Jatkoa sarjalle, jonka aiemmat osat olivat Kiitollisuus ja Heikkous.
Negatiivinen on otsikossa lainausmerkeissä, koska voidaan keskustella onko mikään tunne sinällään hyvä tai paha, vai ovatko kaikki tunteet yhtä oikeita ja tarpeellisia. Kaikkia niitä on kuitenkin opittava käsittelemään niin, ettei ne aiheuttaisi vahinkoa tai alkaisi hallita elämää liikaa.
Alkoholistilla kauna on usein puheissa ja mietteissäkin toistuva asia. Voi olla niin, että itse koetut vääryydet painavat mieltä vuosien jälkeenkin, riippumatta siitä kuinka iso tai pieni vääryys on ollut. Mieleen voi tulla yht äkkiä pienikin asia aikojen takaa, joka saa kädet puristumaan nyrkkiin ja hampaat yhteen. Silloin haluaisi lyödä, ainakin sanallisesti. Kenties kohdetta, joka on jo unohtanut koko asian aikoja sitten.
Monia painaa toki myös häpeä ja jopa itseinho, joka johtuu omatunnosta. Tuntee itse tehneensä väärin. Sen tunnustaminen toiselle ihmiselle voi olla terapeuttista, mutta sitäkään ei ole terveellistä jäädä vatvomaan vuosikausiksi tai tehdä sen vatvomisesta itselleen pakonomaista.
Itsesyytökset voivat olla merkki toimivasta omatunnosta ja oikeudentajusta, joten nekään eivät ole vain paha asia.
Viha ja aggressio ovat oma aiheensa. Kuten sympaattinen keittiöpsykologi Janne Viljamaa on kirjassaankin todennut, aggressio on voimavara jonka voi valjastaa hyötykäyttöön: hyödylliseen toimintaan, energiaksi, ja määrätietoisuudeksi.
Patoutunut aggressio voi kuitenkin muuttua vihaksi, joka muuttuu kaunaksi joka on hyvin haitallinen tunne tuntijalleen.
Toinen vihaa ja kaunaa aiheuttava tunne voi olla myös kateus. Se, kun tuntee että jollakin toisella on jotain, josta itse on osaton. Hassua kyllä, kateus voi vetää näkymättömän piikkilanka-aidan jopa samaa “sairautta” potevien välille.
Äimistelen usein esim. sitä, onko yleisempää että juova alkoholisti kadehtii raitistunutta, vaiko toisinpäin.
Kateuttakin voi olla positiivista, eli sellaista joka saa tavoittelemaan jotain hyvää asiaa, joka itseltä vielä puuttuu mutta toisella on. On myös lempeää ja ystävällistä small talk kateutta: “oi sä lähdet lomalle Karibialle, hitsi mä on niiiiiiiiiiiin kade!” ![]()
Vihaa pohtiessa voisi ehkä jättää nyt pois kaikkein graaveimmat ja äärimmäiset väkivalta-caset ja hirmuteot, ja keskittyä vaikkapa siihen abstraktimpaan vihaan, joka on tuttua meille kaikille jostain elämäntilanteesta.
