Vieroitusoireet/aggressiivisuus

Laitoin tämän viestin tuonne Lopettajien puolelle, kun halusin nimenomaan lopettaneiden kokemuksia asiaan. Nyt löysin tämän läheisten puolen ja laitanpa viestini tännekin. Olisi mukava kuulla jos teillä on joillain kokemuksia tästä aiheesta läheisen roolissa.

Olen lukenut tätä palstaa jonkin aikaa ja nyt ajattelin esittää kysymyksen, kun en selkeää vastausta vanhoista viesteistä löytänyt. Toivottavasti on oikealla alueella.

Kysymys koskee poikaystävääni, joka on alkoholisti. Itse en ole alkoholisti, vaan tyttöystävä, läheinen.
Poikaystäväni on juonut kymmenen vuoden ajan. Ensin vain juhlissa ja viikonloppuisi, mutta viimeisimmät vuodet päivittäin. Viime vuoteen asti riittivät pelkät oluet päivässä, mutta tämän vuoden puolella melkein joka päivä meni pullo vahvoja. Viimeiseimmän kuukauden alkoi olla niin huonossa kunnossa, että päätti ihan itse lopettaa ja mennä katkolle.
Kysymyksessä on viikon katko sairaalassa. Tänään on menossa neljäs päivä. Kaikki on mennyt todella hyvin, ppikaystävällä on todella kova motivaatio lopetaa ja on todella iloinen näistä päivistä, kun ei ole tarvinnut juoda. Alussa oli pahat fyysiset vieroitusoireet, tärinää yms. mutta ne alkavat jo mennä ohi. Ongelmana on nyt aggressiivisuus. Poikaystäväni on juonut koko sen ajan, kun olemme yhdessä ollet, mutta hän on aina ollut todella mukava, eikä juomista ole ulkopuoliset edes huomanneet. Hän oli aina täydessä kännisäkin hyväntuulinen ja vitsaileva ja sammui iloisena, eikä me koskaan riidelty.
Eilen hän kuitenkin sai sairaalassa valtavan raivokohtauksen. Hyvä ettei repinyt letkuja irti ja hajottanut koko huonetta. Ja melkein pelkäsin, että käy päälle. Kun katsoin poikaystävääni silmin, tuntui kun siellä olisi ollut joku toinen.
Tänään vietin päivän sairaalassa hänen kanssaan ja hän oli todella ärtynyt kaikesta ja takertui joka sanaani ja suuttui kaikesta mitä sanoin. Hän oli kuin toinen ihminen.
Jälkeenpäin hän pyysi anteeksi käytöstään ja sanoi hermojen olevan kireällä. Mutta en ole koskaan nähnyt häntä sellaisena, niin raivona, edes hermot kireänä.
Hän oli puhunut myös lääkärin kanssa, joka oli sanonut sen olevan normaalia ja kuuluvan vieroitusoireisiin.

Minua alkoi kuitenkin todella pelottaa ja varsinainen kysmykseni kuuluukin, onko teillä samanlaisia kokemuksia tuollaisesta aggresiivisuudesta. Ja erityisesti, onko se vain ohimenevää ja kuinka pian se menee ohi? Minua pelottaa, kun poikaystäväni pääsee pian kotiin katkolta. Jos hän edelleen tuollaisia raivokohtauksia kotona? Ja varsinkin kun on joulu tulossa ja edessä joulu sukulaisten luona, jos hän käyttäytyy tuolla tavalla…

Sitä sanotaan, että alkoholismi sairastuttaa myös läheisen ja olen kyllä samaa mieltä. Olen sataprosenttisesti rakkaani tukena, mutta minullakin on tunteet eikä tilanne ole helppo. Tänään rupesin sairaalassa itkemään kun pelotti ja ahdisti poikakaverin raivo ja siitäkös hän suuttui entistä enemmän kun minun kuuluisi olla se joka on postiivinen ja tukee häntä…

Jos poikaystäväsi pysyy raittiina, varaudu noihin kuiviin huikkiin. Ne tulevat olemaan jokapäiväisiä. Jos hän alkaa uudestaan juoda, elämäsi jatkuu samanlaisena kuin ennen.
Jos poikaystäväsi menee AA:han ja paneutuu kunnolla sen ohjelmaan, kuivat huikat saattavat rauhoittua ajan mittaan.

Ei nuo raivokohtaukset ole mitään “kuivia huikkia” vaan liittyvät vieroitusoireisiin :Alkoholin käytön jälkeisen vieroitusoireet ilmenevät yleensä 4–12 tunnin kuluessa alkoholin käytön lopettamisen tai käytön olennaisen vähentämisen jälkeen. Joskus harvoin oireet alkavat vasta muutaman päivän kuluttua alkoholin käytön lopettamisen jälkeen. Oireet ovat voimakkaammillaan 1–2 vuorokautta lopettamisen jälkeen, minkä jälkeen ne asteittain lievenevät 4–5 vuorokauden kuluessa. Pitkään kestäneen runsaan alkoholin käytön jälkeiset vieroitusoireet – kuten ahdistuneisuus, unettomuus ja ärtyneisyys – voivat kestää jopa viikkoja alkoholinkäytön lopettamisen jälkeen.

Alkoholivieroitusoireyhtymän oireita ovat hikoilu ja pulssin kohoaminen (yli 100/min), käsien vapina, unettomuus, ahdistuneisuus, pahoinvointi ja oksentelu, liikkeisiin liittyvä (motorinen) kiihtyneisyys, joskus hetkelliset näkö-, kuulo- tai kosketusharhat tai epileptiset kouristukset. Pienellä osalla alkoholin vierotusoireyhtymä etenee voimakkaan harhaiseksi ja hengenvaaralliseksi juoppohulluudeksi (ks. «Juoppohulluus»1) eli delirium tremens -tilaksi.

Juuri tuollaista aggressiivisuutta, kärttyisyyttä on miehelläni ollut molemmilla kerroilla katkolla ja toki kotona lopettaessaan putken jälkeen. Kuuluu oireisiin. Ehkäpä teille molemmille olisi ihan hyväksi että käyt poikaystäväsi luona hetken ja sitten annat hänen toipua rauhassa. Tuossa vaiheessa joutuu tekemään kovin paljon itsekseen töitä eikä resursseja riitä toisten huomioimiseen.