuta enkä jaata, mutta kehotan itse lukemaan omia viestejä silloinkin, kun tunteet eivät ole niin kovasti pinnalla, koska silloin saattaa ajatus “aueta” aivan uudella tavoin. Tsemppiä <3 !

Meillä joulu meni itse kunkin potiessa flunssaa, mikä ehkä hiukan hillitsi tahtia. Otin itse useamman vapaapäivän aikana yhdestä kolmeen terästettyä glögiä ja jouluaattona join useamman lasillisen punaviiniä, mutta lopetin siinä vaiheessa, kun huomasin olevani vähän turruksissa. Tuli jotenkin sellainen tunne, että ei noiden perheen nuorison tarvitse sellaista katsella :slight_smile: Mies joi itse asiassa hillitymmin eli määrä on jäänyt noin viiteen olueeseen päivässä; ei siis ole ollut missään vaiheessa juovuksissa ja kiva niin.

Nyt, kun arki taas alkaa, tiedän tuonkin määrän vähenevän. Mies odottaa toipuvansa flunssasta, että pääsee taas lenkille ja treenaamaan punteilla. On siis edelleen niiden terveiden elämäntapojen perään ja siitäkin olen tyytyväinen.

Meillä siis edelleen elämä näyttää kulkevan toivottua latua :slight_smile:

Parempaa vuotta 2013!

Niin tuttua, niin tuttua ajatusmaailmaa. Samoja asiota olen itse veivannut päässäni jo pitkän aikaa.Itselleni nousi kanssa tuo syntymäpäivän muistamisen jättäminen aikamoiseksi kynnyskysymykseksi. Ja uudestaan sen jälkeen, kun mies vei naapurille syntymäpäivälahjaa. Joululahjan sain sentään ja ihanat korvakorut sainkin. :smiley:

Samaa kaavaa täälläkin. Tosin aaton jälkeen alkoi rauhoittumaan. Torstaina kävi äijäporukalla päiväreissun Tallinnassa kaljaa hakemassa, silloin otti vähän. Vähän alkometrin viisari heilahti kotiin tullessa, kun sitä näytti. Vuosi vaihtui naapuruston kesken. Itse otin pari siideriä ja mies sitten senkin edestä. Itse tulin lasten kanssa rakettien ampumisen jälkeen kotiin, mies kotiutui viiden aikaan.

Itse olen ollut todella väsynyt pidemmän aikaa ja sivuvaikutuksena saanut melkein päivittäisen päänsäryn. :frowning: En ole tännekään jaksanut kirjoitella. Jotakin univaikeuksia on ilmaantunut enkä tiedä mistä ne johtuu. Väsyneenä on sitten herkempi kaikille vastoinkäymisille. Taas on sellainen tunne ollut, että perhe on miehen arvoasteikolla jossakin kavereiden ja ryyppäämisen jälkeen. Jotenkin tässä olen nyt odotuskannalla, että tapahtuuko mitään parannusta tilanteeseen. :unamused:

Hemmiinan elo tuntuu vakiintuneen paremmaksi. Hyvä niin :smiley:

Noniin, se olis sitten taas perjantai!

Enpä ole minäkään “jaksanut” tänne kirjoittaa noin viikkoon ja aika jännä on huomata, miten optimistinen ja luottavainen olenkin taas ollut :slight_smile: Mies nimittäin viimekin perjantaina oli lähtenyt baariin sillä aikaa, kun itse olin harrastuksen parissa. Mitään viestiä ei taaskaan jättänyt/lähettänyt, mutta kaitpa tuo ajattelee, että kyllähän minä tiedän, missä hän on. No, kotiutui kolmen aikaan kohtalaisen selvin päin ja syystä tai toisesta mietin, että liekö tuo edes ollut missään baarissa… Noita ajatuksia kyllä inhoan, kun mieleen alkaa tulla, että juoksuttaako baarin sijaan joku toinen nainen! Toisaalta sitten tuo ajatus on jokseenkin utopistinen :slight_smile:

Mies siis oli perjantai-iltana reissuillaan ja “yllätys-yllätys”, anoppi soitteli lauantaina jo 10 jälkeen, että tultaisko heille iltaa istumaan (tulisitte jo päivällä…). Nojoo, mietittiin sinä sitten, että jaksaako tuonne lähteä ja päädyttiin lupautumaan kyläilyyn. Sehän siis tarkoitti sitä, että tiedossa oli juomista, syömistä ja karaoken laulantaa. Arvelin, että mies ei ehkä jaksa niin kovasti “juhlia”, kun on edellisen yönkin viettänyt juomien äärellä, mutta hyvinhän tuo jaksoi. Itse lähdin anopilta 1.30 aikoihin kotiin kohtuullisen selvänä, mutta mies jäi vielä laulamaan ja oli aika “tukossa”. En ehtinyt kotona kuin painaa pään tyynyyn, kun mieskin saapui kotiin. Olikin anopin mies todennut, että “tää oli tässä” ja laitellut musiikit pois. Mies oli tuosta vähän närkästynyt, mutta tyytyväinen kyllä sitten sunnuntaiaamuna.

Uudenvuodenaattona olin taas puolen päivän aikaan omilla menoillani ja kun tulin kotiin 14 aikoihin, miestä ei näkynyt eikä kuulunut. Ei myöskään ollut taaskaan viestitellyt, mihin mahdollisesti oli lähtenyt. Pikkuisen tuli tietynlainen heikotus, kun ajattelin, että ei kai tuo TAAS ole lähtenyt jonnekin baariin, mutta 15.30 tienoilla hän laittelikin viestiä, että on keskustassa kaupoilla ja tulisinko hakemaan vai tuleeko bussilla kotiin. Kävin hakemassa ja vielä kaupungille ajellessani varauduin siihen, että vastassa on pöhnäinen mies, mutta täysin selvältähän tuo vaikutti. Ei myöskään ottanut koko illassa mitään ja kiva niin.

Tänä aamuna mies lähti 4.15 pyöräilemään kohti mahdollista uutta työpaikkaansa. On siis ensimmäistä päivää tutustumassa “pullakuskin” hommiin ja jos kokee, että homma voisi sujua häneltäkin, niin tekevät työsopimuksen (ensi viikolla). Yö tuli nukutuksi aika katkonaisesti ja mietinkin, että mitenköhän jatkossa, jos tuon työn ottaa vastaan; oma yöuni katkeaa väkisinkin siinä vaiheessa, kun miehellä soi kello tuossa ennen neljää. Onneksi aika hyvin osaan jatkaa unia.

Juuri nyt pohdituttaa se, että lähteekö mies lyhyeksi jääneistä yöunistaan huolimatta taas tänä iltana baariin ja jos lähtee, viipyykö kovinkin pitkään. Itsellä on sellainen olo, että oma valvominen saisi taas tältä erää riittää :confused:

Delfi; nuo sinun päänsärkysi ja unettomuutesi viestivät mielestäni “ylikuormituksesta”. Oletko mitannut verenpainettasi? Minähän noiden tuon kaltaisten oireilujen (tosin useamman vuoden ajalta) takia lopulta sairastuin ja nyt käytän unen laatua korjaamaan tiettyä lääkitystä. Verenpaineeseen on myös lääkitys, kuten kohonneeseen kolesteroliinkin. Käsittääkseni kolesterolitasokin voi kohota ihan pitkällisen stressin takia, minulla tosin on myös sukurasitetta :slight_smile:

Tsemppiä taas kaikille ja oikein hyvää alkanutta vuotta myös!

Täällä taas, sehän on perjantai ja oottelen miestä jossain vaiheessa töistä kotiin.
Uusivuosihan meni hällä juodessa, vaikka yleensä hän on ollut silloin selvin päin. Aloitti tietysti heti perjantaina kun tuli, pientä lipittelyä, lauantaina jo hutikan puolelle, metsästeli jotain lainaamaansa työkalua ja sen palauttaja toi mukanaan kossupullon - tietysti sitä sitten piti juoda multa salaa autotallissa. Haistoin heti että tiukkaa on ottanut, oli suurimman osan päivää ja iltaa siellä tallissa, puhelinrallia tietysti kännipäissään ja normikuviot. Sunnuntaina ja maanantaina korjausta ja känni, tiistaina hutikkaa ja keskiviikkona töihin. Mä olin kipeenä maanantaina, mutta kummasti vaan tuli vinkumaan, että mun pitäis ruokaa tehdä. Olin onneksi sunnuntaina laittanu niin paljon, ettei olis tarvinnu kun makaroonia vähän keittää, mutta ei. Lapseni sitten päätyi keittämään ne makaroonit. Ja otti pannuun. Kaadoin loput kossut pullosta viemäriin ja sain sitten loppuillasta kuulla siitäkin, että voin lähteä pois jos ei tämä meno täällä sovi. Kun menin kaatamaan ne RAKKAAT viinat viemäriin. Eikä ole ensimmäinen kerta kun heitetään tolleen että mä voisin vaikka lähteä jos en halua tätä katsoa. Ja syynähän on aina ollut juominen, jos sanon jotain ja herran humala on tietyssä vaiheessa niin aina saan kuulemma lähteä ihan vapaasti. Ei ole pakko katsoa…

Eilen yllätin itseni punnitsemasta asioita, joihin niin kovin haluasin vastauksia. Musta on alkanut tuntumaan siltä, että mä en saa tästä suhteesta enää yhtään mitään. Me ei tehdä mitään yhdessä, mies ei juttele mun kanssa mitään. Me ei koskaan mennä mihinkään yhdessä. Paitsi baariin mentäis, mut mä en halua, ei vaan huvita kun tietää miten sen päättyy. Se on viikot töissä ja sit viikonloppuna kun olis aikaa tehdä jotain tai jutella tai ihan mitä vaan niin se juo, menee autotalliin puhumaan puhelimessa tuntikausia tai sitten se istuu täällä kotona toisessa huoneessa puhumassa puhelimessa tuntikausia. Oikee puhelinterroristi, soittelee kaikille ja jauhaa niitä samoja vanhoja juttuja, joita kukaan ei enää jaksaisi kuunnella, mutta kohteliaisuudesta kuuntelevat. Mä haluaisin kerrankin selvinpäin kunnon keskustelun, sellaisen jonka aikuiset ihmiset käy keskenään kun niiden tarvitsee päättää asioista ja miettiä tulevaisuutta. Jutella kaikkea mukavaa, en edes muista milloin sellainen keskustelu olis viimeksi käyty. Sulkisi jo ovet sinne menneisyyteen ja alkaisi katsoa nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Miksi? Miksi se on niin vaikeaa? Miksi ei toiset osaa katsoa asioita oikein vaan näkevät ne jotenkin niin vääristyneesti? Miksi jotkut takertuu epäoleellisiin asioihin ja pakenevat jotain sellaista, jota ei enää edes ole? Niin monet ajatukset risteilee mun mielessäni ja mä selvästi alan “ulostaa” tätä ihmistä ja tätä elämää pikku hiljaa. Tunnen nämä omat ajatukseni niin hyvin, että jos tämä ei tästä jotenkin ala oleellisesti muuttua, alan tehdä surutyötä tämän suhteen hautaamiseksi. Alkaa tuntua siltä, että ihan sama, menköön ja tehköön kenen kanssa haluaa, ihan mitä haluaa, ei kiinnosta.

Mä vaan en enää jaksa, mä olen niin väsynyt tähän stressaamiseen, miettimiseen. Oma elämä todella valuu hukkaan jos tähän ei tule muutosta. M’ä en vaan jaksa enää tällästä elämää kauheen kauaa. Onneksi muutamana viikonloppuna on omia menoja, aina välillä viikonloppu kotona, jos ei mene hyvin ni sit taas pääsee pois seuraavana viikonloppuna eikä tartte kattoo sitä juomista. Nyt olen päättänyt, että mä menen ja teen enemmän, enkä välitä olla kotona jos mies juo, me lähdetään pois sitten. Juokoon keskenään ittensä vaikka hautaan, sääliä ei jaksa kun itse aiheuttaa kaikki kaameat krapulansa ja aina syyttää että on muka varmaan joku tauti kun on sellainen ja tälläinen olo. Oliskin joku vakavampi juttu niin ehkä se sitten herättäisi kunnolla.

Aatelkaa miten ankeeta meidän alkkisten puolisoiden elämä on. Me täällä toivotaan niinkin pientä asiaa kuin selvä viikonloppu ja jos sellainen on, ollaan kuin lottovoiton saaneita. Pudotaksemme jälleen seuraavana viikonloppuna maahan sieltä toiveiden pilvilinnoista, joihin aina päädytään - jos se tällä kertaa lopettaisi kokonaan - kerta kerran jälkeen. Mä todella jo luulin tossa joku aika sitten, kuten varmaan muistatte, että nyt se oikeesti on päättänyt itse lopettaa ja mennä hoitoon, mutta ei. Vielä ei siis ole tullut riittävän kovaa muistutusta siitä, miten voi käydä.

Mutta nyt lopetan ruikutuksen,koska olen päättänyt itse tänä vuonna ryhdistyäytyä. Jos se ryhdistäytyjä olen yksin minä, sitten se on niin. Elämä jatkuu, kellä missäkin, yksin tai kaksin.

Toivon todella teille kaikille jaksamista, selvempiä puolisoita, alkottomia aikoja ja mahtavaa tulevaisuutta vuodelle 2013!

Ja sitten onkin taas maanantai :smiley: !

Näinhän se ajanlasku menee viikonloppujuoppojen elämässä, vai mitä sanotte, “siskot” ?

Itsellä oli uskomattoman “musta” viikonvaihde; mieli myllersi oikein kunnolla ja maalailin piruja seinälle varmaankin joka ainoa päivä perjantaista sunnuntaihin. Kuinka ollakkaan, maalailin nuo pirut ihan turhaan! Mies ei kertaakaan toiminut samalla tavoin, kuin “ennen vanhaan”, vaan jos kävikin jossakin asioillaan, niin tuli sieltä ajallaan kotiin ja kertoi avoimesti, jos oli käynyt YHDELLÄ oluella. Minähän en pane pahakseni, jos mies sen kaipaamansa oluen jossakin lähikuppilassa ohimennessään käy ottamassa, kunhan ei jää olemaan eikä tule juovuksissa kotiin.

Nyt en jaksa yksityiskohtaisemmin kuvailla tunteitani, mutta todellakin jokaisena päivänä ehdin pelkäämään pahinta ja toisaalta toivomaan parasta. Ja välillä jopa mietin, että jos joudun tällaisia tunteita muutaman vuoden välein kokemaan, niin olisiko parasta erota. Hehheh, että sitä voikin käydä syvällä oman mielikuvituksensa takia :slight_smile: Ei sen puoleen, onhan noiden ajatusten taustalla ihan oikeasti eletty elämä ja kokemukset tuon miehen kanssa, mutta siltä se nyt näyttää, että mies on “mennyt eteenpäin” eli oppinut ottamaan vastuuta sanomisistaan ja tekemisistään. Minun on vaan vaikea edelleenkään siihen luottaa. En tiedä, miten monta “korjaavaa” kokemusta pitää olla, että luottamus palautuu. Välillä tuntuu, että se on kertakaikkiaan lopullisesti menetetty.

Kaikesta huolimatta uskon, että aurinko paistaa taas jonakin päivänä ja mielenikin on valoisampi. Onhan nämä tunteet ennenkin tulleet ja lopulta menneet menojaan :slight_smile:

Valoa viikkoon muillekin! <3

Viikon alkupuolta mennään…

Näinhän se menee.

Uskon, että kohdallasi käy taas näin. Kurja tunne häviää kyllä, kun saat niitä posittivisia kokemuksia :smiley:

Kodinhengettären tekstissä oli paljon sellaista mitä itsekin olen ajatellut viimeisen vuoden aikana. Niin tuttua, niin tuttua. Olen itsekin ulkoistanut itseäni pois alkoholin vaikutuksesta ja pahalta tuntuu sanoa, mutta samalla sitä ulkoistaa itseään pois muutenkin. Omaa elämää alkaa tulla kuvioihin lisää ja kiinnostus toisen juomiseen ja muutenkin toisen elämään vähenee. En ole vielä luovuttanut, toisaalta ehkä jo olisi pitänyt, mutta vielä ei anna luonto periksi. Olen nyt sellaisessa odotteluvaiheessa (taisin jo aiemminkin kirjoittaa), en tiedä mitä odotan, ihmettä varmaan. Mutta onhan niitäkin tapahtunut…

Sitten taas tätä “päiväkirjamerkintää” viikonlopusta. Itse huilailin suurimman osan viikonlopusta, kun henki ei kunnolla meinannut kulkea. (Ei kulje vieläkään, joten tänään on tiedossa lääkärireissu.) Mies otti perjantaina ja lauantaina. Perjantaina naapurin kanssa, mutta sen verran vähän, että oli lauantaina aamupäivällä jo ajokunnossa. Lauantain ottaminen tapahtui suurimmaksi osaksi kotona ja sunnuntaina yhdessä vietiin lapsia luistelemaan :smiley: Tällaiset viikonloput menisivät, kun mies kuitenkin touhusi myös perheensä kanssa eikä koko viikonloppu mennyt ryypätessä tai krapuloissa. :smiley:
Sitten vielä yksi pieni asia mikä teki minuun vaikutuksen. Eilen pyysin, että mies lähtisi mukaani viemään koiraa lenkille, kun tämä olo nyt on mikä on. Lähti ihan mukisematta, nappasi potkukelkan mukaan ja lykki sitten minua sillä puoli matkaa ja koira sai juosta vierellä. Otti huomioon kurjan oloni ja toimi sen mukaan. Aidosti välitti. Pienestä ihminen voi tulla tyytyväiseksi :laughing:

Ai niin. Hemmiina ehdotteli verenpaineen mittausta. En ole vielä mitannut, mutta jos muistaisin lääkärissä senkin. Kolesterolit on koholla jo ihan sukurasitteenkin vuoksi, niitäkään ei ole katsottu muutamaan vuoteen.

Tälläisilla eväillä jatketaan tätä viikkoa.

Kiva kuulla taas sinustakin, Delfi! :slight_smile: Pakko taas yhden kerran todeta, että jostakin syystä koen meidän kahden elämäntilanteen tavalla tai toisella olevan hyvin samankaltainen. Tai tekee mieli sanoa, että sinä koet nyt sellaisia asioita ja elät sen kaltaista elämää, mitä minä perheeni kanssa elin useampi vuosi sitten. Siitä on tosiaan menty paljon eteenpäin ja toivon, että sinäkään et odottaisi turhaan :slight_smile: Toki kuitenkin ymmärrän, että me miehinemme olemme ihan eri ihmisiä ja voimme myös oikeasti olla aivan erilaisia persooninakin, mutta tuollainen hassu kutina kuitenkin on lähes joka kerta, kun sinun viestejäsi luen ja tulkitsen :slight_smile:

Hyvä, kun otit yhteyttä lääkäriin ja pääset tutkimuksiin. Minullahan tuo tuollainen oireilu johti lopulta siihen, että käytän unen laadun korjaamiseen lääkitystä, joka on suurempina annoksina perinteinen psyykelääke (Doxal) ja käyn terapiassa :wink: Mutta aluksi tosiaan oli kaikenlaisia somaattisia oireita ja tulihan se TIA-kohtauskin silloin syksyllä 2010.

Itsellä alkaa olotila taas rauhoittua, mutta pahaa pelkään, että viikonloppua kohti tuntemukset pahenee. Onneksi tänä iltana pääsen purkamaan mieltä terapeutille, jos se taas vähän helpottaisi (sinänsä jännää, että viikko sitten en voinut kuvitellakaan, missä tunnelmissa tulisin viettämään viikonvaihteeni)…

Nyt kuitenkin työn pariin! Iloa päivään jokaiselle <3 !

Ja taas viikonloppu edessä…

Et tiedäkään Hemmiina kuinka nämä sanat rohkaisevat. On niin rohkaisevaa kuulla, että tilanne voi todellakin muuttua paljon parempaan suuntaan. Sitähän ei tiedä, onko se näin meidän kohdalla. Toivon todellakin, että on.

Toivottavasti, Hemmiina, terapia helpotti oloasi.

Lääkärissä kävin silloin alkuviikosta, mutta lääkrillä tuntui olevan niin kiire, etten uniongelmasta viitsinyt alkaa edes kertomaan. Keuhkoputkentulehduksen löysi ja antoi avaavaa, että pystyn koiran kanssa käymään lenkillä. Tuntuu, että se jo auttaa, kun joka päivä pääsee yksin tai yhdessä kävelemään. Joulun aika oli tämän suhteen aika vähäistä ja nyt sitten pukkasi tämä tauti päälle :frowning: Nyt onneksi alkaa helpottamaan.
Täytyy tuo verenpaine mitata kotona. Ensin opetella miten mittari toimii :unamused:

Tulevasta viikonlopusta: miehellä on omat suunnitelmat täksi päiväksi ja luultavasti huomiseksikin. Huomiseksi olen kehitellyt pientä shoppailua ainakin toisen lapsen kanssa. Ja luistinkentällekin pitäisi raahautua nuoremman kanssa. Sunnuntaina lasten menot menevät päällekäin, joten silloin tarvitaan kahta kuskia, joten miehen on oltava silloin kunnossa.

Paremmilla oloilla ja mielillä tähän viikonloppuun!

Hmm… Tänne pääseminen tuotti hetken pohdintaa, että onko Suomen kansallissäveltäjä nyt varmasti Sibelius :wink: Siis ihan yleissivistykseen liittyvä kysymys, mutta suorastaan hymyilytti, kun koin hetken epävarmuutta :slight_smile:

Kiva juttu, Delfi, jos yhtään pystyn sanoillani tuomaan lohdutusta :slight_smile: Täytyy kyllä antaa suurin kiitos tuolle miehelle, että hän on kyennyt muuttumaan vuosien aikana, mutta tuskin olisi ihan itsekseen tuohon suuntaan kehittynyt. Uskon siis, että oma “peilaamiseni” eli toistuva, mutta ei liian painostava, palautteen antaminen ja keskustelutahto ovat myös vieneet asiaa eteenpäin. Ja kaitpa se hänelläkin on jonkinlainen tahto säilyttää tämä perhe ja avioliitto <3 , vaikka monesti on tiukkaa tehnytkin. Jotenkin kuitenkin uskon, että olen hänelle samalla tavalla se paras kaveri, kuin hän on minulle :slight_smile:

Nyt menen eiliseen… Minulla ja nuoremmalla tyttärellä oli jälleen harrastusmeno ja tyttö sitten toivoi, että iskä laittaisi saunaan tulet siiheksi, kun palaamme kotiin (noin klo 21). No, laitoin miehelle tekstarin ja siinä hyvin varovaisen toiveen, koska mielessä oli, että eihän tuo välttämättä ole edes kotona. En saanut mitään vastausta ja kun saavuimme 21.15 tytön kanssa kotiin, mies oli reissuillaan. En ollut pettynyt enkä kokenut oikein mitään muuta, kuin lievää vihaisuutta siitä, että voisihan tuo edes vastata, että ei ole kotona, joten saunan lämmitys ei onnistu. Mietin siinä mielessäni, että turhaan kyllä tuosta “motkotankaan”, koska jostakin syystä miehellä on tiukkaan pinttyneenä tuo tapa, että ei viestitä menemisistään.

Asetuin sohvalle katselemaan tv-sarjaa ja hämmästykseni oli suuri, kun mies tulikin 22 aikoihin kotiin. Ei ollut juovuksissa, mutta oli käynyt olusilla parissa lähibaarissa. Siis ihmeiden aika ei tosiaan ole ohi, kun tuo osaa käväistä vaan jossakin ja tulla sitten selvänä kotiin :smiley:

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Hei taas kaikille!
Onneksi on tämä kanava purkaa näitä tuntojaan. Olin muksun kanssa reissussa pitkän viikonlopun ja reissu oli todella tervetullut. Mies tulikin yllättäen kotiin jo torstaina ja aloitti heti sen juomisen kun iltapäivästä oli kotiutunut. Itse tulin vasta myöhään kotiin ja täällä odotti riidanhaluinen humalainen. Oli siinä sitten kiva olla kun ystävättärenikin yöpyi täällä ja yks mylvii täysin aiheetta. Ihme kyllä mies tuli aika kohtuuaikaan kuitenkin sänkyyn nukkumaan. Me lähdettiin jo anivarhain liikkeelle ja mies jäi kotiin. Viikonloppu oli mennyt kosteissa merkeissä, ainakin kaljalaatikoista päätellen. Koti oli ihan kauhee sikolätti, kaikki oli jätetty paikoilleen juuri siihen mihin ne pöydälle ja tiskipöydälle oli satuttu kädestä laskemaan. Kaljatölkkejä pöydillä, yhtään ei ollu hakenut mitään aamiaistarpeita kaappiin vaikka tiesi että yöllä tullaan vasta reissusta kotiin.

Tuntuu vain siltä, että koska olen niin kodinhoitaja, itsestäänselvyys, että onko tässä mitään järkeä? Kannattaako yrittää auttaa vai kannattaako vain keskittyä omaan elämäänsä ja jatkaa eteenpäin, jos toinen ei halua edetä elämässään? Olenko typerä kun tässä vielä olen? Miksi katson tätä edelleen? Olen miettinyt elämääni ja taidan katsoa vain tähän kevääseen, muuttuuko tämä, jos ei niin se on sitten vain lähdettävä eteenpäin elämässä. Mä olen kyllästynyt luopumaan kotona tapahtuvasta sosiaalisesta elämästä kun ketään ei viitti tänne kutsua katsomaan eikä varsinkaan kuuntelemaan tota samojen asioiden jauhamista kännissä. Mä haluan elämältä niin paljon enemmän ja haluan oikeasti jakaa sen jonkun kanssa, jonkun joka oikeasti välittää. Kyllä toi mieskin aikasemmin välitti, mutta enää ei tunnu välittävän laisinkaan. Enkä mä jaksa olla nolo enkä hävetä tota miehen holtitonta käytöstä, sillä ei tunnu olevan mitään kunnioitusta yksityisyyttä kohtaan eli humalassa höpisee väliin turhan henkilökohtaisia asioita puolitutuille. Ja muutenkin ne jutut on kännissä sitä luokkaa, että huhhuh, ketään ei kiinnosta. Ja mitäpä mä tässä roikun jos ei kiinnosta. Jos mä en jaksa ja toista ei kiinnosta tarpeeksi niin onko järkeä jatkaa…eipä mua enää oteta huomioon laisinkaan.

Hyvä kysymys, johon tiivistyy kaikki olennainen. Se on vain niin vaikea tunnustaa ja antaa itse itselleen sitä ilmeistä vastausta, jonka ulkopuolinen olisi valmis täräyttämään. Sama tilanne täällä.

Jos mieheni pyytäisi “Auta mua, mä yritän itsekin parhaani”, niin mä auttaisin ilman muuta. Mutta eihän se pyydä apua, eikä tarjotessa ota vastaan, ja omasta mielestään etenee kohti “finaalia” eli hauta on tavoitteena. Ei sitä haluaisi sallia, mutta miten silloin voi auttaa. Auttaako tuota minunkaan miestäni se, että toinen suree vierellä. Se ei pohjimiltaan ole paha, ja varmaan potee huonoa omaa tuntoa jos toinen kärsii hänen vuokseen, ja taas yksi syy lisää juoda. Kun se logiikka ei mene niin, että ryhdistäydynpä ja näytän vaimolle, että välitän siitä ja se saa vielä olla minusta ylpeä. Jollain voi toimia, mutta ei meillä ainakaan näköjään.

Tulee josain vaiheessa eteen hetki, että pitää valita antaako kahden elämän tuhoutua. Toisen puolesta uhrautuminen on ehkä ylevää, mutta loppupeleissä siitä ei ole iloa kenellekään. Anteeksi raakuuteni, puhun tässä yhtä lailla itselleni, minunkin pitäisi osata valita jossain vaiheessa. Vielä en ole siihen pystynyt. Jos kaksi ihmistä taistelee yhdessä tiensä ulos palavasta talosta ja siinä toinen toistaan auttaessa molemmat tukehtuvat savuun, se on kuitenkin YHTEINEN taistelu. Jos talo palaa, ja toinen jää ehdoin tahdoin tuleen makaamaan, yrittämättä edes pelastautua, ja toinen asettuu tuon luovuttajan viereen makaamaan ja kuolee itsekin, silloin on kyseessä uhrautuminen jonkin sellaisen tähden, mitä ei ole olemassakaan.

Valintojen tekemisestä… Rinaldan kirjoitus herätti ajatuksen, että se että päättää jossakin vaiheessa tehdä valinnan, ei oikeastaan ole mikään valinta.

Elämä on tässä ja nyt. Yksi hengenveto kerrallaan tässä eteenpäin mennään, ja vain tässä hetkessä voi tehdä päätöksen, tai olla tekemättä.

Se, että elää toinen jalka tulevaisuudessa, tai toinen jalka menneisyydessä, on aika hankalaa. Asiat muuttuvat vain, kun alkaa elää NYT, tätä hetkeä, läsnä ja tietoisesti, ja tehdä päätöksiä ja valintoja, jotka tekevät tulevaisuudesta kevyemmän.

Mielestäni irrottautumisessa on kaikkein tärkeintä se, että alkaa keskittyä omiin haavoihinsa, ja antaa sen kumppanin hoitaa rauhassa itseään, tai olla hoitamatta, ihan miten tämä sitten valitseekin. Vai itseään muuttamalla ne olosuhteetkin ympärillä muuttuvat. Se, että tekee päätöksen “joskus tulevaisuudessa”, ehkä keväällä, tai vaikka vuoden päästä… Se on vain selittelyä, lupa itselle jatkaa samaan tahtiin. Muistan kun itse tein näitä “vuoden loppuun, kesän loppuun jne mennessä” päätöksiä, aina ne olivat vain keino parantaa selittelyllä oloa sillä hetkellä, mutta eivät ne mitään todellisuudessa auttaneet. Ihan sama kuin alkoholisti lupaa lopettaa juomisensa tämän vuoden loppuun mennessä :smiley:

Pienetkin askeleet vievät eteenpäin, mutta ne on otettava NYT.

En tarkoita, että tämä askel olisi ero, (mikä usein kyllä on suuri helpotus, mutta ei auta mitään jos itseään ei ala samalla hoitamaan kuntoon) vaan se voi olla vaikka terapiaan meneminen, al-anoniin lähteminen, mikä tahansa avun hakeminen itselle. Se että alkaa katsoa itseensä, eikä siihen juovaan kumppaniinsa.

En nyt ihan noinkaan tarkoittanut. Kyllähän tässä valintoja ja ratkaisuja joudutaan tekemään joka päivä ja elämään tässä ajassa. Minä esimerkiksi olen tehnyt sen valinnan, että elän oman omantuntoni ja voimavarojeni luomien rajojen mukaan. Niinpä olen valinnut niin, että keskityn nyt oman hyvinvointini lisäämiseen ja muiden asioideni saamiseen hyvään kuntoon. Pari vuotta jonkinlaisesta työuupumuksesta kärsineenä vaatii voimavaroja saada työt ajan tasalle. Irrottautuminen koko ajan lisääntyvistä puolison alkoholiongelmista vaatii voimavaroja. Kaikki eivät ole niin vahvoja että jaksaisivat samaan aikaan tehdä kerrasta poikki- ratkaisun parisuhteessa. Ainakaan minulla ei ole nyt voimia sellaiseen, mutta tiedän että näin ei voi jatkua vuosia eteenpäin. Siihen pitää tulla jokin ratkaisu, mutta en tiedä vielä mikä se on, ja isot ratkaisut vievät aikansa, varsinkin jos se ei ole ainoa asia elämässä. Eli kyllä minun osaltani on valinta se, etten tee lopullisia ratkaisuja vielä, mutta myös se, että ne ratkaisut on tehtävä, että en anna elämäni tuhoutua.

Summa summarum, minusta ihmisen pitää kuunnella sydäntään ja tiedostaa voimansa. Joskus on tilanne, että pitää riuhtaista itsensä viime voimillaan irti heti, joskus taas on tilanne, että pitää ensin saada itseään vähän parannettua, että kestää sen ruljanssin. Miten toimiikin, se on jokaisen oma valinta. Itseään pitää armahtaa, itselleen pitää antaa mahdollisuus, mutta isot ratkaisut vievät myös aikansa kypsyäkseen niin, että niiden kanssa voi sitten myös elää. Se on prosessi, joka on käynnissä, mutta joka ei ole samana päivänä valmis.

Täällä puhutaan ratkaisujen tekemisistä ja että ne ovat suuria. Mä näen että se itse ratkaisu on melko pieni, mutta vaikutuksia ajatellessa se voi olla joko suuri tai pieni. Suurin syy ratkaisujen tekemättömyyteen on kuitenkin aina pelko. Mä pelkään nykyään että mitä käy, jos en tee ratkaisuja ajoissa. Kun samassa asiassa olo alkaa tuntua pelottavammalta vaihtoehdolta kuin mikä tahansa muu, niin ratkaisu on tehty.
Itse olen pöytälaatikkokirjailija. Teen hyviä ideoita ja kirjoituksia pöytälaatikkoon, mutten lähetä niitä mihinkään. Jos lähettäisin, saattaisi selvitä ajoissa mitä pitää parantaa. Mutta koska pelkään, niin en lähetä, ja näin en saa ehkä koskaan tietää.

.ja jos ajatellaan että pelko hallitsee. Mikä on keino vähentää pelkoa.
Voimavaroja vaatii toimia pelkoja vastaan, joten ratkaisuna voisikin olla pelon vähentäminen.
Pelkoa pystyy vähentämään tekemällä asioita, ja toteamalla ettei käynyt kuinkaan. Sekin toivo on, että jos tekee tarpeeksi väärän ratkaisun, niin pelot käy turhiksi toteutuessaan. Mitäpä sitä mailmanloppua pelkäämään, jos se kerran toteutui jo.
Helppo tehdä ratkaisuja, jos tietää niissä käyvän hyvin. Mutta jos pelkää että ratkaisusta voi seurata jotain huonoa, niin ihmekös tuo jos sitä ei saa tehtyä.

Onpas kiva huomata, että täällä on käyty keskustelua oikein kunnolla :smiley:

Taisin itse kirjoittaa aikalailla vuosi sitten samanlailla. Olin ihan tosissani silloin lähtemässä. No, asiat muuttuivat sen verran parempaan silloin talvella ja keväällä, että toivo nousi pintan, että tästä vielä jotakin tulee. Kesä ja syksy oli taas pahempaa aikaa. Silloin taas eroajatukset olivat vahvasti pinnalla omassa mielessä. Nyt tuntuu taas parempi aika olevan menossa. Ja taas toivon, että tästä voisi saada vielä toimivan parisuhteen. Mutta tiedän, että jos olo alkaa käymään sietämättömäksi, niin aina on vaihtoehto.

Juurikin näin. Isojen päätösten ei tule olla mielestäni hätiköityjä. Pienempiä päätöksiä voi tehdä nopeammin. Itse tein vuosi sitten päätöksen oman elämän hankkimisesta. Ja sen toteutus on edennyt. Minulla on nykyään omiakin suunnitelmia ja menoja. En ole enään riippuvainen miehen menoista. Tämäkin vaati aikamoista tunteiden myllerrystä omassa mielessä. Mutta niin naurettavalta se kuulostaakin, niin tunsin ennen omista menoistani huonoa omaatuntoa, kun en ollutkaan kotona, jos vaikka mies sattuisi kaipaamaan. Mutta tämä vaihe on nyt onneksi ohi. Muiden mielestä voi olla pieni askel, mutta itselleni se on iso askel omaan mielenrauhaan :smiley:

Hemmiinalta oli kiva lukea taas mukavia uutisia posittiivisesta yllätyksestä.

Sitten omaa päiväkirjamerkintää viime viikonlopusta:
Itselläni oli ohjelmassa shoppailua, lenkkeilyä, lapsen kuskaamista ja ihan vaan oloilua. Oman elämän hankkiminenkin edistyi, kun lupauduin pojan harrastusyhdistykseen mukaan.
Miehen ohjelmassa oli perjantaina ja lauantaina juopottelua ja naapurin auton korjausta. Sunnuntaina oli sopimuksen mukaan selvinpäin ja hoiti oman osansa lasten kuskauksesta.
Yksi positiivinen asia, mitä tällä viikolla on tapahtunut: mies on lähtenyt mukaani lenkille :smiley:
Ja toinen mikä tapahtui viime viikolla. Sain palautetta vanhemman lapsen terveystarkastuksesta: lapsi on tyytyväinen itseensä ja elämäänsä. Joten ei meillä ihan huonosti voi asiat olla! :smiley:

Hyvää viikonjatkoa kaikille!

Delfi; luulenpa, että perheessänne nimenomaan sinä voit aika-ajoin pahoin, mutta nähtävästi miehesi juominen ei niinkään rassaa lapsia. Vähän niinkuin meilläkin :slight_smile: Kiva kuulla, että olet saanut miehen mukaan lenkille. Juurikin tuollaisista pienistä yhdessäolon hetkistä se parisuhdekin tykkää.

Meillä ei ole nyt ollut huolta miehen juomisesta tai baarireissuista sen enempää kuin viimeeksikään kerroin. Nyt, kun on melko kova pakkanen, mies on pysytellyt tyytyväisenä kotona. Tuossahan tuo nyt väsää perheelle hedelmäsalaattia :slight_smile:

Aurinkoiset pakkaspäivän kuulumiset vaan kaikille!

Joskus kyllä tuntuu siltä, että just kun ehtii ilmaisemaan tyytyväisyyttään elämäänsä ja siihen, ettei tarvi pohdiskella miehen juomisia, niin sitä pohdittavaa ilmenee :confused:

Mies lähti noin tunti sitten “vähän pyörähtämään jossakin, vaik tekemäs pari peliä…” ja pohti siinä sitten ääneen, että lähtisköhän pyörällä, niin vois ottaa pari tuoppia samalla. Näytti kuitenkin lähtevän autolla, joten tiedän kyllä, että tulee tuopitta kotiin, mutta… Nyt kuitenkin päässä pyörii, että näköjään tuon tekis mieli muutamaa/paria ja näinköhän sitten ostaa kotiin juotavaa tai suuntaa illemmalla jonnekin. Itselläkin teki yhdessä vaiheessa älyttömästi mieli punaviiniä ja oli siinä ja siinä, etten lähtenyt viiniostoksille. Tilanne meni kuitenkin ohi.

Kiva olis itsekin vähän “rentoutua” lasillisen ääressä, mutta odotettavissa on vielä illansuussa autokyydin tarjoamista tyttärelle. Jotenkin huomaan aina stressaantuvani noista kyytikyttäilyistä, kun ei ole tarkkaa kellonaikaa tiedossa. Suoraan sanottuna toivon, että mies olis illallakin ajokunnossa. Saa nähdä.

Näin ne tunnelmat vaihtelee :slight_smile:

Sunnuntaiaamua aloitellaan ja taas kerran voin kertoa, että “säikähdyksellä” selvisin :smiley: Ei käynyt mies olusilla eikä juonut kotonakaan.

Jos en itse tietäisi, että näille mielenliikkeilleni ja ajatuksilleni on olemassa todellinen, pitkään kokemukseen perustuva, “pohja”, niin pitäisin itseäni vainoharhaisena ja miehensä menoja/tekemisiä kyttäävänä naisena. Enkä todellakaan arvosta tuollaisia naisia, joten aika rankkaa on ollut, kun huomaa itsessään ao. piirteitä. Annan kuitenkin anteeksi itselleni juurikin sen takia, että tiedän olevani “vain” jollakin tapaa traumatisoitunut noista aiemmista kokemuksistani tämän samaisen miehen kanssa. Ja toisaalta, niitä ikäviä “livistämisiä/ohareita” tapahtuu satunnaisesti vieläkin, joten eipähän pääse unohtumaan…

Nyt voin kuitenkin sanoa, että mies tuntuu pitävän pintansa, liekö sitten tehnyt jonkun sisäisen päätöksen olla juomatta liikoja. No, kiva näin :slight_smile:

Eipä tässä muuta tällä kertaa.