Viikonloppu ja loma doku.

Moro.

Mulla on ollut jo usean vuoden että perheen lomat ja viikonloput menee pieleen monesti liiallisen alkoholin juomiseni vuoksi. Suurin osa viikonlopusta ja lomasta menee siihen kun miettii että joisiko ja mistä sitä sitten mahdollisesti saisi ja salaa. Juon yleensä olutta. Kyllä olen monesti myös selvinpäin mutta kyllä se siellä takaraivossa aina vähän vaivaa.
Meillä on myös 3 lasta ja nyt alkaa olla avovaimon mitta täynnä ja keskustelimme että jos hakisin Antabus reseptin (ja söisin tabuja) niin silloin kun tulisi houkutus juoda niin ei yksinkertaisesti tarvitsisi miettiä sitä koska tabletti olisi otettu jo ennen houkutusta ja juominen olisi mahdotonta. Monesti ennen reissua ajatten että en ota mutta sitten se vaan menee pielee.

Mitä mieltä olette että toimisiko Antabus tällaisessa tapauksessa.

Kaikki mahdolliset keinot käyttöön mitä löytyy. AA-kerho, a-klinikat, antabukset, ihan kaikki. Kyllä se raittius sieltä alkaa löytymään.

Näin sanoisi viisas mies?

Tosin kun en itsekkään ole aa-kerhossa kyennyt käymään vähään aikaan, niin mitä sitä muita neuvomaan. :smiley:

Ja aina on hyvä peitellä omaa tilannettaan neuvomalla muita.

Ei vaan ole helppo asia tämä alkoholismi. Itselle myöntäminen ja lääkärille meno on vaikeita asioita.
On vaikea mennä juttelemaan asioista mutta onneksi asun isossa kaupungissa.

Viikolla ei juurikaan tule olut mieleen vaikka kotona olisi mutta sitten kun tulee perjantai niin…

Joo mul on vähä sama probleema. Mua vituttaa hakea tähän vaivaan apua. Mua vituttaa kun joku antaa tähän vaivaan neuvoja. Ja vituttaa kutsua itseään alkoholistiksi.

Joo sama juttu mulla dogasin vaan lähinnä viikonloput pääasiassa. Viikolla oli meno hiljasta ja olin tosi mukava ja kiltti tyyppi. Mut sit aina mopo lähti käsistä viikonloppusin.

Kyllä se on kans mulla se häpeä tän jutun suhteen jostain syystä välillä pinnalla. En tiedä mistä moinen.

Mut eräs viisas henkilö aikoinaan mulle sano: “fiksu tyyppihän sä olet jos sä apua haet”.

Että semmosta.

Kyllähän siitä antabuksesta apua saattaisi löytyä. Nimimerkkisi jotenkin huokuu ajatusta, että olisit valmis lopettamaan koko homman. Se olisi varmasti fiksu valinta. Aivan ensimmäisenä sinun kuitenkin kannattaa tehdä itsellesi selväksi oletko todella halukas lopettamaan. Joudut luopumaan jostakin ja saat jotain. Me lopettamispäätöksen tehneet tiedämme, että tarjolla on vastinetta luopumiselle. Itse olet kuitenkin muutostilanteessa, jossa sinun on itse valittava polkusi. Toinen on tuttu ja toinen tuntemattomampi.

Tämä plinkki on ihan hyvä paikka saada opastusta sille lopettamisen polulle. Sitä AA:takin täällä tarjoillaan. Antabus on hyvä tuki lopettamisen aloittamiseen, mutta jos oma halu horjuu, niin kyllä ne tabletit jää ottamatta jossainvälissä.

Mistä sitä tietää vaikka joku pysyis raittiina pelkän antabuksenkin voimalla? :wink:

Muistan lukeneeni aikoinaan jostain tyypistä, joka oli raittiina jonkun ihon alle työnnettävän kapselin avulla, mutta aina kerran vuodessa vai kuukaudessa, kun kapselin vaikutus loppui, niin hän veti kännit ja oli hirttämässä itseänsä tai muuta vastaavaa, jos tarkalleen muistan.

Mullahan oli aikoinaan kans tää antabus-lääke, mut keksin silti keinot ottaa sitä viinaa. Joten ei kohdallani toiminut. Tais eka putkareissukin tulla tän lääkityksen alasena.

lisäys:

Oiva sitaatti Matti Nykäseltä: “En suosittele antabusta kenellekään. Sen kanssa ryypätessä tulee ihan kammottava olo.”

Mulle olut on niinkuin tapa ja hermoja rentouttava. Aina kun menen mökille niin jotenkin on olut heti mielessä.
Istua terassille ja suhauttaa. Se tapa voisi mennä ohi kun käyttäisi Antabusta.
Kävisi sen sijaan vaikka hakkaamassa puita ja sitten aamulla menisi vaikka virkeenä kalaan.
Nykyään oikeistaan kaikki harrastus on jäänyt kun alku viikolla väsyttää ja viikonloppuna on kankkunen.

Onhan se varmaan alussa outoa kun lähtee kavereiden kanssa kalareissulle ja ottaa vain vichyä.
Kyllä siinä saa kaverit jutun juurta ja ihmettelyä.

Mulla taas oli puol viikkoa kova darra, niin en saanu mitään aikaseks. Ja joko 1 tai 2 päivä dogaamista viikonloppusin.

Niinno miten sitten toimii hermojen rentouttajana. Jos harrastukset jää pois ja on tuskaset darrat, niin voimmeko vielä puhua asiasta joka rentouttaa hermoja?

Tarkoitin hetkellistä hermojen rentoutusta pitkän työviikon jälkeen mutta seuraavana aamuna on rentous kaukana.
Kyllä se rentoittaisi kun ottaisi sen yhden tai kaksi mutta kun monesti se ei jää siihen.

Joo, en tahdo saarnata tai syyllistää. Aattelin vaan kyseenalaistaa.

Eihän se siihen jääkkään. :laughing:

Onneksi asut isossa kaupungissa. Sellaisissa on useita AA-ryhmiä. Löysin raittiin elämän alun, kun menin palaveriin ja totesin ääneen: “Olen alkoholisti”.

Sama mahdollisuus on jokaisella alkoholistilla.

No nyt on arpa haeitetty.
Kävin heti aamusta hakemassa repullisen Antabusta ja ensinmäinen on otettu.
Vaimokekin lauhtui silmissä. Nyt edessä kahden viikon kesäloma.
Saa nähdä alkaako ahistaa.

Hei.

Nyt on jo kaksi viikkoa oltu ilman olutta.
Perhelomaakin on vietetty jo 10 päivää selvänä.
Välillä olisi tehnyt mieli ottaa olut mutta kun on antabusta veressä niin se ajatus ei kauaa kiusaa.
Varsinkin saunan jälkeen tuntuu oudolta kun on limu tölkki kädessä.
Olen ottanut kahden päivän välein kaksi tablettia.
En ole huomannut oikeastaan mitään sivuvaikutuksia.
Näillä mennään.

Kaikki menee ohi aikanaan.

Onnea lopetukseen.