Hei, olen vanha palstan lukija, mutta uusi kirjoittaja. Voi kun on helpottanut, kun täältä on löytynyt vertaistukea. Surullista tietenkin, että meitä samankaltaisessa tilanteessa olevia on näin paljon.
Syy, miksi halusin kirjoittaa tänne on, että tähän mennessä olen kuormittanut ystäviäni ja perhettäni näillä alkoholistin puoliso -vuodatuksillani (heillä ei ole omakohtaista kokemusta), mutta paljon helpompaahan minun on kirjoittaa tänne, kun te ymmärrätte mistä puhun.
Tapasin avopuolisoni muutamia vuosia sitten. Hän kertoi avoimesti edellisen suhteensa päättyneen, kun exänsä ei kestänyt juomista (kuulemma tiukkapipo). Alku meillä meni hyvin, enkä pystynyt kuvittelemankaan mitään alkoholiongelmaa, koska otettiin yhdessä “nätisti” viiniä eikä pullot jääkaapista koskaan hävinneet. Ensimmäisen vuoden aikana hän oli muutaman kerran outo, käytös oli siis todella outoa (lasittunut katse, nukahti, siis sammui parikertaa yhtäkkiä, itkeskeli, “järjesteli” huonekaluja miten sattuu ym), mutta viinaa en haistanut. Välillä meni pitkiä aikoja täysin normaalisti, mutta lopulta aloin epäillä hänen mielenterveyttään, kun nuita outouskohtauksia tuli silloin tällöin. Lopulta hänen siskonsa kertoi että mies on alkoholisti. Aluksi en meinannut uskoa, mutta pakkohan se on ollut oppia yhteisten vuosien aikana.
Mies on muuten luonteeltaan todella kiltti ja tekee työt/kotityöt mukisematta ja meille on alusta lähtien löytynyt mahtava yhteinen sävel. Olin todella onnellinen kun hänen kaltaisensa miehen löysin - hän oli täydellinen minulle… Se on täytynytkin olla syy, miksi vielä ollaan yhdessä.
Aluksi luulin, että voisin tehdä jotain hän raitistumisensa eteen, tästä olen jo luopunut. Olen myös uskonut, ja yhä välillä uskon hänen raittiuslupauksiin: “Nyt on tullut pohja vastaan, tähän tulee muutos” tai “Usko minua vielä tämä kerta” tai “Jätän kirkkaat nyt kokonaan pois, eivät näytä sopivan minulle” tai “Nyt olen tosissaan, saat vaikka puhalluttaa milloin vain”. Se viimeinen kerta on tullut jo niin monta kertaa koettua, että en itsekään ymmärrä omaa heikkouttani.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että meillä on alle vuoden ikäinen vauva ja yhteenmuuton ja raskauden myötä alkoholin osalta tilanne vain paheni. Juomisputket pitenivät, ajokortti lähti, kävi kännissä töissä (työ säilyi), päihtyneenä käytös oli aggressiivista (ei vielä minua kohtaan) jne. Minulla on ollut tapana karata hänen kännipäiviään (juo kotona piilossa) vanhempieni luokse toiselle paikkakunnalle ja olen sanonut että kun vauva tulee, niin kovin monta kertaa en aio yhteisestä kodista vauvan kanssa lähteä. Keväällä saatiin niin monta kertaa lähteä, että nyt minulla on asunnonhaku käynnissä. Ja siihen saakka asun vanhempieni nurkissa.
Mutta! Tämän kuultuaan (ja juomaputkesta toivuttuaan)mies on ollut taas oikein unelma avopuoliso ja raittiina, nyt huikeat 2-3 viikkoa. Olemme muutamia öitä viettäneet vauvan kanssa hänen luona: vauvanhoitoapu on tervetullutta ja toki haluaisin ylläpitää heidän suhdettaan, kun hän kuitenkin on todella hyvä isä lapselle (raittiina). Nyt taas odotellaan millon tulee uusi retkahdus ja yritän pysyä lujana etten palaa hänen luokseen. Jos retkahdus tulisi, niin pysyisi kirkkaana mielessä se, miksi alunperin jouduimme vauvan kanssa lähtemään pois. Olen sanonut että tätä erikseenasumisjärjestelyä jatketaan vuosi ja jos ei sen aikana homma muutu, niin sitten ero on lopullinen!
Huoh, olihan vuodatus. Jatkan tästä ens kerralla. Se piti vielä sanoa, että vaikka tämä tilanne on tuskallinen ja hankala, niin olen tätä palstaa lukiessani saanut jostain syystä valtavasti positiivista energiaa ja olen saanut jotain järkeä aiemmin niin sekaviin ajatuksiini. Kiitos siitä kaikille teille!